beantwoord

Mag ook niet in eerste klas staan?

Net in de intercity direct de eerste klas uitgegooid door conducteur omdat ik er tegen de stoelleuning aanhing in lege coupe.. dat mocht niet ik moest staan in de tweede klas of in de tussenpaden. Belachelijk dat je toeslag betaald en niet kan zitten maar dan ook nog niet eens mag staan leunen hangen hoe je wilt als niemand er last van heeft. En zon lang traject nog wel. Alsof we beesten zijn ipv mensen.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 mei 2017, 12:10

Ik snap je frustratie vanrooijen, maar ik denk dat Thom en Slidestops perfect uitleggen waarom de conducteur zo heeft gehandeld. Ik schrik een beetje van de verklaring van landrsthrn. Op het moment dat het erg druk is in de trein dan is het aan de conducteur om de overweging te maken om mensen met een 2e klas vervoerbewijs toestemming te geven om plaats te nemen in de 1e klasse. Op het moment dat deze overweging door de reiziger zelf wordt gemaakt dan mag de conducteur daar een boete voor uitschrijven. In dit geval heeft de conducteur gekozen om je uit de trein te zetten, maar had volgens onze huisregels een boete kunnen uitschrijven. Nogmaals neemt dat niet weg dat ik de frustratie begrijp want iedereen wil zo comfortabel mogelijk reizen. Het komt ook wel eens voor dat het zo druk is dat er geen reizigers meer in kunnen/mogen stappen. In dat geval kan je een trein later pakken en kom je in aanmerking voor geld terug bij vertraging. Ik verwijder het best gemarkeerde antwoord want ik vind deze niet passend bij dit topic.
Bekijk origineel

113 reacties

Alleen met een eersteklas vervoersbewijs mag u in de eerste klasse staan.
Dat is belachelijk kan niet anders zeggen. Je betaald al voor een zitplaats krijg je die niet dan is staan toch staan? Waar het ook is?En wat als het druk is? Moet je dan bij de 2e maar in verdrukking staan? We zijn mensen hoor.
Als de conducteur de eerste klas vrij geeft dan mag het. Je betaalt niet voor een zitplaats.
Nou dat is dan totaal belachelijk. Ga ervan uit dat dit een automatisch gegenereerd antwoord is geweest aangezien een mens zo niet zou reageren. We zijn geen vee ongeacht wat voor kaartje je koopt...
En we zijn dus qua welzijn afhankelijk van andermans grillen? Nou daar ga ik me niet aan houden bekijk het maar .. dan maar een zeurende conducteur.
Reputatie 7
Badge +3
@vanrooijen
Je betaalt voor vervoer, niet voor een zitplaats.
Nee, het is geen automatisch gegenereerd antwoord en je riskeert een boete van 50 euro plus de kosten van een eerste klas kaartje.
Reputatie 6
Badge
Laat ik even hard en duidelijk zijn: NS wil graag net als alle andere bedrijven zo min mogelijk kosten maken maar wel zo veel mogelijk verdienen. Dat de klant dan als vee vervoerd wordt, mag allemaal en doet niet ter zake.
Inderdaad je snapt ook niet dat een bedrijf zo bot en onbehoorlijk kan reageren. Al twee keer meegemaakt dat er iemand onwel werd en ambulance moest komen. Maar dat is schijnbaar niet het probleem van de NS.
@Tamzin klopt. Daar ging de discussie en vraag ook niet over.
Reputatie 7
Dat is belachelijk kan niet anders zeggen. Je betaald al voor een zitplaats krijg je die niet dan is staan toch staan? Waar het ook is?En wat als het druk is? Moet je dan bij de 2e maar in verdrukking staan? We zijn mensen hoor.

Dat zijn nou eenmaal de regels. Gelukkig heb je geen boete gekregen want dat had de conducteur jou ook nog kunnen geven trouwens. Dat zou dan 50 euro +administratiekosten+ het bedrag van de 1e klas erbij zijn dan. 😉 Dus wees nou maar blij dat je geen boete hebt gekregen.

Als je graag in de 1e klasse wilt zitten moet jij daar maar gewoon extra voor betalen. 😃
Doei.
Ik wil dat niet graag.. feitelijk wil je fatsoenlijk 2e klas zitten.. kan dit niet dan in elk geval normale manier staan.Zou fijn zijn als mensen inhoudelijk reageren en geen assumpties maken. En als het om welzijn gaat kan een boete me niet schelen eerlijk gezegd. Als ik een boete zou krijgen omdat de tweede klas uitpuilt en ik in eerste sta. So be it.. liever dat dan van mijn stokje gaan. Maar weet nu in elk geval dat t niet mag dus.. zal in eerste instantie een goed plekje 2e zoeken. Blijf het wel raar vinden. Want staan is staan zeker als je er niemand mee lastig valt.
Maar wees blij dat ..vind ik een mooie reactie. Zo kun je het geheel omzeilen. Nog een vraag hoe kan je eigenlijk als klant op de hoogte zijn van bepaalde regels? Is dit in de trein meteen terug te zien? Ik bedoel waar je mag staan waar niet? (Vast wel)
Reputatie 7
Badge +4
Je wordt geacht de wet te kennen en ook geacht de regels te kennen. Ik betaal wel voor de eerste klas en als er geen plek is, moet ik ook staan. Je staat dan eersteklas, dat is een troost 😉 Helaas moet ik ook wel eens staan omdat er mensen zonder eerste klas kaartje wel zitten. Het feit dat u een regel belachelijk vindt mag natuurlijk, maar het verandert de regel niet en u mag ook niet naar eigen inzicht handelen. De mensen die zonder kaartje in de eerste klas zitten zullen alles ook wel belachelijk vinden maar houden er geen rekening mee dat reizigers die, in tegenstelling tot hen, wel betalen nu moeten staan. Ik vrees dat het hen een zorg zal zijn. Er bestaan geen subjectieve waarheden waar je rechten aan kunt ontlenen.

Je mag je met een tweedeklaskaartje niet in de eerste klas ophouden. Het mag niet omdat mensen die staan zonder kaartje maar al te vaak gaan zitten en dit zijn maar al te vaak niet de types die aan te spreken zijn op a-sociaal gedrag. die werkelijkheid komt maar al te vaak voor en het is niet realistisch er geen rekening mee te houden.

Het is wel belachelijk dat het zo lang duurt voordat er een oplossing komt voor de overvolle treinen.
Nogmaals het ging niet om zitten? Als je reageert even teruglezen. En nee dit gaat niet geheel op voor particulieren dit is anders dan onze wet... denk aan onredelijk bezwarende regels. En ook moeten bedrijven aciever zijn naar consumenten zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Dan is het handig dus dit ergens in de trein aan te geven. Vandaar dat ik benieuwd was of dit inderdaad zo is. Ik zou zeggen zet het even op bordje bij coupe (als het nog niet zo is) . Ik weet zeker dat heel veel mensen niet weten dat je niet eerste klas mag staan. Ik reis al zo lang met de trein maar heb dit nooit geweten. Ik dacht altijd staan is staan en hoe meer verspreid in trein hoe beter voor iedereen

Ben het wel met je eens hoor mensen met eerste klas kaartje moeten lekker kunnen zitten zonder dat een tweede klasser de plek inneemt. Maar. is niet van iemands voorhoofd te lezen helaas wat voor kaartje ze hebben. In mijn geval zat er niemand dus was denk ik wel duidelijk dat ik geen eerste klas kaartje had. Anders had ik wel lekker gezeten!

Zeker het wordt tijd dat het opgelost wordt of anders misschien wat lussen ophangen voor de staanders? Dat je niet zo heen en weer geslingerd wordt? Of van die leunzitjes? En ook zoals bijv in andere landen priority plekken voor oa mensen die slecht ter been zijn. Vind het vreselijk als ik oudere mensen zie staan en jonge mensen lekker zie zitten!
Reputatie 7
Regeltechnisch gezien; je betaalt voor een vervoerbewijs voor een klasse. Als je een 2e klas vervoersbewijs hebt, mag je 2e klas reizen. Staand of zittend

Voor een 1e klas exact hetzelfde.

Hoewel er vrijwel nooit op wordt gehandhaaft en het normaal gezien gedoogd wordt, heeft de conducteur wel gelijk. Met een 2e klas kaart, mag je je niet in de 1e klas bevinden (behalve er doorheenlopen natuurlijk)
Oke ik had altijd begrepen dat je voor een eerste of tweede klas zitplaats betaalde en als die er niet was moest staan ongeacht waar. Ook eigenlijk omdat dit eerste keer is in heel mijn treinleven dat een conducteur dit heeft gezegd. Meestal vraagt nen juist omdat even door te schuiven voor meer ruimte. Dan ga je ervan uit dat dit juist bijna gewenst is. En in dat geval wordt het verwarrend. Het regelbord zegt er niets over trouwens. Aanpassen met geldig vervoersbewijs voor trein en betreffende klasse?
Reputatie 7
Badge +4
Nogmaals het ging niet om zitten? Als je reageert even teruglezen. En nee dit gaat niet geheel op voor particulieren dit is anders dan onze wet... denk aan onredelijk bezwarende regels. En ook moeten bedrijven aciever zijn naar consumenten zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Dan is het handig dus dit ergens in de trein aan te geven. Vandaar dat ik benieuwd was of dit inderdaad zo is. Ik zou zeggen zet het even op bordje bij coupe (als het nog niet zo is) . Ik weet zeker dat heel veel mensen niet weten dat je niet eerste klas mag staan. Ik reis al zo lang met de trein maar heb dit nooit geweten. Ik dacht altijd staan is staan en hoe meer verspreid in trein hoe beter voor iedereen

Ben het wel met je eens hoor mensen met eerste klas kaartje moeten lekker kunnen zitten zonder dat een tweede klasser de plek inneemt. Maar. is niet van iemands voorhoofd te lezen helaas wat voor kaartje ze hebben. In mijn geval zat er niemand dus was denk ik wel duidelijk dat ik geen eerste klas kaartje had. Anders had ik wel lekker gezeten!

Zeker het wordt tijd dat het opgelost wordt of anders misschien wat lussen ophangen voor de staanders? Dat je niet zo heen en weer geslingerd wordt? Of van die leunzitjes? En ook zoals bijv in andere landen priority plekken voor oa mensen die slecht ter been zijn. Vind het vreselijk als ik oudere mensen zie staan en jonge mensen lekker zie zitten!

Het ontging je kennelijk dat ik je een verklaring gaf waarom het niet mocht. Ik lees uitstekend, maak je geen zorgen, maar ik ben het wel eens beargumenteerd niet eens met een stelling. 'Belachelijk' vind ik geen argument, maar een waardeoordeel. Ik denk inderdaad dat je beter naar een verklaring kunt zoeken. Dat leeft ook makkelijker.

Je weet nu waarom het niet mag, al geeft Slidestops terecht het dilemma van de conducteur in deze aan.
Reputatie 6
Badge
Als je wel door de eerste klas heen mag lopen, kun je dan niet gewoon er staan en de conducteur bij controle vertellen dat je even iets aan het bekijken was waardoor je stil moest staan, maar nu weer verder zal lopen?
Reputatie 7
Badge +3
Conducteurs zijn niet onnozel.
Er stond wel degelijk al beargumentering bij hoor. Eerder en later. Wil alleen niet in herhaling vallen. Maar als het gewenst is kan dat wel natuurlijk. Boos ben ik niet vind het alleen vreemd en denk dat dat zo blijft. Ik zie gewoon niet in wat er erg aan is om hier niet in klasses te denken. Immers voor mij blijft staan staan en is het beter om te spreiden dan bijv hutje mutje. Maar dat geeft niet het is me nu duidelijk dat het hier om een regel gaat waar bij overyreding een boete op kan volgen. Hopelijk gaat NS de drukte wel dragelijker maken en meer met de reizigers mee denken. En liever duidelijke communicatie van regels ook op andere fronten trouwens 😉 Meer kan ik er niet van maken.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, heb je een bron om die uitspraak bij te staan? Ik geloof er namelijk niet 100% in.
Reputatie 7
Badge +4
Als je wel door de eerste klas heen mag lopen, kun je dan niet gewoon er staan en de conducteur bij controle vertellen dat je even iets aan het bekijken was waardoor je stil moest staan, maar nu weer verder zal lopen?

De regel is dat je je er niet mag ophouden. Zich er bevinden is onvermijdelijk, want je moet er wel eens doorheen lopen om naar de tweede klas te gaan. Dat mag uiteraard ook gewoon.

Verder mag je er van uitgaan dat dit verhaal over 'iets aan het bekijken zijn' wel erg doorzichtig en gewoon gelogen is. Daar trapt geen conducteur in en feitelijk beledig je hem daarmee. Verder diskwalificeer je je zelf er vooral mee.
Ik snap je frustratie vanrooijen, maar ik denk dat Thom en Slidestops perfect uitleggen waarom de conducteur zo heeft gehandeld. Ik schrik een beetje van de verklaring van landrsthrn. Op het moment dat het erg druk is in de trein dan is het aan de conducteur om de overweging te maken om mensen met een 2e klas vervoerbewijs toestemming te geven om plaats te nemen in de 1e klasse. Op het moment dat deze overweging door de reiziger zelf wordt gemaakt dan mag de conducteur daar een boete voor uitschrijven. In dit geval heeft de conducteur gekozen om je uit de trein te zetten, maar had volgens onze huisregels een boete kunnen uitschrijven. Nogmaals neemt dat niet weg dat ik de frustratie begrijp want iedereen wil zo comfortabel mogelijk reizen. Het komt ook wel eens voor dat het zo druk is dat er geen reizigers meer in kunnen/mogen stappen. In dat geval kan je een trein later pakken en kom je in aanmerking voor geld terug bij vertraging. Ik verwijder het best gemarkeerde antwoord want ik vind deze niet passend bij dit topic.
Ik wil trouwens nog wel even dit zeggen. Of ik het er mee eens ben of niet. Ik zal nooit de conducteur er op aan kijken. Die doet ook maar zijn / haar werk. Kan me hun standpunt ook indenken met steeds weer reizigers die zich niet aan regels houden omdat ze dingen niet weten of het kan ze niet schelen .Vind het alleen fijn om te weten waar ik aan toe ben (duidelijke communicatie) en zou het fijn vinden als NS zo lang zij hun zaken niet op orde hebben de reizigers enigzins tegemoet komt.

Reageer