beantwoord

Meer kaartcontroles

• 17 december 2017
  • 87 reacties
  • 1858 Bekeken

Beste NS,

Bijna elke dag reis ik met u van en naar lelystad- Amsterdam. Steeds vaker merk ik dat er de hele reis geen kaart controle wordt gedaan en merk ook veel reizigers die geen vervoersbewijs hebben of niet in de juiste sectie zitten. Onlangs zat ik in de 1e klas waarvoor ik voor betaal met een paar jongeren die zonder vervoersbewijs aan het rijden waren dit weet ik omdat ze dat aan elkaar vertelde dit was blijkbaar erg stoer.

Ik wil graag dat De NS meer kaart controles uitvoert op dit.traject want ik vind het niet leuk dat als ik betaal voor een 1e klas reis dat andere gratis meekunnen rijden.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 december 2017, 11:30

Goedemorgen Joeyp en welkom op het NS Serviceforum!

Zoals Thom al aangeeft is de (on)zichtbaarheid van ons personeel al een langer lopend onderwerp, zeker op dit forum. Vooral dit topic van een maand geleden heeft erg veel discussie gestart. Zoals je daar ook kunt lezen heeft dit fenomeen bij ons in ieder geval de aandacht.
Bekijk origineel

87 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is een algemene ergernis, behalve natuurlijk bij de zwartreizende helden met weinig pakkans. Helaas stralen deze parasieten, zodra ze aangesproken worden, nogal wat agressie uit, dus het bevordert de rust en ontspanning in de trein niet.

Als je weinig controleert en, als dat wel gebeurt, ook nog eens niet gaat handhaven, dan lok je het uit. Als deze jongens weten dat ze voor gemiddeld zeventig euro het schip in gaan, is het snel over. De sociale media doen hun werk wel.

Er is inmiddels zoveel ergernis over dat het parasitaire deel van Nederland niets in de weg wordt gelegd, dat er op een gegeven moment wel zal moeten worden nagedacht over het beleid in deze. De conducteur als gastheer klinkt mooi, maar een goede gastheer moet vooral juist raad weten met ongenode gasten.

Dat kan tijdelijk agressie opwekken bij profiteurs, maar nu zit de verbeten agressie bij veel betalende reizigers, die zich in veel gevallen nog gekke Henkie gaan voelen ook.

Juist weinig controle bevordert agressie en misbruik. Feitelijk lok je dan zwartrijden uit. Zeker op een traject naar een grote stad. Er wordt toch niet gecontroleerd, waarom zou je nog betalen? Eigenbelang gaat voor velen boven beschaving, dus je moet zorgen dat zwartrijden juist geen eigenbelang meer is. Een beschaafde organisatie kan dat.

Gelukkig zijn er daarnaast grote aantallen conducteurs die hun werk juist wel heel gewetensvol doen, en dat mag ook wel eens worden gezegd.
Reputatie 7
Badge
Zo lees ik het graag

Zoals Thom al aangeeft is de (on)zichtbaarheid van ons personeel al een langer lopend onderwerp, zeker op dit forum. Vooral dit topic van een maand geleden heeft erg veel discussie gestart. Zoals je daar ook kunt lezen heeft dit fenomeen bij ons in ieder geval de aandacht.
Reputatie 3

De gebruikelijke reaktie met de achterliggende gedachte:"ik reageerwel,maar NS gaat er toch niets aan doen."
Het wordt tijd dat NS zijn concessie kwijtraakt,want ook een fatsoenlijke dienstregeling maken kunnen ze niet!
Badge +3
Zojuist op Twitter ook weer een 1e klas reiziger die zich afvroeg "Waarom mogen mensen die in de 2e klas geen zitplaats kunnen vinden gewoon 1e klas gaan zitten (en 1e klas reizigers soms moeten staan)?"

Nou, dat mag dus helemaal niet (tenzij de conducteur de 1e klas vrijgeeft) maar het lijkt wel of betalende 1e klas reizigers het gewoon als de norm beschouwen tegenwoordig. :(

Edit: De conducteur had de 1e klas vrijgegeven, zie hier voor het resultaaat..
Reputatie 7

De gebruikelijke reaktie met de achterliggende gedachte:"ik reageerwel,maar NS gaat er toch niets aan doen."
Het wordt tijd dat NS zijn concessie kwijtraakt,want ook een fatsoenlijke dienstregeling maken kunnen ze niet

Wat verwacht je dat een moderator doet? Zelf conducteurskleding aantrekken en direct de hele dag met TS meeloopt in de 1e klas? Er is op dit moment een discussie binnen de NS en dit punt staat op de agenda. Een moderator geeft het door, hoe meer meldingen, hoe urgenter het wordt en hoe meer het besef dat er een grote groep is die er last van heeft.

Reageren met concessie kwijtraken tekent verder wel de reactie. Geen enkel besef van hoe het werkt. In 2025 mogen andere vervoerders het weer eens proberen. Overigens hoe verwacht je dat een Arriva oid ermee omgaat, met amper treinpersoneel of ander personeel?
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn hier de laatste tijd inderdaad vaker berichten geplaatst over niet controleren, of dat nu specifiek in de 1e klas is of gewoon in het algemeen.

Zelf merk ik dat ik op mijn dagelijkse traject de afgelopen weken vaker controle heb gehad. Was het daarvoor gemiddeld hooguit 1 keer per maand en dan alleen nog maar in de sprinters, de afgelopen 3 weken heb ik nu al 5 keer controle gehad, waarvan 4 keer in sprinters en 1 keer in een IC.
Het kan natuurlijk toeval zijn, of dat er nu daadwerkelijk meer controleerd wordt (in ieder geval op mijn traject), maar misschien ook dat het nu toch wat rustiger is in de trein waardoor de HC sneller door de trein gaat.

En dan hebben we natuurlijk nog Slidstops en collega's om een HC te helpen dit soort aso gastjes aan te pakken
https://twitter.com/NS_VenS/status/941299845234601984
Reputatie 6
Overigens hoe verwacht je dat een Arriva oid ermee omgaat, met amper treinpersoneel of ander personeel?

Bij Arriva etc word ik altijd gecontroleerd. Vaak gelijk na vertrek al. Natuurlijk wel allemaal veel kortere treinen 😃 Maar toch. Dat mensen kunnen zwartrijden of bewust met 2e klas kaart in de 1e klas zitten van bijvoorbeeld Eindhoven naar Utrecht moest niet mogelijk zijn, maar het kan vaak wel. Zeker in heel drukke treinen maak je behoorlijke kans geen controle te krijgen. Niet fair tegenover de voltarief betalende klanten.

Mocht Arriva ooit op NS-lijnen gaan rijden, moeten ze natuurlijk wel zorgen voor meer personeel - en de prioriteiten zoals NS die nu heeft grondig herschikken. Minder sociaal gastheer die vriendelijk vraagt of er nog vragen zijn en steeds minutenlang alle overstapmogelijkheden omroept en nog eens herhaalt - meer en vaker no nonsens en directe handhaving en controle. Dat is helaas echt nodig in deze maatschappij en daar vragen veel klanten om. En wat een grote klantengroep vraagt.....
Reputatie 7
Badge
Hadden jullie trouwens al gehoord wat er in Sloterdijk was gebeurd?? 4 jongens probeerde uit het raam te klimmen omdat er controle aan kwam. De reden was omdat ze zwart reden. Erg he...
Gelukkig maakte de trein net aanstalten om weg te rijden maar stopte die meteen ook weer.
Reputatie 7
Badge +3
Eh, kijk eens 2 berichten boven je en klik op de twitter link 😳
@trein-D Het is niet mijn intentie om zelfmoord aan te sporen bij zwart reisende treinreiziger. Dat deze 4 jongens op deze manier probeerde ontsnappen aan een boete is natuurlijk erg schrikken voor iedereen. Maar dat had verkomen kunnen worden als de jongens gewoon een kaartje gekocht hadden dan betalen ze 10-20 euro voor een kaartje of wat is de boete 100 euro? Maar het is wat Thom al zegt deze reizigers kunnnen heel onvoorspelbaar reageren en ik begrijp ook dat als er een dame of een conducteur die er alleen voor staat een kaart controle moet uitvoeren met soort reizigers in de trein dat het simpel weg gewoon eng kan zijn. Ik durf ze namelijk ook niet aan tespreken op hun gedrag.
Reputatie 7
De boete van die jongens? Zal niet weinig zijn, 50€+ritprijs. 230 voor misbruik voorzieningen. 230 voor beletten taakuitoefening personeeel. 90 niet tonen eerste vordering. Je kunt nog wel verder gaan zelfs
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt met dit soort ellendetypetjes niet snel te ver gaan. Het is de enige taal die ze wel begrijpen.
Reputatie 7
Badge +3
Is er wel boete hoog genoeg voor dat soort fratsen? Net als voor die idioot die onlangs aan het treinsurfen was van Schiedam naar Delft (als ze die weten op te sporen).
Reputatie 2
@Joeyp
Ik zie het steeds meer gebeuren dat de conducteurs samen komen controleren. Dit kan niet altijd, maar samen zijn ze al een stuk sterker en sneller.

Mooie oplossing, maar helaas niet vaak mogelijk gezien de taken van de (hoofd)conducteur.
Als iets oudere jongere (50+) pik ik ook wel eens een 1ste-klas zitplaats tussen Hilversum en Utrecht, al is dat hooguit een paar keer per jaar. Tussen 17 en 18 uur is de trein dikwijls korter (4 ipv 6 'bakken' - kortere trein dan gepland, staat dan in de app) dan tussen 16 en 17 uur, zo merk ik als ik eens vroeg naar huis kan. Hetzelfde geldt in de ochtendspits tussen Driebergen-Zeist en Utrecht/Hilversum (mijn heenreis).

Een parasitaire student kun je me niet noemen, wel een doorgewinterde reiziger (sinds begin jaren tachtig) die weet dat er geen conducteur kán langskomen als de reizigers weer eens in sardientjesstand vervoerd worden. Sommige medereizigers kijken mij zelfs giftig aan als ik met tweedeklaskaartje besluit in de eersteklascoupé te ga stáán om tenminste te kunnen ademen zonder de buikademhaling van een medepassagier te moeten voelen. Sorry - groet van dit ellendetypetje mét 'kaartje'...

Overigens lijkt er sinds de nieuwe dienstregeling wel iets verbeterd: ik kon zelfs al een paar keer zitten tussen Driebergen en Utrecht en v.v.! Laten we hopen dat het geen toeval is, en alle lof aan het treinpersoneel dat doet wat het kan...
@ Roslavec,

Als er een enorme drukte heerst in de trein, dan vind ik het zelf niet echt erg als er mensen in de 1e klas zitten of staan met een 2e klas kaartje maar wanneer dit niet zo is en/of er wordt gewoon simpel weg overlast veroorzaakt door reizigers dan erger ik mij er pas aan. Ik kan zelf ook zien dat het druk is en het lijkt mij dan onmenselijk om te gaan roepen naar mensen zoals u dat omdat u een 2e klas kaartje heeft moet u maar lekker daar gaan staan want zelfs kijken naar de rode stoelen is niet voor uw doelgroep. Het is wel de bedoeling dat we allemaal op onze bestemming komen en dus niet dat er 1 wagon een opgestapelde mensenhandel wordt. Want het is niet uw schuld dat er onvoldoende ruimte is in de trein.
Kaartcontrole is mensenwerk. Vreemde opvatting in 2118.
Reputatie 7
Badge
Eh, kijk eens 2 berichten boven je en klik op de twitter link :$

Ach, ik zie het al....het staat ook al in dat linkje van jou. Wat dom van mij he...

Reputatie 7
Badge
@trein-D Het is niet mijn intentie om zelfmoord aan te sporen bij zwart reisende treinreiziger. Dat deze 4 jongens op deze manier probeerde ontsnappen aan een boete is natuurlijk erg schrikken voor iedereen. Maar dat had verkomen kunnen worden als de jongens gewoon een kaartje gekocht hadden dan betalen ze 10-20 euro voor een kaartje of wat is de boete 100 euro?

Die jongens moeten nog veel meer betalen voor wat zij hebben misdaan. 🙂 Als ik zo even spiek bij slidestops dan zie ik heel wat bedragen voorbij komen. Maar uuh....ik ga er eigenlijk ook wel vanuit dat ze ook gestraft zullen worden voor vernieling in de trein. Want ik denk dat het raam toch wel beschadigd zal zijn. Die jongens hebben met al hun gewicht geprobeerd uit het raam te klimmen....ik denk niet dat het raam daar goed tegen kan.

Weetje...ik hoop eigenlijk gewoon dat ze een treinverbod krijgen. Dat zal ze wel leren.
Reputatie 7
Badge
Vanuit het zonnige Portugal zonder poortjes op de stations een update: voor een IC of TGV moet je reserveren, dus heb je geen staanplaatsen. TIjdens IC reis loopt na elke stop de conducteur door de trein, en onthoudt feilloos wie er onderweg is ingestapt. Op de handterminal staat welke plaatsen onbezet moeten zijn, ook in 1e klasse. Aantal conducteurs is afhankelijk van de drukte: in de spits 1 HC per 2 rijtuigen. Op de sprinter 1 conducteur, die ook kaartverkoop doet voor de haltes. Online kaartje kopen is flink voordeliger, tot 50%. In de trein geen of onjuist kaartje? Geen probleem ... Je kaartje komt zonder toeslag uit de printer van de terminal, en je kunt met pas betalen. Betaal je niet? Dan staat bij de volgende stop 2 man politie te wachten.
Reputatie 7
Badge
Vroeger kon je bij NS ook nog gewoon ter plekke een kaartje kopen bij de conducteur als je zonder kaartje in de trein zat. Tegenwoordig kan dat helaas niet meer. 😞 Waarom hebben ze dat eigenlijk afgeschaft?
Reputatie 7
Badge +4
Het kan nog steeds, maar ja, de toeslag is wel vrij hoog. 😉 Het is dus niet afgeschaft.
Het lijkt me overigens geen goed idee.
Reputatie 6
Vanuit het zonnige Portugal zonder poortjes op de stations een update: voor een IC of TGV moet je reserveren, dus heb je geen staanplaatsen. TIjdens IC reis loopt na elke stop de conducteur door de trein, en onthoudt feilloos wie er onderweg is ingestapt. Op de handterminal staat welke plaatsen onbezet moeten zijn, ook in 1e klasse. Aantal conducteurs is afhankelijk van de drukte: in de spits 1 HC per 2 rijtuigen. Op de sprinter 1 conducteur, die ook kaartverkoop doet voor de haltes. Online kaartje kopen is flink voordeliger, tot 50%. In de trein geen of onjuist kaartje? Geen probleem ... Je kaartje komt zonder toeslag uit de printer van de terminal, en je kunt met pas betalen. Betaal je niet? Dan staat bij de volgende stop 2 man politie te wachten.

Nog hetzelfde dus als 2 jaar geleden. Ik heb er zeer prettig per trein gereisd en inderdaad, niemand hoeft te staan in IC's. Vaste klanten kunnen natuurlijk standaard reserveren op bepaalde treinen en hoeven dat dus niet steeds opnieuw te doen. En natuurlijk is het ook nog heel goedkoop in vergelijk met hier. Nadelen waren er echter ook wel: lange rijen voor loketten als je per IC wilt reizen en niet online hebt gekocht/gereserveerd (met risico dat de trein vol zit en je verwezen wordt naar een volgende!), IC's helaas niet erg frequent, zo eens per uur of eens per 2 uur. In de regionale treinen rond Lissabon en Porto vind ik het zonesysteem handig (hoeft zelf niet te tellen, automaat berekent de zones) en je kan 10 ritten tussen A en B in één keer kopen op de 0,60 cent kostende herbruikbare anonieme chipkaart, en dan krijg je er het elfde ritje gratis bij. Alleen inchecken bij de instap, geen uitcheck nodig. Ook fijn: zonesysteem tot wel 70/80 km van de grote stad!
Reputatie 7
Badge
Het kan nog steeds, maar ja, de toeslag is wel vrij hoog. 😉 Het is dus niet afgeschaft.
Het lijkt me overigens geen goed idee.

Als er gewoon goed en vaak gecontroleerd word dan zou je zo iets best weer kunnen invoeren me dunkt. Ach ja....die goede ouwe tijd. 🙂

Reageer