beantwoord

Mensen die per ongeluk vergeten in te checken, krijgen juist meer begrip.

• Anonymous
  • 0 reacties
www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/4090589/2015/06/29/Boete-zwartrijder-in-openbaar-vervoer-wordt-verdubbeld.dhtml

Wat moet ik me bij "meer begrip" voorstellen?
icon

Beste antwoord door Dennis 29 juni 2015, 08:06

Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/06/29/mansveld-wil-boetebedrag-voor-zwartrijden-verdubbelen.html:

Reizigers die per ongeluk niet ingecheckt zijn, en waarvan vast te stellen is dat ze op andere reizen wel altijd in- en uitchecken, zouden de kans moeten krijgen deze fout te herstellen. De controleur kan het reisgedrag van reizigers zien en op basis daarvan vaststellen of de reiziger bij andere reizen wel in- en uitcheckt. Een specifieke groep hierbinnen zijn uiteraard de houders van een abonnement met een afgekocht reisrecht. Ik ben van mening dat gekoppeld aan het verhogen van de boete er een uniform coulancebeleid vastgelegd moet worden door alle vervoerders. Het gesprek daarover met de vervoerders loopt.

"Dat ze op andere reizen wel altijd in- en uitchecken" lijkt me niet vast te stellen, behalve bij een regelmatig reispatroon, zoals van een forens. Een forens doet er dus voortaan verstandig aan als hij een vrije dag heeft gehad daar een bewijsstuk van bij zich te dragen.

Wel kan systematisch niet uitchecken worden vastgesteld, wat iemand bij reizen die meer kosten dan het instaptarief zou kunnen doen (maar ook nu al maar een beperkt aantal keren mogelijk is). Zo iemand zou strenger worden aangepakt als hij ook een keer niet incheckt.

Met betrekking tot het coulancebeleid wordt gesuggereerd dat zou kunnen worden ingevoerd dat alle vervoerders de mogelijkheid kunnen bieden alsnog een vervoerbewijs aan te schaffen, zonder boete.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/06/29/mansveld-wil-boetebedrag-voor-zwartrijden-verdubbelen.html:

Reizigers die per ongeluk niet ingecheckt zijn, en waarvan vast te stellen is dat ze op andere reizen wel altijd in- en uitchecken, zouden de kans moeten krijgen deze fout te herstellen. De controleur kan het reisgedrag van reizigers zien en op basis daarvan vaststellen of de reiziger bij andere reizen wel in- en uitcheckt. Een specifieke groep hierbinnen zijn uiteraard de houders van een abonnement met een afgekocht reisrecht. Ik ben van mening dat gekoppeld aan het verhogen van de boete er een uniform coulancebeleid vastgelegd moet worden door alle vervoerders. Het gesprek daarover met de vervoerders loopt.

"Dat ze op andere reizen wel altijd in- en uitchecken" lijkt me niet vast te stellen, behalve bij een regelmatig reispatroon, zoals van een forens. Een forens doet er dus voortaan verstandig aan als hij een vrije dag heeft gehad daar een bewijsstuk van bij zich te dragen.

Wel kan systematisch niet uitchecken worden vastgesteld, wat iemand bij reizen die meer kosten dan het instaptarief zou kunnen doen (maar ook nu al maar een beperkt aantal keren mogelijk is). Zo iemand zou strenger worden aangepakt als hij ook een keer niet incheckt.

Met betrekking tot het coulancebeleid wordt gesuggereerd dat zou kunnen worden ingevoerd dat alle vervoerders de mogelijkheid kunnen bieden alsnog een vervoerbewijs aan te schaffen, zonder boete.
Krijgen de conducteurs stark voorgedrukte boetes met 70 euro plus 15 euro administratieve kosten??? En gaat een conducteur strakt bepalen of iemand wel of geen boete krijgt??? Mmm mogen ze toch een beetje op de stoel van de rechter gaan zitten. :?
Het staat er naar mijn mening weer eens onduidelijk. Wat is idd begrip en hoe zou ik als HC kunnen vaststellen als iemand op saldo reist met zijn abonnement een foutje maakt? Dat we niet voor afgekochte reisrechten mogen schrijven blijf ik logisch vinden, mits de reiziger natuurlijk wel zijn of haar abonnement bij zich heeft. Het lijkt me handiger om de coulanceregeling bij klantenservice op te rekken, aangezien die beter kunnen zien hoe men reist. Het zou mij veel te veel tijd kosten om het na te gaan en dan vind ik wel dat er door ons meer voorgedrukte vragen beantwoordt moeten gaan worden als:
Reiziger is niet ingecheckt (wel abo mee)
Reiziger heeft niks overhandigd etc.

Ook al heeft men een afgekocht reisrecht, het is voor ons niet altijd na te gaan nl.

Ik wil niet eens op die stoel van de rechter komen te zitten overigens.
Reputatie 6
Badge +2
Krijgen de conducteurs (..) voorgedrukte boetes met 70 euro plus 15 euro administratieve kosten???
Die € 15 (nu € 10) geldt als je niet binnen 14 dagen na de reis (dus niet binnen 14 dagen na ontvangst van de acceptgiro!) betaalt. (In http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2015/06/29/quick-scan-maatregelen-reizen-zonder-geldig-vervoerbewijs.html staat het onder "Relevante wetteksten" verkeerd, er staat een week, maar dat is met https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-653.html veranderd.)
Dat we niet voor afgekochte reisrechten mogen schrijven blijf ik logisch vinden, mits de reiziger natuurlijk wel zijn of haar abonnement bij zich heeft.

Dat klinkt op papier allemaal heel klantvriendelijk, maar ondertussen herinner ik me wel de forumpost van een student die gratis reisde met het studentenreisproduct, maar toch werd beboet voor het ontbreken van de incheck met als motivatie dat de NS niet zou kunnen nagaan of het reisproduct nog wel geldig was.

Voordat men de boetes verhoogt zou men eerst eens met een acceptabele en klantvriendelijke methode moeten komen om te controleren of je over een geldige incheck beschikt. En nee, de kaartautomaat is dat niet.
Reputatie 6
Badge +2
Voordat men de boetes verhoogt zou men eerst eens met een acceptabele en klantvriendelijke methode moeten komen om te controleren of je over een geldige incheck beschikt. En nee, de kaartautomaat is dat niet.
Ja, met nfc op een smartphone of apart klein apparaatje dat de reiziger bij zich heeft, en/of zulke apparaatjes op perrons en in treinen (als je in de trein twijfelt of je hebt ingecheckt kan je het dan controleren en zonodig het eerstvolgende station uitstappen om het alsnog te doen, en zo de schade voor NS en de kans op een boete beperken).
@janjan

De collega's die voor een afgekocht reisrecht schrijven moet NS zelf aanspreken dat dit niet de bedoeling is. Er blijven altijd mensen die het denken beter te weten en daar zijn de goeden weer de dupe van helaas.
Met je mobiel je incheck checken van je normale OV Chipkaart lijkt me ook wel handig.
Nu kun je alleen nog maar tijdelijke OV Chipkaarten (Kruidvat dagkaarten, enkele reis/retour etc) met je mobiel scannen en daar info uithalen.
Dus door de week om 12:00 in de trein. Dalvrij en niet ingecheked. Wel of geen begrip?
Reputatie 7
Badge +4
Dit is nou net het pijnpunt . Op zaterdag en zondag geen probleem, alle begrip en geen vervolging maar als je maximaal zes uur over je reis mag doen zou je dan tot 18.00 en ook in de spits kunnen reizen. Zit je oningechekt in de spits met Dalvrij dan zit je dus altijd fout. Bovendien ben je dan mogelijk voor negen uur je reis al begonnen. Het zijn vooronderstellingen die echter wel mogelijk zijn, Voorkom dit soort ellende en check dus altijd in. Ik vraag me af wat de railpocket hierover zegt.
De poortjes dicht en zo snel mogelijk, dat voorkomt al dit soort gedoe. Dan moet je wel in- en uitchecken en dat voorkomt domme discussies in de trein waar je je als medereiziger kennelijk vrijwillig dient bloot te stellen.

Geen begrip, lijkt me want fraude is mogelijk al is het zeker niet automatisch het geval 😉 Behoedt u voor de schijn van het kwaad. Je bent overigens gewoon verplicht in- en uit te checken en dat is ook zo als het niet wordt vervolgd op basis van je reisrecht.
Check gewoon in dan ben je van alle gedonder af en je medereizigers ook, die kunnen reizen zonder 'discussie' en agressie. Goed dat je de discussie hier voert en niet in de trein.
Duidelijk Thom,

Het is duidelijk hoe het nu geregeld is in het weekend en door de week. Daarom vraag ik me af wat dat "meer begrip" dan ook inhoudt. Wat gaat er daadwerkelijk veranderen?
Niets, alleen dat het boete bedrag omhoog gaat.

Verder blijf je als goedwillende burger (en notoire zwartrijder) afhankelijk van de bui van de conducteur en van zijn kennis uiteraard.
De overheid is eigenaar van de NS, de BOA's mogen zonder tussenkomst van de rechter straf opleggen en de boetes gaan omhoog? Daar moet toch wat tegenover staan? "meer begrip?" Wat is dat dan :?
Thoms reactie geeft mijns inziens precies aan hoe je als fatsoenlijk bedrijf juist niet zou moeten handelen.
We hebben het over abonnementhouders met een afgekocht reisrecht, met andere woorden: riant betalende reizigers die vaak al jarenlang klant zijn. Ga je hen bij een ontbrekende check-in als crimineel behandelen omdat er een theoretische kans is dat ze zwart reizen of behandel je hen als trouwe klant?
Iets met een waard en zijn gasten...
En dan maar hopen dat je niet deze conducteur (of een andere niet goed geinformeerde bromsnor).

Hoezo krijg je geen discussies meer met gesloten poortjes ) :D

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/groepsretour-ongeinformeerd-conducteurs-14285
De railpocket geeft geen uitzondering omtrent het afgekochte reisrecht. Dat er niet geschreven mag worden op volledig afgekochte dagen is hier niet te vinden helaas.

Wat is meer begrip? Tja janjan, daar heb ik nog geen antwoord op, dat vraag ik mij dus ook af.
Hopelijk geen sigaar uit eigen doos...
@Loes

Misschien mag ik straks wel kosteloos langs de AKO met mijn dalvrij gedurende wisseling van tarief.
Zelf heb de afgelopen 25 jaar weinig fout gedaan. Ooit één discutabele boete boete zo'n 22 jaar geleden. Nooit gebruik gemaakt van GTBV. Ik kan wel wat "meer begrip" gebruiken.

Laten we hopen dat het er komt. (wat het dan ook is)
Als het net zo snel komt als het opleggen van het trein- en stationsverbod (heb er nog niets over gehoord helaas), hoop ik het ook dat er meer begrip komt.
Krijgen de conducteurs stark voorgedrukte boetes met 70 euro plus 15 euro administratieve kosten??? En gaat een conducteur strakt bepalen of iemand wel of geen boete krijgt???
Als je als conducteur zulke boetes moet gaan uitdelen, ook in gevallen waarin je een incidentele vergissing of een buiten medeweten van de eigenaar defecte OV-chipkaart vermoed, kun je verwachten dat juist nog meer mensen uit hun vel gaan springen.

Beter is het verlagen van de boete naar een euro of 20 inclusief administratiekosten en tegelijkertijd te zorgen voor een aanzienlijke pakkans.
De overheid is eigenaar van de NS, NS BOA's mogen zonder tussenkomst van de rechter handelen. Politiestaatje in spe in onze democratie????? Ik heb er wel enige bedenkingen bij. Misschien dat een moderator enig soelaas kan bieden? Wat is "meer begrip":?
Reputatie 6
Badge +2
(..) vraag ik me af wat dat "meer begrip" dan ook inhoudt. Wat gaat er daadwerkelijk veranderen?
Staatssecretaris Mansveld schrijft "Ik ben van mening dat gekoppeld aan het verhogen van de boete er een uniform coulancebeleid vastgelegd moet worden door alle vervoerders. Het gesprek daarover met de vervoerders loopt."

NS zal hier dus nog geen definitief antwoord op kunnen geven.

Naar de letter lijkt "Reizigers die per ongeluk niet ingecheckt zijn, en waarvan vast te stellen is dat ze op andere reizen wel altijd in- en uitchecken, zouden de kans moeten krijgen deze fout te herstellen." niet veel voor te stellen, omdat dit moeilijk is vast te stellen.

De teneur is echter dat voortaan alleen opzettelijk zwartrijden wordt beboet. Dat lijkt me ook redelijk, gezien de hoogte van de boete. Bij diefstal geldt ook dit criterium: "Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, .."

Ergens anders staat trouwens "Een tweede groep zwartrijders bestaat uit reizigers die per ongeluk vergeten in te checken. Voor hen gaat staatssecretaris Mansveld zich juist inzetten. Ze wil dat OV vervoerders een uniforme coulanceregeling opzetten voor deze reizigers, als de controleur op basis van eerdere reisgegevens kan vaststellen dat op andere reizen wel in- en uitcheckt is en er van kwade opzet dus geen sprake is."

Dat maakt veel verschil: "op andere reizen wel in- en uitcheckt " of "op andere reizen wel altijd in- en uitchecken".
Staatssecretaris Wilma Mansveld vraagt de vervoerders tot een uniform coulance beleid te komen. Coulance bij reizigers op saldo dat kan ik begrijpen. Echter Incidenteel niet-ingecheckte reizigers met een vooruitbetaald reisabonnement hebben de coulance van de vervoerder helemaal niet nodig, wanneer zij vergeten zijn in te checken. Zij hebben immers voor hun reis betaald en zijn derhalve niet als zwartrijders aan te merken.
....

www.ovmagazine.nl/2015/07/willekeur-aan-coulance-bij-vergeten-incheck-1702

....
Reputatie 6
Badge +2
Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2015/12/01/ophoging-boetebedrag-ov-en-coulancebeleid.

Reageer