beantwoord

Mag ook niet in eerste klas staan?

Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Probeer het eens in de Randstad in de spits. Al zit ik dan ook vaak wel. Echt mis ging het op zondagmorgen van de Randstad naar het Oosten of Noorden v.v. Vroeger kon je zitten en werd er in Deventer dan wel Zwolle een treinstel afgekoppeld. Op zondagochtend geen plaats in de eerste klas terwijl er meer dan voldoende materieel is, is werkelijk te gek voor woorden. Ik ben best wel fan van NS maar dit was bij de beesten af.

Er is wat verbetering.
Reputatie 7
Probeer het eens in de Randstad in de spits. Al zit ik dan ook vaak wel. Echt mis ging het op zondagmorgen van de Randstad naar het Oosten of Noorden v.v. Vroeger kon je zitten en werd er in Deventer dan wel Zwolle een treinstel afgekoppeld. Op zondagochtend geen plaats in de eerste klas terwijl er meer dan voldoende materieel is, is werkelijk te gek voor woorden. Ik ben best wel fan van NS maar dit was bij de beesten af.

Er is wat verbetering.

Dat meen je niet...en ook nog op zondag? Dat is toch wel heel erg vind ik. 😞

Het lijkt me idd behoorlijk frustrerend voor jou Thom, dat je dan niet eens kan zitten, en dat terwijl je toch behoorlijk fors betaalt en alles.
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet zozeer een kwestie van betalen. Iedereen, zowel met een eersteklas- als een tweedeklaskaartje, moet kunnen zitten. Er behoren voldoende zitplaatsen beschikbaar te zijn voor allebei - als die er zijn - en die zijn er ruimschoots. Het gaat er om dat er bij de vorige dienstregeling twee treinstellen reden voor het traject naar het noorden en oosten en die moeten dan in één treinstel gepropt worden, terwijl het materieel er gewoon duidelijk wel is.

Door de week in de spits en in de Randstad wordt al het beschikbare materieel ingezet. Als mensen dan moeten staan dan is dat vervelend maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. NS doet dan zijn best wel.

Op zondagochtend bovenstaande dingen meemaken is te gek voor woorden. Natuurlijk spaart het een treinstel uit en hoef je niet af te rangeren in Deventer en Zwolle maar dat is een puur economische keuze met als consequentie dat de treinen veel te vol zitten.

Ik vind een dergelijke beleidskeuze minachting van de reiziger. Het is nergens voor nodig. Op zondag is er genoeg materieel om iedereen te kunnen laten zitten. En dat is de norm, niet dat er een trein rijdt waar je op elkaar gepakt ook nog wel mee kan.
Wel vreemd dat dit naar het Noorden en Oosten wel gebeurt en in de overige Randstad niet. Het is niet duidelijk waarom het zo ging en wat aan de keuze ten grondslag ligt.

Er is wel verbetering na vier maanden mopperende reizigers maar het had nooit mogen gebeuren. Het is te gek voor woorden dat treinstellen stilstaan terwijl de treinen naar het Oosten en Noorden op zondag uitpuilen.

Ik vraag me werkelijk af met welk gevoel mensen leven die een dergelijke beslissing aansturen.
Reputatie 3
@Thom Ik maak hetzelfde door de week mee, in de randen van de spits. Per dag is de treinlengte verschillend, krap afgestemd op het reizigersaanbod. Staan met een redelijke hoeveelheid "personal space" vind ik helemaal niet zo'n probleem. Ik reis vaak relatief korte afstanden. Wel vervelend vind ik als mensen letterlijk aan alle kanten tegen me aan komen staan. Als ik zelf niets meer vast kan pakken en dus het schommelen van de trein alleen maar op kan vangen door op medereizigers te leunen. Ik vind dat geen manier om mensen te vervoeren, een wanprestatie van NS. In die situaties vind ik dat staan in de eerste klas als uitwijk moet kunnen.
Een paar weken geleden stond ik ook weer zo als haringen in een ton op het balkon. Komt er iemand uit de eerste klas coupe die wil uitstappen, begint die uitgebreid te klagen en te schelden waarom iedereen zo in de weg staat. Want hij betaalt toch om comfortabel te reizen. Daar zakt mijn broek dan van af.
Reputatie 7
Badge +4
Terecht dat u zich daar aan ergert. Dat lijkt nergens naar en is ook niet passend. Noblesse is een kwestie van beschavingsniveau en daar geeft deze reiziger geen blijk van. Snobisme dat we ook wel terug zien met mensen die voor het eerst Weekendvrij hebben en ineens menen het gedrag te kunnen vertonen dat ze klaarblijkelijk vooronderstellen bij reizigers in de eerste klas. Het is gewoon not done. De traditionele eersteklasreiziger ergert zich hier overigens evenzeer aan, vanwege de beeldvorming van de deze groep ook.

U vindt het geen probleem vanwege de korte afstand maar deze wijze van mensen vervoeren, mag in mijn ogen hooguit een keer als incident. Ik reis nagenoeg uitsluitend lange afstanden, doorgaans iets meer dan twee uur en dan is een zitplaats zeker noodzakelijk. Bij relatief kort spitsvervoer is het minder erg maar het zou hooguit beperkt mogen voorkomen.
Reputatie 3
@Thom Ik kan me voorstellen dat staan op langere afstanden in alle gevallen vervelend is. Ik vind zelf een groot nadeel van de krap bemeten treinen dat als er iets misgaat in de dienstregeling (en helaas gebeurt dat nogal eens) de trein direct overvol is met het beruchte haringen-in-een-ton effect als gevolg.
Als NS op tijden dat het mogelijk is meer materieel inzet is er ook meer ruimte om verstoringen op te vangen.
Het Ruhrgebiet is qua aantal reizigers en drukte in de treinen zeker te vergelijken met Nederland. Essen, Dortmund, Düsseldorf, Duisburg, Viersen, Wuppertal, Bielefeld, Herford, allemaal heel druk in de spit. Gek genoeg maak ik daar nooit mee dat mensen zo opeengepropt moeten staan als hier in Nederland. Tuurlijk, wel dat er soms mensen moeten staan, maar echt niet zo als haringen in een ton als hier op vele trajecten.

En overigens wordt in Duitsland duidelijk aangegeven waar het "Bereich 1. Klasse" begint, en daar mag je je dus niet ophouden als je een kaartje 2e klasse hebt. En dat wordt ook gehandhaafd.
Reputatie 3
Zomaar een opmerking: heeft het NS personeel een 1ste klas toegangsbewijs? Over de jaren heb ik ze namelijk vaak comfortabel 1ste klas zien zitten terwijl de 2de klas al niet (over)vol was
Reputatie 7
Zomaar een opmerking: heeft het NS personeel een 1ste klas toegangsbewijs? Over de jaren heb ik ze namelijk vaak comfortabel 1ste klas zien zitten terwijl de 2de klas al niet (over)vol was
Tijdens dienst maakt het niet uit waar je gaat zitten, dan is het onze werkplek. Buiten dienst in uniform en buiten dienst in burger moet je in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs voor de 1e klas. Je krijgt een gratis 2e klas business card. Voor 1e klas moet je elke maand een klein bedrag bij betalen. Dit is dus afhankelijk van de persoon. Overigens is het zo dat je in uniform buiten werktijd eigenlijk altijd 1e klas mag zitten van de dienstdoende collega.

Noot: Mocht er geen ruimte meer zijn in de 1e klas, dan hoort een medewerker zijn plaats af te staan, in ieder geval als deze geüniformeerd is, of in burger in werktijd is.
Reputatie 7
Badge +4
Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van conducteurs die in de eerste klas zitten. Op een of andere manier komen er vaak toch een aantal extra zitplaatsen vrij 😉
Reputatie 7
Hartstikke gezellig zijn we ook haha 😉
Reputatie 7
Badge +4
Ik geef jullie groot gelijk dat je daar gaat zitten voor je rustmomenten. Het is niet alleen rustiger maar ook prettiger. Sommige reizigers zijn ook hartstikke gezellig 😃
Reputatie 7
Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van conducteurs die in de eerste klas zitten. Op een of andere manier komen er vaak toch een aantal extra zitplaatsen vrij ;-)

Ik moest lachen. 😳

Reageer