beantwoord

Meldingen via whatsapp sturen naar NS

• 17 augustus 2019
  • 15 reacties
  • 657 Bekeken

Reputatie 3
Vanmiddag zag ik in de trein dat het ook mogelijk is via whatsapp te melden als je je onveilig voelt in de trein of op het station.
Nu is mijn vraag: Wat zou ik kunnen melden? Kan ik via deze whatsapp ook vragen om controle vervoersbewijzen in de coupe waar ik in zit? Kan ik ook melden bijvoorbeeld dat een groep jongeren de muziek veel te hard aan hebben staan op de speaker?
icon

Beste antwoord door Thom 17 augustus 2019, 19:52

Er kan wel alarm geslagen worden, maar dan moet er meer aan de hand zijn dan de dingen die u noemt. Leuk is anders, maar dit valt helaas alleen onder overlast. Het kan via Twitter en dan @nsonline, maar dat is echt voor zaken die spoedeisend ingrijpen van de conducteur vereisen. Na een melding kan men dan de conducteur traceren en daar wordt contact mee opgenomen. Denk aan als iemand onwel wordt, en dat dit gevaar oplevert. In het verleden waren Roemeense bedelbendes actief in de trein en dat is met deze optie mede bestreden.

Het is dus niet bedoeld voor lawaaierige jongeren, of illegaal in de eerste klas zitten. Bedenk dat als dit soort dingen melden een optie wordt, daar heel makkelijk en bewust misbruik van gemaakt kan worden door mensen met een geheel eigen opvatting van humor, van het soort ten koste van anderen. Onveiligheid is rekbaar.

Het wordt voor de conducteurs ondoenlijk als dit soort meldingen mogelijk zijn. Een grotere zichtbaarheid van de conducteur in combinatie met controle en handhaving, zou de door u genoemde zaken moeten voorkomen, dan wel tegengaan. Maar dat is een wel vaker gevoerde discussie hier.

Bedenk dat het weinig rekening houden met anderen ook een maatschappelijke tendens is, die zich in een sociale omgeving als de trein versterkt laat gelden. Veel mensen zien zichzelf als het centrum van het universum, en het beperken van hun zelfzuchtig gedrag door anderen, is wel zo ongeveer de meest ernstige aanslag die daar op te bedenken valt. Een conducteur kan ook niet alles oplossen of voor zijn. De meeste mensen gaan niet meer zelf corrigerend optreden, en dat is gezien de te verwachten reacties ook niet helemaal onbegrijpelijk. In veel gevallen kan het echter wel. Tact en wijsheid zijn dan wel voorwaarden. U hoeft daarbij uw eigen veiligheid echter niet in gevaar te brengen.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 6
Badge
De berichten komen bij de veiligheidscentrale aan. Een paar jongeren met wat 'lekkend geluid' kan je zelf ook vriendelijk vragen of ze dat zachter willen zetten.

Verder kan tijdens een tussenstop kijken waar de conducteur zit. De WhatsApp mogelijkheid is juist bedoeld om onveiligheid te melden.
Reputatie 7
Badge +4
Er kan wel alarm geslagen worden, maar dan moet er meer aan de hand zijn dan de dingen die u noemt. Leuk is anders, maar dit valt helaas alleen onder overlast. Het kan via Twitter en dan @nsonline, maar dat is echt voor zaken die spoedeisend ingrijpen van de conducteur vereisen. Na een melding kan men dan de conducteur traceren en daar wordt contact mee opgenomen. Denk aan als iemand onwel wordt, en dat dit gevaar oplevert. In het verleden waren Roemeense bedelbendes actief in de trein en dat is met deze optie mede bestreden.

Het is dus niet bedoeld voor lawaaierige jongeren, of illegaal in de eerste klas zitten. Bedenk dat als dit soort dingen melden een optie wordt, daar heel makkelijk en bewust misbruik van gemaakt kan worden door mensen met een geheel eigen opvatting van humor, van het soort ten koste van anderen. Onveiligheid is rekbaar.

Het wordt voor de conducteurs ondoenlijk als dit soort meldingen mogelijk zijn. Een grotere zichtbaarheid van de conducteur in combinatie met controle en handhaving, zou de door u genoemde zaken moeten voorkomen, dan wel tegengaan. Maar dat is een wel vaker gevoerde discussie hier.

Bedenk dat het weinig rekening houden met anderen ook een maatschappelijke tendens is, die zich in een sociale omgeving als de trein versterkt laat gelden. Veel mensen zien zichzelf als het centrum van het universum, en het beperken van hun zelfzuchtig gedrag door anderen, is wel zo ongeveer de meest ernstige aanslag die daar op te bedenken valt. Een conducteur kan ook niet alles oplossen of voor zijn. De meeste mensen gaan niet meer zelf corrigerend optreden, en dat is gezien de te verwachten reacties ook niet helemaal onbegrijpelijk. In veel gevallen kan het echter wel. Tact en wijsheid zijn dan wel voorwaarden. U hoeft daarbij uw eigen veiligheid echter niet in gevaar te brengen.
Reputatie 3
Oke duidelijk, dank jullie wel voor de antwoorden.

En jazeker, mensen houden steeds minder rekening met elkaar maar ja dat zie je overal. En maken hun eigen regels.

Groetjes Pieter-jan.
Reputatie 4
Waarbij het mooiste is dat dat van twee kanten komt. Enerzijds houdt men minder rekening met anderen, anderzijds verwacht men wel dat anderen tot in het absurde rekening met henzelf houdt. De balans is zoek.
Reputatie 3
Vandaag gezien in de sprinter vertrektijd Tilburg centraal 17:53 richting Breda:
In de overvolle sprinter vraagt een reiziger of het toegestaan is met 2e klas kaartje 1e klas te zitten. Een dame in de 1e klas antwoord heel netjes dat dat niet is toegestaan. krijgt ze een grote mond van een man van rond de 30-35 jaar die ook 1e klas zit "En dat bepaal jij "zei die man. De dame antwoord dat dat gewoon de regels zijn. Waarschijnlijk iemand die geen geldig vervoersbewijs heeft.Dus dit is wat jullie met handhaven en met deze whatsapp nummer willen, dat we er zelf iets van zeggen, grote mond krijgen? Dit is nog goed afgelopen, maar had ook anders af kunnen lopen. Dus eerst laten escaleren en dan pas melden.
Reputatie 4
En daarom zou elke aggressie tegenover autoriteiten extra zwaar bestraft moeten worden. Ik vind het een goede zaak dat tegenwoordig belediging ook al tot een flinke boete leidt.

Het is soms om moedeloos van te worden.
Reputatie 3
Dat is ook om moedeloos van te worden, de burger moet steeds meer zelf doen wat door de overheid en werd gedaan: Handhaven. Met als gevolg meer agressie van asocialen tegen goedwillende reizigers. Op dit forum wordt geadviseerd er zelf iets van te zeggen. Dit is nu precies de reden waarom mensen andere mensen liever niet aanspreken op hun gedrag. In het minst erge geval krijg je een grote mond. Deze situaties komen wel meer voor, nog even en ik voel me niet meer veilig in sommige treinen.
Badge +3
En daarom zou elke aggressie tegenover autoriteiten extra zwaar bestraft moeten worden. Ik vind het een goede zaak dat tegenwoordig belediging ook al tot een flinke boete leidt.
Dit ging over zelfhandhaving, want er was dus helemaal geen boa of andere autoriteit bij die zich liet beledigen.

Waarom de meeste mensen kiezen om er maar niet op in te gaan laat zich raden...

Maar waar zijn die conducteurs dan? Als je 500 mensen (met wisselende afkomst en principes) in een trein in toom moet zien te houden dan zorg je toch dat je minstens met zijn vieren bent?

Nee, want er zijn poortjes en iedereen gedraagt zich verder volgens de regels...
Reputatie 3
Nee er was geen boa in de 1e klas, anders was dit waarschijnlijk helemaal niet gebeurd. En conducteurs die zijn ook nergens te vinden.
Reputatie 4
@Robert B Alsof de handhavers dan wèl zin hebben om, als ze geluk hebben, verbaal en anders fysiek mishandeld te worden?

Dat er geen handhaver is is niet de kern van het probleem. De kern van het probleem is dat mensen er niet mee om kunnen gaan dat ze hun zin niet krijgen. Iets met opvoeding mislukt ofzo.
Reputatie 7
Badge +3
Vandaag gezien in de sprinter vertrektijd Tilburg centraal 17:53 richting Breda:
In de overvolle sprinter vraagt een reiziger of het toegestaan is met 2e klas kaartje 1e klas te zitten. Een dame in de 1e klas antwoord heel netjes dat dat niet is toegestaan. krijgt ze een grote mond van een man van rond de 30-35 jaar die ook 1e klas zit "En dat bepaal jij "zei die man. De dame antwoord dat dat gewoon de regels zijn. Waarschijnlijk iemand die geen geldig vervoersbewijs heeft.Dus dit is wat jullie met handhaven en met deze whatsapp nummer willen, dat we er zelf iets van zeggen, grote mond krijgen? Dit is nog goed afgelopen, maar had ook anders af kunnen lopen. Dus eerst laten escaleren en dan pas melden.

Wat wil je hier nu mee zeggen? Je kan toch uberhaupt pas een onveilige situatie melden wanneer die zich ook daadwerkelijk voordoet? Niemand heeft toch een glazen bol om te zien wanneer iets gaat escaleren?
Of had de mevrouw die nu keurig de regels aangaf dan maar geen antwoord moeten geven omdat er wel eens ééns of andere wijsneus stennis zou kunnen maken en uit voorzorg dit al als een onveilige situatie moeten melden?
Dan kun je bv niet eens meer vragen of iemand een tas van een stoel wil halen, stel je eens voor dat iemand dat niet en door het lint gaat.
Badge +3
Om de 'lieve vrede te bewaren' (discussie vermijden) vind ik het soms verstandiger om mijn mond maar te houden.

Met name als ik vermoed dat iemand inderdaad niet naar mij zal luisteren (of erger), en ik geen backup zie of weet waar die eventueel is.

Bij tas op stoel is het nog redelijk simpel, want die gaat er zonder al te veel woorden af (à la Ipsos, "tas weg graag") en anders ga ik er wel bovenop zitten.

Zowel de tas als ikzelf hebben niet betaald voor die zitplaats maar ík win dat symbolische 'gevecht' uiteraard, met iedereen om me heen (behalve de eigenaar van de tas) als backup op dat moment.

Dan maar geen vriendelijk geneuzel met degene die naast of tegenover me zit, voor hooguit een uurtje meestal...
Badge +3
@Robert B Alsof de handhavers dan wèl zin hebben om, als ze geluk hebben, verbaal en anders fysiek mishandeld te worden?
Ik snap je insteek maar dat is wél hun taak/beroep en zij kunnen/mogen dat veel beter dan jij of ik.

Dat er geen handhaver is is niet de kern van het probleem. De kern van het probleem is dat mensen er niet mee om kunnen gaan dat ze hun zin niet krijgen. Iets met opvoeding mislukt ofzo.

De kern is volgens mij wél het gebrek aan handhaving. Waarom hebben nieuwere treinen dan overal van die SOS knoppen, of zelfs de mogelijkheid om via WhatsApp (of de NS app) direct te melden dat er iets aan de hand is waar eventueel ingegrepen moet worden?
Reputatie 7
Badge +3
Dan maar geen vriendelijk geneuzel met degene die naast of tegenover me zit, voor hooguit een uurtje meestal...
Al is het maar voor 10 minuten. Mijn dagelijkse IC ritje was 11 minuten en ik ben ooit eens 2 a 3 minuten met iemand "bezig" geweest om een flink formaat tas die op een stoel lag plus een grote koffer die tussen de stoelen stond weg te krijgen, waarbij er ook 4 of 5 andere reizigers zich ermee gingen bemoeien, allemaal tegen die ene reizigster. Maar die tas en koffer gingen weg, tas op schoot waardoor ze niet meer haar laptop kon gebruiken en koffer half in het gangpad😆
Wel onder heel veel protest "ja maar waar moet ik hem dan laten? er is verder geen plek". Kan mij het bommen, trein is vol en dit is een zitplaats voor een persoon, niet voor koffer en tas.

Tas en koffer waren bovendien bij een tweezitter bij de stoel aan het raam en mevrouw zat zelf aan het gangpad dus erbovenop gaan zitten was geen optie.
Reputatie 3
Lees ook eens de antwoorden in dit topic over meldingen via whatsapp sturen. Mijn indruk is dat we er eerst zelf iets van moeten zeggen, grote mond krijgen maar pas als het escaleert dan mag er gemeld worden via whatsapp. Ik heb het niet over een tas op de stoel. De vraag waar mee dit topic is begonnen boven aan de pagina was naar aanleiding van grote groepen luidruchtige jongeren, en ook een paar zwartrijders. En dan moeten wij reizigers er iets van gaan zeggen, want het is nog niet erg genoeg voor een melding. Als wij reizigers er vaker iets van gaan zeggen tegen dat soort figuren dan krijgen we nog meer agressie. De samenleving verruwd, en er zijn bepaalde trajecten waar er te weinig controle en toezicht is. Er zijn ook steeds meer mensen die mensen dat ze met een 2e klas kaartje 1e klas mogen zitten omdat ze anders moeten staan. Het is niet aan de reiziger om te hand haven en vervoerbewijzen te controleren. Maar ja in die treinen te weinig controle en toezicht moet je het zelf maar uitzoeken als reiziger. Daardoor voel ik me machteloos, je kunt niks doen.

Reageer