Skip to main content
Als het erg rustig is in de trein en ik in een (bijna) lege coupe zit vind ik het fijn om mijn schoenen uit te doen en dan met mijn voeten te steunen op de stoel tegenover mijn stoel.

Is dit toegestaan? Of mag het niet conform de huisregels van de NS?
Hallo Maxietaxie1,

Ik heb je vraag verplaats naar 'In de trein'. In de huisregels staat inderdaad vermeld dat dit niet is toegestaan.

Vriendelijke groet,

Marjan
In de huisregels wordt er geen onderscheid in gemaakt of je jouw voeten op de bank mag laten rusten op een krant. Ik denk dat dat op die manier wel vaak gedoogd wordt, maar het kan een boete opleveren in het ergste geval.

Je kan natuurlijk ook (als het niet druk is in de trein) op de stoel naast het gangpad zitten en je benen even languit strekken tegen het onderstaande randje net boven de vloer. ;)

In de NS Huisregels staat inderdaad dat het niet mag. Bovendien loop je risico op een boete, ik weet niet precies hoeveel maar dat kan iemand van de NS je wel vertellen.

Bovendien begrijp ik het nut er niet zo van. Ik ga meestal niet in zon vis-a-vis(of hoe heet dat?) opstelling zitten maar ergens waar een stoel voor je zit, in de meeste treinen van NS heb ik ondanks dat ik best lang ben genoeg ruimte om mijn benen te strekken.

Huisregels

Zorg dat uw bagage andere reizigers niet hindert. Plaats bagage in de daarvoor bestemde rekken of onder uw stoel.

Roken is in binnenlandse en internationale treinen nergens toegestaan. De perrons en de stations zijn rookvrij; er zijn gemarkeerde zones waar roken is toegestaan. Let op: ook het gebruik van een elektronische sigaret is alleen toegestaan in de gemarkeerde rookzones op de perrons en de stations.

Houd het schoon voor andere reizigers. Geen voeten op de bank.

Stoor niet met luide (telefoon)gesprekken en/of muziek.

Laat uitstappers voorgaan. Stap niet in na het fluitsignaal: u riskeert een ongeluk.

Is dus niet toegestaan volgens de huisregels. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen schoenen aan of uit of een krant eronder. ;)

Reageer