Mensen die een lege plek reserveren in een overvolle trein?

• 2 oktober 2017
  • 47 reacties
  • 1264 Bekeken

Hoi, vandaag gebeurde het me in de intercity van Enschede naar Den Haag (vertrek 7.44 Apeldoorn) dat iemand een lege plek bezet hield voor een medereiziger die nog zou komen. In een volle trein waarin mensen moesten staan! Hij zat aan het gangpad waardoor ik niet zomaar aan het raam kon gaan zitten. Ik sprak hem op zijn asociale gedrag aan, maar hij bleef volhouden dat dat 'mocht'.

Helaas was de conducteur niet in de buurt, anders had ik het gemeld. Ik hoorde van bekenden dat het in de spits vaker gebeurt. Kunnen de conducteuren ook op dit asociale gedrag letten? Alvast bedankt voor jullie reactie,

Met vriendelijke groet JLuuring

47 reacties

Hallo jluuring en welkom op het NS Serviceforum,

Uiteraard is het niet toegestaan om een zitplek te reserveren. Helemaal in een volle trein kan dit aardig wat vraagtekens oproepen bij de medereizigers. Spijtig dat er geen conducteur is langs geweest want ik heb het vermoeden dat hij/zij er zeker wat van zou zeggen. Ik wil je bedanken dat je dit komt melden en ik zal je suggestie ook doorgeven om hier meer op te letten.
Bedankt voor het doorgeven!
Ik ontvang geen terugkoppeling, maar dat neemt niet weg dat we niet serieus om zullen gaan met je suggestie. Nogmaals dank!
Reputatie 7
Badge +3
Ik kan me voorstellen dat je het gezellig vind om samen met een collega naast elkaar zittend naar werk te reizen,
en als er genoeg zitplaatsen vrij zijn zal dat niet op bezwaar stuiten.
Maar als die collega later instapt en de trein intussen zo vol is dat er al mensen moeten staan is het wel bijzonder asociaal om een lege plek bezet te houden.
Reputatie 7
Badge +3
Hoi, vandaag gebeurde het me in de intercity van Enschede naar Den Haag (vertrek 7.44 Apeldoorn) dat iemand een lege plek bezet hield voor een medereiziger die nog zou komen. In een volle trein waarin mensen moesten staan! Hij zat aan het gangpad waardoor ik niet zomaar aan het raam kon gaan zitten. Ik sprak hem op zijn asociale gedrag aan, maar hij bleef volhouden dat dat 'mocht'.

Helaas was de conducteur niet in de buurt, anders had ik het gemeld. Ik hoorde van bekenden dat het in de spits vaker gebeurt. Kunnen de conducteuren ook op dit asociale gedrag letten? Alvast bedankt voor jullie reactie,

Met vriendelijke groet JLuuring

Ik denk dat ik iets minder vriendelijk was gebleven.
Reputatie 2
Ik was bij 'm op schoot gaan zitten 😉
Ik was er gewoon gaat zitten. Een beschikbare zitplaats is een beschikbare zitplaats, en jammer dan voor die collega die één of twee stations verderop in gaat stappen. Dan gaat die reeds zittende collega maar lekker bij die instappende collega stáán, zijn ze ook gezellig samen, als dat zo belangrijk is.
Reputatie 7
Badge
Ik zou gewoon op zijn schoot gaan zitten hoor.
Ook hier zien we inderdaad weer een stukje houding en gedrag bij de reiziger. Ook ik kan me voorstellen dat samen reizen gezellig is, maar dit is inderdaad alleen mogelijk wanneer er voldoende zitplaats is. Het is dan ook niet realistisch of wenselijk een zitplaats te reserveren voor iemand die later in zal stappen. Ik zou inderdaad aangeven dat dit niet de bedoeling is, en dat de trein verder vol is. Mocht de reiziger echt niet meewerken, dan kun je eventueel op zoek gaan naar de conducteur. Deze zul je sowieso zien bij de eerstvolgende tussenstop. Je kunt ook overwegen om gewoon te gaan zitten, maar ik zou dit alleen doen als de situatie zich daarvoor leent. Soms kan dit namelijk uitlopen op een conflict (helaas).

Ik heb het wel eens eerder gezegd: mocht je als medereiziger zoiets zien, schroom dan niet de ander bij te staan door aan te geven dat een plek reserveren niet eerlijk is.
Ook hier zien we inderdaad weer een stukje houding en gedrag bij de reiziger. Ook ik kan me voorstellen dat samen reizen gezellig is, maar dit is inderdaad alleen mogelijk wanneer er voldoende zitplaats is. Het is dan ook niet realistisch of wenselijk een zitplaats te reserveren voor iemand die later in zal stappen. Ik zou inderdaad aangeven dat dit niet de bedoeling is, en dat de trein verder vol is. Mocht de reiziger echt niet meewerken, dan kun je eventueel op zoek gaan naar de conducteur. Deze zul je sowieso zien bij de eerstvolgende tussenstop. Je kunt ook overwegen om gewoon te gaan zitten, maar ik zou dit alleen doen als de situatie zich daarvoor leent. Soms kan dit namelijk uitlopen op een conflict (helaas).

Ik heb het wel eens eerder gezegd: mocht je als medereiziger zoiets zien, schroom dan niet de ander bij te staan door aan te geven dat een plek reserveren niet eerlijk is.

Ik snap wat je zegt en bedoelt, maar dat schiet natuurlijk niet op.

Dus: jij ziet een lege zitplaats, en iemand weigert jou daar plaats te laten nemen omdat hij/zij vindt dat zijn/haar op een later station instappende collega daar moet komen zitten.

OK, dan moet je op zoek naar de conducteur (in een volle trein)... en als je die niet vindt, op een volgend station het perron afspeuren naar die conducteur, en die dan aanspreken, en die moet het dan gaan regelen... ondertussen ben je dan al een aantal stations verder eer je dan eindelijk je zitplaats hebt (gesteld dat die nog vrij is...).

Nou, met uw welnemen, ga ik dan toch gewoon vriendelijk, doch beslist op die lege plaats zitten.
Reputatie 7
Badge

Nou, met uw welnemen, ga ik dan toch gewoon vriendelijk, doch beslist op die lege plaats zitten.

Dat is het nou juist, dat kon toch juist niet omdat die gast precies bij de kant van het gangpad zat ofzo?
Zoiets las ik net wel namelijk.
Het kan altijd, de conducteur op gaan zoeken heeft natuurlijk geen zin, dan gaat iemand anders er wel zitten.
Reputatie 5

Dat is het nou juist, dat kon toch juist niet omdat die gast precies bij de kant van het gangpad zat ofzo?

Dan stel je hem voor de keus ; hij kan opstaan en je er langs laten of je gaat er doorheen ... of overheen 😃
Reputatie 7
Badge

Dan stel je hem voor de keus ; hij kan opstaan en je er langs laten of je gaat er doorheen ... of overheen :D

Dat zal die gast vast op prijs stellen. :S
Reputatie 7
Badge +3
Een plek bezet houden wordt ook niet op prijs gesteld.
Reputatie 7
Badge
Het kan altijd, de conducteur op gaan zoeken heeft natuurlijk geen zin, dan gaat iemand anders er wel zitten.

Nee natuurlijk niet. Over die gast heen klimmen heeft natuurlijk wel veel zin. 😛
Reputatie 7
Badge
Wat een helden hier in dit topic zeg. Gewoon aandoenlijk om te zien vind ik.
Reputatie 7
Badge
Een plek bezet houden wordt ook niet op prijs gesteld.

Ja maar dat snap ik ook Momo. Ik vind het ook echt super asociaal gedrag van die man hoor. Maar om gewoon echt serieus over die man heen te klimmen om op de lege stoel te komen zal hoogst waarschijnlijk ontsteken in een enorme ruzie ben ik bang. :S
Reputatie 5
Wat een helden hier in dit topic zeg. Gewoon aandoenlijk om te zien vind ik.
Dat doe je natuurlijk ook alleen maar als hij kleiner is dan jij 😃 , niet als het een body-builder is of een Bandido, zo belangrijk is zitten nou ook weer niet.
(je ziet trouwens wel dat er smileys bij staan, he ? dat betekent dus dat je het allemaal niet te serieus moet nemen...)
Kijk uit jongens, laten we het vooral niet (weer) persoonlijk maken!

Ik denk dat iedereen een eigen manier van reageren heeft. Wat ik vooral belangrijk vind is dat we elkaar als reiziger moeten kunnen aanspreken op ongewenst gedrag. Waar dat niet lukt, kan een beroep worden gedaan op ons als NS personeel.
Dat is al uitgelegd, die zijn vaak niet te vinden en indien wel is het ws te laat en heeft iemand die assertiever is de plek al bezet. En laten we wel wezen, de meeste mensen zullen je heus niet met geweld bedreigen.

(en ja je kijkt wel uit bij een boom van een kerel natuurlijk:D)

En wat zal de conducteur doen ? De man een boete geven ?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, de conducteur zegt foei.
Reputatie 7
Badge

Dat doe je natuurlijk ook alleen maar als hij kleiner is dan jij 😃 , niet als het een body-builder is of een Bandido, zo belangrijk is zitten nou ook weer niet.
(je ziet trouwens wel dat er smileys bij staan, he ? dat betekent dus dat je het allemaal niet te serieus moet nemen...)

Je hebt gelijk beste brave Goner. Ik had even niet goed op die smileys gelet. Daardoor reageerde ik ietsje aan de serieuze kant. Maar nu zie ik in dat het een beetje een soort van grapje was van jou. klopt dat?
Ik moest er net wel even hartelijk om lachen hoor. 😃

En wat betreft die bodybuilders, pffffff daar ben ik echt niet bang voor hoor. Ik ben zelf ook best wel groot dus. Ik kan wel een bodybuilder of twee aan. 🆒
Reputatie 7
Badge
Kijk uit jongens, laten we het vooral niet (weer) persoonlijk maken!

Ik denk dat iedereen een eigen manier van reageren heeft. Wat ik vooral belangrijk vind is dat we elkaar als reiziger moeten kunnen aanspreken op ongewenst gedrag. Waar dat niet lukt, kan een beroep worden gedaan op ons als NS personeel.

Aanspreken is inderdaad prima vind ik. Maar over iemand heen kleuteren (en dus het conflict opzoeken) zou ik niet willen aanraden aan andere reizigers.
Reputatie 6
Badge
Je moet gewoon naast diegene blijven staan zonder wat te zeggen en heel vies staren naar zijn tas ofzo. Gegarandeerd succes!!

Reageer