beantwoord

Minder controle in de trein na sluiting poortjes?

• 28 februari 2014
  • 7 reacties
  • 804 Bekeken

Naar ik had begrepen wordt er straks als de poortjes dicht gaan ook minder gecontroleerd in de trein (wat dan ook minder nodig zou zijn). Maar nodigt dit niet uit om vaker met een tweedeklas kaartje in de eersteklas te gaan zitten? Als er toch niet gecontroleerd wordt... Nu gebeurt het al wel dat mensen met een tweedeklas kaartje eersteklas gaan zitten, maar die worden dan bij controle erop gewezen dat dat niet de bedoeling is (of ze gaan zelf al gauw ergens anders heen zodra de conducteur eraan komt). Straks dan niet meer. Is hier door de NS al over nagedacht? Of blijft er gewoon evenveel gecontroleerd worden?
icon

Beste antwoord door Anonymous 28 februari 2014, 15:01

Hallo Fenneke,

Ik denk niet dat de controle in de trein mindere zal worden. Van de ruim 400 stations zijn er slechts 82 voorzien van poortjes; de resterende ruim 300 hebben alleen maar zogenaamde CICO-paaltjes (paaltjes met een kaartlezer) waar je kunt in- en uitchecken.
Die ruim 300 zijn (en blijven) dus vrijelijk toegankelijk.

Bovendien heeft de hoofdconducteur ook nog wel een aantal andere taken op de trein dan alleen
vervoersbewijzen controleren.
Het meest in het oog springende is - denk ik - de hele (veiligheids) procedure rondom het sluiten van de deuren, controleren of ze inderdaad gesloten zijn en vervolgens een vertrekopdracht geven aan de machinist.
Bovendien is de conducteur ook nog eens een vraagbaak voor veel passagiers (heb ik wel de goede trein, haal ik mijn overstap wel, etc.).

Neem dus maar van mij aan dat de personeelsbezetting op de trein niet veel zal veranderen en de kans dat je geconfronteerd wordt met een conducteur die je vriendelijk vraagt te verhuizen naar de 2e klas (of anders een uitstel van betaling, verhoogd met €35 voor je uitschrijft), dat "risico" zal echt blijven bestaan.
Bekijk origineel

7 reacties

Hallo Fenneke,

Ik denk niet dat de controle in de trein mindere zal worden. Van de ruim 400 stations zijn er slechts 82 voorzien van poortjes; de resterende ruim 300 hebben alleen maar zogenaamde CICO-paaltjes (paaltjes met een kaartlezer) waar je kunt in- en uitchecken.
Die ruim 300 zijn (en blijven) dus vrijelijk toegankelijk.

Bovendien heeft de hoofdconducteur ook nog wel een aantal andere taken op de trein dan alleen
vervoersbewijzen controleren.
Het meest in het oog springende is - denk ik - de hele (veiligheids) procedure rondom het sluiten van de deuren, controleren of ze inderdaad gesloten zijn en vervolgens een vertrekopdracht geven aan de machinist.
Bovendien is de conducteur ook nog eens een vraagbaak voor veel passagiers (heb ik wel de goede trein, haal ik mijn overstap wel, etc.).

Neem dus maar van mij aan dat de personeelsbezetting op de trein niet veel zal veranderen en de kans dat je geconfronteerd wordt met een conducteur die je vriendelijk vraagt te verhuizen naar de 2e klas (of anders een uitstel van betaling, verhoogd met €35 voor je uitschrijft), dat "risico" zal echt blijven bestaan.
Ah dat is goed om te horen, bedankt!
Welkom op het forum Fenneke!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Mag ik verder vragen hoe je precies aan deze informatie komt? Aangezien het definitief sluiten van de poortjes nog even op zich laat wachten (verwachting is eind 2014) kan ik hier nog niet zo veel over zeggen. Het is echter hoogst onwaarschijnlijk dat er minder gecontroleerd zal worden.

Vriendelijke groet,
Inge
Reputatie 1
Ik denk niet dat de controle in de trein mindere zal worden.
Nou hoor ik via andere OV-fora wel reacties van HCs dat de controle in de trein een stuk trager gaat in geval van veel OV-chipkaarten als gevolg van de niet al te best werkende Railpockets. Dat is natuurlijk wel iets wat de kans om een conducteur te treffen vermindert.

En het scheelt ook of je een "goede" of een "slechte" treft op je trein. Ik vond het onlangs bijvoorbeeld nogal bizar om van Heerlen naar Utrecht te kunnen reizen zonder een conducteur gezien te hebben. En dat met een treintje van twee stelletjes ICM waarvan de voorste vrijwel leeg was.
Op m'n woon-werktraject heb ik sowieso al tijden soms een "wie is toch die rare man die m'n kaartje wil zien"-gevoel, zo weinig als ik daar een conducteur tref
Ik denk niet dat de controle in de trein mindere zal worden.
Nou hoor ik via andere OV-fora wel reacties van HCs dat de controle in de trein een stuk trager gaat in geval van veel OV-chipkaarten als gevolg van de niet al te best werkende Railpockets. Dat is natuurlijk wel iets wat de kans om een conducteur te treffen vermindert.

En het scheelt ook of je een "goede" of een "slechte" treft op je trein. Ik vond het onlangs bijvoorbeeld nogal bizar om van Heerlen naar Utrecht te kunnen reizen zonder een conducteur gezien te hebben. En dat met een treintje van twee stelletjes ICM waarvan de voorste vrijwel leeg was.
Op m'n woon-werktraject heb ik sowieso al tijden soms een "wie is toch die rare man die m'n kaartje wil zien"-gevoel, zo weinig als ik daar een conducteur tref

Ik pendel nog wel eens heen en weer op de Hoekse Lijn (allemaal SGMm-etje).
Conducteurs daar hebben het kennelijk zo druk met de nieuwe vertrekprocedure dan zij na vertrek in de ruststand gaan.
Ja, vorige week trof ik er eentje die kennelijk zijn salaris waar wilde maken - superfanatiek.
Hij heeft aan mij veel werk gehad. Ik had eens een e-ticket gekocht; wilde gewoon eens weten hoe dat nou werkte.
Toen hij mijn A4-tje zag moest ook mijn VDU erbij komen en gescand en toen las hij op het e-ticket dat je je moest kunnen legitimeren; inderdaad ja, ID-kaart erbij. Toen alles bleek te kloppen toverde hij ook z'n tang nog even tevoorschijn om mijn ticket nog even van een stempeltje te voorzien.
Zie je het voor je: de brave man stond letterlijk met zijn handen vol: e-ticket, OV-chipkaart, ID-kaart, scanner en tang. Die zal na die dienst uitgewoond naar huis zijn gegaan.

Op reizen die ik de afgelopen maanden heb gemaakt naar Nijmegen, Zwolle heb ik alleen in Zwolle geen controle gehad. Gezien de afstand reisde ik 1e klas (keuzedag met overgang 2->1). Eén keer kwam er een conducteur langs gelopen; wenste mij een fijne dag en liep door. Toen hij met OVC en kaartje in de hand zag zei hij in het voorbij gaan dat dat wel in orde was.

Kortom, ook in mijn beleving wordt er al zo weinig gecontroleerd, dat het echt niet veel minder kan worden. Op slechts 20% van de stations worden de poortjes gesloten. De overige ruim 300 moeten het met CICO-paaltjes doen, dus een vrije doorloop.

Nou heb ik ooit eens gelezen dat vanwege de vele klachten over de railpockets er toch actie door NS ondernomen schijnt te worden om HC's en MCN's van nieuwe - betere - apparatuur te voorzien.
En ach, dan zal een conducteur 45 minuten bezig zijn met een controleronde i.p.v. 35 minuten. die dienst moet hij toch afmaken. Bovendien een extra reden voor een "op de plaats rust" na zo'n rondje en daarmee gelegenheid om andere noodzakelijke werkzaamheden te verrichten.

Fijn weekend.
Badge
Klopt wat Hans schrijft. Ik had het voor de zekerheid voor je nagevraagd. Maar ook gaan we alle poorten sluiten, de rol van een hoofdconducteur blijft hetzelfde.
Reputatie 1
De conducteur is er ook niet alleen om kaartjes te controleren en de deuren dicht te doen. Ook voor de veiligheid, hulp in de trein en de order in de trein loopt de conducteur rond. Helaas blijven er toch altijd reizigers die rumoerig zijn of op andere wijze overlast veroorzaken.

Plus, de poortjes werken ook niet overal even goed plus is er op kleinere stations vaak wel een pad eromheen.

Reageer