beantwoord

Materieel Alkmaar - Haarlem SpitsIC

Reputatie 4
Ik vroeg me af of het materieel wat wordt ingezet voor de spitsIC (DDM) ooit nog aangepast zal worden? Het is niet de meest comfortabele trein en ik begreep dat dit lijntje sowieso geen favoriet lijntje is van de NS dus ik verwacht niet veel. Alleen was ik nieuwsgierig of het alleen is vanwege materieel tekort of dat het sowieso een standaard is en zal blijven op deze lijn.

Sowieso had die van vandaag een speciale behandeling gekregen... 😬 Hopelijk kan dat schoongemaakt worden.

icon

Beste antwoord door DDietzen 24 september 2018, 07:42

Het is enkel vanwege materieeltekort. Zodra de nieuwe SNG instroomt (start in december), worden eerst de tweedelige SGM's vervangen, daarna het DDM-1 (van uw spits-IC) en het verwante DDAR. Wat voor materieel ervoor in de plaats komt, durf ik echter niet te zeggen. Houd er wel rekening mee dat dit enkeldeks wordt en er dus minder capaciteit is in de trein.

Bekijk origineel

16 reacties

Badge
Het is enkel vanwege materieeltekort. Zodra de nieuwe SNG instroomt (start in december), worden eerst de tweedelige SGM's vervangen, daarna het DDM-1 (van uw spits-IC) en het verwante DDAR. Wat voor materieel ervoor in de plaats komt, durf ik echter niet te zeggen. Houd er wel rekening mee dat dit enkeldeks wordt en er dus minder capaciteit is in de trein.
Reputatie 7
Badge +2
DDietzen schreef:

Houd er wel rekening mee dat dit enkeldeks wordt en er dus minder capaciteit is in de trein.

Het zou ook DDZ kunnen worden. Het zal er mede van afhangen hoeveel reizigers er zijn, ik heb geen idee hoe druk die treinen zijn.
Reputatie 4
Zoals DDietzen zegt, het huidige DDM-1 materieel dat in de spitstreinen rijdt is tijdelijk ivm het materieeltekort en de huidige revisie die er is in het VIRM park. Welk materieel er komt te rijden in de toekomst is meestal pas een paar maanden van te voren bekend omdat er steeds mee gewisseld wordt. Omdat het een korte lijn is, zou het eventueel zelfs Sprintermaterieel kunnen worden i.p.v. IC materieel. Als er toch weer een tekort aan materieel onstaat, kan ook DDM-1 of DDAR blijven (kleine kans, omdat de 1700 locs helaas (voor ons mcn) buiten dienst gaan ivm onderhouds/revisiekosten). Je weet het maar nooit, is maar net wat ze het beste kunnen plannen in de materieelomloop qua onderhoud en opstelcapaciteit op rangeerterreinen. Dit is ook de reden van de 'alternatieve' bekladding op de trein van vandaag. Op Haarlem staan deze treinen op een rangeerterrein waar vaak graffiti wordt gespoten. Dit vandalisme wordt schoongemaakt door de HAGO, welke voor klanten en NS personeel een app hebben ontwikkelt voor Samsung/Apple welke te vinden is in de App Store onder de naam GraffitiVrij. Stelnummers kunt U meestal vinden op de voorkant of in het midden van de trein. Dit is een viercijferig nummer, voor DDM-1 zal dit tussen de 7201-7212 liggen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.flyingbytes.gvr.graffitivrij&hl=nl
https://itunes.apple.com/nl/app/graffitivrij/id985573506?mt=8
Reputatie 7
Badge +2
@mcn1995
Ik had begrepen dat met de instroom van SNG de sprinters benoorden Zwolle zouden gaan rijden met sprintermaterieel en het daardoor vrijkomende IC-materieel (per saldo) gebruikt zou worden om de met DDM1 gereden IC's in NH te vervangen door IC-materieel.
Reputatie 4
Helder. Welk materieel het zal worden is gissen maar fijn om te weten dat het huidige materieel een einde kent.

Dank voor de tip van de app van HAGO! @mcn1995
Tamzin schreef:

@mcn1995

Ik had begrepen dat met de instroom van SNG de sprinters benoorden Zwolle zouden gaan rijden met sprintermaterieel en het daardoor vrijkomende IC-materieel (per saldo) gebruikt zou worden om de met DDM1 gereden IC's in NH te vervangen door IC-materieel.

Er is op meerdere plekken tekort aan IC materieel en dit geldt dus ook in het noorden boven Zwolle, ik verwacht dat er daar ook extra stellen ingezet gaan worden in de IC dienstregeling zodra er materieel beschikbaar is.

Het zal even afwachten zijn wat de definitieve planning gaat worden qua materieel voor 2019.
Badge
In 2019 zal er (vrijwel) niet worden geschoven met IC-materieel, omdat het instromende SNG gedurende het eerste jaar van dienst 100% reserve moet hebben.
Reputatie 4
Tamzin schreef:

@mcn1995

De nieuwe sprinters SNG zullen als eerste ingezet gaan worden in de 6300 Den Haag Centraal - Haarlem. Daarna wordt de inzet stapsgewijs uitgebreid met de 3300 Leiden - Hoorn Kersenboogerd. Vanaf dit punt is het gissen en geruchten over verdere inzet, maar de bedoeling is dat ze ook gaan rijden op Den Haag Centraal - Zwolle, Zwolle - Utrecht en Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Er is een kaartje te vinden op internet, waarbij ook Amsterdam - Zandvoort als inzetgebied wordt getoond, Of het kaartje volledig klopt, valt te betwijfelen. Volgens het kaartje lijkt de SNG niet ingezet te gaan worden tussen Weesp – Amsterdam Centraal, en Amsterdam Sloterdijk – Schiphol. Terwijl de treinen Hoorn – Leiden rijden via Schiphol, en de Sprinters Den Haag - Zwolle via Schiphol, Weesp en Amsterdam Centraal rijden. En de sprinter Amsterdam - Zandvoort gekoppeld is aan de Sprinter Amsterdam - Haarlem - Hoorn welke deels niet getoond wordt.
Reputatie 7
Badge +2
Deze bedoel je denk ik:

https://nieuws.ns.nl/download/465490/nssprinters2016-2020.pdf

Reputatie 4
DDietzen schreef:

In 2019 zal er (vrijwel) niet worden geschoven met IC-materieel, omdat het instromende SNG gedurende het eerste jaar van dienst 100% reserve moet hebben.

Ik heb inderdaad het idee dat het dit jaar er niet van gaat komen. Zeker in de spits (o wacht het is juist een spits intercity) zit je elkaar in de weg. Eigenlijk is zo'n viertje maar geschikt voor twee personen.. Gelukkig ben ik maar 1,61m 😀
Badge
DDietzen schreef:

Dit is onzin, er wordt slechts zeer beperkt reserve materieel achter de hand gehouden voor de SNG. Het materieel welke vrijkomt van trajecten waar de SNG gaat rijden zal in de meeste gevallen meteen weer op andere trajecten worden ingezet.

IC materieel komt vrij zodra in het Noorden de ICM sprinters vervangen gaan worden door de SNG treinstellen, echter verwacht ik dat deze ICM treinstellen dan meteen worden ingezet om de IC treinen van en naar het Noorden te versterken aangezien dat hard nodig is.
Reputatie 7
Badge +2
Jeroen schreef:

IC materieel komt vrij zodra in het Noorden de ICM sprinters vervangen gaan worden door de SNG treinstellen, echter verwacht ik dat deze ICM treinstellen dan meteen worden ingezet om de IC treinen van en naar het Noorden te versterken aangezien dat hard nodig is.

Als dat echt het geval is is er een serieus probleem want dat betekent dat er de komende jaren überhaupt geen materieel beschikbaar is om DDM1 te vervangen. De vervanging van DDM1 is immers gebaseerd op het vrij spelen van het intercity materieel van de noordelijke sprinterdiensten.
Reputatie 4
Tamzin schreef:

Jeroen schreef:

Als dat echt het geval is is er een serieus probleem want dat betekent dat er de komende jaren überhaupt geen intercitymaterieel beschikbaar is om DDM1 te vervangen. De vervanging van DDM1 is immers gebaseerd op het vrij spelen van het intercity materieel van de noordelijke sprinterdiensten

En als er dan een DDM kapot is dan denk ik dat men de trein laat uitvallen.... Want er is geen materieel.
Reputatie 4
Ik zie die IC diensten met DDM1 tussen Alkmaar en Haarlem ook nu en dan met sprintermaterieel gereden worden (voornamelijk SLT dan). Aangezien SNG ook SLT lijnen aan het vervangen is, kunnen die in principe ook naar die IC diensten doorschuiven.
Reputatie 7
Badge +2
Jeroen schreef:

DDietzen schreef:

Dit is onzin, er wordt slechts zeer beperkt reserve materieel achter de hand gehouden voor de SNG. Het materieel welke vrijkomt van trajecten waar de SNG gaat rijden zal in de meeste gevallen meteen weer op andere trajecten worden ingezet.

Ik weet niet hoeveel, maar er wordt nu wel op de Dijksgracht SLT en SGM reserve gehouden voor de nieuwe SNG treinen.
https://twitter.com/MachinistASD/status/1093508161955393536
Reputatie 7
Badge +2
ravitsec schreef:

Ik zie die IC diensten met DDM1 tussen Alkmaar en Haarlem ook nu en dan met sprintermaterieel gereden worden (voornamelijk SLT dan). Aangezien SNG ook SLT lijnen aan het vervangen is, kunnen die in principe ook naar die IC diensten doorschuiven.

Je kunt schuiven wat je wilt, maar het is wel de bedoeling nu het oude materieel (SGM, DDM1, DD-AR) te gaan vervangen. En linksom of rechtsom is daar per saldo het intercitymaterieel van de noordelijke sprinterdiensten voor nodig want anders is er domweg niet genoeg SNG. Het is ook nooit de bedoeling geweest dat vrijgekomen intercitymaterieel ter versterking van andere intercity's te gaan gebruiken, dat zou gebruikt worden om DDM1 te vervangen.

Overigens lijkt SLT me hoogst ongeschikt voor intercity diensten, dan kun je nog beter SGM3 of DD-AR inzetten. .

Reageer