Meningen over Automatische Omroepen NS Sprinters

• 5 augustus 2016
  • 25 reacties
  • 379 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie meningen zijn over de automatische omroepen van de Sprinters. (SGMm en SLT)
Persoonlijk vind ik hem duidelijk, maar zou het niet wat zijn om meteen de overstapmogelijkheden inclusief vertrektijden weer te geven in de omroep? Dit gebeurt al in de regionale Duitse treinen. Zie voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=ASErztt-CPk (vanaf 1:44)
https://www.youtube.com/watch?v=18QbjV8AzYA (vanaf 2:25)

Ik vermoed dat dit bijdraagt aan de duidelijkheid van de weergave van overstapmogelijkheden.
Ik hoor graag wat jullie hiervan zouden vinden.

25 reacties

Reputatie 7
Nee, er wordt al zoveel omgeroepen, de tijden staan op de schermen in de SLT.

Spoorwijzigingen worden wel omgeroepen on de SLT

Voor de SGM is het denk ik niet meer rendabel om iets te veranderen, aangezien die ook al flink op leeftijd zijn.
Reputatie 5
Badge
@Slidestops Met de SGMm heb je gelijk en dat in de SLT al dermate veel wordt omgeroepen ook. Naar mijn mening komt dat door de "Dames en Heren. Goedemiddag." Waardoor de berichten vrij lang worden. Deze berichten voor overstapmogelijkheden zijn naar mijn mening dan ook voor de grote stations en niet voor bijvoorbeeld station Elst. (Overstap trein naar Tiel)
Reputatie 6
Ik denk dat je met overstaprichtingen opnoemen wel een heel eind komt, zoals nu gebeurd.

Ik zou liever het volgende zien:
- Een wat meer menselijke stem.
- Dat dames en heren/goedemiddag weglaten (dat heb je niet in de SGM).
- Voor de Schiphollijnen eens een degelijke Engelstalige omroep, in plaats van dat Engels en Nederlands door elkaar. Maar het algeheel niveau van het Engels bij de omroepers is sowieso om van te huilen (zo is de omroep op Schiphol over de 'supplement post' weer terug van weggeweest :D).
Reputatie 5
Badge
@VIRM Helemaal mee eens! Ik zou de hoofdrichtingen met spoor en vertrektijd in het bericht noemen. Het blijft handig.
Reputatie 7
Voor mij de ideale situatie zou zijn:

*Het NS-deuntje* Het volgende station is Dordrecht, u kunt hier overstappen voor de richting: Geldermalsen, Roosendaal en Brussel. Deze sprinter rijd door naar Rotterdam centraal, Schiedam centrum, Den Haag Holland spoor en Den Haag centraal (=knooppunten/route en eindbestemming) en stopt op alle tussengelegen stations.

(overstappen in Dordrecht even verzonnen)
Reputatie 5
Badge
Aha, dat is inderdaad vrij handig. Opzich zou bij sommige plaatsen/steden ook een overstap een busdienst getoond moeten worden. (Op het RIS/OBIS scherm) Zoals bijvoorbeeld Heerenveen, met overstap op Qliners naar Emmeloord en Drachten.
Reputatie 7
Aha, dat is inderdaad vrij handig. Opzich zou bij sommige plaatsen/steden ook een overstap een busdienst getoond moeten worden. (Op het RIS/OBIS scherm) Zoals bijvoorbeeld Heerenveen, met overstap op Qliners naar Emmeloord en Drachten.
Ik denk dat NS daar de billen niet aan gaat branden. De overstappen op de schermen wordt gehaald uit een informatie systeem die alleen treinen verwerkt op dit moment en zelfs dat gaat niet altijd goed. Verder zijn de getoonde overstappen altijd "mogelijke" overstappen, dat betekent dat ook vertraging van de treinen mee wordt gerekend en berekend wordt of dit haalbaar is.
Ik denk persoonlijk dat het te veel geld kost, om realiseerbaar te maken en dat je er weinig mee terug verdient - je stuurt ze immers naar een andere vervoerder.
En hoeveel informatie komt er dan op de schermpjes? Verlies je dan niet door de bomen het bos?

Tegenwoordig heeft gelukkig bijna iedereen een smartphone met 9292, kunnen ze makkelijk hun eigen route zoeken ;)

Het zou overigens wel heel cool zijn als dit in elke trein zou komen, maar dan natuurlijk in een ander formaat. Hangend op een balkon o.i.d. zonder printer, maar alleen de losse tablet. Dan kan iedereen live zijn route plannen.

Reputatie 5
Badge
@Slidestops Je hebt ook gelijk daarin. 9292 werkt nog beter dan dit. Het zou natuurlijk te veel geld kunnen kosten. Het argument met het sturen van andere klanten naar een andere vervoerder is niet geheel waar, want op bijv. station Zwolle wordt ook gewoon overstapinfo naar de treinen van Arriva gegeven en het gaat over plaatsen waar geen treinverbinding naartoe gaat. (Wat geheel terecht is, de spoorwegwereld moet vooral samenwerken en dit steeds met het klant als oogpunt)
Reputatie 5
Badge
@Slidestops Ik had zojuist ook zoiets in mijn hoofd! 🙂 Dat zou inderdaad helemaal top zijn.
Reputatie 7
@Slidestops Het argument met het sturen van andere klanten naar een andere vervoerder is niet geheel waar, want op bijv. station Zwolle wordt ook gewoon overstapinfo naar de treinen van Arriva gegeven en het gaat over plaatsen waar geen treinverbinding naartoe gaat.

Ik bedoelde ook in mijn post alleen treinen, dus ook van andere vervoerders. Dit is voor zover ik weet gedeelde informatie (in alle app's, in de reisplanner)
Reputatie 4
Overstappen naar andere vervoerders worden benoemd zo ervaar ik bijna dagelijks in zowel Geldermalsen als Tiel.
Reputatie 7
Op internationaal ook, in Roosendaal bijvoorbeeld 🙂
Reputatie 5
Badge
@Waldo G Het zou wat zijn als dat niet gedaan zou worden. Ik bedoelde met name de vertrekinfo van belangrijke buslijnen. Bijvoorbeeld lijn 310 (Heerenveen-Drachten) of 315 (Emmeloord-Heerenveen-Groningen)
Reputatie 5
Badge
@Slidestops in de treinen bij Heerlen, Venlo, Maastricht en Enschede ook 🙂
Reputatie 7
Lang geleden dat ik daar geweest ben, kom er ook alleen met IC's en dan moet je zelf omroepen 🙂
Reputatie 5
Badge
@Slidestops Ja, zelf omroepen. Daar wil de DB van af: https://www.youtube.com/watch?v=-bYzPPCr0kQ Roep jij ook zo om? 😉
Reputatie 7
Neejoh, ik kan geen Duits haha
Reputatie 5
Badge
@Slidestops Dat is jammer, het Engelse deel dan?
Reputatie 7
Zo ver heb ik niet geluisterd, ben aan het werk 😉 engels en frans is geen probleem, duits kan ik wel omroepen maar niet een gesprek voeren
Reputatie 5
Badge
@Slidestops Ik snap het. Werk ze! (Ik hoop maar dat je een ICMm bij je hebt ;))
Reputatie 3
Ik zou graag willen horen/zien wanneer de trein langer als 2 minuten doelloos stilstaat. B.V. op Uitgeest staat de sprinter naar Alkmaar ca. 10 minuten stil.
Verder wil ik horen/zien wat er anders is aan de dagelijkse geplande reis. Dan kun je je erop inspelen door b.v. over te stappen op een snellere trein.
Bij omroepberichten wil ik graag eerst de eindbestemming horen/zien. Pas daarna de details van de reis (vertraging).
Reputatie 5
Badge
@Kroon.W Dank voor je bericht.
Reputatie 7
@GroeneRuiter veel VIRM vandaag
Ik bedoelde ook in mijn post alleen treinen, dus ook van andere vervoerders. Dit is voor zover ik weet gedeelde informatie (in alle app's, in de reisplanner)
Zolang het een logische trein is, maakt de vervoerder geen klap uit. Sterker nog, de vervoerder is in héél véél gevallen onterecht NSR. Dat is zelfs de standaard.

Bussen hoeft geen hele boeiende kostenpost te zijn, daar heb je RIG voor. Maar je krijgt nóg meer informatie, terwijl de schermpjes nu al veel te weinig routelintjes tonen, maar reclame voor abonnementen en dat je alsjeblieft op moet staan voor iemand met een onzichtbare handicap :8

Bijvoorbeeld lijn 310
Alsof die ooit op tijd uit Hr vertrekt 😳
Reputatie 5
Badge
@Henk_NL Reclame is toch belangrijker dan reisinfo? Ik zit wel eens in een trein die enkel dingen over Abo's, stiltecoupe's, werkzaamheden en handicaps laat zien.

En dan staat de 310 maar altijd in de vertraging. 😉

Reageer