beantwoord

Mededelingen door computerstem

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Slechte uitspraak van computermededelingen in de sprinter tussen Breda en ‘s-Hertogenbosch. Kan er iets gedaan worden aan de uitspraak van “de trein rij” in plaats van “de trein rijdt”? En aan de uitspraak van ‘s-Hertogenbosch? De uitspraak is een dagelijkse grote ergernis.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 5 maart 2018, 20:33

Je hebt helemaal gelijk marei.Het werkt nog niet overal zoals het hoort en er is verbetering mogelijk. De achterliggende afdeling is van deze foutjes op de hoogte en hoopt snel met een update te komen. Tot die tijd zul je nog even door de zure appel heen moeten bijten.
Bekijk origineel

23 reacties

Je hebt helemaal gelijk marei.Het werkt nog niet overal zoals het hoort en er is verbetering mogelijk. De achterliggende afdeling is van deze foutjes op de hoogte en hoopt snel met een update te komen. Tot die tijd zul je nog even door de zure appel heen moeten bijten.
Beste Klaas-Jan, misschien is het ook n leuk idee om de computerstem dermate te verfijnen dat tie automatisch de lokale uitspraak aanpast? Misschien lukt 's Hertogenbosch goed uitspreken dan ook zomaar.
En voor marei heb ik de volgende tip: ipv een zure appel raad ik je een goede hoofdtelefoon aan, met idem muziek. Veel luisterplezier.
Reputatie 3
En voor marei heb ik de volgende tip: ipv een zure appel raad ik je een goede hoofdtelefoon aan, met idem muziek. Veel luisterplezier.
Marei heeft groot gelijk; anno 2018 zulke beroerde software gebruiken is op zijn zachtst gezegd amateuristisch.
Beste Ton1961, uiteraard heeft Marei groot gelijk! En uzelf heeft ook groot gelijk. Ik ben pas 'n uurtje op dit medium geweest, maar heb al genoeg gelezen om te konkluderen dat er een enorme kloof bestaat tussen de ervaringen van reizigers en "de visie" van NS-personeel.
Reputatie 7
Badge +3
Ach, het lijkt me luxeprobleem als je je over dit soort zaken druk kunt maken.
Beste Tamzin, wie zegt dat mensen die op dit forum schrijven "zich druk maken"? Jij?
Laten we rustig blijven en ons niet druk maken om elkaar 😉. De irritatie en daarom de melding is bekend en er wordt achter de schermen gekeken naar alternatieve mogelijkheden.
Reputatie 5
Gelukkig is bijna 1,5 jaar na dato de uitspraak nog steeds zo beroerd als het was.
Snap gewoon niet waarom de oude stem niet wordt gebruikt van een SGM. Dat was prima. Niet te hard, niet te zacht en niet zo'n mega irritante harde ding dong.
Reputatie 7
Badge +3
De mega harde ding dong is door de EU verplicht gesteld voor alle nieuwe materieel.
Wat ik zelf zo irritant vind aan die geautomatiseerde stemmen, is dat je op korte trajecten om de 2 minuten hoort "Beste reizigers, goedemorgen"... enz. Zat van de week in de sprinter van Helmond naar Eindhoven, en dan houdt die stem nooit op, want op dat traject heb je binnen 10 minuten maar liefst vier stations (Helmond-Helmond 't Hout-Helmond Brandevoort-Eindhoven). Dus binnen 10 minuten word je 8 keer goedemorgen gewenst, en herinnerd aan álle vervolgstations van de trein. Hallo, de mensen die in die Sprinter zitten weten zelf wel dat ze langs die stations gaan, want andere treinen die daar stoppen zijn er niet. En echt, moet mij dan elke 2 minuten "goedemorgen" worden gewenst door een computerstem?
Badge +3
Haha, en als je uit Deurne zou komen (of daar heen gaat) dan komt Brouwhuis er ook nog bij. Wereldstad Helmond! :P

{Off-topic} Mierlo-Hout (voor de NS Helmond 't Hout) heeft dan wel weer een toffe railcam. Soms tyfoneren treinen soms kort als groet, als de machinist van die cam weet :)

Laatst die overweg trouwens anderhalf uur dicht en dus ding ding ding ding... met drukke ProRail mannetjes in gele hesjes (koffie drinken, sigaretje erbij, wachten op een onderdeel of zo) en veel auto's en fietsers die het allemaal wel best vonden en toch overstaken.

Op het traject Hoorn- Schiphol spreekt de computerstem bijna geen enkel station goed uit. Graag weer terug naar de menselijke stem!
Reputatie 6
Amateuristisch, ja, en dat is misschien nog zacht gezegd. Lijkt wel bij de Action ingekocht ofzo, en dat zou ik over de rest van deze treinen nog niet eens zeggen. Dan zit je meer in de buurt van de Aldi, denk ik.

Wat is er toch misgegaan op personeelszaken bij de NS vraag ik mij af? Hoe fijn was het geweest als op de sprinters een vriendelijke conducteur ons per intercom vertelt waar we heenreizen, lastige treinreiziger in toom houdt, benaderbaar is en informatie verstrekt over onze vervolgreis, de fietsenstalling of een leuk koffietentje in de buurt van het station? Nu hebben we een algoritme gestuurde vrouwenstem die hortend en stotend ’gggggooooeoeoeddddde mmmmmmorghggen’ bitst en op koele toon de volgende bestemming uitkotst. Morgen ga ik maar weer met de auto, want bij de NS voel ik mij niet meer welkom.

Reputatie 2

@Theuntimp hoi we zijn er nog! Of nie @Loes?

Present! Ik ben niet weggeweest...

Herkenbaar dit, in de sprinter naar Dordrecht vanaf Breda. Een stem die klinkt als een geestelijk beperkt iemand, met verkeerde klemtonen wat ook nog voor verwarring kan zorgen.

Ik reis nu > 6 maanden op dit traject en de kwaliteit is niet beter geworden.

Helaas staat het volume dermate hard, dat een hoofdtelefoon niet voldoende werkt. Als ik een podcast volg, moet ik die pauzeren als de computerstem er weer eens doorheen tettert.

Reputatie 2

Maar okay, we hebben omroep Truus met haar "mooi-e arti-cul-at-ie" en dan de HC die net als ik persoonlijk omroept.

Waar ligt de preferentie? Zouden jullie graag zien dat bijvoorbeeld een HC de banden wellicht opnieuw inspreekt, is er een voorkeur voor een dame? (lichtere stem) is er een voorkeur voor een heer? (Zwaardere stem)  

Ik bedoel hiermee het e.e.a. duidelijk te krijgen want ook ik stoor me aan truus en neem ook heel graag haar taak over. Ik heb namelijk met het idee gespeeld om aan het management te opperen of ik wellicht de banden/software opnieuw in kan spreken.

Hoe denken jullie hierover?

Reputatie 6

Wat mij betreft is een bandje nog altijd honderd keer beter dan een door de computer in elkaar geknutselde taal. Het zijn allebei echte stemmen uit een studio, maar de een klinkt als een mens en de ander als een robot.

Bedankt voor de interesse. Sowieso een echte persoon, en geen computerstem. En als ik mag kiezen, dan de voorkeur voor een conducteur, t.o.v. van een bandje. Maar een bandje is nog steeds 100x beter dan een computerstem.

Taal is zeer gevoelig voor klemtonen, snelheid en toonhoogtes. Iets wat een levend peroon leert tijdens opgroeien. Die nuanceverschillen mist een computer algoritme, waardoor je niet alleen vreemd uitgesproken zinnen krijgt, maar soms ook de mogelijkheid tot foutieve informatie.

Want stel je hebt informatie over vertrekkende treinen en zin 1 en zin 2 gaan over trein 1, en zin 3 en 4 gaan over trein 2. Momenteel is het zo dat computer teveel pauze houdt tussen zin 1 en 2, en minder tussen 2 en 3. Daarmee lijkt de informatie in zin 2 te gaan over de trein die wordt genoemd in zin 3. Voorbeeld:

U kunt hier overstappen voor:

de sprinter van 10:00u

.

.

.

.

deze vertrekt van spoor 1

.

de sprinter van 9:00u

.

.

.

.

deze vertrekt van spoor 6.

Hiermee kan je denken dat spoor 1 hoort bij de sprinter van 9u. Omdat de intonatie niet klopt, dus je verwacht niet een vervolg op de zin. En de pauzes zijn verkeerd.

Ik hoop het een beetje duidelijk verwoord te hebben.

is er een voorkeur voor een dame? (lichtere stem) is er een voorkeur voor een heer? (Zwaardere stem)  

Mannelijke stem heeft mijn voorkeur, vind die van het GVB erg plezierig.

Reputatie 2

Omdat de intonatie niet klopt, dus je verwacht niet een vervolg op de zin. En de pauzes zijn verkeerd.

Ik hoop het een beetje duidelijk verwoord te hebben.

Ik begrijp je heel goed zelfs, ik irriteer me zoals hiervoor gezegd mij ook hieraan.

Daarom is het denk ik beter om bv een rit te pakken zeg bijvoorbeeld Weert - Tilburg Uni. en voor deze rit een apart bestand in te spreken die alleen maar gequeued hoeft te worden na een sein van een gps signaal of bv 2 minuten voor aankomst. Wel is het zaak om bij stremmingen of andere onregelmatigheden de automaat over te pakken. 

EDIT: hier bedoel ik dan mee dat er geen losse woorden ingesproken worden maar inderdaad een compleet bericht in een keer zonder rare lange pauzes etc.

Reageer