beantwoord

Meenemen van fiets in doos in de spits vanaf Schiphol

• 11 december 2014
  • 29 reacties
  • 2455 Bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

de vraag blijft dus: is het een fiets waar een doos omheen zin, of een doos waar een fiets in zit? En waar Thom vindt dat 'een fiets = een fiets, no matter what' zou ik eerder stellen dat het hier een doos betreft, waarvan de inhoud niet relevant is voor de vraag of je moet betalen.
Heeft NS het recht om weten wat er in je bagage zit?

De regels zijn op dit punt enigszins dubbelzinnig, maar hoofdconducteur Loes geeft je gelijk. De bewering van Thom dat de NS stelt dat een fiets in een doos nog steeds een fiets is, is derhalve dus echt zijn mening en niet die van de NS.
Reputatie 4
Badge
Naar mijn idee wordt onderstaande regel verkeerd geïnterpreteerd. In artikel 5.4 worden fietsen, ligfietsen en tandems genoemd. De tenzij's in deze regel zijn dus niet van toepassing op deze drie vervoermiddelen.

Andere dan de in artikel 5.4 genoemde vervoermiddelen mag u niet meenemen, tenzij u daarvoor
van NS een ontheffing heeft gekregen of tenzij deze meegenomen worden als Handbagage en deze
binnen de voor Handbagage gestelde beperkingen vallen en geen verbrandingsmotor hebben.

Een fiets blijft een fiets maar mits slim verpakt kan de conducteur niet raden dat de doos een fiets en geen tv of (doe eens gek) een segway bevat. De segway in een doos is immers wél een voertuig zonder verbrandingsmotor die niet genoemd is in artikel 5.4 en is derhalve bagage geworden.
Er is nog 1 regel die blijft staan, het mag de bedrijfsgang niet hinderen of in gevaar brengen. Ofwel je nu een verpakte fiets hebt die evengroot kan zijn als een flatscreen TV, wij mogen niet zomaar in de bagage van reizigers gaan kijken. Misschien heeft een reiziger een lege doos nodig waar ooit een fiets in heeft gezeten, moet ik dan op basis van de bedrukking ervan uitgaan dat er een fiets in zit?

Daarom is het de regel dat het onder bagage valt en wij nog altijd kunnen beoordelen of het niet te groot is of dat medereizigers er last van hebben. Dan kan ik het als HC nog steeds weigeren, net als reizigers van Schiphol die vinden dat ze 5 koffers mee moeten nemen en zitplaatsen in beslag nemen, omdat het balkon niet voor hun bestemd is.
Dus als ik een fietskaartje koop, dan geef ik aan dat ik een fiets vervoer, dus moet ik als het vliegtuig op tijd is een tot anderhalf uur wachten omdat de fiets pas na 9 uur de trein in mag.
Als ik om 8 uur met de doos de trein naar Amf in stap, en deze op het balkon zet dan kan de conducteur mij weigeren vanwege de grootte van de doos. Halfuurtje later nog een keer proberen.

En een fiets een doos van 140*80*25 in werken is een boel werk: doos regelen en minimaal 2 uurtjes sleutelen. Dat ga je niet doen om 6 euro te besparen en anderen zullen dat ook niet doen.

De fiets zit vanwege het vliegen al in een doos, en daarna wil je snel naar huis, dus voor mij 2 opties:
- Met de doos in de trein van Shl naar Amf en hopen op een vriendelijke of niet actieve conducteur.
- Met de concurrent over de snelweg.

Groeten, Wouter

Reageer