Met je voeten op de stoel? | NS Community
beantwoord

Met je voeten op de stoel?

  • 26 February 2014
  • 54 reacties
  • 23366 Bekeken

Als het erg rustig is in de trein en ik in een (bijna) lege coupe zit vind ik het fijn om mijn schoenen uit te doen en dan met mijn voeten te steunen op de stoel tegenover mijn stoel.
Is dit toegestaan? Of mag het niet conform de huisregels van de NS?
icon

Beste antwoord door Edwin 26 February 2014, 11:33

Bekijk origineel

54 reacties

[Dat kan wel zo zijn, maar ik zal niet meteen een luide omroep krijgen door een luidspreker voor een heel klein iets als je voeten even op de bank leggen ofzo. Maar dat is bij Arriva dus wel zo.
Wie niet horen wil en bewust de regels aan zijn laars lapt moet maar voelen.
Een machinist die af en toe een blik naar wat er in zijn trein gebeurd werpt is toch logisch?
In de bus doen ze dat al jaren zonder camera, en ze zien alles...

Vrijwel alle nieuwere bussen hebben camera's met een schermpje bij de chauffeur.
Ja dat weet ik, ik bedoel dat de buschauffeur het altijd al in de gaten heeft gehouden, dus ook zonder technische hulpmiddelen.
Reputatie 7
Badge
Als ik eerlijk mag zeggen leg ik heel soms wel eens mijn benen op het tafeltje, wapperend met mijn voeten in de lucht. Dat zou wel mogen, lijkt me.
Nee, dat mag dus niet en het is niet de bedoeling dat U uw eigen regels verzint. Bij Arriva waar ze geen conducteurs hebben maar wel camera's in de trein die de machinist ziet krijg je in dergelijke gevallen ook meteen een officiële waarschuwing via de omroepinstallatie. De meeste mensen snappen dan wel dat het menens is.

Leuk, een oude reactie!
Inmiddels strek ik, als ik lui ben, mijn voeten uit op het randje naast de stoel. In de VIRM lukt dat wel.
Niks mis mee 🙂.

Op de stoel doe ik nooit, en lui met mijn benen op een tafeltje hangen doe ik ook (uit eigen beweging) niet meer. Iedereen wordt wijzer en ouder, en daar hoef je niet op te wachten tot je ooit direct gewaarschuwd wordt. :)

En verder nog een feitje. De camera kan bij Arriva in de trein niet door de machinist bekeken worden tijdens het rijden. Veiligheid voorop. Net als het diagnose-scherm in de VIRM die op zwart gaat als de machinist harder dan 10 km/u rijdt.
En verder nog een feitje. De camera kan bij Arriva in de trein niet door de machinist bekeken worden tijdens het rijden.
Hij hoeft er ook niet permanent op te kijken.
Nou, sorry, maar ik zit niet te wachten op mensen die hun schoenen uittrekken, hun voeten in al dan niet in staat van ontbinding verkerende sokken, met alle geuren van dien, op stoelen uitstrekken. Doe dat vooral lekker thuis, maar voor een ritje van pakweg een uur is dat echt niet nodig, dan kan je je schoenen echt wel even aan houden.
Reputatie 3
Naast dat het totaal niet mag vind ik het er zelf bijzonder asociaal uitzien als mensen met hun voeten op een stoel gaan liggen, of er nou een krantje onder ligt, hun schoenen uit zijn getrokken of wat dan ook. Vind het alleen zeer vervelend om mensen er over aan te moeten spreken (doe het overigens wel).

Naar mijn ervaring is er niets, zelfs niet het niet hebben van geen vervoerbewijs, wat zoveel frustratie en agressie oplevert bij mensen als dat je vraagt of ze hun voeten van de bank willen halen. Het is net alsof je ze een 'recht' afneemt. Heb al zo vaak nutteloze discussies met mensen hierover gehad en ben al zo vaak uitgescholden hiervoor...Juist ook vaak door de types waarvan je het bij het zien van hun uiterlijk het minst verwacht. Ik zal het niet goed praten, maar ik snap hierdoor best dat veel collega's het door de vingers zien als ze iemand tegenkomen met hun voeten op een jas/krantje of hun schoenen uit hebben getrokken.
Reputatie 3
Er zijn ook mensen die hun schoenzolen tegen de rand van de stoel aanzetten en dat laat voetafdrukken achter. Vooral op de blauwe leren stoelen is dit goed te zien. Laatst iemand in een splinter nieuwe VIRMM. In sommige gevallen zeg ik er ook wat van en vaak haalt de reiziger pas voeten van de stoel als ik vertel dat ze een boete ervoor kunnen krijgen. In hele uitzonderlijke gevallen bied ik iemand mijn microvezeldoek aan om het zelf weer schoon te maken.

Een herkenbaar verhaal Wes. C. Addle. Het gaat vaak niet zonder slag of stoot als je iemand er op aanspreekt. Het fatsoen is soms ver te zoeken.
Ik plaats mijn voeten incidenteel op de stang waarmee je in een ICM de stoel kan verzetten. Vind het niet bepaald schokkend en ook werkelijk nooit commentaar op gekregen. Werkt prettig met een laptop op schoot.
Reputatie 2


Dat kan wel zo zijn, maar ik zal niet meteen een luide omroep krijgen door een luidspreker voor een heel klein iets als je voeten even op de bank leggen ofzo. Maar dat is bij Arriva dus wel zo.


Iets kleins?! Man, waar zit je verstand, (sorry dat ik me misschien even zo uitdruk!)? Je bevuilt en beschadigt wel de stoel tegenover je.

Dat de machinist kijkt en je op een overtreding aanspreekt is geheel terecht. De treinbestuurder - die de bevoegdheid heeft om je op foutief gedrag aan te spreken, maakt gewoon gebruik van dat recht, (de gewone burger heeft dat overigens ook!). Bedenk maar zo, je bent niet op de bon gegaan, dat is nog jouw grote geluk geweest.

Het is betreurenswaardig te moeten lezen dat veel mensen maar niet willen leren accepteren dat ze zelf fout zitten en verzinnen maar allerlei smoezen om er onderuit te kunnen komen.
Reputatie 2
Ik plaats mijn voeten incidenteel op de stang waarmee je in een ICM de stoel kan verzetten. Vind het niet bepaald schokkend en ook werkelijk nooit commentaar op gekregen. Werkt prettig met een laptop op schoot.

En dan moet iedereen die de stang moet gebruiken om de stoel te verzetten het straatvuil van jouw schoenen straatvuil op zijn/haar handen krijgen. Ook zulke overtreden dienen wat mij betreft met een boete afgestraft te worden. Het zijn altijd maar weer van die rare gewoontes, waarbij iedereen denkt: "als ik het doe, valt het allemaal wel mee!". Een beetje logisch nadenken bij wat je allemaal doet, kan een heuse opkikker voor de gehele samenleving zijn, niet waar?
Begin bij jezelf zou ik zeggen, vooral de toon van je reacties in dit topic. Overdrijven is ook een vak verders.
Reputatie 7
Badge


Iets kleins?! Man, waar zit je verstand, (sorry dat ik me misschien even zo uitdruk!)? Je bevuilt en beschadigt wel de stoel tegenover je.


Ik beschadigt een stoel tegenover mij als ik er me blote voeten op leg? (nog nooit gedaan verder maar goed). Are you serious?

Van welke planeet kom jij?...met je stigmatiserende toon die niet nodig is.
Reputatie 7
Badge




Dat de machinist kijkt en je op een overtreding aanspreekt is geheel terecht. De treinbestuurder - die de bevoegdheid heeft om je op foutief gedrag aan te spreken, maakt gewoon gebruik van dat recht, (de gewone burger heeft dat overigens ook!). Bedenk maar zo, je bent niet op de bon gegaan, dat is nog jouw grote geluk geweest.


Ja, maar ik heb zelf nog nooit met mijn voeten op een stoel tegenover mij gelegen. Waarom denk je dat meteen?
Nou voeten op de bank in de trein vind ik vies. Je zal net poep onder je zool hebben gehad of weet ik veel wat bedenk t maar

Enne zweetsokken vind ik ook vies op de bank. Terecht dat hier een boette op staat
Even een reactie op het camera gedeelte;

V&S bekijkt geen camerabeelden.
Onze veiligheidscentrale (meldkamer) heeft wel beschikking tot de beelden en bekijkt deze ook. Er wordt meestal gebruik van gemaakt na een melding, of om mee te kijken bij een actieve van V&S om zo van afstand te ondersteunen.

V&S heeft direct contact met de VC, ofwel telefonisch, ofwel via de portofoon.


De camera's in de trein nemen op en kunnen niet live bekeken worden. Met uitzondering van de FLIRT, hier kan ook tijdens het rijden worden gekeken naar de beelden door machinist en conducteur. Bij het drukken op de SOS knop, zal het beeld automatisch op die plaats zichtbaar worden. (Dit moet de machinist wel accepteren, alles gaat automatisch, maar hij moet een knop bedienen voor het scherm aangaat, ivm veiligheid tijdens het rijden)
Enne zweetsokken vind ik ook vies op de bank. Terecht dat hier een boette op staat
Iemand met zweetsokken zweet vaak niet alleen bij zijn voeten. Verbieden om te gaan zitten dan maar?

Overigens snap ik wel dat het gewoon niet is toegestaan, ook niet op een krantje of zonder schoenen.
Een simpel verbod is makkelijker te handhaven dan een regel met tig uitzonderingen.
En hoe prettig ik het ook vind om mijn voeten hoog te leggen na een wandeling, ik kan wel even wachten tot thuis.
Ik plaats mijn voeten incidenteel op de stang waarmee je in een ICM de stoel kan verzetten. Vind het niet bepaald schokkend en ook werkelijk nooit commentaar op gekregen. Werkt prettig met een laptop op schoot.

En dan moet iedereen die de stang moet gebruiken om de stoel te verzetten het straatvuil van jouw schoenen straatvuil op zijn/haar handen krijgen. Ook zulke overtreden dienen wat mij betreft met een boete afgestraft te worden. Het zijn altijd maar weer van die rare gewoontes, waarbij iedereen denkt: "als ik het doe, valt het allemaal wel mee!". Een beetje logisch nadenken bij wat je allemaal doet, kan een heuse opkikker voor de gehele samenleving zijn, niet waar?


Ik wilde even laten weten (ook aan Spoordaafje) dat overdrijven inderdaad een vak kan zijn
Begin bij jezelf zou ik zeggen, vooral de toon van je reacties in dit topic. Overdrijven is ook een vak verders. wat ik vind dat Spoordaafje niet bedrijft in deze post.
Wel lijkt me Je bevuilt en beschadigt wel de stoel tegenover je. dat een stoel niet beschadigd raakt van de mensen die vieze dingen doen die tot nu toe in dit topic zijn besproken. Alhoewel ik er nu wat langer over nadenk zou je iets blijvend vervuilen ook als schade kunnen zien...als iemand iets met een oppervlakte doet wat je er niet meer af krijgt. Oh ja, nou ja alleen in zo'n geval van bevuiling zie ik dat dan ook als beschadiging.

het straatvuil van jouw schoenen straatvuil op zijn/haar handen krijgen. ...mee eens dat mensen wel "simpelweg" stil zouden moeten staan bij: waar is dit object mee in aanraking geweest? Waar plaats ik het? Dus: dit hoort niet. Dus niet doen.

Irritant ook als mensen hun schoenen op een openbaar bankje zetten of die nieuwe "poef" op Utrecht Centraal station (poef, wel lekker hard...) om hun veters te strikken. Hurk je "gewoon" en strik.
Ik heb afgelopen week een pak houdbare melk gebruikt, 5 maanden over datum. Had ik al zo'n beetje dood moeten zijn volgens mij ?
Reputatie 2
Zelf zou je ook niet snel gaan zitten op een stoel waar je net nog iemand met z'n voeten op hebt zien zitten (al dan niet met een krant eronder). Dan kies je bij voorkeur toch vaak één van de andere beschikbare stoelen in de trein. Die logica zou toch tot het inzicht moeten leiden dat het plaatsen van voeten op de bank niet hoort, zelfs al had er geen boete op gestaan. Ook niet op het tafeltje trouwens, waar een volgende reiziger z'n kop koffie of z'n broodje neerlegt. Of de handgreep waarmee hij z'n stoel kan verstellen. Heb gewoon het fatsoen om rekening te houden met andere reizigers en houd de trein schoon en fris. Schoenen uit? Dat doe je thuis maar, ik vind het verschrikkelijk als iemand zich zo opdringt aan een hele treincoupé met z'n vieze zweetvoetenlucht.

Je betaalt ervoor om zittend/staand vervoerd te worden met je bagage; daarbij is het wel zo netjes om maar één zit/staanplaats in te nemen (dus: tas in het rek i.p.v. op de bank en voeten op de grond), want ik ga ervan uit dat je maar één kaartje gekocht hebt. Wie met z'n benen omhoog wil liggen in de trein, moet maar de trein nemen naar één of ander buitenland waar nog slaaptreinen rijden. :8
Zelf zou je ook niet snel gaan zitten op een stoel waar je net nog iemand met z'n voeten op hebt zien zitten (al dan niet met een krant eronder). Dan kies je bij voorkeur toch vaak één van de andere beschikbare stoelen in de trein.
Die logica zie ik even niet. Je kijkt toch hoe de stoel eruit ziet? Anders zou ik je sterk afraden om nog te gaan zitten, want er zijn meer stoelen waar je niet ziet dat er iemand met zijn voeten op heeft gezeten, dan stoelen waar je dat wel ziet. Of geldt bij jou, wat niet weet wat, niet deert?
Reputatie 2
Die logica zie ik even niet. Je kijkt toch hoe de stoel eruit ziet? Anders zou ik je sterk afraden om nog te gaan zitten, want er zijn meer stoelen waar je niet ziet dat er iemand met zijn voeten op heeft gezeten, dan stoelen waar je dat wel ziet. Of geldt bij jou, wat niet weet wat, niet deert?
Ik ben mij er van bewust dat er van alles op die treinstoelen gebeurt wanneer ik er niet bij ben en dan is een visuele inspectie van de stoel inderdaad het enige middel dat ik heb om te beoordelen of een stoel schoon genoeg is om op te gaan zitten. Maar als ik zie dat iemand net met z'n vieze, misschien wel natte schoenen op een stoel heeft gezeten, dan mijd ik zo'n stoel liever. Droog stof is nog altijd makkelijker van je broek te kloppen dan natte modder e.d.
Ik denk dat veel reizigers in ieder geval onbewust dan een andere stoel zouden kiezen. Een beetje volgens hetzelfde principe waardoor men vaak (indien er genoeg plek is) een stoel schuin tegenover iemand kiest i.p.v. recht tegenover. Ondanks dat je het OV met anderen moet delen, probeer je wel zoveel mogelijk uit andermans persoonlijke ruimte te blijven. Door je voeten en je tas op een stoel te leggen breid je kunstmatig je eigen persoonlijke ruimte uit ten koste van die voor andere reizigers.
Ik heb afgelopen week een pak houdbare melk gebruikt, 5 maanden over datum. Had ik al zo'n beetje dood moeten zijn volgens mij ? Ik ben van de stoel afgevallen van het lachen. Fijn dat humor een middel kan zijn om te confronteren, zo werkte het wel bij mij in ieder geval.
Ik moet toegeven, ik doe wellicht ook wel dingen die voor mij heel "normaal" zijn maar wat een ander niet schoon vindt.
Maar ik blijf voorlopig bij mijn standpunt dat ik schoeisel niet in aanmerking vind komen om in aanraking te komen met gebruiksvoorwerpen in de trein, tenzij je de vloer ook als gebruiksvoorwerp ziet.
Ik ben opgegroeid in een wat wonderlijke omgeving, maar waar miepen geen optie was. Natuurlijk ga ik een ander niet verplichten om z'n klauwen onder de modder te krijgen omdat ik zo nodig de pootjes ergens kwijt moest, maar ik ga ook niet permanent met schoonmaakdoekjes rondlopen. Ben praktisch nooit ziek, toevallig dit jaar een keer, daarvoor was in 2009 toen met de Mexicaanse griep.

Vond een paar weken geleden nog een fles stroop met een THT op 2005. De melk en de stroop zijn gebruikt om pannenkoeken te bakken, ging best ja 🆒
... Ondanks dat je het OV met anderen moet delen, probeer je wel zoveel mogelijk uit andermans persoonlijke ruimte te blijven. Door je voeten en je tas op een stoel te leggen breid je kunstmatig je eigen persoonlijke ruimte uit ten koste van die voor andere reizigers. Voorstelbaar dat tas op de stoel zetten, en zo nog meer zaken om in het ov je personal space uit te breiden, naar mijn idee. Ik doe het altijd. Daarbij wil ik graag zeggen dat ik het alleen doe als de zitplaatsen in de trein max 50% bezet zijn, zie ik dat er meer mensen komen dan plaats ik mijn spullen ogenblikkelijk elders.
Daarbij ook op te merken dat als iemand aanspraak maakt op de zitplaats en nee, daar hoeft deze persoon niet voor te schreeuwen, agressief te worden of 80 kwartier voor te wachten en ik ga ook niet lopen zeuren, ik die situatie ook laat voltrekken.
In een bagagerek (kijk daar maar eens eventjes "op" als u lang genoeg bent :P) of (een hopelijk vindbaar!)stukje vloer wat (redelijk) schoon is(daar plaats ik dan mijn tas(sen)).
In een auto kan ik het nog maar net uithouden/bolwerken om met vrienden alle zitplaatsen bezet te houden en in het ov heb ik het idee dat het op een nog wat kleinere ruimte "moet", met mensen die je niet eens kent en wellicht - with or without reason - een enorme aversie tegen hebt. Ik zou graag een trend zien om juist meer afstand te bewaren van zitplaatsen ten opzichte van elkaar, is het spits dan is het dat en dan is het maar haringen in een ton, dat snap ik dan.
Nu ben ik ook wel iemand die een behoorlijk grote personal space prefereert.

Reageer