beantwoord

Mag of niet mag ?

  • 17 July 2023
  • 9 reacties
  • 374 Bekeken

Mag ik video kijken "die belangrijk  is als live vergadering?

Ik heb geen geld voor oordopjes of wat dan ook!

Ik weet dat er stiltecoupé is, maar ik werd gevraagd om te stoppen in de gewoon coupé.

 

 

icon

Beste antwoord door Thom 17 July 2023, 12:03

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee, u mag uw mobiel of ander elektronisch instrument niet hoorbaar geluid laten produceren. Dat mag nergens in de trein, in de stiltecoupé al helemaal niet. Het is voor u belangrijk en u kunt geen oordopjes betalen maakt echt helemaal niks uit. Als u deze voor u zo belangrijke video wilt beluisteren doet u dat gewoon op een plaats waar niemand er last van heeft.

De meeste treinreizigers vinden hoorbaar geluid heel vervelend en los daarvan mag het gewoon niet. Het is me een raadsel waarom u denkt dat het wel zou mogen. Zo werken de dingen niet in heel West-Europa.

Reputatie 5
Badge

Draai het eens om. Als jouw werkgever het belangrijk acht je dat je overal kunt deelnemen (of in ieder geval kijken/luisteren) met meetings, dan zou jouw werkgever ook een headset/oortjes/iets moeten aanbieden. Misschien zit er wel een concurent in de zelfde coupe die dan lekker kan meeluisteren, dat moet je niet willen.

 

En zelfs als dat aspect is aangepakt, zit je nog met het feit dat mensen naast/achter je misschien kunnen meekijken. Vergaderen in de trein is eigenlijk een no-go vanuit security perspectief. Tenzij Qbuzz straks met de ETR1000 gaat rijden als ze worden toegelaten, daar zit een vergaderruimte in die je kan boeken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat goed om te lezen dat daar tegen opgetreden wordt 😀 Is tegenwoordig verreweg mijn grootste ergernis in het OV, mensen die gesprekken voeren, muziek luisteren of filmpjes kijken, zonder koptelefoon 😣

Bedankt allemaal 😁

Reputatie 7
Badge +3

Het is een ergerniswekkend fenomeen, dat lawaai van anderen.

Toen we op vakantie waren in Engeland hebben we het ook meegemaakt in een trein. Een jongeman zat een video te kijken met de luidsprekers op behoorlijk luid niveau. Gevraagd of hij oordopjes kon gebruiken. Die had hij niet. Hij heeft het geluid toen wel veel zachter gezegd.

Een dag later was er op de BBC Radio een discussie over dit fenomeen. Er was iemand die zich er duidelijk in had verdiept en gaf verschillende oorzaken. Het grootste probleem is blijkbaar dat de nieuwere telefoons geen minijack uitgang meer hebben. Dit zodat ze beter waterdicht te maken zijn. Apple gebruikt daarvoor Lightning (en stapt over op USB-C). Andere fabrikanten gebruiken al USB-C. Die poort wordt dan gebruikt om op te laden waardoor een eventuele hoofdtelefoonadapter niet gelijktijdig is te gebruiken. Of mensen hebben geen bluetooth-oortjes. Of ze zijn niet opgeladen. Verder is het natuurlijk ook zo dat sinds de pandemie allerlei voor anderen storend gedrag een stuk prominenter is geworden. In Engeland wordt ook steeds omgeroepen om geen voeten op de stoelen te plaatsen.

Alle verklaringen ten spijt blijft het niet toegestaan om voor anderen hoorbaar muziek of geluid van een film te luisteren. Geen oordopjes? Dan geluid uit. Klaar.

Verder nog een tip: er zijn adapters waarbij je zowel de oplaadkabel als de 3,5 mm minijack kunt inpluggen. Ik heb er eentje van het Duitse merk Auxlight. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu was de reden/smoes “ik heb geen geld voor oordopjes”. Ja jammer joh, dan kijk je maar geen live video/vergadering in de trein. Als het zo belangrijk is kijk je dat maar thuis. Of als het voor je werk is, vraag de werkgever om oordopjes/hoofdtelefoon. 

Badge +3

Nu was de reden/smoes “ik heb geen geld voor oordopjes”. Ja jammer joh, dan kijk je maar geen live video/vergadering in de trein. Als het zo belangrijk is kijk je dat maar thuis. Of als het voor je werk is, vraag de werkgever om oordopjes/hoofdtelefoon. 

Geen Action winkel in de buurt? https://www.action.com/nl-nl/p/audiologic-bluetooth-oortelefoon koop er desnoods twee als je denkt zonder stroom te komen zitten.

Reputatie 3

Het grootste probleem is blijkbaar dat de nieuwere telefoons geen minijack uitgang meer hebben. Dit zodat ze beter waterdicht te maken zijn. Apple gebruikt daarvoor Lightning (en stapt over op USB-C). Andere fabrikanten gebruiken al USB-C.

Even als off-topic aanvulling hierop: telefoons konden prima waterdicht worden gemaakt mét een 3.5 mm audio jack. Op een gegeven moment heeft Apple deze weggehaald uit de telefoon (waarschijnlijk voor lagere kosten (lees: hogere marge) en meer winst uit hun AirPods), en aangezien hieruit niet volgde dat men de iPhone massaal links liet liggen zijn andere fabrikanten maar gevolgd. Het is zonde, want veel apparaten werken gewoon nog met 3.5 mm audio (AUX) kabels, en daarnaast zijn Bluetooth oordoppen/koptelefoons ook een stuk slechter voor het milieu doordat ze accu's gebruiken.

Badge +3

Het is zonde, want veel apparaten werken gewoon nog met 3.5 mm audio (AUX) kabels, en daarnaast zijn Bluetooth oordoppen/koptelefoons ook een stuk slechter voor het milieu doordat ze accu's gebruiken.

Vergezocht, maar plausibel. Maar dan laat ik de milieu ‘footprint’ van accu’s voor oortjes (of een scheerapparaat of tandenborstel) even buiten beschouwing (einde milieu verhaal) 🤣

In mijn taxi ‘wat nou geen Bluetooth of Wi-Fi (tethering)?’

Tja, heb tijdelijk een ander voertuig dus ik heb nog iets met USB of inderdaad die AUX 3,5 mm voor muziek voor je, maar kabeltje zelf regelen (al heb ik die natuurlijk ook zelf wel..) 

Nee laat maar Robert, ik kan wel even zonder… 🤣

Reageer