Materieel Leiden-Utrecht

• 9 december 2014
  • 12 reacties
  • 629 Bekeken

Beste NS,

De meeste treinen van de NS op de lijn Leiden-Utrecht zijn van het nieuwe dubbeldekkerssoort, ik meen de DDZ. Deze trein bevalt me in de meeste opzichten goed, op een belangrijk punt echter niet: de zitplaats! Ik reis elke dag Leiden-Utrecht v.v., 42 minuten en ik kan zeggen dat het echt een straf is om op deze stoelen plaats te nemen. Na een tiental minuten krijg ik al last van mijn rug. Daarnaast is de afstand tussen stoel en tafel zodanig groot, dat he op het puntje van je stoel moet zitten om de laptop te bedienen. Mensen vinden het fijn, beenruimte, maar je kunt ook teveel krijgen.

Vandaag was de trein van 15:23 vanuit Utrecht naar Leiden echter een enkeldekstrein, het type ICMm, met maarliefst 8 bakken! Deze stoelen zitten veel en veel fijner en bieden daarom de reiziger meer comfort. Ook is er genoeg beenruimte, terwijl je wel makkelijk je laptop kunt bedienen. Ik weet dat de enkeldekstreinen voor capaciteitsproblemen zorgden op de lijn, want er konden tot voor kort maximaal 7 bakken ingezet worden en ik slechts enkele spitstreinen zorgde dat voor een hoop problemen. Nu heb ik gehoord dat er op Leiden perronverlenging heeft plaatsgevonden, waardoor er weer 8 bakken ingezet kunnen worden, in plaats van 7.

Daarnaast waren de capaciteitsproblemen niet het gevolg van ICMM7, maar doordat de NS nog wel eens een enkele ICMm (3 of 4 baks) inzette, ook in de spits, waardoor de problemen echt niet te overzien waren!

Nu mijn dringende verzoek aan de NS: laat de enkeldekstreinen terugkomen op Leiden -Utrecht en zorg er daarbij voor dat er consequent 8 bakken ICMm worden ingezet (en niet opeens een los treinstel, dan gaat het fout). In het dal en voor de meeste spitstreinen is dat genoeg capaciteit; voor enkele spitstreinen zal het krap zijn, maar om daarmee het comfort te verbeteren, zeg ik: doen!

Ik hoorde echter dat vanaf december alle treinen met DDZ gaan rijden en dat betreur ik. Al is DDZ nog wel beter dan de VIRM; ik prefereer ICMm op de al genoeg irritante lijn Leiden-Utrecht, waarin er steeds vertragingen e.d. Plaatsvinden door het enkelspoor. Kom daarom de reiziger tegemoet met comfort en zet ICMm-8 in!

Ik hoop dat jullie echt iets met mijn voorstel zullen doen. Ik mis de enkeldekkers!

Met vriendelijke groet,
Een ICMm-liefhebber

12 reacties

Reputatie 1
Nee, laat die DDZ maar lekker op Leiden-Utrecht hobbellen, dan houden we richting Enkhuizen tenminste de ICM.

Maar zonder dollen, inderdaad de ICM is het mees comfortabel, persoonlijk heb ik niet zo'n problemen met de stoelen in de DDZ alleen is het inderdaad geen handige trein om in te werken. VRIM heb ik gemengde gevoelens over, stoelen zijn OK maar veel te weinig coach opstelling, en dan die slappe tafeltjes.

Dus ieder treinstel heeft wel zo wat.....maar zolang ik kan zitten hoor je mij niet klagen!!! Laptop kan ook op schoot, het heet niet voor niets een LAP-top 😃
Badge
Beste NS,

De meeste treinen van de NS op de lijn Leiden-Utrecht zijn van het nieuwe dubbeldekkerssoort, ik meen de DDZ. Deze trein bevalt me in de meeste opzichten goed, op een belangrijk punt echter niet: de zitplaats! Ik reis elke dag Leiden-Utrecht v.v., 42 minuten en ik kan zeggen dat het echt een straf is om op deze stoelen plaats te nemen. Na een tiental minuten krijg ik al last van mijn rug. Daarnaast is de afstand tussen stoel en tafel zodanig groot, dat he op het puntje van je stoel moet zitten om de laptop te bedienen. Mensen vinden het fijn, beenruimte, maar je kunt ook teveel krijgen.

Vandaag was de trein van 15:23 vanuit Utrecht naar Leiden echter een enkeldekstrein, het type ICMm, met maarliefst 8 bakken! Deze stoelen zitten veel en veel fijner en bieden daarom de reiziger meer comfort. Ook is er genoeg beenruimte, terwijl je wel makkelijk je laptop kunt bedienen. Ik weet dat de enkeldekstreinen voor capaciteitsproblemen zorgden op de lijn, want er konden tot voor kort maximaal 7 bakken ingezet worden en ik slechts enkele spitstreinen zorgde dat voor een hoop problemen. Nu heb ik gehoord dat er op Leiden perronverlenging heeft plaatsgevonden, waardoor er weer 8 bakken ingezet kunnen worden, in plaats van 7.

Daarnaast waren de capaciteitsproblemen niet het gevolg van ICMM7, maar doordat de NS nog wel eens een enkele ICMm (3 of 4 baks) inzette, ook in de spits, waardoor de problemen echt niet te overzien waren!

Nu mijn dringende verzoek aan de NS: laat de enkeldekstreinen terugkomen op Leiden -Utrecht en zorg er daarbij voor dat er consequent 8 bakken ICMm worden ingezet (en niet opeens een los treinstel, dan gaat het fout). In het dal en voor de meeste spitstreinen is dat genoeg capaciteit; voor enkele spitstreinen zal het krap zijn, maar om daarmee het comfort te verbeteren, zeg ik: doen!

Ik hoorde echter dat vanaf december alle treinen met DDZ gaan rijden en dat betreur ik. Al is DDZ nog wel beter dan de VIRM; ik prefereer ICMm op de al genoeg irritante lijn Leiden-Utrecht, waarin er steeds vertragingen e.d. Plaatsvinden door het enkelspoor. Kom daarom de reiziger tegemoet met comfort en zet ICMm-8 in!

Ik hoop dat jullie echt iets met mijn voorstel zullen doen. Ik mis de enkeldekkers!

Met vriendelijke groet,
Een ICMm-liefhebber

beste N.H,

Ik denk dat de meeste reizigers de beenruimte juist zullen waarderen. Het is niet zomaar mogelijk om ander materieel in te zetten omdat jij niet goed bij je laptop kan. Het inzetten van materieel is een proces waar ontzettend veel planning en voorbereiding bij komt kijken.

Toch bedankt voor je post.
Vriendelijke groet, Robby
Reputatie 1
Ik zou liever zien dat de NS zorgt dat de trein (welke dan ook) op het traject Leiden-Utrecht überhaupt rijdt en op tijd. In alphen is er wekelijks wel iets aan de hand waardoor er vertraging wordt opgelopen. Ik hoop dat de NS haar primaire taak eens serieus neemt: de reiziger tijdig van Leiden naar Utrecht brengen en terug. Die bijna dagelijkse vertragingen, om gek van te worden!
Reputatie 6
De primaire taak van NS is het rijden van treintjes, niet het vervoeren van reizigers.
Dat het zo vaak mis gaat bij Alphen is niet de verantwoordelijkheid van NS maar van Prorail, die beheren immers het spoor...
Reputatie 1
@wsm:
De primaire taak van de NS is het vervoeren van reizigers. Iedere reiziger sluit immers een 'vervoersovereenkomst' met de NS. Alleen verzaakt de NS met grote regelmaat in haar kernprestatie.
Beste NS,

Met vriendelijke groet,
Een ICMm-liefhebber

Het is waar, de DDZ stoelen zijn een ramp voor de langere afstanden, zo te zien zijn er meer reizigers die dit ervaren. Sinds maandag komen ze ook ineens voor op het traject Den-Haag - Enschede. Na een half uur weet je niet meer hoe je moet zitten en na een uur stap je er gebroken uit. Het verschil met het zeer comfortabele ICMm is enorm. Natuurlijk, alles is beter als staan, maar hopelijk dat NS nog eens goed evalueert wat de reizigers van het zitcomfort in de huidige intercity's vinden voordat ze de volgende serie dubbeldekkers gaan renoveren.
En toch krijg ik weer geen bericht van NS. Ik ervaar dit nu elke dag, die stomme nieuwe dubbeldekker! En dan zie je plots op Utrecht Centraal den ICMM richting Heerlen gaan....
Reputatie 6
NS kan niet de materieelinzet aanpassen naar de smaak van de reizigers op de diverse trajecten.
De materieelinzet wordt zo efficiënt mogelijk bepaald en dat is gerelateerd aan de vervoersvraag en perronlengtes en niet aan de voorkeuren van Klaasje in Bodegraven en Pietje in Grouw-Jirnsum.
Reputatie 4
Badge
Het is natuurlijk niet erg constructief om treinstellen die slecht zitten naar een ander traject te sturen, want dan hebben anderen er last van en die zullen ook gaan klagen.

NS moet de klachten over de kwaliteit van de stoelen serieus nemen. Dat is veel belangrijker.
Die DDZ-treinen zullen straks alleen als intercity's ingezet worden en dat is natuurlijk nogal bizar, want ze zijn oorspronkelijk als stoptreinen gebouwd.
Reputatie 2
Ze noemen het een Intercity;maar je kan Leiden-Utrecht CS beter typeren als een Boemel;10 minuten rijden en alweer stop. Daarom reis ik nog weleens via Den Haag Centraal en als je snel overstap in Den Haag ga je nog een stukje sneller ook! Misschien iets voor jou? Vergeet niet in en uit te checken op Den Haag Centraal.....
Reputatie 4
Badge
Dank voor de tip, maar ik geef bijna altijd de voorkeur aan de rechtstreekse trein.

Leiden - Utrecht (42 min) is in zuivere reistijd nooit sneller via Den Haag (12 + 37) (of Schiphol 20 + 32 min). Alleen op bepaalde momenten is het sneller via Schiphol of Den Haag als je de wachttijd tot de volgende rechtstreekse trein meetelt.Het is bijzonder schappelijk van NS dat je de verbinding via Den Haag of Schiphol mag gebruiken, maar dat geldt officieel niet voor alle verbindingen, alleen die in de reisplanner, maar er is geen conducteur die daar op let.

Waarom zou je trouwens uit- en inchecken in Den Haag? Dat hoeft helemaal niet. Je reist alleen met NS en volgens een toegestane (want in reisplanner vermelde) verbinding. En het maakt je kaartje duurder.
Reputatie 4
Het is natuurlijk niet erg constructief om treinstellen die slecht zitten naar een ander traject te sturen, want dan hebben anderen er last van en die zullen ook gaan klagen.

NS moet de klachten over de kwaliteit van de stoelen serieus nemen. Dat is veel belangrijker.
Die DDZ-treinen zullen straks alleen als intercity's ingezet worden en dat is natuurlijk nogal bizar, want ze zijn oorspronkelijk als stoptreinen gebouwd.

Helaas geven de tekeningen van de moderniseren van VIRM niet veel hoop,er worden namelijk dezelfde stoelen ingebouwd als in DDZ 😞 Hopelijk komen er in de ICNG wel weer fatsoenlijke stoelen zoals in ICM/ICR.
Daarnaast mag het verschil tussen de 1e klas en 2e klas in sprintermaterieel wat mij betreft duidelijker. (betere stoelen,stiltecoupés enz.)

Reageer