Meer en langere treinen?

  • 29 May 2023
  • 24 reacties
  • 546 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Lang van te voren aangekondigd dat er bij Rotterdam gewerkt zou worden in het Pinksterweekend. Tussen Zwijndrecht en Rotterdam Lombardijen rijden dan bussen. 

Reisadvies: tussen Breda en Amsterdam Centraal reis je om via Den Bosch en daar werd massaal gehoor aan gegeven.

 

In ieder geval vandaag stampvolle en korte treinen tussen Amsterdam Centraal en Den Bosch, vervolgens nog kortere treinen tussen Den Bosch en Roosendaal. Tussen Den Bosch en Roosendaal 3(!) rijtuigen ICM met totaal van 228 zitplaatsen. 

 

Op het perron dringen om de trein in te komen, wat natuurlijk niet lukt en een conducteur die schreeuwt “vol is vol" en “fietsen mogen niet mee”. “Wachten op volgende trein, die komt over half uurtje". 

 

Onverantwoord volle trein, zelfs in de gangpaden stonden de reizigers dicht op elkaar. Als zo'n trein een noodstop moet maken zijn de rapen gaar.

 

Wat ik niet begrijp is, dat de werkzaamheden en omreisroute al heel lang van te voren bekend zijn en dat NS dan niet van te voren kan bedenken, dat door het omreizen er drukkere treinen zullen zijn. Dan plan je toch langere treinen in? In ieder geval meer capaciteit inzetten. 

 

Ik begreep van conducteurs dat ze kunnen doorgeven wat ze willen en dat het onverantwoord te druk is in de trein door te weinig capaciteit, maar dat het doorgeven niet helpt. Ze worden blijkbaar ook niet gehoord.

 

Zelf (en velen met mij) heb ik op de volgende trein gewacht, die was net zo kort als waar ik niet mee mee kon en net zo/nog drukker dan waar ik niet was in gestapt. 

 

De conducteur riep nog klantvriendelijk om: “welkom in deze te drukke trein. Vanwege de veiligheid stel ik ook de 1e klas open voor iedereen”.


24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Pinksteren, dan is er ook NS personeel dat vrij wil en zijn er heel veel mensen die hun weekend vrij willen uitbuiten. Met al tekort aan personeel krijg je kortere treinen.

Er waren zo te zien geen losse ICM drietjes ingepland, dus dat zal vanwege een verstoorde materieelomloop ontstaan zijn.

NS rijdt dit jaar op Hemelvaartsdag en op Tweede Pinksterdag geen zaterdagsdienst meer (zoals altijd gebruikelijk was) maar een zondagsdienst. Daarnaast is de zondagsdienst sinds december ook nog eens flink ingekrompen.

Anders gezegd, er rijden dit jaar veel minder en ook veel kortere treinen op Tweede Pinksterdag dan in het verleden het geval was.

Pinksteren, dan is er ook NS personeel dat vrij wil en zijn er heel veel mensen die hun weekend vrij willen uitbuiten. Met al tekort aan personeel krijg je kortere treinen.

Pinksteren is een feestdag wat inhoudt dat 50% van het NS treinpersoneel beschikbaar is, net als met alle feestdagen. Niets bijzonders dus.

En als het jouw beurt is om deze feestdagen te werken kun je GEEN vrij krijgen tenzij het valt in je hoofdvakantie. Dus eventjes vrij krijgen zoals jij suggereert is bij de NS NIET mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Pinksteren, dan is er ook NS personeel dat vrij wil en zijn er heel veel mensen die hun weekend vrij willen uitbuiten. Met al tekort aan personeel krijg je kortere treinen.

Pinksteren is een feestdag wat inhoudt dat 50% van het NS treinpersoneel beschikbaar is, net als met alle feestdagen. Niets bijzonders dus.

En als het jouw beurt is om deze feestdagen te werken kun je GEEN vrij krijgen tenzij het valt in je hoofdvakantie. Dus eventjes vrij krijgen zoals jij suggereert is bij de NS NIET mogelijk.

Ik suggereer helemaal niets. Ik geef aan dat NS personeel ook een vrije dag wilt waardoor er minder personeel beschikbaar is. Maar al die mensen met hun goedkope weekendvrij, met 2 dagen extra deze maand, verwachten wel dat er voldoende plaats is in de treinen.

Reputatie 7

Zowel bij Rotterdam als tussen Roosendaal en Antwerpen zijn dit lange weekend werkzaamheden. Handig 🤔 Thalys reed om via Breda en Den Bosch.

Vanochtend weer in een overvolle IC Brussel (startpunt dit weekend Breda) met mensen opeengepakt door de hele trein.

Zag de IC uit Den Bosch, erg kort inderdaad, binnenkomen en massa's mensen met koffers e.d. rennen en de trap af /trap op komen - want maar liefst 2 minuten overstaptijd. IC Brussel vertrok van een ander spoor dan normaal, vandaar dat trap af/trap op, anders is het crossplatform. We zijn uiteindelijk met 10 minuten vertraging vertrokken.

Reputatie 6

NS rijdt dit jaar op Hemelvaartsdag en op Tweede Pinksterdag geen zaterdagsdienst meer (zoals altijd gebruikelijk was) maar een zondagsdienst. Daarnaast is de zondagsdienst sinds december ook nog eens flink ingekrompen.

Anders gezegd, er rijden dit jaar veel minder en ook veel kortere treinen op Tweede Pinksterdag dan in het verleden het geval was.

NS reed dit jaar op Hemelvaartsdag ook zaterdagdienst.

Pinksteren, dan is er ook NS personeel dat vrij wil en zijn er heel veel mensen die hun weekend vrij willen uitbuiten. Met al tekort aan personeel krijg je kortere treinen.

Pinksteren is een feestdag wat inhoudt dat 50% van het NS treinpersoneel beschikbaar is, net als met alle feestdagen. Niets bijzonders dus.

En als het jouw beurt is om deze feestdagen te werken kun je GEEN vrij krijgen tenzij het valt in je hoofdvakantie. Dus eventjes vrij krijgen zoals jij suggereert is bij de NS NIET mogelijk.

Dat is waar maar tot nu toe werd op Tweede Pinksterdag desondanks toch altijd een zaterdagdienst gereden en dat is dit jaar plotseling een zondagsdienst. Er is dus meer aan de hand dan de gangbare beperkingen wegens personeelstekort zoals op andere zaterdagen. 

 

NS reed dit jaar op Hemelvaartsdag ook zaterdagdienst.

Sorry, dat klopt. Alleen Tweede Pinksterdag is teruggeschakeld.

Als je ironisch bent kun je natuurlijk zeggen dat dat verschil inmiddels niet zo groot meer is, maar als je anderzijds een zaterdag voor corona vergelijkt met een zondag nu is het verschil wel erg groot. Maar ja alles went, ook de volle treinen in het weekend.

Badge +3

Maar al die mensen met hun goedkope weekendvrij, met 2 dagen extra deze maand

Wow, en hoeveel reizigers met NS Flex zouden daar echt over nagedacht hebben (weet je wat ik neem Weekend Vrij en reis op 18 en 29 mei ook gratis)!? 🤣

Al die mensen… maar tel ze gerust Monica, dat zullen er niet veel (geweest) zijn.

Maar al die mensen met hun goedkope weekendvrij, met 2 dagen extra deze maand

Wow, en hoeveel reizigers met NS Flex zouden daar echt over nagedacht hebben (weet je wat ik neem Weekend Vrij en reis op 18 en 29 mei ook gratis)!? 🤣

Ik denk dat dat er meer zijn dan jij denkt.

Badge +3

Ik denk dat dat er meer zijn dan jij denkt.

Ook prima, maar NS zou dat dan zomaar kunnen weten en dus langere treinen inzetten?

Heb ik het nog even niet over fietsen… Wat nou priority ik zit hier prima 😅

ik zat op de trap omdat ik bij mijn fiets wil zitten, daarvoor zijn klapstoelen. omdat het zo druk was in de trein zaten daar mensen die een plek beter konden gebruiken. rest vol. nogmaals, dit zijn geen incidenten meer.

Tja, en hier houdt het op dus beste HC laat die trein dan gewoon niet rijden totdat het veilig is (eruit met je fiets dus, ook al heb je ervoor betaald). 😥

En nog een 'tja’ https://twitter.com/jankesfietsie/status/1663153278492786688 

wanneer komen er fietswagons?

Sweet dreams, die komen er niet (meer). Maar wie met fiets was er eerst?

Wie eerst kwam mag mee en de rest flikker ik mijn trein uit want anders… Ja wat anders eigenlijk?

Ik denk daarbij even mee met een HC die zoiets aantreft, en dat is volkomen kansloos dus (tenzij iedereen -misschien wel weken van tevoren- een fietskaartje heeft kunnen bemachtigen voor precies die trein!)

En dan komt er ineens een ‘ieniemienie’ ICM-3 treintje voorrijden waar ongeveer niets in past, dus jeetje dat is balen zeg (voor iedereen, niet alleen jij met je fiets!) 😅

En de volgende trein gaat ook niet lukken, want die was al eerder ‘propvol’ 🤔 Goh, hoe zou dat toch komen zeg?… 

Wijsheid voor de NS: als fietsen in de trein zo problematisch zijn, dan verbied ze (of maak het nog veel duurder) en klaar.

@Robert B

Structureel langere treinen in het weekend kan niet, dat loopt stuk op de conducteursnorm. In een ander topic heb ik vandaag al aangekaart dat met name VIRM4 een ramp is voor de materieelinzet omdat het altijd solo moet rijden tenzij er een tweede conducteur is (en die is er in het weekend niet).

En het conducteurstekort oplossen lijkt niet erg op te schieten. De afgelopen twee weken waren er nogal wat uitvallen "wegens logistieke problemen" met als dieptepunt vanavond een gat in de dienstregeling van twee uur op de lijn Dordrecht-Nijmegen.

Het fietsenprobleem speelt overigens voornamelijk met Hemelvaart en Pinksteren. Op die paar dagen per jaar kun je niet gaan sturen.

Eeh en al die mensen hebben ook al niet gelezen dat je bagage van je fiets moet halen als je deze meeneemt in de trein.

Maar dit is een onveilige situatie en hier had de Hc in moeten grijpen omdat vluchtwegen belemmerd zijn. Ik heb met dit soort situaties wel staan wachten op stations tot het probleem was opgelost waarbij het ook wel tot ongewenste situaties is gekomen doordat reizigers agressief werden. Helaas had je dan aan mij echt een verkeerde want dan reed de trein toch echt geen meter meer met jou in de trein.

En natuurlijk snappen we dat mensen mee willen met hun fiets echter is de trein niet gebouwd voor zoveel fietsen en staat veiligheid wel voorop.

 

En @Tamzin  hoe weet jij zo zeker dat die logistieke problemen het gevolg waren van een Hc tekort, waar staaf jij dat nu weer op of is dat wederom uit de lucht gegrepen?

En dat andere topic daar bedoel je mee dat topic waar je niet meer op wil reageren omdat je de plank daar totaal missloeg? En de ICM-4 dan, schaffen we die dan ook maar meteen af?

 

En @Tamzin  hoe weet jij zo zeker dat die logistieke problemen het gevolg waren van een Hc tekort, waar staaf jij dat nu weer op of is dat wederom uit de lucht gegrepen?

Als NS niet duidelijk zegt dat het iets anders is kun je daar geheid van uitgaan.

Overigens neem ik aan dat ook jij begrijpt dat gaten van twee uur een regelrechte aanfluiting zijn. Te meer daar dit op deze lijn om de haverklap gebeurt in het weekend.

En de ICM-4 dan, schaffen we die dan ook maar meteen af?

Nee, want die kun je zonder extra conducteur combineren met een ICM3.

Je schijnt nog steeds niet te snappen wat het specifieke inzetprobleem met VIRM4 is.

En @Tamzin  hoe weet jij zo zeker dat die logistieke problemen het gevolg waren van een Hc tekort, waar staaf jij dat nu weer op of is dat wederom uit de lucht gegrepen?

Als NS niet duidelijk zegt dat het iets anders is kun je daar geheid van uitgaan.

Overigens neem ik aan dat ook jij begrijpt dat gaten van twee uur een regelrechte aanfluiting zijn.

Ik ben het met je eens dat een gat van 2 uur niet acceptabel is en ik ben ook van mening dat de NS bij verstoringen vaak betere oplossingen kan bieden dan alleen IC's als IC door te laten rijden.  Zelf heb ik meermalen aangedrongen in deze situaties om mijn IC als sprinter door te laten rijden en “soms” werd dat goedgekeurd na overleg tussen de NS en Prorail. 

 

Maar logistieke problemen kan van alles zijn, dit kan bij Prorail liggen, het kan materieel zijn maar ook treinpersoneel zoals een Hc maar ook de machinist kan er wel eens niet zijn.

Dus NEE, je kan er bij logistieke problemen niet zomaar vanuit gaan dat er geen Hc's zijn.

En de ICM-4 dan, schaffen we die dan ook maar meteen af?

Nee, want die kun je zonder extra conducteur combineren met een ICM3.

Je schijnt nog steeds niet te snappen wat het specifieke inzetprobleem met VIRM4 is.

Dat probleem is er ook niet, dat probleem maak jij ervan.  Waar nodig kan een Virm-6 ingezet worden als dat planmatig geregeld is en dan kan de Virm-4 op het rangeerterrein blijven staan.

Ik ben van mening dat “jouw” Virm-4 probleem helemaal niet speelt om de Hc inzet maar dat dit gewoon planmatig een Virm-4 is vanwege reizigersaantallen en dat dat ook een Virm-6 had kunnen zijn als die reizigersaantallen daar aanleiding voor geven over een x periode.

 

 

Dat probleem is er ook niet, dat probleem maak jij ervan.  Waar nodig kan een Virm-6 ingezet worden als dat planmatig geregeld is en dan kan de Virm-4 op het rangeerterrein blijven staan.

Ware het niet dat er daarvoor te weinig VIRM6 is en teveel VIRM4.

Badge +3

Wijsheid voor de NS: als fietsen in de trein zo problematisch zijn, dan verbied ze (of maak het nog veel duurder) en klaar.

Mijn wijsheld telt niet 🤔 want als je tabak duurder maakt of een helmpicht voor fietsers instelt stoppen de meesten ook helemaal niet met roken of fietsen.

Slechtste vergelijking ooit natuurlijk (want heeft niets met NS te maken) maar ik wilde het even kwijt. Bij deze 😴

 

 

Dat probleem is er ook niet, dat probleem maak jij ervan.  Waar nodig kan een Virm-6 ingezet worden als dat planmatig geregeld is en dan kan de Virm-4 op het rangeerterrein blijven staan.

Ware het niet dat er daarvoor te weinig VIRM6 is en teveel VIRM4.

Misschien nog even de laatste reactie (op dit moment) lezen van Beminded in het door jouw gestarte topic:

Maar ik snap dat je daar niet meer wil reageren 🤣😂

@Jeroen

Als je een stel kunt verbouwen van VIRM3 naar VIRM4 kan dat ook andersom. Ik zeg niet dat je alleen maar een bak hoeft los te schroeven maar het kan natuurlijk wel. Dat NS daar wellicht geen trek in heeft is natuurlijk iets anders.

Anderzijds blijft er intussen natuurlijk wel een probleem, want ik zie bij NS bitter weinig vooruitgang bij het oplossen van het personeelstekort. Waar de regionale vervoerders de laatste nog geschrapte diensten vanaf 1 september weer rijdend willen hebben blijft het bij NS oorverdovend stil over zelfs maar enig herstel van de dienstregeling.

Wanneer dringt het tot je door dat de toegevoegde bak cruciale systemen heeft waar de trein niet zonder kan, dit weer terug bouwen is geen kwestie van eventjes doen daar moet serieus wat werk voor gedaan worden. Economisch zal dit zeker niet interessant zijn voor de NS.

Bij de Hc's zal de instroom wel op gang komen maar hou er ook rekening mee dat er nog steeds verloop is en mensen de NS ook verlaten. Hierdoor is het lastiger het tekort wat ontstaan is snel op te lossen.Bij regionale vervoerders gaat het uiteraard ook om minder mensen dan bij de NS, maakt nogal een verschil.

Bij de machinisten speelt een ander probleem en dat is gebrek aan mentoren en docenten die de opleidingen doen voor de theorie en voor de materieel cursussen.  Momenteel stokt het bij gebrek aan plekken bij de materieel opleidingen waardoor de machinisten in spé dus geen examens kunnen doen en niet zelfstandig de baan op kunnen.  Vervolgens gaat het nog even duren voordat deze machinisten allemaal voldoende wegkennis hebben om op alle trajecten ingezet te kunnen worden.

In eerste instantie zullen ze een rondje om de kerk moeten rijden waardoor ze dus beperkt inzetbaar zijn en er soms dagen zullen zijn dat er geen diensten voor ze zijn. Ook zijn ze niet inzetbaar als reserve omdat ze daar ook vastlopen op hun beperkte wegkennis. Zoals ik al vaker heb aangegeven is het bij een bedrijf als de NS noodzakelijk dat machinisten een heel brede wegkennis hebben zodat ze overal inzetbaar zijn. Pas dan is iemand efficient in te zetten bij de NS.

 

@MoDe Waarom zo negatief over reizigers met Flex Weekend Vrij? 

“….heel veel mensen die hun weekend vrij willen uitbuiten…...”

Maar al die mensen met hun goedkope weekendvrij, met 2 dagen extra deze maand”

 

 

Reageer