beantwoord

Meereiskaart nog maar eens...

Badge +3
Er zijn verschillende soorten meereiskaartjes in omloop en de verwarring is groot want sommige (Treinpakkers) zijn chipkaartjes en andere zijn e-tickets (Tijdschrift Spoor) blijkbaar. Dus een paar vraagjes/situaties:

1. Spitsbeperking: Je reist mee op dezelfde voorwaarden en in dezelfde klasse als de hoofdreiziger....? Lastig als de hoofdreiziger een VDU heeft (heel de dag geldig in juli/augustus en sowieso nooit een middagspits) en je meereis (chip)kaartje geweigerd wordt bij poortjes/paaltjes bij inchecken of bij overstap in de spits naar andere vervoerder. Mag het met een e-ticket meereiskaart dan wel?
  2. Je mag meereizen als de hoofdreiziger een regulier ticket of abonnement heeft (geen actiekaartje). Oké, die hoofdreiziger heeft een reguliere RailRunner dus mag ook gewoon zelfstandig reizen. Mag ik dan meereizen (en hoe zit dat dan met de spits)?
  3. Hoofdreiziger heeft een actiekaartje (ik mag dus niet meereizen!) maar die heeft iemand mee met Kids Vrij (een NS abonnement dus). Mag iemand dan met de abonnementshouder meereizen?
Het zijn allemaal uitzonderlijke situaties natuurlijk maar ik zie in de diverse voorwaarden dat allemaal niet uitgelegd of afgedekt. Naturlijk niet op mij van toepassing maar webcare op Twitter heeft het er maar druk mee, met wisselende antwoorden ja/nee/twijfelgeval 😛
icon

Beste antwoord door Loes 29 juli 2018, 14:02

Iedereen maakt het gewoon lastig. Mij is niet bekend dat iemand samenreist op dezelfde voorwaarden als van bv een abonnementhouder. Een meereiskaart heeft zijn eigen voorwaardes wat betreft spitsbeperkingen en heeft dus niet dezelfde rechten als de abonnementhouder. De e-tickets zijn wat betreft spitsbeperking heel vervelend, aangezien veel reizigers denken dat ze ermee kunnen inchecken.

Even uit mijn hoofd, elke samenreiskaart mag reizen met reizigers, 12 jaar en ouder, dus de railrunner wordt zo net als Kids Vrij direct buitenspel gezet.
Bekijk origineel

11 reacties

Iedereen maakt het gewoon lastig. Mij is niet bekend dat iemand samenreist op dezelfde voorwaarden als van bv een abonnementhouder. Een meereiskaart heeft zijn eigen voorwaardes wat betreft spitsbeperkingen en heeft dus niet dezelfde rechten als de abonnementhouder. De e-tickets zijn wat betreft spitsbeperking heel vervelend, aangezien veel reizigers denken dat ze ermee kunnen inchecken.

Even uit mijn hoofd, elke samenreiskaart mag reizen met reizigers, 12 jaar en ouder, dus de railrunner wordt zo net als Kids Vrij direct buitenspel gezet.
Leeftijdsgrens van 12 jaar staat expliciet op het kaartje uit de Treinpakkers in ieder geval:

Badge +3
Dank @Loes ik wilde er ook verder geen discussie over dus laat het gewoon lekker aan jullie als HC over natuurlijk! 😘

Webcare heeft het er druk mee dus ik dacht ik vat een paar gevalletjes/situaties hier maar even samen als vraag(je).

Bij deze als 'beste antwoord' gemarkeerd want ik verwacht niet veel meer info eigenlijk.
Dank!
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie bij de diverse meereiskaartjes ook nergens terugkomen dat je onder dezelfde voorwaarden reist als degene met wie je meereist, wel in dezelfde klasse en op hetzelfde traject.
Leuk wanneer je met iemand met VDU meereist en denkt met je Treinpakkers meereiskaartje in te kunnen checken tijdens de spits, maar die vlieger gaat niet op.
Badge +3
Leeftijdsgrens van 12 jaar staat expliciet op het kaartje uit de Treinpakkers in ieder geval:
Oh, dan vervalt mijn 'situatie' #2 en #3 ook wel eigenlijk... en nu pijn in mijn nek wegens hoofd op rechter schouder leggen 😛
De onduidelijkheid die je hier schetst @Robert B krijgen wij dagelijks mee te maken in de trein. Voor mijn gevoel minder vaak als voorheen, maar toch blijft het terugkomen.
Reputatie 7
Badge +3
Op dat Treinpakkers kaartje staan de tijden aangegeven en daar moet je mee inchecken, wat dus niet kan tijdens de spits. Zijn er dan alsnog reizigers die zich hier niet aan houden Loes? Of is het vooral met de e-tickets?
De vragen die Robert B hier stelt over de Treinpakkers meereiskaart zijn m.i. opgelost met de foto's van de kaartjes. Daarbij wil ik nog aanvullen dat de meereiskaartjes vanuit NS Extra wel in de middagspits geldig zijn. Hier zit dus inderdaad een verschil.

Er is vaak wat onduidelijkheid over dit soort kaartjes. Ik weet toevallig dat Erryt NS een keer in een overleg hierover heeft aangegeven dat de voorwaarden voor de treinpakkers korter en duidelijker op de kaartjes weergegeven konden worden. Als ik ze nu lees, vind ik dat dat dit jaar erg goed gelukt is.
@Momo

Het gaat steeds beter, ik kom minder vaak deze kaarten onterecht tegen in de spits, maar ik kom nog vaak genoeg reizigers tegen die in de ochtend 1x inchecken en denken dat ze als ze terug zijn moeten uitchecken. Gelukkig zijn er steeds meer poortjes en kom je dit ook minder vaak tegen.
Reputatie 6
Badge +2
Er is vaak wat onduidelijkheid over dit soort kaartjes. Ik weet toevallig dat Erryt NS een keer in een overleg hierover heeft aangegeven dat de voorwaarden voor de treinpakkers korter en duidelijker op de kaartjes weergegeven konden worden. Als ik ze nu lees, vind ik dat dat dit jaar erg goed gelukt is.

201807 29 21:11 tijdvanreizenofvaninchecken
Het staat er wel verkeerd, zie https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/treinpakkers-zomer-2018-50141/index1.html#post337167.
Ja het staat gewoon verkeerd, dan is het helemaal niet goed gelukt.

Reageer