beantwoord

Meereiskaart daluren

• 18 augustus 2016
  • 4 reacties
  • 189 Bekeken

Hoe is het mogelijk dat je met een meereiskaartje reist en dat je iemand in de trein hebt die jou helpt (die het goed vindt dat je met hem mee reist) en dat de conducteur tegen je zegt dat je misbruik maakt? En dus maar een boete uitschrijft van 50 euro!!
icon

Beste antwoord door Inge NS 18 augustus 2016, 18:29

Welkom op het forum Lourinereist24!

Uit je verhaal niet kan opmaken wat er precies is gebeurd en hoe je het meereizen hebt aangepakt. In het door Paulus H aangehaalde topic schetst conductrice Loes de situatie waarin een reiziger met Meereiskaart, achtereenvolgend met twee personen meereist. Blijkt uit controle dat de reiziger met de Meereiskaart op een eerder station is ingecheckt dan de tweede 'medereiziger', dan zal een boete volgen. De medereiziger met geldig vervoerbewijs is immers later ingecheckt dan de reiziger die van de Meereiskaart gebruikmaakt. In een dergelijke situatie is het mogelijk dat je een boete krijgt, omdat je niet de gehele reis met dezelfde persoon hebt meegereisd.

Mocht je het niet eens zijn met de boete, dan staat het je altijd vrij om een bezwaar in te dienen bij onze klantenservice. Dit kan door de bellen naar 030 751 51 55 of door ons te benaderen via Twitter, Facebook of Chat. De reactiesnelheid ligt bij deze kanalen het hoogst. Wil je het toch liever via het forum afhandelen, dan mag je mij ook een privébericht sturen door op mijn naam 'Inge NS' en 'stuur bericht' te klikken. In dat geval ontvang ik graag je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en het kenmerk van de boete. Houd er wel rekening mee dat ik niet altijd aanwezig ben waardoor een reactie langer op zich kan laten wachten.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je topic het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 3
Omdat NS de voorwaarde stelt dat je op hetzelfde moment in moet checken als de andere reiziger, maar die voorwaarde vergeet te vermelden bij de voorwaarden of veels te onduidelijk omschrijft.

De conducteur kan ook twijfel hebben gehad of u geen meereishopper was.

U kunt het beste de boete aanvechten.

Zie dit topic ook https://forum.ns.nl/de-trein-11/klacht-onterrecht-beschuldigd-zwartrijden-26451/index1.html
Reputatie 7
Badge +4
Als u geen geldig kaartje heeft, krijgt u een boete. Dat geldige kaartje heeft u niet. U heeft ook niet voor uw reis betaald. De overlast die het bedelen om mee te reizen geeft en de agressie die er soms mee gepaard gaat, wordt tegengegaan door een boete te geven aan mensen die niet echt samenreizen maar een vreemde aanspreken om gratis mee te hoppen.
Het is al flink wat mensen overkomen en een kaartje kopen, is goedkoper. Bedelreizen mag niet, veel mensen ervaren dit als hinderlijk of geven uit angst voor agressie maar toe. Niet-betalende bedelreizigers zijn niet automatisch de aardigste mensen verbale agressie en verontwaadiging is bijna standaard. Wat u 'helpen' noemt is degene die een dienst voor u verricht, namelijk vervoeren, feitelijk niet betalen.
U heeft geen vergissing gemaakt bij het inchecken en een boete wordt niet automatisch kwijtgescholden. U heeft bewust zo gehandeld en dan bent nog verontwaardigd ook als u gepakt wordt. Een beetje de omgekeerde wereld. De beste manier om dit te verhelpen is een boete geven/krijgen, wat nu dus ook gebeurt in veel gevallen.

Ik ben het in die zin wel met Paulus eens dat het wel wat duidelijker mag maar iedereen kan snappen dat je niet met een meereiskaartje op deze wijze mee mag reizen. De fout van NS is wel geweest dat er te laat is ingegrepen. Nu gebeurt dat wel.

U zult mogelijk verondersteld hebben dat het mag omdat het kan maar u reist alleen op deze wijze en niet met iemand mee.

De sympathieke actie om samen een dag op stap te gaan, wordt mogelijk om zeep geholpen door dit soort gedrag.
Reputatie 3
Het mag want TS voldoet aan de voorwaarden die op het meereiskaartje staan.

NS moet of de voorwaarden aanpassen of dit gedrag tolereren zolang de andere reiziger er geen problemen mee heeft.

NS kan bv ook de voorwaarde invoeren dat de laatste 4 cijfers van de OV chipkaart van de hoofdreizger moeten worden ingevuld op het meereiskaartje zoals hier gesuggereerd.

https://forum.ns.nl/de-trein-11/klacht-onterrecht-beschuldigd-zwartrijden-26451/index3.html#post165199

Elke rechter zal de boete van tafel vegen.
Welkom op het forum Lourinereist24!

Uit je verhaal niet kan opmaken wat er precies is gebeurd en hoe je het meereizen hebt aangepakt. In het door Paulus H aangehaalde topic schetst conductrice Loes de situatie waarin een reiziger met Meereiskaart, achtereenvolgend met twee personen meereist. Blijkt uit controle dat de reiziger met de Meereiskaart op een eerder station is ingecheckt dan de tweede 'medereiziger', dan zal een boete volgen. De medereiziger met geldig vervoerbewijs is immers later ingecheckt dan de reiziger die van de Meereiskaart gebruikmaakt. In een dergelijke situatie is het mogelijk dat je een boete krijgt, omdat je niet de gehele reis met dezelfde persoon hebt meegereisd.

Mocht je het niet eens zijn met de boete, dan staat het je altijd vrij om een bezwaar in te dienen bij onze klantenservice. Dit kan door de bellen naar 030 751 51 55 of door ons te benaderen via Twitter, Facebook of Chat. De reactiesnelheid ligt bij deze kanalen het hoogst. Wil je het toch liever via het forum afhandelen, dan mag je mij ook een privébericht sturen door op mijn naam 'Inge NS' en 'stuur bericht' te klikken. In dat geval ontvang ik graag je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en het kenmerk van de boete. Houd er wel rekening mee dat ik niet altijd aanwezig ben waardoor een reactie langer op zich kan laten wachten.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je topic het beste tot zijn recht.

Reageer