beantwoord

Minimale afstand in de trein

• 4 april 2020
  • 63 reacties
  • 1377 Bekeken

Reputatie 2

In het kader van alle maatregelen omtrent Covid-19 heb ik een vraag met betrekking tot de minimale onderlinge afstand tijdens reizen .

Ik begrijp dat de indeling van de treinen niet aangepast kan worden. Het afzetten van plaatsen zodat de afstand wel aangehouden kan worden zou een optie zijn maar geen haalbare ben ik bang. 

Is het toegestaan om 1e klas te gaan zitten indien er geen mogelijkheid is om de minimale afstand te houden in de 2e klas?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 4 april 2020, 11:09

Goedemorgen Peter_S. Welkom bij de NS Community.

Hoewel uit goede overtuiging, plaatsnemen in de 1e klas is enkel toegestaan met een geldig vervoersbewijs daarvoor,  ongeacht de situatie. De enige uitzondering op deze regel is wanneer een conducteur aangeeft dat dit wél mag.

Bekijk origineel

63 reacties

Goedemorgen Peter_S. Welkom bij de NS Community.

Hoewel uit goede overtuiging, plaatsnemen in de 1e klas is enkel toegestaan met een geldig vervoersbewijs daarvoor,  ongeacht de situatie. De enige uitzondering op deze regel is wanneer een conducteur aangeeft dat dit wél mag.

Reputatie 5

@Peter_S je kunt toch gewoon een eerste klas kaartje kopen? Ik zie het probleem niet?

Reputatie 2

Zou het een idee zijn om dit, zolang de crisis nog aanwezig is, wel toe te staan? Zeker gezien hoe er in het land door sommigen gereageerd wordt als er gevraagd wordt hier rekening mee te houden. Of mag ik dit van mijn medereizigers eisen? En komt de conducteur het oplossen als het fout loopt?

Ik ben afhankelijk van OV en beperk het al enorm maar zal bij uitzondering toch moeten reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Met een 1e klas vervoersbewijs is het toegestaan om in de 1e klas plaats te nemen en als het daar drukker is dan in de 2e klas, kun je 2e klas gaan zitten. Met een 2e klas kaartje 1e klas gaan zitten mag ook nu niet.

Neem een trein later of 'BLIJF THUIS' . NS vraagt om alleen met de trein te reizen als dat noodzakelijk is.

Reputatie 2

@Peter_S je kunt toch gewoon een eerste klas kaartje kopen? Ik zie het probleem niet?

Helaas is dat een optie die voor mij financieel niet haalbaar is door een beperkt budget.

Reputatie 5

Zou die 15% extra echt het verschil maken?

Reputatie 2

Met een 1e klas vervoersbewijs is het toegestaan om in de 1e klas plaats te nemen en als het daar drukker is danmin de 2e klas, kun je 2e klas gaan zitten. Met een 2e klas kaartje 1e klas gaan zitten mag ook nu niet.

Neem een trein later of 'BLIJF THUIS' . NS vraagt om alleen met de trein te reizen als dat noodzakelijk is.

Ik begrijp alle mitsen en maren. Ik heb het hier dan ook over die enkele keer dat het noodzakelijk is. Dus een standaard antwoord is niet een oplossing.

Reputatie 2

Kunt u in andermans beurs kijken? Of bent u bereidt om dit voor elk persoon met een erg kleine beurs te betalen?

Reputatie 7
Badge +3

Zou het een idee zijn om dit, zolang de crisis nog aanwezig is, wel toe te staan? Zeker gezien hoe er in het land door sommigen gereageerd wordt als er gevraagd wordt hier rekening mee te houden. Of mag ik dit van mijn medereizigers eisen? En komt de conducteur het oplossen als het fout loopt?

Ik ben afhankelijk van OV en beperk het al enorm maar zal bij uitzondering toch moeten reizen.

Nee dat is geen goed idee. De 1e klas zal dan bevolkt raken met mensen die een 2e klas kaartje hebben. Voor de wel hier voor betalende 1e klas reiziger zal dan geen plaats zijn.

Nogmaals ga alleen met de trein als dit noodzakelijk is en BLIJF anders gewoon THUIS!

Reputatie 5

@Peter_S

Het gaat mij er om dat ik hier op het forum erg veel pogingen zie om de omstandigheden voor eigen voordeel te gebruiken en daar heb ik weerzin tegen.

Ik zou zeggen: zoek een plek in de trein waar je voldoende afstand hebt, als dat niet op een stoel is, dan gewoon staan bij de deur en als dat ook niet lukt (te druk) dan zou ik die trein gewoon voorbij laten gaan en wachten op de volgende. Zo kan het ook.

Nogmaals ga alleen met de trein als dit noodzakelijk is en BLIJF anders gewoon THUIS!

Dat doet TS toch ook al? Of wil je de reden hebben waarom TS het wél noodzakelijk acht om te reizen?

Reputatie 2

Nee dat is geen goed idee. De 1e klas zal dan bevolkt raken met mensen die een 2e klas kaartje hebben. Voor de wel hier voor betalende 1e klas reiziger zal dan geen plaats zijn.

U hoeft geen hoofdletters te gebruiken om een punt nogmaals te maken. Had het de eerste keer al gelezen vandaar onder andere ook de reactie. 

Ik meen dat de bedoeling van een forum  is om open over dingen te discussiëren  en niet om mensen af te snauwen.

Ik haal dit aan omdat ik zie, lees en hoor wat er in ons land gebeurt. 

Ja ik reis alleen als het nodig is, ja ik maak netjes gebruik van de klasse waar ik voor betaal, nee het is niet altijd een optie een trein  later te nemen.

Wat ik probeer is bewustwording te creëren voor ALLE personen die van het ov gebruik maken. Niet alleen de mensen die alle oplossingen kunnen betalen maar ook zij die dat niet kunnen.

Reputatie 2

@Peter_S

Het gaat mij er om dat ik hier op het forum erg veel pogingen zie om de omstandigheden voor eigen voordeel te gebruiken en daar heb ik weerzin tegen.

Ik zou zeggen: zoek een plek in de trein waar je voldoende afstand hebt, als dat niet op een stoel is, dan gewoon staan bij de deur en als dat ook niet lukt (te druk) dan zou ik die trein gewoon voorbij laten gaan en wachten op de volgende. Zo kan het ook.

Probeer het eens door een andere bril te zien. 

Ben je minder valide? 

Heb je een kleine tot erg kleine beurs?

Ben je afhankelijk van OV?

Is een andere trein niet altijd een optie?

Iets meer medeleven in plaats van te papagaaien wat er al bekend is qua regels zou fijn zijn.

Reputatie 2

Dat doet TS toch ook al? Of wil je de reden hebben waarom TS het wél noodzakelijk acht om te reizen?

Dank je

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan niet bepalen of een treinreis al dan niet noodzakelijk is. @Peter_S kan dat voor zichzelf wel bepalen en met het feit dat het niet toegestaan is om met een 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas te gaan zitten , kan hij alsnog voor zichzelf bekijken of hij de reis nog steeds noodzakelijk vindt.

Ik kan niet bepalen of een treinreis al dan niet noodzakelijk is. @Peter_S kan dat voor zichzelf wel bepalen en met het feit dat het niet toegestaan is om met een 2e klas vervoersbewijs in de 1e klas te gaan zitten , kan hij alsnog voor zichzelf bekijken of hij de reis nog steeds noodzakelijk vindt.

Waarom dan tot 2 keer toe de belerende oproep om niet te reizen, waarbij de 2e keer nota bene is op een reactie waarin TS aangeeft dat er bij uitzondering gereisd wordt? 

Reputatie 4

De 1e klas toeslag bij reizen op saldo is nog steeds 65%, bij NS Flex 50%. Misschien dat je het probleem dan wel ziet?

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Peter_S  Het is fijn dat u bewustwording voor alle treinreizigers wilt en dat wil ik ook. Alleen lopen onze intenties uit een. De 1e klas openstellen voor 2e klasreizigers is geen oplossing en niet eerlijk voor de mensen met een 1e klas vervoersbewijs. Bewustwording is afstand houden en alleen met OV reizen indien noodzakelijk.

En nee, ik heb geen auto en reis normaal gesproken met OV als dit te ver is om te fietsen. Maar nu reis ik even niet.

Voor de rest wens ik u een goed weekend en fijne treinreis.

De 1e klas toeslag bij reizen op saldo is nog steeds 65%, bij NS Flex 50%. Misschien dat je het probleem dan wel ziet?

Ik vermoed dat eriksl probeert aan te geven dat zo'n 15% van de treincapaciteit 1e klas is, dus de extra ruimte bij het vrijgeven van de 1e klas. Hoe weinig het ook mag klinken, elke uitbreiding van capaciteit is er één, de reden ook dat ik mijn reguliere werk met 25% heb gereduceerd en nu zo'n 30 uur per week bij spring in één van de vitale sectoren. Alle beetjes helpen, zeker daar.

Reputatie 7
Badge +3

@Popeye Ik sta gelukkig niet alleen met wat jij belerende oproep noemt: het kabinet en NS doen dit ook.

Ik begrijp inmiddels ook dat de enige goede antwoord de volgende moet zijn: ja, u mag met uw 2e klas kaartje in de 1e klas zitten?

Reputatie 2

Beste @Peter_S  Het is fijn dat u bewustwording voor alle treinreizigers wilt en dat wil ik ook. Alleen lopen onze intenties uit een. De 1e klas openstellen voor 2e klasreizigers is geen oplossing en niet eerlijk voor de mensen met een 1e klas vervoersbewijs. Bewustwording is afstand houden en alleen met OV reizen indien noodzakelijk.

En nee, ik heb geen auto en reis normaal gesproken met OV als dit te ver is om te fietsen. Maar nu reis ik even niet.

Voor de rest wens ik u een goed weekend en fijne treinreis.

Ik denk dat we eerlijkheid even niet aan moeten gaan halen. Dat is een totaal andere discussie.

Als we nu het deel 1e/2e klas even laten en op een ander deel ingaan wat tot nu toe genegeerd wordt: handhaving

Situatie:

Ik zit in de trein, keurig 2e klas, en hou voldoende afstand. Er komen reizigers bij in de coupe die op 60 cm afstand gaan zitten. Ik spreek ze aan en ze weigeren weg te gaan. Ik ben slecht te been,  hoe kan ik de conducteur bereiken om mij te helpen dit op te lossen?

Reputatie 2

@PopeyeIk sta gelukkig niet alleen met wat jij belerende oproep noemt: het kabinet en NS doen dit ook.

Ik begrijp inmiddels ook dat de enige goede antwoord de volgende moet zijn: ja, u mag met uw 2e klas kaartje in de 1e klas zitten?

Nee absoluut niet, u mist mijn intentie volledig ben ik bang.

De vraag is wat kunnen wij, NS en reizigers gezamenlijk, doen in bepaalde situaties.

Ik had niet de verwachting dat mijn suggeste over zou worden genomen, helaas, maar een open discussie zou mooi zijn.

@PopeyeIk sta gelukkig niet alleen met wat jij belerende oproep noemt: het kabinet en NS doen dit ook.

Exact, en dat zou voldoende moeten zijn. Het is zeker niet nodig dit bij herhaling aan dezelfde persoon te richten, zeker als die al heeft aangegeven alleen bij uitzondering te reizen.

Dat zeg ik niet, het zou in elk geval een overweging kunnen zijn om minder terughoudend te zijn met het vrijgeven van de 1e klas tijdens een reis. Een conducteur heeft die mogelijkheid én heeft inzicht in de drukte in de trein. Het antwoord dat hier nu alleen komt is “kan niet, mag niet, gaat niet gebeuren”, en dat het liefst door minimaal 5 personen achter elkaar. Is dit signaal al wel eens doorgezet richting NS management?

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht dat die 15% slaat op het aantal extra zitplaatsen met de 1e klas erbij gerekend. Afhankelijk van het treintype is zo'n 15% tot 20% van het totaal aantal stoelen 1e klas. Er zijn natuurlijk altijd mensen die al een 1e klas vervoerbewijs hebben, die daar dus wel voor willen betalen, waardoor het aantal vrij 1e klas stoelen zo rond de 15% uitkomt.  Dus, zou 15% extra stoelen echt het verschil maken?

En degene die wel betalen voor een 1e klas vervoerbewijs, om bv meer ruimte te hebben, worden dan geconfronteerd met meer reizigers met een 2e klas vervoerbwijs die 1e klas gaan zitten. Het kan hierdoor in de 1e klas juist een stuk drukker worden dan in de 2e klas. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Exact, en dat zou voldoende moeten zijn. Het is zeker niet nodig dit bij herhaling aan dezelfde persoon te richten, zeker als die al heeft aangegeven alleen bij uitzondering te reizen.

Dat zeg ik niet, het zou in elk geval een overweging kunnen zijn om minder terughoudend te zijn met het vrijgeven van de 1e klas tijdens een reis. Een conducteur heeft die mogelijkheid én heeft inzicht in de drukte in de trein. Het antwoord dat hier nu alleen komt is “kan niet, mag niet, gaat niet gebeuren”, en dat het liefst door minimaal 5 personen achter elkaar. Is dit signaal al wel eens doorgezet richting NS management?

Ja, deze vraag is al vaker aan de orde geweest en het standaard antwoord is wat @Sascha NS hierboven ook heeft aangegeven. Op drukke trajecten wordt de capaciteit uitgebreid, maar dat kan alleen als er meldingen over te drukke treinen zijn.

Een conducteur kan indien nodig bij drukte de 1e klas vrijgeven. Dat zal dan omgeroepen worden in de betreffende trein.

Reageer