Meer klantvriendelijkheid voor reizigers met fiets


Beste NS, onlangs heb ik als incidentele klant weer eens mijn fiets mee in de trein gehad. Het viel me op hoe weinig zekerheid je als reiziger met eigen fiets hebt over of je wel mee kunt. Als er 3 fietsen staan dan moet je snel-snel naar een ander stuk trein en als er daar ook 3 staan dan kun je het vergeten en kun je wachten op de volgende trein, met dezelfde onzekerheid. Erg onhandig als je ergens op een tussenstation staat. En ook onhandig dat je in de spits helemaal niet welkom bent.

Dat kan toch wel anders? Wat zou er mis zijn met meer ruimte voor mensen die op hun eindbestemming iets willen gaan doen waar een OV fiets ongeschikt voor is? 


23 reacties

Reputatie 7
Badge

Meer plaatsen voor fietsen betekent minder zitplaatsen. Zal ook niet iedereen blij mee zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat ´experiment´ afgelopen zomer met reserveren werd -voorspelbaar- een totale flop. Verder blijkt keer op keer dat in het algemeen het reizend publiek maar heel, heel erg moeilijk en indien ja, dan kost het toch zeker 2 - 3 jaar voor het doordringt, van vastgeroeste patronen is af te halen. NS dacht lange tijd gewoon een grote metro te zijn en vond het de gouden vondst met die OV geel blauwe fietsen. Ook umdenken bij NS gaat nooit vlotjes.

Reputatie 6

Afgelopen zaterdag mijn fiets meegenomen in de trein van Middelburg naar Doetinchem en vanuit Varsseveld weer terug. In het DDAR-treinstel tussen Roosendaal en Arnhem plaats voor 3 fietsen in de trein. In de twee Spurt treinstellen van Arriva van Arnhem naar Winterswijk plaats voor totaal 12 fietsen en bovendien mogen de fietsen op dit traject in het weekend gratis mee. Dat je fiets niet in de spits mee kan vind ik wel logisch.

Beste NS, onlangs heb ik als incidentele klant weer eens mijn fiets mee in de trein gehad. Het viel me op hoe weinig zekerheid je als reiziger met eigen fiets hebt over of je wel mee kunt. Als er 3 fietsen staan dan moet je snel-snel naar een ander stuk trein en als er daar ook 3 staan dan kun je het vergeten en kun je wachten op de volgende trein, met dezelfde onzekerheid. Erg onhandig als je ergens op een tussenstation staat. En ook onhandig dat je in de spits helemaal niet welkom bent.

Dat kan toch wel anders? Wat zou er mis zijn met meer ruimte voor mensen die op hun eindbestemming iets willen gaan doen waar een OV fiets ongeschikt voor is? 

Fietsen in de trein zijn een vervelende plaag. Ze kosten veel ruimte (= minder zitplaatsen) terwijl de tarieven voor fietsenvervoer erg laag zijn. Dat je in de spits geen fiets kunt meenemen lijkt me niet meer dan logisch.

Badge +3

Fietsen in de trein zijn een vervelende plaag. Ze kosten veel ruimte (= minder zitplaatsen) terwijl de tarieven voor fietsenvervoer erg laag zijn.

Ik vind € 7,50 voor een fiets mee nou niet echt goedkoop. Voor dat bedrag kan je 3 kids met een Railrunner een dag mee op pad nemen (mét zitplaats én in de spits).

Reputatie 7
Badge +1

Fietsen in de trein zijn een vervelende plaag. Ze kosten veel ruimte (= minder zitplaatsen) terwijl de tarieven voor fietsenvervoer erg laag zijn.

Ik vind € 7,50 voor een fiets mee nou niet echt goedkoop. Voor dat bedrag kan je 3 kids met een Railrunner een dag mee op pad nemen (mét zitplaats én in de spits).

Prijs is inmiddels al weer verhoogd. Volgens mij nu € 8,50. Weer 13% erbij in één jaar.

Reputatie 7
Badge +3

Prijs is gewoon nog €7,50. Is heel simpel te vinden op de NS website.

 https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/fietskaart-dal

Er komt alleen wel een euro bij wanneer je het als een eenmalige chipkaart bij de automaat koopt. Maar die euro betaal je niet bij een e-ticket of als je het op je OV-chipkaart laadt.

Badge +3

Er komt alleen wel een euro bij wanneer je het als een eenmalige chipkaart bij de automaat koopt. Maar die euro betaal je niet bij een e-ticket of als je het op je OV-chipkaart laadt.

Probleem schijnt te zijn dat je het bij NS Flex niet meer op je chipkaart kunt laden?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag dat topic inderdaad. Geen idee of dat inderdaad aan Flex ligt, de klacht heb ik hier nog niet eerder gezien terwijl Flex er toch al een aantal jaar is. Mocht ik deze zomer nog eens mijn fiets mee willen nemen zorg er wel voor dat ik Flex op één van mijn kaart stopzet en verwijder, zodat ik daar dan de fietskaart op kan laden als het niet lukt op de kaart met Flex. Ik zou nog wel van een moderator willen horen of het echt niet kan op een kaart met Flex.

Badge +3

Wil het binnenkort wel even testen (jij woont dichterbij een station) maar ik vermoed dat het klopt, want met een kaart met NS Flex kan je bijzonder weinig bij een automaat.

Alhoewel het menu dan alsnog de opties voor losse dagkaartjes (fiets, hond) zou moeten tonen. Als dat je een (anoniem) papieren kaartje oplevert is dat natuurlijk nogal overbodig, en onnodig duur.

Reputatie 7
Badge +3

Kan het binnenkort wel even testen (jij woont dichterbij een automaat)

Als ik er weer eens langsfiets zal ik proberen er aan te denken om het te testen.

Zou het wel apart vinden als je met Flex niet meer een fietskaart (of hondenkaartje) op je kaart zou kunnen laden. Wordt je toch een soort van gedwongen om een e-ticket te kopen. Die wil ik helemaal niet, ik heb een OV-chipkaart, die je voor alles zou moeten kunnen gebruiken, één kaart voor al het openbaar vervoer was het toch?

 

Reputatie 7

7,50 euro is niet zoveel als je het vergelijkt met enkele andere landen. Ik ken het uit Zwitserland waar je simpelweg een normaal treinkaartje van A naar B met 50% korting koopt voor de fiets. Maar zodra dit 14 CHF wordt (plusminus 14 euro) is het automatisch een dagkaart, ook voor spitstijden.

NS zou het liefst willen dat er helemaal geen fietsen meegingen denk ik.

Van de week in de MerwedeLingelijn zag ik weer eens hoe veel er gebruikt gemaakt wordt van de 12 fietsplekken in die trein. Op vrijwel ieder station rijden ze naar binnen en naar buiten. Ideaal vind ik dat. Zo’n trein is natuurlijk heel iets anders dan een IC van NS, maar goed, in meerdere andere landen zitten er complete fietsrijtuigen in intercity’s, het is dus gewoon een kwestie van andere keuzes maken. 

 

Reputatie 4

Op de plek van een fiets kunnen (in de spits) misschien wel twee mensen staan. Met die gedachte is 7,50 voor een reis met onbeperkte afstand wel erg goedkoop. De NS verliest er feitelijk fors geld op en normale reizigers betalen al snel veel meer.

Misschien moet ik me voortaan maar als fiets identificeren: dan reis je erg goedkoop met de trein..🚲

Reputatie 7
Badge +3

Een gewone fiets mag helemaal niet mee in de spits. Dat is dus geen argument in deze discussie.

Ik kan me overigens de tijd herinneren dat NS twee tarieven hanteerde voor het meenemen van een fiets. Bij het kopen van je fietskaartje bij het loket (dat waren andere tijden) kocht je een kaartje laag of hoog tarief, afhankelijk van de afstand. Als ik het me goed herinner lag de grens bij 50 tariefeenheden.

Vervolgens kreeg je een uitgeprint kaartje dat je op een bijgeleverde bagagesticker moest aanbrengen en dat geheel moest je dan aan het fietsstuur bevestigen. De controle kon dan plaatsvinden zonder dat de eigenaar in de buurt hoefde te zijn. In die tijd waren er nog aparte bagageafdelingen zodat je niet in de buurt van de fiets zat. Dat was dan weer een beetje zenuwslopend omdat je maar moest afwachten of anderen wel een beetje voorzichtig met de fietsen zouden doen.

 

Van de week in de MerwedeLingelijn zag ik weer eens hoe veel er gebruikt gemaakt wordt van de 12 fietsplekken in die trein. Op vrijwel ieder station rijden ze naar binnen en naar buiten.

Dat krijg je als je het vervoer van fietsen gratis maakt. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Van de week in de MerwedeLingelijn zag ik weer eens hoe veel er gebruikt gemaakt wordt van de 12 fietsplekken in die trein. Op vrijwel ieder station rijden ze naar binnen en naar buiten.

Dat krijg je als je het vervoer van fietsen gratis maakt. 

Als er voldoende capaciteit is voor zowel reizigers als fietsen is dat geen enkel probleem. Het kan zelfs leiden tot meer gebruik van de trein. Dat lijkt me alleen maar goed in deze voor het OV zorgelijke tijden.

Reputatie 6

Van de week in de MerwedeLingelijn zag ik weer eens hoe veel er gebruikt gemaakt wordt van de 12 fietsplekken in die trein. Op vrijwel ieder station rijden ze naar binnen en naar buiten.

Dat krijg je als je het vervoer van fietsen gratis maakt. 

Fietsen is gezonder, zeker met dit zonnige weer, dan de godganse dag rondhangen op dit forum.

 

Van de week in de MerwedeLingelijn zag ik weer eens hoe veel er gebruikt gemaakt wordt van de 12 fietsplekken in die trein. Op vrijwel ieder station rijden ze naar binnen en naar buiten.

Dat krijg je als je het vervoer van fietsen gratis maakt. 

Als er voldoende capaciteit is voor zowel reizigers als fietsen is dat geen enkel probleem. Het kan zelfs leiden tot meer gebruik van de trein. Dat lijkt me alleen maar goed in deze voor het OV zorgelijke tijden.

De gemeenten langs deze lijn willen nu nieuw materieel met nog meer fietsplaatsen. De provincie weigert echter daar €70 miljoen voor uit te trekken omdat de huidige treinen pas halverwege hun levensduur zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Kan het binnenkort wel even testen (jij woont dichterbij een automaat)

Als ik er weer eens langsfiets zal ik proberen er aan te denken om het te testen.

Zou het wel apart vinden als je met Flex niet meer een fietskaart (of hondenkaartje) op je kaart zou kunnen laden. Wordt je toch een soort van gedwongen om een e-ticket te kopen. Die wil ik helemaal niet, ik heb een OV-chipkaart, die je voor alles zou moeten kunnen gebruiken, één kaart voor al het openbaar vervoer was het toch?

 

Getest, kan inderdaad niet. Je krijgt niet de mogelijkheid om overige producten te laden, dus geen fietskaart, geen hondenkaartje. Werd bijna 3 jaar geleden al eens gemeld hier en aangegeven dat het niet kan, alleen toen werd er nog geen euro berekend voor een fietskaart uit de automaat en nu wel. Ja, je kunt een e-ticket kopen zonder die extra euro, maar je hebt een OV-chipkaart, je gebruikt die OV-chipkaart om te reizen en dan kun je hem niet gebruiken voor een fiets of hondenkaartje. 

Badge +3

Dank voor het testen (en bevestigen).

Vreemd dat je bij NS Flex een ICd toeslag wél kunt laden (hoef je verder niet mee in/uit te checken) maar fiets/hond niet kan.

Maar een losse toeslag bij een automaat lukt met Flex natuurlijk ook niet.

Om van het hele circus met BTM producten maar te zwijgen, anders dan het BTM deel van Flex maar uit te laten zetten als het niet werkt.

Beste reizigers , beste NS,

 

leuk op fiets  vakantie met de trein .Maar mijn beladen fiets met fietstassen in de trein zetten valt niet mee. De opstap is zo hoog en ik ben zelf niet groot . Sowieso kan de NS eens n voorbeeld nemen aan treinen in Duitsland. Zij hebben een ruime aparte fiets ruimte . En n lage instap. 

Ik ben heel blij met de trein maar Echt dit zou toch anders mogen nu veel mensen met de fiets op vakantie gaan! 
 

Groeten Juliëtte 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ervoor kiezen om alleen met Sprinters te reizen. Dan hoef je je fiets niet de trein in te tillen.
Overigens moet je voor instappen de fietstassen van de fiets verwijderen.

Maar mijn beladen fiets met fietstassen in de trein zetten valt niet mee. 

Dat mag ook helemaal niet, u bent verplicht de fietstassen van de fiets te verwijderen.

Reageer