beantwoord

Meer kaartcontroles

  • 17 december 2017
  • 87 reacties
  • 1858 Bekeken


Toon eerste bericht

87 reacties

Badge +3
De Intercity Plus reed in het tijdperk van voor de OV-studentenkaart. Er was toen veel meer ruimte in de dienstregeling om een dergelijke trein te laten rijden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercity_Plus

Sinds de komst van de OV-Studentenkaart is het aantal treinreizigers geëxplodeerd ten opzichte van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Gevolg is dat de treinen in de spits steeds drukker en langzamer zijn geworden. Gelijktijdig zijn heel veel knelpunten op de snelwegen aangepakt en is de trein steeds minder een concurrent voor de auto. Maar studenten verplaatsen zich niet meer per auto dus dat deel van het beleid is geslaagd.
Reputatie 6
Nooit geweten van die Intercity Plus! Bedankt voor de info.Daarnaast is er sinds de OV-studentenkaart wel heel veel veranderd. Veel dingen zijn verbeterd (frequenties bijvoorbeeld), maar andere ook verslechterd (overvol en te strak gepland spoornet en te veel weinig nieuw spoor als je het mij vraagt). De trein heeft nooit echt goed kunnen concurreren met de auto, maar het wordt alleen maar minder: erg jammer! Om over de streekbus maar helemaal niet te spreken (daar zie je bijna uitsluitend nog studentenkaarten in).
Reputatie 7
Badge +4
Groningen-Den Haag, met de mooie grijze Corail van de SNCF, was er ook indertijd, zaliger nagedachtenis. Veel mensen met de OV-jaarkaart. Het spoornet is al overvol, maar wat zou het mooi zijn.
Badge +3
Ja de IC+ was wel luxe.. Koffie, krantje en croissantje erbij voor 6 gulden, toch?
Grappig dat ze ook een kinderspeelruimte hadden, weer wat geleerd! 😛
Badge +3
De trein heeft nooit echt goed kunnen concurreren met de auto, maar het wordt alleen maar minder: erg jammer! Om over de streekbus maar helemaal niet te spreken (daar zie je bijna uitsluitend nog studentenkaarten in).
De trein kan op sommige trajecten juist erg goed concurreren met de auto, zeker in de Randstad. Een groot knelpunt blijft het voor- en natransport. Het is prachtig dat je in 18 of 19 minuten van Amsterdam Amstel naar Utrecht Centraal kunt reizen. Maar je moet wel eerst op Amsterdam Amstel zien te komen en na aankomst in Utrecht naar je bestemming.
Een ander groot probleem zijn alle dubbelsporige baanvakken waar zowel Sprinters als IC's rijden. De IC's vreten capaciteit op dergelijke baanvakken, zoals goed te zien is aan de belabberde dienstregeling van de Sprinters op de Gooilijn. Dergelijke drukke trajecten zouden viersporig moeten zijn, net als Amsterdam - Utrecht en Leiden - Den Haag.

Het is duidelijk dat de prioriteiten van NS bepaald niet bij de Sprinterreizigers liggen.En dat terwijl juist met betere Sprinterdiensten meer reizigers uit de auto te halen zijn. Bij Sprinterstations kun je veel beter parkeren of halen/brengen. Het toont aan hoe men bij NS ten onrechte is gefixeerd op de IC-diensten.Veel Sprinterstations kunnen uitstekend dienen als regionale hub. Maar dan moet je geen aansluitingen om zeep helpen als in Baarn.
Badge +3
Of het waar is weet ik niet, (las al ergens dat die meneer de cijfers niet wist)

Maar bij die spoorwegovergangen tussen Boxtel en Vught staan automoblisten toch wel vaak lekker tot 45 minuten per uur stil met de nieuwe dienstregeling (elke 10 minuten een IC en dan de rest nog). Auto's worden gewoon overruled dus daar! :P

Bron: hier maar zie vooral alle filmpjes, want de hoogste baas van ProRail en ook NS zeggen "hoe dan ook, het was een proef maar dat gaan we sowieso doen"!

Er zijn plannen om de overgangen te verdiepen.. maar daar verdiepen belangrijke mensen zich nog in. Driebergen-Zeist (waar ik ooit woonde) wordt mooi, maar dat speelt ook al 20 jaar of zo.

Anyway, da's allemaal off topic verder.
Reputatie 6

De trein kan op sommige trajecten juist erg goed concurreren met de auto, zeker in de Randstad. Een groot knelpunt blijft het voor- en natransport

Dat bedoel ik ook eigenlijk. Als je nog met overig ov moet dat dan vaak ook niet aansluit.... of de gewenste plek niet eens aandoet, dan ga je vaak sowieso al niet met de trein.

Het is duidelijk dat de prioriteiten van NS bepaald niet bij de Sprinterreizigers liggen.
Inderdaad. Raar toch dat sprinters meestal de sluitpost vormen in de hele puzzel. Juist in het regionale netwerk rondom een agglomeratie zijn Sprinters erg belangrijk, zeker ook om goed toe te voeren naar en aan te sluiten op de IC's, die op hun beurt echt gericht zouden moeten zijn op interregionaal vervoer tussen grote knoop + hoofdstations (en dus eigenlijk ook niet steeds tijdens de rit moeten veranderen van functie naar sprinter en weer naar intercity, zoals je op meerdere lijnen ziet). Of niet?
Badge
@Robert B: dat van die 45 minuten gesloten overweg is quatsch. Er rijden 24 passagierstreinen en (naar schatting) nog 4 cargo's per uur over die overweg, alleen in het hypothetische geval dat die 28 treinen (24 in de spits) elkaar nooit overlappen op de overweg kan je heel misschien boven 40 minuten uitkomen. Die 45 minuten worden rondgetoeterd enkel en alleen omdat de gemeente Vught uit alle macht een ongelijkvloerse kruising voor elkaar wil krijgen.

Volgens ED en AD, die het weer van ProRail zouden hebben, is maximaal 25 minuten sluiting gemeten.
28 uur werken.... Denk niet dat het aantal controles zal toenemen, maar waar halen ze toch het geld vandaan:?:S

https://www.nu.nl/economie/5061320/ns-medewerkers-gaan-er-flink-vooruit-in-nieuwe-cao.html
Reputatie 7
Badge
28 uur werken.... Denk niet dat het aantal controles zal toenemen, maar waar halen ze toch het geld vandaan:?:S https://www.nu.nl/economie/5061320/ns-medewerkers-gaan-er-flink-vooruit-in-nieuwe-cao.htmlgemiste kans om continue controleren weer in te voeren, als voorwaarde voor nieuwe CAO.
Badge +3
Tot mijn verbazing vanavond (heen 19:35 en terug 21:51, beide keren wel vertraagd!) op het traject Eindhoven - Helmond Brandevoort (stukje van 7 minuten) beide keren gecontroleerd! :D

Dus als iedereeen netjes een kaartje, ov-chipkaart of e-ticket heeft 'knipt' een conducteur een (halfvolle) FLIRT-4 in een kwartiertje, zeker met die nieuwe scannertjes.

Het kán dus wel 😃
Reputatie 7
Badge
Tot mijn verbazing vanavond (heen 19:35 en terug 21:51, beide keren wel vertraagd!) op het traject Eindhoven - Helmond Brandevoort (stukje van 7 minuten) beide keren gecontroleerd! Dus als iedereen netjes een kaartje, ov-chipkaart of e-ticket heeft 'knipt' een conducteur een (halfvolle) FLIRT-4 in een kwartiertje, zeker met die nieuwe scannertjes. Het kán dus wel :D
HC's op dit forum hebben al vaker aangegeven dat zij het ook zo doen, dus dat het kan. In andere landen kan het ook. Dat het niet standaard gebeurt heeft meer met attitude te maken.
Ik begreep uit een andere post op dit forum dat de vakbonden die nonchalante houding ondersteunen, en dat zet kwaad bloed bij betalende reizigers die controle verwachten (en geeft voedingsbodem aan calculerende passagiers om door te gaan met grijs en zwart rijden).

Zolang de NS focust op meer onbemande controlesystemen, blijft dit voort etteren.
Typerend voorbeeld: station Culemborg, voorzien van 2 meter hoge poortjes en hekken, waar je aan eind van beide perrons een ingesleten paadje hebt.

Reageer