beantwoord

Medisch mondkapje verplicht?

  • 15 January 2022
  • 32 reacties
  • 1155 Bekeken

Reputatie 2

Is het nu verplicht om een medisch mondkapje te dragen? Is een mondkapje van stof niet goed genoeg meer?

icon

Beste antwoord door Robert B 15 January 2022, 18:30

Bekijk origineel

32 reacties

Het klopt dat het kabinet aangegeven heeft dat stoffen mondkapjes niet goed genoeg zijn en heeft het dringende advies gegeven om medische mondkapjes te dragen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het advies is een ‘medisch/chirurgisch masker’, en dat is eigelijk elk IIR wegwerpmasker (die ook tandartsen en zo gebruiken), ook wel ‘type II’ genoemd. Die koop je bij de Action per 50 stuks voor € 2,95 of kan je bij veel supermarkten gewoon gratis krijgen bij de servicebalie.

Edit: de type aanduiding verschilt nogal, dus is niet noodzakelijk allemaal gelijk t.o.v. een ‘eigen katoenen maskertje’.

Het gaat dus niet om die voorgevormde FFP2/N95 maskers want die zijn een stuk duurder, zoals € 9,99 voor 10 stuks bij Kruidvat, of € 2,95 voor 5 stuks bij de Action (worden daar als stofmasker verkocht).

Controle in de trein op het soort mondkapje is er niet, dus heb je een (wasbaar) katoenen masker dan is dat prima. Voor je eigen bescherming is FFP2 natuurlijk aan te raden.

Reputatie 7
Badge +3

dat is eigelijk elk IIR wegwerpmasker, ook wel ‘type II’ genoemd.

Type II is iets anders dan IIR. Een IIR masker is spat-/vloeistofbestendig, en type II is dit niet. Zo'n IIR masker is oorspronkelijk bedoeld voor gebruik bij medische handelingen waarbij iets kan spatten/spuiten. Een IIR masker is dus nog iets meer beschermend dan een II masker, al zijn de vochtdruppeltjes die vrij komen bij normaal ademen en praten niet zodanig dat je echt die spatbestendigheid nodig hebt. 

 

Badge +3

Ah, klein verschil dan. Vanuit mijn werk krijgen we doosjes met IIR maskertjes of alleen ‘medical/surgical‘ zonder verdere classificatie, behalve het (verplichte?) CE merkje.

Uiterlijk verschillen ze niet en dat maakt verder dus ook niet uit, is allemaal ‘3-laags’ toch?

Maar goed, katoenen maskers (al dan niet met hippe print) mogen ook nog gewoon in Nederland, al wordt dat afgeraden.

Bij het verplichten van (duurdere) FFP2 maskers zal het ‘hergebruik’ natuurlijk flink toenemen, dus gebruiken mensen een week lang dezelfde, in plaats van elke dag een ‘verse’ (of katoenen masker wassen na 10 uur dragen). Schiet ook niet op.

Reputatie 7
Badge

Het is een advies. Vanmorgen in de supermarkt ook gewoon een mondkapje van stof gedragen.

Reputatie 7
Badge +3

Stoffen en zelfgemaakte mondkapjes worden afgeraden. Het advies is om wegwerp mondkapjes te gebruiken en bij voorkeur medische mondkapjes.

@Robert B het verschil tussen gewone mondkapjes, medisch type II en type IIR is waarvan de lagen gemaakt zijn. Dat kun je aan de buitenkant niet zien. Ik heb inmiddels alle 3 de wegwerp, de zelfgemaakte stoffen en gekochte stoffen kapjes. Daarvan sluit type IIR (via apotheek) bij mij het minst goed aan.

Badge +3

Appels en peren, maar het mag dus allemaal en schaarste is er niet.

Voor jezelf is FFP2 natuurlijk aan te raden in het ov, of andere plekken waar je ‘langere tijd’ in een gesloten ruimte (of op korte afstand) bent. Denk aan een bioscoop/theater/concert.. of misschien wel een kerkdienst of Formule 1 in Zandvoort.

Reputatie 5

Het is een advies maar de mondkapjes die je nu bij de drogist koopt zijn geen chirurgische mondkapjes zoals geadviseerd wordt. Die zullen binnenkort dus wel weer voor woekerprijzen wordën aangeboden...

Reputatie 6

Dat is niet per sé waar. Je moet gewoon even goed checken op de verpakking. En die IIR maskers zijn in ieder geval stukken goedkoper dan FFP2/FFP3/N95 maskers waar we het laatst over hadden, die ik zelf draag in drukke ruimtes.

Het is een advies maar de mondkapjes die je nu bij de drogist koopt zijn geen chirurgische mondkapjes zoals geadviseerd wordt. Die zullen binnenkort dus wel weer voor woekerprijzen wordën aangeboden...

Type II en IIR vallen ook onder het advies van de rijksoverheid en zijn bij de meeste drogisten gewoon verkrijgbaar. Ik denk dat u mondkapjes type FFP2 bedoelt (die in Duitsland in de trein verplicht zijn) en bij veel drogisten niet te koop zijn. 

Reputatie 6

Tip: bouwmarkt. Wel goed opletten dat ze echt FFP2 of FFP3 zijn.

Badge +3

Tip: Action, 5 stuks voor € 2,95 (verkocht als stofmasker maar FFP2 staat er op gedrukt).

Zijn dus wel 10 keer zo duur als type II (50 stuks voor die prijs), maar als dat je bijna 2 maanden op de ic kan besparen (kennis van me mag morgen weer naar de gewone afdeling) dan is die keuze snel gemaakt.

Voor de overheid is volgens mij elk 3-laags wegwerpmasker wel voldoende, en willen ze alleen de katoenen maskers (eventueel met constructies zoals koffiefilters of een paar lagen keukenpapier) ontmoedigen. Logisch, want als je die niet zeer regelmatig wast op 60° of heet strijkt doen die weinig. 's Nachts in de vriezer of buiten aan de waslijn luchten is niet voldoende.

Wel jammer voor het milieu en bijna alle scholieren die met (bedrukte) katoenen maskertjes rondlopen, want die zullen dan wel elke dag een type II maskertje uitgereikt krijgen, of uit een automaat op school. Het ziekenhuis kwam ik vorig jaar ook niet binnen, eigen (medical) maskertje moest ik afdoen/weggooien en een nieuwe op. Bij supermarkten kan je er ook gewoon eentje krijgen bij de servicebalie.

De classificering lijkt weinig uit te maken, want midden vorig jaar kreeg ik een doosje met een sticker erover geplakt 'not for medical use’, maar dat zal wel geweest zijn omdat medische maskers voorbestemd waren voor de zorg, en (wegens schaarste) niet gekocht/gebruikt mochten worden door particulieren. Onzin natuurlijk, maar bij veel webshops moest je dan wel een ‘artsen nummer’ hebben (term even kwijt).

Voor de rest is het natuurlijk verwarrend om de bekende wegwerpmaskertjes al dan niet te bestempelen als medical/surgical/type II, zolang ze een CE certificering hebben. IIR valt daarbij natuurlijk onder ‘surgical/chirurgisch’ omdat ze goed tegen vocht/spetters beschermen.

Maar een FFP2 masker is niet noodzakelijk medisch want dat kan ook een stofmasker zijn. In de coronazorg werkt men natuurlijk met FFP3 en dan vaak nog een spatscherm erbij.

Reputatie 6

Ik heb ook FFP3’s. Lijkt me voldoende, per definitie laat een FFP2 al geen virussen door (mits helemaal goed gedragen en gebruikt natuurlijk). In de zorg gaan ze juist meer over naar IIR maskers, omdat in de praktijk blijkt dat die, mits goed gebruikt, goed genoeg beschermen. Alleen bij “aerosol-vormende handelingen” (en dat is kennelijk zoiets als een intubatie uitvoeren) wordt nog een FFP2 of FFP3 masker aangeraden en anders gewoon IIR, zelfs als de patiënt besmet is.

Ik heb zelf het idee dat als iedereen trouw IIR’s draagt en enige afstand bewaart, dat voldoende zou moeten zijn. Helaas is niet iedereen van die noodzaak overtuigd.

En een ophaal-systeem voor mondkapjes zou ook inderdaad een heel goed idee zijn. Als je delen zou kunnen recyclen zou dat geweldig zijn, maar als ze verantwoord vernietigd zouden worden zou al heel mooi zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat u mondkapjes type FFP2 bedoelt (die in Duitsland in de trein verplicht zijn)

Alleen in sommige regio’s.

Tip: bouwmarkt. Wel goed opletten dat ze echt FFP2 of FFP3 zijn.

FFP2 of FFP3 is niet nodig, II en IIR zijn ook goed en veel goedkoper. 

Reputatie 7

Bij de Makro. Twintig FFP2-maskers voor EUR 9,99. En groot het opschrift “NON MEDICAL”. Dat laatste zal wel voor de Nederlandse markt bedoeld zijn…

Stonden in de folder bij het rayon ‘bouwmarkt', maar in werkelijkheid lagen ze naast de andere mondmaskers en de flessen alcogel. Dus ook bij de Makro weten ze dondersgoed waar die tegenwoordig het meest voor worden gebruikt.

 

Overigens heb ik ook nog een paar dozen mondmaskers van de Jumbo. Van die blauwe dingetjes. Ook met opschrift ‘NON MEDICAL’. En daar heb ik geen idee van welk type het eigenlijk zijn. Misschien I ?

 

Reputatie 6

Tip: bouwmarkt. Wel goed opletten dat ze echt FFP2 of FFP3 zijn.

FFP2 of FFP3 is niet nodig, II en IIR zijn ook goed en veel goedkoper. 

Je hebt de crux even gemist. Als iedereen netjes II(R) draagt, en ook correct, dan zijn ze niet nodig. Als je niet van andere afhankelijk wilt zijn voor je gezondheid, dan zijn volstaan ze helaas niet.

Reputatie 2

Er wordt hier beweert dat medische mondkapjes beter brschermen dan niet medische mondkapjes echter was bij Editie NL duidelijk te zien dat de adem en lucht die er door komt even veel is bij beide types.

Reputatie 6

Ja, dat klopt en dat lijkt me ook de bedoeling? Wat is je punt? Lijkt me wel fijn als je goed kunt ademen door een mondkapje.

Reputatie 2

Dat een medischmondkapje niet beter werkt dan een gewoon mondkapje. Het advies is dus onzin.

Reputatie 6

Jouw conclusie dat de mate waarin een mondkapje beschermt tegen virussen gelijk is aan de mate waarin lucht wordt doorgelaten, is incorrect en dat is pas “onzin”. Zorg dat je eerst weet waar je het over hebt.

Reputatie 2

Jouw conclusie dat de mate waarin een mondkapje beschermt tegen virussen gelijk is aan de mate waarin lucht wordt doorgelaten, is incorrect en dat is pas “onzin”. Zorg dat je eerst weet waar je het over hebt.

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/video/5281075/massaal-aan-type-ii-mondkapje-zoveel-verschil-maakt

Zelfs een expert zegt dat het niet uitmaakt.

Reputatie 6

Het gaat ook niet om lucht. Voor zover er aerosols gevormd worden (daar is nog steeds geen eenduidig antwoord op), bestrijd je die met ventileren en afstand. Mondmaskers zijn tegen het “uitwisselen” van speekseldruppels, waarvan onderhand genoegzaam bekend is dat ze infecties veroorzaken, door niezen, hoesten maar ook vooral praten. En dat doen ze heel goed, vooral de “echte” chirurgische mondmaskers. Het probleem met niet-medische mondmaskers is dat ze binnen de kortste keren verzadigd zijn met vocht en dan kunnen speekseldruppels heel makkelijk door de stof heen kruipen (inclusief de virussen).

Ook hier zie ik weer dat als je maar genoeg vast zit in je mening, je altijd wel "bewijs” weet te kunnen vinden die het ondersteund. Maar RTL Nieuws en deze expert slaan de plank compleet mis, door alleen te focussen op minder belangrijke details.

En ja, er zijn genoeg mensen die bewust of onbewust hun masker niet correct dragen. Dat zul je altijd houden, dat is geen redenatie om ze dan maar niet te gebruiken.

Reputatie 7

Het punt wat in dat filmpje wordt gemaakt is het volgende.

Chirurgische maskers Type I hebben een efficiëntie van 95% partikels. Dus 95 van de 100 partikels die door het filter heen worden geblazen, blijven plakken in het filter.

Chirurgische maskers Type II hebben een efficiëntie van 98%. Dat zijn zo waar drie partikels meer.

Het OMT is nu herrie aan het schoppen, dat Type II wel goed is en Type I niet goed.

Maar wat maken die 3 partikels extra uit als beide types masker een stoot lucht+partikels langs het masker doorlaten ?

 

Huisvlijt en stoffen maskers - daar moeten we mee stoppen. Maar om nu te stellen, dat alle dozen Type I in de vuilnisbak moeten om ze door Type II te vervangen… dat is onzin.

 

Reputatie 6

Dat is sowieso onzin, ook type I heeft bestaansrecht, zeker als je je netjes aan afstand houdt (en kunt houden). Maar in een trein kan dat niet altijd en dan zou ik zelf toch wel voor die drie procent extra bescherming gaan. Het is niet zo dat je met een type II(R) 3% minder ziek wordt, dan zou het onzin zijn. Maar je brengt er de kans toch weer wat mee naar beneden, in combinatie met andere maatregelen die de kans op besmetting verlagen.

Wat je zelf wilt gebruiken moet je zelf afwegen, t.o.v. comfort, kosten enz. Als je maar goed weet wat de consequenties zijn. Het kan sowieso niet afgedwongen worden omdat je aan het masker zelf niet kunt zien wat voor type het is.

Dit is niet @Vissinger naar refereerde en daar reageerde ik op.

 

Reageer