beantwoord

minden treinen door corona, veel drukker in treinen. conclusie? te weinig treinen

• 20 oktober 2020
  • 6 reacties
  • 350 Bekeken

Hallo allemaal, 

voor school moet ik met de trein heen. Ik weet niet of ik de enigste ben die dit merkt maar sinds gisteren rijden er veel minder treinen, nu zie je meteen veel meer mensen met dezelfde trein rijd en heel wat op elkaar staat. Ben ik dan de enigste die dit merkt?

icon

Beste antwoord door Momo 20 oktober 2020, 22:46

Er zijn inderdaad enkele treinen geschrapt. Het gaat dan vooral om de extra forensentreinen tijdens de spits en enkele nachtreinen. In totaal zou het gaan om drie procent minder treinen. Dus “veel minder” is nogal overdreven. Ook zijn er gezien de cijfers minder reizigers in het OV. Afgelopen week waren er al minder reizigers dan de week ervoor, en dat waren er al ook al minder dan de week daarvoor. 

Op de betreffende trajecten van die gescrapte forensentreinen kan het dan natuurlijk in enkele andere treinen wel drukker zijn.

Bekijk origineel

6 reacties

Er zijn spitstreinen uitgehaald, ongeveer 3% van alle treinen. Als u uw traject aangeeft, kunnen we gerichter reageren.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn inderdaad enkele treinen geschrapt. Het gaat dan vooral om de extra forensentreinen tijdens de spits en enkele nachtreinen. In totaal zou het gaan om drie procent minder treinen. Dus “veel minder” is nogal overdreven. Ook zijn er gezien de cijfers minder reizigers in het OV. Afgelopen week waren er al minder reizigers dan de week ervoor, en dat waren er al ook al minder dan de week daarvoor. 

Op de betreffende trajecten van die gescrapte forensentreinen kan het dan natuurlijk in enkele andere treinen wel drukker zijn.

Reputatie 7
Badge +3

3% is natuurlijk over de hele dag en in heel Nederland. In een spitsuur op een betreffend traject is het percentage geschrapte treinen beduidend hoger, dan rijden er inderdaad “veel minder” treinen :slight_smile:

Badge +3

Je vaste spitstrein die niet rijdt is natuurlijk 100% uitgevallen en daarom volkomen kut NS! :rofl:

Het zou zomaar iets met een virus te maken kunnen hebben?

En met thuis werken dus (veel) minder reizigers inclusief de studenten…

Reputatie 6

Maar als een trein uitvalt dan gaan reizigers die normaal in die trein zitten met een andere trein. Dus dan kan het inderdaad drukker worden.

Reputatie 4

Maar is het met de huidige maatregelen zo druk dat door het schrappen van spitstreinen men in de overgebleven treinen op elkaar staat? Althans, dat begrijp ik uit het bericht van TS:

nu zie je meteen veel meer mensen met dezelfde trein rijd en heel wat op elkaar staat. Ben ik dan de enigste die dit merkt?

Ik neem aan dat er alvorens het schrappen van een trein is gekeken naar het aantal reizigers op die treinen, en wat er dus op de overgebleven treinen bijkomt. 

Overigens zorgt de maatregel er ook voor dat personeel wat nu niet meer nodig is op de spitstreinen, elders ingezet kan worden. Ook de mensen van NS zijn vatbaar voor corona, en moeten dus thuisblijven bij klachten. Hiermee wordt (deels) voorkomen dat reguliere treinen plots uitvallen.

Reageer