beantwoord

mindervalide plekken en kinderwagen plaatsen

• 6 september 2019
  • 7 reacties
  • 180 Bekeken

Hallo, ik heb een vraag omtrend kinderwagens in de intercity, als ik met mijn gezin reis ( dochter 21 maanden dus nog kinderwagen mee) partner (visiueel beperkt) merk ik vaak dat de plaats om de kinderwagen te plaatsen in de stiltecoupe is..... Hoe kun je van een kind/baby (nummer 2 is op komst) verwachten dat ze stil zijn??? Ligt het aan mij of is dat niet slim bedacht?? Ik ben er al meerde malen over aangesproken of mijn dochter niet stil kon zijn. Gelukkig was de conductrice wel zo aardig om die persoon die zat te klagen door te sturen naar de eerste klas. Maar ik snap het dus niet waarom de standplaats van kinderwagens in een stiltecoupe??
icon

Beste antwoord door Thom 6 september 2019, 19:25

De stiltecoupé is bedoeld voor reizigers die willen werken en lezen, en in ieder geval niet door onnodig geluid gestoord wensen te worden. Het is helemaal niet ingericht om kinderwagens in te zetten. Niemand vraagt van een klein kind zich stil te houden. Ik vraag me af hoe u daarbij komt.

U kunt toch niet in ernst veronderstellen dat het lees- en werkpubliek in de stiltecoupé te dom is om in te schatten, wat de mogelijkheden zijn van een tweejarig kind om stil te blijven?

Een kinderwagen met een baby hoort helemaal niet thuis in de stiltecoupé. Ik denk dat het juist niet zo verstandig bedacht is daar een kinderwagen neer te zetten, en uw conclusie dat dat de enige plek is, is ook niet juist. Het lijkt er meer op dat u hem daar gewoon neer wilt zetten.

Met een kinderwagen zit je in de praktijk vaak aan het balkon vast. De trein is niet echt op kinderwagens ingericht, en de stiltecoupé is er al helemaal niet voor bedoeld. U kunt niet in redelijkheid verwachten dat mensen maar hinder moet accepteren omdat u daar uw kinderwagen wilt neerzetten. Het is denk ik juist niet slim bedacht de kinderwagen daar te plaatsen. Aan wie het ligt, mag u zelf bepalen. In ieder geval niet aan de reizigers die op een plek zijn gaan zitten, die juist voor de rust van mensen is gemaakt en bedoeld.

Het lijkt me nog buitengewoon onhandig ook in vergelijking met een balkon. Kinderwagens mogen wel mee, maar het vereist enige aanpassing, en inderdaad - van uw kant. Van het feit dat u toevallig vindt dat daar wel ruimte zou zijn, hoeven de reizigers in de stiltecoupé echt niet de dupe te worden. In de stiltecoupé is het stil, en omdat een baby dat nu eenmaal niet kan zijn, kunt u daar dus sowieso niet gaan zitten met een kinderwagen. Daar buiten wel. Zo simpel is het. Het werkt derhalve andersom.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De stiltecoupé is bedoeld voor reizigers die willen werken en lezen, en in ieder geval niet door onnodig geluid gestoord wensen te worden. Het is helemaal niet ingericht om kinderwagens in te zetten. Niemand vraagt van een klein kind zich stil te houden. Ik vraag me af hoe u daarbij komt.

U kunt toch niet in ernst veronderstellen dat het lees- en werkpubliek in de stiltecoupé te dom is om in te schatten, wat de mogelijkheden zijn van een tweejarig kind om stil te blijven?

Een kinderwagen met een baby hoort helemaal niet thuis in de stiltecoupé. Ik denk dat het juist niet zo verstandig bedacht is daar een kinderwagen neer te zetten, en uw conclusie dat dat de enige plek is, is ook niet juist. Het lijkt er meer op dat u hem daar gewoon neer wilt zetten.

Met een kinderwagen zit je in de praktijk vaak aan het balkon vast. De trein is niet echt op kinderwagens ingericht, en de stiltecoupé is er al helemaal niet voor bedoeld. U kunt niet in redelijkheid verwachten dat mensen maar hinder moet accepteren omdat u daar uw kinderwagen wilt neerzetten. Het is denk ik juist niet slim bedacht de kinderwagen daar te plaatsen. Aan wie het ligt, mag u zelf bepalen. In ieder geval niet aan de reizigers die op een plek zijn gaan zitten, die juist voor de rust van mensen is gemaakt en bedoeld.

Het lijkt me nog buitengewoon onhandig ook in vergelijking met een balkon. Kinderwagens mogen wel mee, maar het vereist enige aanpassing, en inderdaad - van uw kant. Van het feit dat u toevallig vindt dat daar wel ruimte zou zijn, hoeven de reizigers in de stiltecoupé echt niet de dupe te worden. In de stiltecoupé is het stil, en omdat een baby dat nu eenmaal niet kan zijn, kunt u daar dus sowieso niet gaan zitten met een kinderwagen. Daar buiten wel. Zo simpel is het. Het werkt derhalve andersom.
Badge +3
Denk dat het balkon (kinderwagen mag overal toch?) toevallig net naast een stiltecoupé was.
Reputatie 6
Die plek @Flexxie is niet de plek voor kinderwagens maar voor invaliden, zoals op de treindeur aangegeven.
Kinderwagens met inhoud mogen in principe overal staan, zover ze geen overlast geven, zoals @Thom ook al aangeeft. Dus in elk geval niet in de stilte coupe.
Reputatie 7
Badge +3
Die plek is inderdaad voor rolstoelen maar ook die groep reizigers heeft klachten dat het in de stiltecoupe is (in de ICM volgens mij). Want ook invaliden willen niet gedwongen in de stiltecoupe zitten en stil moeten zijn.

Kinderwagens moeten inderdaad op het balkon worden neergezet, maar wanneer je als gezin reist wil je zelf wellicht wel graag in de coupe zitten dus een plek om daar de kinderwagen neer te zetten is dan wel wenselijk.
Reputatie 7
Badge +2
De plaats om een kinderwagen te plaatsen is niet in een stilte coupé gesitueerd. De plek die u bedoeld is niet bestemd voor kinderwagens, het staat ook niet als kinderwagenplek aangegeven. Kinderwagens kunnen op de balkons staan, in geen enkele coupé is daar ruimte voor. Als er wel ruimte is in een coupé is deze voor een invalide wagen.
Reputatie 7
Badge +3
Maar eerlijk gezegd vind ik de ruimte op veel balkons te klein om daar zonder hinder een kinderwagen te plaatsen en er in geen enkele trein aangegeven waar een kinderwagen kan staan. De plekken waar wel ruimte is zijn dan toch de rolstoelplekken en de fietsbalkons maar die zijn weer niet bedoeld voor kinderwagens.
Hallo Flexxie en welkom bij de NS Community.

Zoals je in de bovenstaande comments al kunt lezen is het plaatsnemen met een kinderwagen in de stiltecoupé op zijn zachtst gezegd discutabel. De kinderwagen op zichzelf staat dan op een invalide plek. Er is in de meeste treinen helaas geen speciale toegewezen plek voor een kinderwagen. Je kunt de kinderwagen, zoals anderen al suggereerden, plaatsen op het balkon. Jij en je kind(-eren) kunnen vervolgens plaats nemen in een reguliere coupé. Niet ideaal maar wel de beste manier.

Reageer