beantwoord

Met Weekendvrij in de ICD naar Brussel

• 10 maart 2014
  • 8 reacties
  • 8607 Bekeken

Ik wil dit weekend met de trein naar Brussel toe, en nu zag ik op de website van NShispeed dat je met een internationaal ticket zonder toeslag in de Intercity Direct kan
Ik heb zelf een weekendvrij abonnement en als ik een kaartje in de automaat koop naar Brussel kan ik er voor kiezen voor de optie "gratis reizen op het Nederlandse traject"
Op het kaartje zelf staat dan "Roosendaal(gr)"

Moet ik dan nog wel apart inchecken op het Nederlandse traject? En mag ik gewoon toeslagsvrij in de Intercity Direct?
(route van de dag word Schiphol - Rotterdam - Brussel)
icon

Beste antwoord door Sphiechan 10 maart 2014, 21:37

Zoals ik al eerder aangaf had ik dit nog even nagevraagd, en je mag gewoon zonder in te checken met de ICD mee zonder toeslag als je een Weekendvrij abonnement hebt en een kaartje Roosendaal Grens - Brussel

Zie ook dit stukje text op de website van NSHispeed:

Met een NS-abonnement op de OV-chipkaart reizen naar het buitenland

Heeft u een NS-abonnement of OV Studentenreisrecht en wilt u naar het buitenland reizen? Dan heeft u veelal recht op korting voor het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Dit geldt voor alle trajecten van NS Hispeed, met uitzondering van Thalys. Voor deze reis heeft u een internationaal vervoerbewijs nodig.
Terug naar boven

Afhankelijk van het kortingspercentage kiest u bij aanschaf van uw internationale vervoerbewijs via NSHispeed.nl voor ‘Korting op NS-traject’ of ‘Vrij reizen op NS-traject’. Vervolgens ontvangt u een internationaal vervoerbewijs vanaf het opstapstation in Nederland (bij 40% korting) of vanaf de grens (bij 100% korting). Bij aanschaf van het internationale vervoerbewijs via de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie ‘NS traject met korting’ of voor ‘NS traject gratis’.
Bij het maken van een internationale reis checkt u niet in en uit, ook niet als u een internationaal vervoerbewijs vanaf de grens heeft. In- en uitchecken is in het buitenland namelijk niet mogelijk. Uw NS- abonnement is in dit geval dus geldig zonder in- en uit te checken met de OV-chipkaart!
Het NS-abonnement of OV Studentenreisrecht vormt samen met uw internationale vervoerbewijs uw geldige reisrecht. Dit betekent dat u bij het maken van een internationale reis zowel uw NS-abonnement of OV Studentenreisrecht op de OV-chipkaart bij zich moet hebben. Bij controle toont uw zowel het internationale vervoerbewijs als uw NS-abonnement of OV Studentenreisrecht op de OV-chipkaart.
Van toepassing op: Voordeelurenabonnement, Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Altijd Vrij, Kids Vrij, NS-Business Card Dal, NS-Business Card Trein Vrij, OV Studentenreisrecht Week en OV Studentenreisrecht Weekend.

Bekijk origineel

8 reacties

Je kunt zo'n kaartje beter via de website van NS Hispeed kopen, want daarop wordt wel het hele traject benoemd. Je kunt met je Weekend Vrij alleen 'gratis' met de IC Direct als dat deel van het traject is opgenomen in je ticket.
Dat is een mogelijkheid die ik kan doen, alleen begrijp ik het dan niet waarom dit niet zou kunnen als ik gewoon een kaartje uit de kaartautomaat koop, ik heb immers dan toch een internationaal ticket?
Volgens de site van NShispeed is dat alles wat je nodig hebt om toeslagsvrij met de ICD te kunnen (mits het op je traject is)
Jij geeft aan dat als jij in de automaat een kaartje naar Brussel koopt en aangeeft dat je op het Nederlandse traject vrij reizen hebt, dat er dan op het kaartje Roosendaal (grens) wordt gezet.
Ik begrijp hieruit dat niet Schiphol als vertrekstation wordt genoemd, maar dus Roosendaal (grens).
Dat impliceert dat je op het Nederlandse traject van Schiphol naar Roosendaal gewoon op jouw Weekendvrij abonnement reist. Dat is op dat moment geen internationaal vervoersbewijs, waardoor je dus tussen Schiphol en Rotterdam de toeslag bent verschuldigd op de IC direct.
Bovendien zul je op Schiphol moeten inchecken en op Roosendaal moeten uitchecken; zonder in te checken heb je immers geen geldig vervoersbewijs.

En nu het advies van Annemiek:
Als je via de website van NS Hispeed een vervoersbewijs van Schiphol naar Brussel aanschaft, kun je daar ook aangeven dat je op het Nederlandse gedeelte van de reis "vrij reizen" hebt. Bij de prijsbepaling wordt daar dan rekening mee gehouden; je betaalt dan uitsluitend van Roosendaal (grens) tot Brussel..
Omdat je op dat moment over een vervoersbewijs beschikt van Schiphol naar Brussel hoef je ook niet in- en uit te checken. Je moet wel je weekendvrij abonnement bij je hebben om bij controle aan te tonen dat je inderdaad gerechtigd bent om op het Nederlandse deel vrij te reizen.
Voordeel bij deze constructie is dat je in Roosendaal de trein niet uit hoeft en naar de stationshal mag lopen om uit te checken (alle bagage mee) om daarna het risico te lopen de achterlichten van de trein te zien en noodgedwongen op de volgende trein mag wachten.
Je kunt in Roosendaal dus gewoon lekker in de trein blijven zitten met dat E-ticket van Schiphol naar Brussel.

Aannemende dat je ook nog een keer terug zal komen, kun je precies hetzelfde doen. Gewoon e-ticket Brussel - Schiphol waarbij je aangeeft het Nederlandse deel over vrij reizen te beschikken.
Scheelt ook weer inchecken in Roosendaal (met misschien een stukje vertraging).

Hopelijk maakt dat het advies van Annemiek (en de achtergrond daarvan) wat duidelijker,
Ik ben zelf ook even op onderzoek gegaan op de website van NSHispeed (en had ook al antwoord gekregen via Twitter)
Als je in bezit bent van een NS abonnement waarmee je gratis kan reizen hoef je niet in en uit te checken op het Nederlandse traject als je naar het buitenland gaat
Zie voor meer info ook de website van NSHispeed -> Linkje
@Sphiechan. Dat geldt alleen voor de trein die de grens passeert. Er rijdt geen Intercity Direct rechtstreeks naar België. Voor de rit die je aflegt in de Intercity Direct naar Rotterdam dien je gewoon in en uit te checken en als dit deel van de reis niet genoemd wordt op je ticket, moet je daar met je Weekend Vrij ook gewoon de Intercity Direct toeslag betalen, omdat de rit in deze trein helemaal niets van doen heeft met de trein vanaf Roosendaal gr. In Rotterdam zul je in principe uit moeten checken en kun je in de trein naar Antwerpen stappen. Alleen op dat deel van het traject zal het personeel genoegen nemen met het feit dat je abonnement op je chipkaart is geladen. Verreweg het handigst in het om gewoon even een ticket te bestellen bij NS Hispeed ipv de kaartautomaat.
Zoals ik al eerder aangaf had ik dit nog even nagevraagd, en je mag gewoon zonder in te checken met de ICD mee zonder toeslag als je een Weekendvrij abonnement hebt en een kaartje Roosendaal Grens - Brussel

Zie ook dit stukje text op de website van NSHispeed:

Met een NS-abonnement op de OV-chipkaart reizen naar het buitenland

Heeft u een NS-abonnement of OV Studentenreisrecht en wilt u naar het buitenland reizen? Dan heeft u veelal recht op korting voor het binnenlandse gedeelte van uw internationale reis. Dit geldt voor alle trajecten van NS Hispeed, met uitzondering van Thalys. Voor deze reis heeft u een internationaal vervoerbewijs nodig.
Terug naar boven

Afhankelijk van het kortingspercentage kiest u bij aanschaf van uw internationale vervoerbewijs via NSHispeed.nl voor ‘Korting op NS-traject’ of ‘Vrij reizen op NS-traject’. Vervolgens ontvangt u een internationaal vervoerbewijs vanaf het opstapstation in Nederland (bij 40% korting) of vanaf de grens (bij 100% korting). Bij aanschaf van het internationale vervoerbewijs via de NS-kaartautomaat kiest u voor de optie ‘NS traject met korting’ of voor ‘NS traject gratis’.
Bij het maken van een internationale reis checkt u niet in en uit, ook niet als u een internationaal vervoerbewijs vanaf de grens heeft. In- en uitchecken is in het buitenland namelijk niet mogelijk. Uw NS- abonnement is in dit geval dus geldig zonder in- en uit te checken met de OV-chipkaart!
Het NS-abonnement of OV Studentenreisrecht vormt samen met uw internationale vervoerbewijs uw geldige reisrecht. Dit betekent dat u bij het maken van een internationale reis zowel uw NS-abonnement of OV Studentenreisrecht op de OV-chipkaart bij zich moet hebben. Bij controle toont uw zowel het internationale vervoerbewijs als uw NS-abonnement of OV Studentenreisrecht op de OV-chipkaart.
Van toepassing op: Voordeelurenabonnement, Dal Voordeel, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Altijd Vrij, Kids Vrij, NS-Business Card Dal, NS-Business Card Trein Vrij, OV Studentenreisrecht Week en OV Studentenreisrecht Weekend.

Beste Sphiechan, ik heb je topic verplaatst naar 'in de trein'. Alvast een goede reis gewenst naar Brussel!
Bedankt! En dat zal vast wel goed komen.
Ik zal proberen is de loop van volgende week ook nog een "reisverslag" te maken van mijn trip naar België

Reageer