beantwoord

Mallotig korte treinen

Reputatie 7
Badge +3
Vandaag zijn we van Hilversum naar Amsterdam Centraal gereisd. Even voor de vertrektijd (11.09 uur) komt er een ICM3 voorrijden. Wie haalt het in zijn hoofd om op zaterdag met zulke korten treinen te rijden? Blijkbaar wordt er gedurende de dag niets bijgestuurd want om 16.00 uur terug uit Amsterdam Centraal kwam er weer een ICM3 voorrijden.

Ik zie dat op andere zaterdagen er ook maar met een ICM3 gereden wordt. Dat is echt veel te krap.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 2 april 2017, 16:07

Hoi iMark, ik vind het jammer dit te lezen. Goed dat je dit signaal doorgeeft. Ik zal een melding maken van drukte op dit traject en in het algemeen in het weekend.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Vandaar dat zeer kritisch gekeken wordt naar de kosten, dat zou ieder ander verstandig bedrijf in deze situatie ook doen.
Ik heb op zich niets tegen het kritisch kijken naar kosten. Maar ik heb nu sterk het idee dat de weekendreizigers de tol betalen van bijvoorbeeld het Fyra-fiasco.

2 April 2017 zal als schoolvoorbeeld van een mislukte marketingcampagne de geschiedenis ingaan. NS trekt 250.000 extra reizigers met het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk maar verlengt de treinen niet. Veel idioter kunnen we het niet maken, wel oncomfortabeler. Een totaal mislukte campagne met honderdduizenden ontevreden klanten.
Reputatie 7
De nieuwe IC wordt de InterCity Nieuwe Generatie (of Next Generation). Gelijkvloers en enkeldeks, geschikt voor conventioneel en HSL. Google maar eens 😉
Ik heb al antwoord via Twitter van de NS gehad: Geachte heer of mevrouw, De ICM3 (Koploper) voldoet kennelijk niet genoeg aan de eisen. Vaak zijn er te weinig plekken om te kunnen zitten en er is geen voldoende zitcapaciteit. Ook voor mensen in een rolstoel of mensen met een rollator hebben namelijk de grootste moeite om in de trein te bivakkeren, terwijl in de VIRM wel beter is. Maar ik zit me af te vragen of er ipv de ICM3 of de Koploper een nieuwe intercity materieel kan worden gebouwd die vooral gelijkvloers is met de trein en het perron? Net als in de Flirt en de Sprinter. Misschien kan er meer wat aan gedaan worden want ik moest een keer van Amersfoort naar Apeldoorn en Deventer en ik moest de hele tijd staan. Ik heb een zwaar vermoeden dat de ICM3 naast de mat 64 niet meer aan de eisen voldoet. Als jullie een nieuwe Intercity materieel voor kunnen inzetten zou het voor de mensen die in de 2e klasse zitten vooral wat humaner en ook heel veel ruimer moeten maken. Misschien kunnen jullie afkijken hoe ze in de Amsterdamse metro van het GVB doen. Ik denk ook dat zeker op lange afstanden ook praktisch en ruimer kan zijn. Maar dan met meer comfort en ook de mogelijkheid zodat er ook gemakkelijk iemand langs kan passeren in de Intercity trein. Antwoord terug van de NS gehad: Goedenavond! Bedankt voor je bericht! Vervelend dat je deze ervaring hebt met de ICM3 koploper. Maar helaas hebben op dit moment al het beschikbare materieel nodig. Wel zal je uitgebreide feedback en suggesties hierover intern doorzetten. Wellicht dat hier nog even naar gekeken kan worden:) ^LD
Reputatie 7
NS heeft natuurlijk ook de afgelopen jaren flink ingezet op reizen in het weekend. Denk maar aan al die spoordeelwinkeluitjes en allerlei andere acties.

Ik merk zelf ook dat het in het weekend stukken drukker is geworden (zo heeft NS na een poosje afgeleerd dat een enkele SLT4 of SGM3 in de 4000 in het weekend geen slim idee is). Treinen moeten natuurlijk geen lucht vervoeren. Ook het acceptabele comfortniveau verschilt: doordeweeks ontkom je niet aan staplaatsen, maar er gaat momenteel iets structureel mis in het weekend gelet op de vele berichten op dit forum.

Het erge is dan dat president-directeur Van Boxtel vanmiddag in Buitenhof voldaan vertelde dat een kwart miljoen reizigers vandaag met het Boekenweekgeschenk gingen reizen.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
De IC vanaf Eindhoven naar Utrecht gaat straks overdag ook op zaterdag en zondag om de 10 minuten rijden. Het grote probleem op dit moment is dat er in het weekend ellenlange grotendeels lege treinen naar Schiphol rijden en de treinen naar Amsterdam overvol zijn.

@Thom
Sinds wanneer is NS geprivatiseerd?
Verder moet NS zijn eigen broek op houden. Afgelopen jaar maakte NS 1% winst op het rijden van treinen. De komende jaren gaan de investeringskosten in materieel sterk stijgen, de inkomsten uit de SOV-kaart dalen, terwijl de personeelskosten door nog meer conducteurs in de avond ook structureel stijgen. NS zal dus wel moeten bezuinigen om niet in de rode cijfers te geraken. Vandaar dat zeer kritisch gekeken wordt naar de kosten, dat zou ieder ander verstandig bedrijf in deze situatie ook doen.
Reputatie 7
Vandaag, zondag 2 april, vanuit Brabant naar Utrecht retour gereisd. 11.23 IC Den Bosch weer eens overvol, opeengepropt staan. Door Boekenweekgeschenk nog eens extra vol, maar op andere zondagen net zo goed superdruk. Iedereen wil naar Utrecht en Amsterdam, er zijn altijd wel meerdere en grote evenementen, mensen trekken er in het weekend gewoon massaal op uit. Dat is anders dan vroeger, dan kon je op zondagen ontspannen reizen en was het een waar genot. Maar op de huidige manier in het weekend van het zuiden naar Amsterdam en retour reizen is een grote ellende. Ieder weekend. Straks iedere 10 minuten een IC. Doordeweeks.... Laten ze het ook in het weekend overdag doen op dit traject. Aan klanten geen gebrek.
Privatisering mag maar dit soort winststreven is immoreel.
Was de NS maar geprivatiseerd, dan zouden ze met dit soort acties de concessie kunnen verliezen. NS is van de Staat der Nederlanden......
Reputatie 7
Badge +3
Het merkwaardigste in dit hele verhaal is natuurlijk dat NS hoofdsponsor is van de Boekenweek en in de vorm van vrij reizen met het Boekenweekgeschenk reclame voor treinreizen in combinatie met lezen wil maken. Maar als de lezers niet kunnen zitten, schiet deze marketing zijn doel totaal voorbij.

Ik denk niet dat de CPNB zit te wachten op een hoofdsponsor die het treinreizen zo onaantrekkelijk weet te maken. Als er één dag in het jaar is dat NS alles uit de kast zou moeten halen qua materieelinzet, zou het de zondag van vrij reizen met het Boekenweekgeschenk moeten zijn. Dit is een managementblunder van groteske proporties.
Reputatie 7
Badge +4
Het bespaart de energie van een treinstel en rangeerbewegingen. De reizigers zijn kennelijk de sluitpost in het verhaal. Privatisering mag maar dit soort winststreven is immoreel. Ik heb jaren van het westen naar het noorden gereisd op zondag en het verschil is ongehoord. Op zondag moet iedereen kunnen zitten en zich niet moeten invechten, zelf in de eerste klas.

Natuurlijk kost een treinstel en rangeren geld. Het economisme waarbij alleen het winstbelang van de ondernemer telt, slaat te ver door als mensen onnodig op een dergelijke wijze vervoerd blijken te worden.

https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/verwelkomt-ns-nieuwe-reizigers-ingekorte-treinen-33828/index1.html#post217291
Reputatie 7
Badge +3
Voor de dag met vrij reizen met het Boekenweekgeschenk is NS uitvoerig gewaarschuwd. Dit is zo mogelijk nog stuitender dan de mallotig korte treinen op andere zaterdagen en zondagen.

De enige reden die ik kan bedenken voor de veel te korte treinen zijn wanhoopsbezuinigingen. Door korter te rijden kun je als NS wat besparen op onderhoud en schoonmaak en wellicht op de inzet van Hc's. Wel een beetje cynisch dat de betalende reizigers hier de dupe van worden. Dit kan toch echt niet de bedoeling zijn van een vervoersbedrijf dat de eigen clientele serieus neemt.
Reputatie 3
@Thom: Dan staan we helemaal op één lijn! 🙂
Reputatie 7
Badge +4
@Thom: Is dat een reden dat de NS de treinen niet hoeft te verlengen voor het grotere aanbod aan reizigers?

Wat wil je suggereren? Als je een beetje had opgelet, had je gezien dat ik me nogal heb opgewonden over dit gegeven, vooral in de context van de treinen naar het Noorden en het Oosten op zondag. Daar werd altijd met twee treinstellen gereden, die dan in Zwolle en mogelijk Deventer werden afgekoppeld. Het ene overgebleven treinstel sinds het ingaan van de nieuwe dienstregeling is op zondag vol tot bomvol, terwijl er genoeg materieel is.

Het zal wel beleid zijn dat de planners moeten uitvoeren maar het is bij de beesten af dat je op zondag moet staan, terwijl er treinen genoeg zijn. In de spits door de week verliest de keizer zijn recht maar dit is onnodig en onzinnig beleid. Met enige logica, wiskundig inzicht is niet eens nodig, kun je nagaan dat het met het boekenweekgeschenk om een incidentele factor gaat.

Ik kan me niet voorstellen dat NS geen extra treinen heeft ingezet in verband hiermee, het was ruim van tevoren bekend. De signalen wijzen echter een andere kant op.
Reputatie 3
IC Den Haag Centraal - Amersfoort Schothorst vertrek 17:23u uit Den Haag Is bij aankomst in Utrecht ook tot het dak toe gevuld
Reputatie 3
@Thom: Is dat een reden dat de NS de treinen niet hoeft te verlengen voor het grotere aanbod aan reizigers?
Reputatie 7
Badge +4
Het is de dag van vrij reizen met het boekenweekgeschenk.
Reputatie 3
Nog verlengd tot 7 bakken ICM en je komt er nog niet in! Ook de sprinter van 17:05 was afgeladen vol
Reputatie 3
Ik sta nu op Alexander te wachten op de trein naar Amersfoort van 17:13u waar een ICM-4 gepland staat. Normaal Is dit al krap, nu is de trein van 16:58u uitgevallen en er staat nog een ICM-4 gepland. Je kunt nog komen kijken hoeveel mensen er zo achter blijven 😉
Balen dit wiskunde123. Heb je ook specifieke vertrektijden? Dan ga ik dit ook melden.
Reputatie 3
Vandaag is de NS sowieso triest bezig: vele gratis reizen weggeven met boeken, treinen niet verlengen en de helft van de treinen tussen Den Haag/ Rotterdam en Utrecht uitgevallen laten vallen en alleen maar losse koplopers inzetten...
Hoi iMark, ik vind het jammer dit te lezen. Goed dat je dit signaal doorgeeft. Ik zal een melding maken van drukte op dit traject en in het algemeen in het weekend.
Reputatie 7
Badge +3
Om overal voldoende zitplaatsen te realiseren en treinen niet alleen lucht te laten verplaatsen, zou er onderweg gekoppeld moeten worden in Zwolle, Amersfoort en Utrecht.
Volgens mij houdt NS er een nogal ingewikkelde materieelomloop op na op zaterdag en zondag. De trein uit Amersfoort (1500-serie) waar we in Amsterdam uitstapten, keerde op een 2600-serie naar Almere Centrum. Voor die treinserie is 6 bakken waarschijnlijk te ruim. Toch lijkt deze manier van dienstverlening meer op een logistieke exercitie dan op het comfortabel vervoeren van betalende klanten.
Reputatie 6
De ICM is het meest comfortabele materieel van de NS. Nadelen zijn de krappe balkons en de smalle deuren, waardoor het in- en uitstappen bij drukte soms wat chaotisch verloopt.

Efficiënte materieelinzet is en blijft natuurlijk lastig te realiseren. In de stille uren bijvoorbeeld, volstaat in de intercity van Leeuwarden - Rotterdam van Leeuwarden tot Zwolle een tweetje maar in de Randstad is dat onvoldoende. Om overal voldoende zitplaatsen te realiseren en treinen niet alleen lucht te laten verplaatsen, zou er onderweg gekoppeld moeten worden in Zwolle, Amersfoort en Utrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb niets tegen de ICM3 als ik kan zitten. Maar als ik moet staan op een krap balkon zonder ventilatie ben ik uiteraard wat minder positief en denk ik dat ze bij NS volkomen mesjogge zijn dat ze met zulke korte treinen rijden in het weekend.
Wat ze dan wel regelen bij NS is dat ze in propvolle treinen in witte jasjes getooide jongelui zich door de trein laten wurmen om informatiekaartjes uit te delen over werkzaamheden aan het spoor rond Pasen.
Als er iets mis is met ICM dan is het wel dat er te veel zitplaatsen in zitten, waardoor er weinig ruimte voor bagage, fietsen, rolstoelen of kinderwagens over is. Een aantal balkons is zelfs zo klein dat je er onmogelijk naar binnen past met een kinderwagen. Nieuw en beter toegankelijk materieel zal dan ook eerder minder dan meer zitplaatsen bevatten bij gelijke lengte.

Het probleem is puur dat de NS de treinen veel te krap inplant, waar men vroeger 'in de spits moet je wel eens staan' hanteerde, hanteert men nu 'je moet op alle tijden van de dag wel eens staan'. Gewoon simpelweg geen losse drietjes meer kopen waardoor de minimale lengte groter is lost dat probleem niet op. Ja je hebt dan geen losse drietjes meer, maar dan krijg je losse viertjes op ritten die eigenlijk ten minste 6 bakken nodig hebben.
Reputatie 6
Badge
Er bestaat geen fijner materieel dan de ICM naar mijn mening. Dat er minder zitplaatsen zijn boeit mij geen scheet, ik reis toch altijd van grote steden naar kleinere steden voor mijn werk/school/afspraken.

Reageer