beantwoord

Meer fietsen in de trein?

• Sprinter
  • 4 reacties
Hoi fietsende treiners
Het is me duidelijk geworden dat er te weinig fietsmeeneemplekken in de trein zijn. En met de toekomstvisie voor een schoner milieu zal dit tekort alleen maar toenemen.
In de zomer worden er treinstellen aangekoppelt waar autos mee op vakantie genomen kunnen worden.
Waarom is er dan niet permanent een wagon voor fietsen bij elke trein aanwezig? Deze kan tussen de treinstellen geplaatst worden.
Niemand hoeft in de trein meer tussen de fietsen te staan.En daarbij zal het ook nog eens aantrekkelijker worden voor mensen om de trein te nemen omdat je gewoon je fiets meer de stad in kan nemen om bv te winkelen of verder naar je werk te rijden.
Daarbij wordt ook nog eens het milieu ontzien omdat de fiets nu een grotere radius heeft. Geef dan nog eens de mogelijkheid om eventueel je e'bike onder het rijden op te laden en je bent vernieuwend bezig. Wellicht kunnen de railvervoerders eens proefdraaien en zien of dit in de praktijk de gewenste resultaten heeft. Zelf zou ik graag europees per trein op de fiets willen reizen. Ik zou dit als een mogelijkheid zien om onze overvolle wegen te ontlasten. Doe eens gek en geef de fietser die kans.
ake
icon

Beste antwoord door Inge NS 23 mei 2014, 19:54

Welkom op het forum ake!

Reizigers mogen hun fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Voor het meenemen van een fiets geldt dat je dit buiten spitstijden doet i.v.m. drukte. Dat wil zeggen dat je op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.30 uur en na 18.00 uur je fiets kunt vervoeren. Fietsen moeten geplaatst worden in het speciale fietsgedeelte in de trein, te herkennen aan een sticker op de buitenkant. Bij ruimtegebrek kan je gevraagd worden de volgende trein te nemen.
Een speciaal treinstel voor fietsen lijkt mij niet helemaal haalbaar. We kunnen onze treinen namelijk niet langer maken dan het kortste perron op de route en onze voorkeur gaat uit naar het vervoeren van personen. De trein zou tevens vertraging kunnen oplopen als reizigers bij een korte tussenstop naar een speciaal fietstreinstel moeten lopen, om hun fiets uit de trein te halen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

10 reacties

Welkom op het forum ake!

Reizigers mogen hun fiets onder bepaalde voorwaarden meenemen in de trein. Voor het meenemen van een fiets geldt dat je dit buiten spitstijden doet i.v.m. drukte. Dat wil zeggen dat je op werkdagen voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.30 uur en na 18.00 uur je fiets kunt vervoeren. Fietsen moeten geplaatst worden in het speciale fietsgedeelte in de trein, te herkennen aan een sticker op de buitenkant. Bij ruimtegebrek kan je gevraagd worden de volgende trein te nemen.
Een speciaal treinstel voor fietsen lijkt mij niet helemaal haalbaar. We kunnen onze treinen namelijk niet langer maken dan het kortste perron op de route en onze voorkeur gaat uit naar het vervoeren van personen. De trein zou tevens vertraging kunnen oplopen als reizigers bij een korte tussenstop naar een speciaal fietstreinstel moeten lopen, om hun fiets uit de trein te halen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bedankt voor het snelle reageren.
Ik heb er inderdaad geen kijk op hoe lang een klein perron is of mag zijn. Op een klein perron zo dacht ik zal dan ook meestal geen lange stoptrein stoppen. En als dat wel zo zou zijn dan zal hij na de spits wel korter worden lijkt me en dan kan er wellicht een fietsrijtuig aangekoppeld worden en kunnen fietsen weer gewoon mee na de spits. Ik heb de ervaring dat zich te zeer hechten aan tradities vaak een gemiste kans kan opleveren.
Ik kan me voorstellen dat een treinstel speciaal voor fietsen een grote kostenpost zou betekenen maar eigenlijk dacht ik aan gewoon een goederen wagon met fietsrekken erin.
M.vr.gr. Ake
Zomaar even hardop denkend:

1. Goederenwagons hebben heel andere koppelingen dan treinstellen, waardoor je ze niet aan elkaar kunt koppelen.
2. Niet alle treinen bestaan uit meerdere treinstellen. Er rijden meer dan genoeg treinen rond die uit slechts 1 treinstel bestaan (varierend van 2 tot 6 rijtuigen). Dus even een goederenwagon er tussen hangen lukt dan niet zo goed.
3. Treinen hebben doorgaans een korte stop op de stations (1, max. 2 minuten), grotere stations even daar gelaten. Passagiers zullen zelf hun fiets in dan wel uit die goederenwagon moeten laden. Hoeveel tijd denk je dat daarmee heen gaat, mede ook door het hoogteverschil tussen de vloer van een goederenwagon en het perron. Levert dus aanzienlijke vertragingen op.
4. Treinen hebben bij het eindstation meestal 4-7 minuten de tijd om te keren, dus weer te vertrekken in de andere richting. In die tijd hang je er niet even een goederenwagon tussen 2 treinstellen (als die trein al uit 2 stellen bestaat).
5. Wat doe je met een trein die uit slechts 1 treinstel bestaat? De wagon er gewoon achter hangen?
Zou kunnen, maar dan heb je een probleem bij het eindstation, waar die trein "keert". Dan staat er voor de terugweg ineens een goederenwagon voor de cabine van de machinist.

Zomaar een paar hersenspinsels die naar boven komen drijven.
Ik ben er zeker van dat er nog meerdere argumenten zullen zijn, waardoor jouw idee praktisch niet uitvoerbaar is.

Uit mijn jonge jaren weet ik dat er speciale fietswagons waren die 's nachts met de goederentreinen naar bepaalde bestemmingen werden vervoerd. Dan kon je op bepaalde stations de fietsen inleveren en 1 of 2 dagen later op een station in de buurt van je bestemming de fiets weer ophalen.
Maar goederenwagons combineren met personentreinen, nee, ik denk dat je dat idee snel moet vergeten. Is naar mijn mening praktisch niet uitvoerbaar.
Daarbij is het financieel ook niet altijd aantrekkelijk. Als je een fietsrijtuig in een Sprinter serie zet waar maar 70 fietsen op een hele dag mee gaan dan is het on-aantrekkelijk.

En verder inderdaad de puntjes van Hans 😉
Zoals ik van mijn collega's hoor, was het vroeger inderdaad heel normaal om in de zomer met een extra fietsrijtuig te rijden. Groot verschil met vroeger waar ze achter hingen was dat deze treinen getrokken werden met een locomotief, zonder een stuurrijtuig, zoals wij die nu kennen.
De Intercity Direct is daar nog het beste voor om mee te vergelijken. Als die trein moet keren op een station, zal de locomotief afgekoppeld moeten worden en omgereden worden, om vervolgens weer te worden aangekoppeld. Tegenwoordig, zoals al geschreven is, hebben alle treinen aan elke kant een cabine zitten, waardoor een fietsrijtuig tussen een trein geplaatst moet worden en dat is gewoonweg niet haalbaar. Vandaar ook dat NS de OV-fiets in het leven heeft geroepen.

Verder kan ik er ook weinig aan aanvullen. 😳
Reputatie 7
Badge +4
In het Internationale verkeer met getrokken treinen gaat het vaak nog wel. Een schoon milieu willen we allemaal maar de consequentie van die toekomstvisie hoeft niet in te houden dat treinen er dus meer op ingericht moeten zijn. In Nederland moet er gezien het intensieve spoorgebruik sprake zijn van zo weinig mogelijk rangeren en dan zijn treinstellen - met in de praktijk minder mogelijkheden voor het meenemen van fietsen - de meest voor de hand liggende oplossing.

Ik zou het fietsgebruik ook wel willen bevorderen maar niet door het spoorwegstelsel minder efficiënt te maken. Die prijs is veel te hoog. Eerlijk gezegd ben ik zelfs heel blij dat fietsen meenemen in de spits niet mag. Het doet me deugd dat mensen die dat wel doen er mee geconfronteerd kunnen worden dat de fiets wordt verwijderd uit de trein.

Ik vind dat je het milieu ook dient met OV-fiets, dat al deze overlast voorkomt. Er gaat weliswaar niets boven de eigen fiets en het meenemen van fietsen kan best als de mensen die de fiets meenemen zich dan ook een beetje sociaal gedragen als het gaat om het op de juiste plaats neerzetten. Als iemand met een kennelijk superieure toekomstvisie zijn fiets zodanig tussen twee willekeurige treindelen neerzet dat oude mensen er niet meer zonder halsbrekende toeren langs kunnen en de rijwielbezitter dat dan nog negeert ook, dan kan ik daar helaas geen respect voor opbrengen.

Gelukkig zijn de meeste fietsreizigers heel correct. Ik heb veel gereisd met de fiets in de trein en vond het doorgaans lastig, behalve in de internationale getrokken treinen.
Ongeveer 20 of 15 jaar geleden hadden de treinen 1 wagon of coupe, waar je klapstoelen in had. Deze waren zo geplaatst, dat je door het raam aan de overkant naar buiten kon kijken. Daar kon je heel makkelijk je fiets in kwijt. Ik heb dat dan ook een aantal keer gedaan.

Tegenwoordig heb je heel weinig plaats. Soms neem ik mijn fiets mee en dan heb je maar heel weinig ruimte om je fiets neer te zetten en te keren, zodat je makkelijk weer naar buiten kan. Ik rij buiten de spits en soms kan ik mijn fiets niet kwijt. De persoon die er dan zit, blijft dan zitten. Ondanks het teken voor fiets en rolstoel.

Meestal huur ik een OV-fiets, maar daar ben ik niet altijd even tevreden over. Gelukkig hoef ik maar een klein stukje. Mijn knie (wegens een ongelukje niet altijd even goed) doet vaak zeer tijdens het fietsen. En een smeer- of moddervlek op een broek tijdens een begrafenis of familiebezoek is ook niet echt aan te raden.
Reputatie 3
Badge
Heb vorig jaar een keer mijn fiets meegenomen naar Antwerpen met het boemeltje uit Roosendaal. En ook een stukje binnen België van Dendermonde naar Antwerpen.
Die Belgische treinen hebben een speciale plek voor fietsen, direct achter de machinistencabine. Ze hebben ook nog eens een megahoge instap. Dus je moet zorgen dat je als een haas naar de voorkant van de trein komt, daar moet de machinist dan uit zijn cabine komen om je fiets naar binnen te tillen, dan moet je zelf plaatsnemen in het passagiersgedeelte van de trein.
Bij het uitstappen moet de machinist er weer aan te pas komen, maar die weet natuurlijk niet precies welke fietsen er waar uitgeladen moeten worden. Dus dan moet je zelf naar de cabine lopen, op het raam tikken om te vragen of hij je fiets wil aanreiken, et cetera. En dat allemaal in de korte tijd die zo'n trein op een station staat. Vind je het gek dat de treinen in België meer vertraging hebben dan bij ons 😉 ?
Wellicht is de Belgische aanpak voor het meenemen van fietsen in de trein de meest uitvoerbare.
Ik kan me voorstellen dat er een hoop bezwaren zijn die niet een twee drie op gelost kunnen worden maar het lijkt me vooralsnog een idee om net zoals in Belgie je fiets mee te kunnen nemen door voor of achter in de trein speciaal plaats te maken voor het meenemen van uitsluitend fietsen. Wellicht zou die plek zo ingericht kunnen worden dat ook de fietser zelf bij de fiets kan zitten zodat onnodig heen en weer lopen voorkomen wordt en het bijna geen extra tijd meer kost de trein met fiets in of uit te stappen. Er hoeft dan geen machinist of conducteur aan te pas te komen zoals in Belgie.
Reputatie 3
Badge
@ake

Dat is bijna helemaal de Nederlandse situatie. Alleen zitten hier de fietsplekken doorgaans niet voor- of achteraan, maar ergens in het midden. Met klapstoeltjes, maar of je daarvan gebruik kunt maken hangt af van het aantal fietsen dat er al staat. Als je bij het binnenrijden van de trein een beetje oplet, kun je die plekken gemakkelijk spotten en daar instappen.

Heb vorig jaar één keer meegemaakt dat ik met de fiets niet meer mee kon; op een bloedmooie dag op het traject Zwolle-Arnhem-Nijmegen, toen kennelijk heel wat meer mensen op het idee waren gekomen een eind te gaan fietsen en met de trein terug te gaan 😉. Hartje zomer wil het nog wel eens dringen zijn met toeristen en dagjesmensen die met de fiets de trein in willen. En als er meerdere fietsen zijn, moet je meestal een beetje manoeuvreren om je fiets op tijd klaar te krijgen voor het uitstappen. Maar fietsers zijn onderling doorgaans erg behulpzaam, dus dat lost zichzelf wel op.

Heb wel ooit een aanvaring gehad met iemand die op zo'n 'fietsklapstoeltje' wilde zitten en vond dat ik mijn fiets daar maar moest weghalen, terwijl er meer dan voldoende plaats was in de normale coupé. Maar goed, lomperiken heb je overal.

Reageer