beantwoord

mensen reizen onterecht eerste klas

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
amersfoort- enschede: waar is de conducteur als je hem nodig hebt! Bijdehande mensen in de eerste klas coupe die hun strategie bespreken hoe ze een goede smoes kunnen verzinnen niet in de tweede klas te zitten. Ondertussen moet ik, met eerste klas ticket, staan!!!
icon

Beste antwoord door Chiel NS 9 juli 2017, 12:02

Goedemorgen Cccvv, ik vind het heel vervelend dat je hebt moeten staan in de 1e klasse terwijl er nog genoeg plek was in de 2e, en dat mensen zonder 1e klas kaartje daar wel zijn gaan zitten.

Een conducteur controleert steekproefsgewijs, je zal inderdaad niet altijd gecontroleerd worden. Toch zullen dit soort reizigers op een gegeven moment tegen de lamp lopen en de extra kosten betalen, met een boete. Hopelijk doen ze het dan niet weer.
Bekijk origineel

16 reacties

Als het druk is gaan sommige reizigers gewoon eerste klas zitten. Controle door een hc in een echt overvolle trein heb ik zelden meegemaakt. Kan me maar één keer herinneren en dat was zeker een jaar of 10 geleden. Jonge werknemer die over koffers moest klimmen etc. Aan de andere kant, u heeft een vervoersbewijs en geen recht op een zitplaats.
er zijn op dit moment genoeg plekken tweede klas!
Is er geen andere coupé met eerste klas stoelen?

En zo niet, even de conducteur opzoeken en vragen of hij even wil controleren. En als dat niet lukt, gewoon gaan zitten in de tweede klas. Lijkt mij comfortabeler dan staan in de eerste klas.
Reputatie 6
Badge
Ik heb ook wel eens een paar tweede klas toeristen die eerste klas reden, verwelkomd in de eerste klas. Toen ze vroegen of ze eerste klad mochten zitten met hun tweede klas ticket heb ik maar gezegd dat de boetes niet mals zijn.

En weg waren ze 😉
Reputatie 3
Zo hoef ik geen eerste klas upgrade meer.
NS doe je plicht!
Goedemorgen Cccvv, ik vind het heel vervelend dat je hebt moeten staan in de 1e klasse terwijl er nog genoeg plek was in de 2e, en dat mensen zonder 1e klas kaartje daar wel zijn gaan zitten.

Een conducteur controleert steekproefsgewijs, je zal inderdaad niet altijd gecontroleerd worden. Toch zullen dit soort reizigers op een gegeven moment tegen de lamp lopen en de extra kosten betalen, met een boete. Hopelijk doen ze het dan niet weer.
Reputatie 7
Badge +3
NS moet gewoon de pakkans vergroten. Het enige dat helpt is consequent controleren en dat gebeurt niet. Steekproefsgewijs controleren? En hoe vaak is dat dan? Eén op de 10 ritten zoals ik meemaak op het traject waar ik het meest reis?
Reputatie 7
Badge
NS moet gewoon de pakkans vergroten. Het enige dat helpt is consequent controleren en dat gebeurt niet. Steekproefsgewijs controleren? En hoe vaak is dat dan? Eén op de 10 ritten zoals ik meemaak op het traject waar ik het meest reis?

Conducteurs hebben ook nog wel wat anders te doen hoor, in plaats van alleen maar politieman spelen.
Reputatie 7
Badge +4
Wat meer controle zou geen kwaad kunnen. Er zijn andere taken, maar controle is er toch echt ook een.

Het is geen kwestie van tijd, maar van prioriteit.

Het is wel een feest voor de niet-betalers natuurlijk. En als je eerste klas reist, word je alleen weggestuurd. De angst voor agressie is het punt en eigenlijk is deze categorie de oorzaak dat de motivatie voor controle afneemt. Agressie loont - en niet te weinig. hier aan toegeven is ook beleid.

Hulde voor de vele conducteurs die wel wat meer kont in de broek hebben, dat dan wel weer, want die zijn er ook genoeg. Menselijk meedenken moet, maar sanctioneren ook.

Het Duitse systeem van altijd sanctioneren, is zo gek nog niet. Sommigen zien fraude inmiddels als recht. Los van de omgekeerde moraal: Leg jij maar uit waar ik fout zit en waar staat het? De regel is zo eenvoudig: de conducteur moet iedereen van een geldig kaartje voorzien die dat niet heeft, en een klacht daarover dien je in bij Klantenservice.

Controle is overigens niet alleen in de eerste klas nodig 😉
Badge +3
Anekdote dan maar...

Ik zat laatst 1e klas (met geldige upgrade) en de conducteur kwam tegenover mij zitten, knikte vriendelijk en deed zijn administratie of wat dan ook.

Het was een kort ritje van Woerden naar Utrecht, zal rond 21:00 geweest zijn, op een vrijdagavond.

"Moet je mij niet controleren?" vroeg ik aan hem. "Welnee meneer, ik pik ze er wel uit, let maar op!"

Hij staat op, fluit op Vleuten, loopt even vlug door de trein en ja hoor.. op Utrecht Terwijde mochten er 4 gastjes verder lopen naar Utrecht Centraal. En maar vloeken en schelden inderdaad... volgens mij iets met zijn moeder en hoeren of zo? Conducteur haalt schouders op, wenst ze een goede voetreis en prettige avond verder.

Hij gaat weer tegenover me zitten en zegt "Ziet u wel, zo werkt dat!"... 😃
Af en toe pak ik de intercity direct van Schiphol naar Amsterdam Centraal. Dan zie je hordes toeristen de eerste klas instromen als het druk is. Volgens mij hebben een groot aantal geen kaartje, maar tussen die twee stations ben ik nog nooit gecontroleerd.
Reputatie 7
Wat meer controle zou geen kwaad kunnen. Er zijn andere taken, maar controle is er toch echt ook een.
Gisteren van Breda naar Vlissingen gereisd en weer terug. Op de heenweg een aardige conducteur, die even binnenkwam en groette ( "hallo....hallo..."), een gezellig praatje maakte met 2 reizigers met een grote koffer, en weer verder liep. Verschillende mensen zaten al met de OV-chipkaart in de aanslag, maar hij keek er niet naar en liep verder, sommige mensen met een verbaasde blik achterlatend. 1 groepje dames merkte lachend op "da's makkelijk!" Op de terugweg in het geheel geen conducteur gezien.
Geen tijd om te controleren? Vast wel....
Controle in de treinen is eerder uitzondering dan regel tegenwoordig. En zeker als de treinen druk zijn, dan hebben de conducteurs er al helemaal geen zin meer in, om zich door de staande massa heen te wringen om te controleren. Die geven een vertreksein, springen naar binnen en sluiten zich op in één of andere ruimte, om er niet meer uit te komen voor het volgende station.
amersfoort- enschede: waar is de conducteur als je hem nodig hebt! Bijdehande mensen in de eerste klas coupe die hun strategie bespreken hoe ze een goede smoes kunnen verzinnen niet in de tweede klas te zitten. Ondertussen moet ik, met eerste klas ticket, staan!!! die is niet geweest ook niet tussen Amsterdam en Amersfoort heb een uur in dezelfde trein gezeten traject vertrek Amsterdam om 19.00 uur (de omroep verontschuldigde zich nog voor de korte trein (waarom weet ik niet want dit is eerder regel dan uitzondering) maar heb geen toestemming gegeven om 1e klas te zitten. tot Apeldoorn 20.00 uur Als je in een uur tijd het niet red om een 4 baks icm te controleren dan vraag ik me toch af waar de conducteur het zo druk mee heeft
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Ik geloof dat je de weg een beetje kwijt bent. Als de conducteur er niet meer is om kaartjes te controleren dan stel ik voor de conducteur per direct af te schaffen. Dan is het een nutteloze kostenpost.

Overigens blijven die korte treinen vreemd. Ik ging gisteren om 12.25 met de IC van Den Bosch naar Eindhoven. Materieelinzet: 12 bakken VIRM, voor 80% leeg.
Reputatie 4
Ja hoor op de hanzelijn ook regelmatig 'prijs'. Ik betaal extra voor eerste klas weekend vrij ( deels medisch ik kan niet lang staan maar dat zie je niet aan me) en bijna elke rit zit wel iemand onterecht eerste klas. Als er al controle is ( meestal een op de tien ritten) dan wordt die persoon vriendelijk verzocht naar de tweede klas te gaan en dat was het dan. Om moedeloos van te worden. En ja ik weet dat ze er onterecht zitten want vaak wordt dat lachend meegedeeld

Reageer