beantwoord

Minimale afstand in de trein

• 4 april 2020
  • 63 reacties
  • 1320 Bekeken

Reputatie 2

In het kader van alle maatregelen omtrent Covid-19 heb ik een vraag met betrekking tot de minimale onderlinge afstand tijdens reizen .

Ik begrijp dat de indeling van de treinen niet aangepast kan worden. Het afzetten van plaatsen zodat de afstand wel aangehouden kan worden zou een optie zijn maar geen haalbare ben ik bang. 

Is het toegestaan om 1e klas te gaan zitten indien er geen mogelijkheid is om de minimale afstand te houden in de 2e klas?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 4 april 2020, 11:09

Goedemorgen Peter_S. Welkom bij de NS Community.

Hoewel uit goede overtuiging, plaatsnemen in de 1e klas is enkel toegestaan met een geldig vervoersbewijs daarvoor,  ongeacht de situatie. De enige uitzondering op deze regel is wanneer een conducteur aangeeft dat dit wél mag.

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7
Badge

@Trein-Dgraag een overzicht van alle topics waar ik letterlijk zeg in cursief met vetgedrukte letters: Reis niet met de NS trein als dat niet noodzakelijk is!!!!

Nou hier in dit topic heb je het alweer luid en duidelijk laten weten. Kijk maar.

MoDe schreef:

Neem een trein later of 'BLIJF THUIS' . NS vraagt om alleen met de trein te reizen als dat noodzakelijk is.

Badge

Dat komt omdat sommige NS medewerkens (conducteurs machinisten) dat ook al steeds brullen hier op het forum. En de andere blaten dat na. Keer op keer op keer op keer…..ect.

Ze kunnen beter gewoon die trein langer maken en tijdelijk de 1e klas afschaffen.

De beste oplossing is om het OV compleet plat te gooien, dan zijn deze oeverloze discussies ten einde. Antwoord is gewoon duidelijk en die werkwijze zal niet wijzigen. Veel treinen zijn reeds verlengt en worden nog steeds gevuld met een flink aantal mensen die lekker ergens gaan winkelen of er met de fiets op uit trekken.  Dat zijn nu echt de noodzakelijke reizen ja.

En als er inderdaad zoveel problemen gemaakt worden in de trein om afstand te bewaren is het enige wat de HC nog kan doen een omroep plaatsen, wordt daar geen gehoor aan gegeven blijft de trein staan tot de politie er is om te handhaven.

@AarDie call for aid knop is er dus NIET voor dit soort dingen, die oproep komt bij de machinist binnen en deze moet hem ook afhandelen.  Dus gaarne alleen voor de echte noodgevallen gebruiken en niet voor andere dingen.

Reputatie 7
Badge

Dat komt omdat sommige NS medewerkens (conducteurs machinisten) dat ook al steeds brullen hier op het forum. En de andere blaten dat na. Keer op keer op keer op keer…..ect.

Ze kunnen beter gewoon die trein langer maken en tijdelijk de 1e klas afschaffen.

De beste oplossing is om het OV compleet plat te gooien, dan zijn deze oeverloze discussies ten einde. Antwoord is gewoon duidelijk en die werkwijze zal niet wijzigen. Veel treinen zijn reeds verlengt en worden nog steeds gevuld met een flink aantal mensen die lekker ergens gaan winkelen of er met de fiets op uit trekken.  Dat zijn nu echt de noodzakelijke reizen ja.

En als er inderdaad zoveel problemen gemaakt worden in de trein om afstand te bewaren is het enige wat de HC nog kan doen een omroep plaatsen, wordt daar geen gehoor aan gegeven blijft de trein staan tot de politie er is om te handhaven.

@AarDie call for aid knop is er dus NIET voor dit soort dingen, die oproep komt bij de machinist binnen en deze moet hem ook afhandelen.  Dus gaarne alleen voor de echte noodgevallen gebruiken en niet voor andere dingen.

Heb je wel eens goed rondgekeken overal? de meeste mensen zijn gewoon thuis (inlc ik). Mischien moeten julie maar gewoon eens even lekker naar jullie zelf kijken.

En een kleine trein in zetten in deze tijd is gewoon gevaarlijk ja klopt!

Badge

@Trein-Dtje reist niet met de trein maar weet wel overal over te oordelen van achter zijn computer op de bank, ga toch eens lekker aan je huiswerk of zo in plaats van hier te lopen trollen in elk topic.

Reputatie 7
Badge

Nee ik reis niet eens meer de trein nu. Ik ben met de auto altijd. Zo kan ik nauwelijks nog besmet raken.

Reputatie 7
Badge +3

Nee ik reis niet eens meer de trein nu. Ik ben met de auto altijd. Zo kan ik nauwelijks nog besmet raken.

Dus je woont in jouw auto? Want je zegt zelf dat je gewoon thuis bent. Reageer niet als je niets te zeggen hebt.

Reputatie 7
Badge +3

@Trein-Dgraag een overzicht van alle topics waar ik letterlijk zeg in cursief met vetgedrukte letters: Reis niet met de NS trein als dat niet noodzakelijk is!!!!

Nou hier in dit topic heb je het alweer luid en duidelijk laten weten. Kijk maar.

MoDe schreef:

Neem een trein later of 'BLIJF THUIS' . NS vraagt om alleen met de trein te reizen als dat noodzakelijk is.

Ik wacht nog op een volledig overzicht waar ik volgens jou het volgende gezegd heb: 'Reis niet met de NS trein als dat niet noodzakelijk is!!!!’

Jij komt nu met iets uit dit topic, terwijl jij aangeeft dat ik de geciteerde zin in meerdere topics hebt geschreven.

Reputatie 2

Kinders kunen we stoppen met persoonlijke aanvallen naar elkaar? 

Persoonlijke vetes graag ergens anders uitvechten.

Reputatie 6

Er speelt nog een issue wat betreft minimale afstand. De 1,5 meter geldt niet voor gezinnen of reizigers uit 1 huishouden. Ik kan als HC niet aan reizigers zien of ze uit hetzelfde huishouden komen. Ik heb natuurlijk wel vermoedens.

Yups. Hier was er al een overijverige flik die twee mannen een PV aansmeerde wegens “geen 1.5m”.

De twee heren waren al 20 jaar getrouwd...

Badge +3

In Amsterdam ook een mannelijk stel in een supermarkt waar op een gegeven moment politie bij gehaald werd.

Ze kwamen wat kleinigheden kopen, winkelwagentje of minimaal een mandje verplicht voor jullie allebei. “Wij horen bij elkaar” telde niet, dus na veel protest toch maar gedaan.

Staan ze samen bij de zelfscankassa, wordt die uitgezet door gniffelend personeel achter de balie. Andere kassa… zelfde!

Politie vond het ook maar een raar verhaal “moeten wij hiervoor komen?”, maar heeft de heren toch maar onder gelach van de twee dames achter de servicebalie naar buiten geleid, met excuses (en later ook van AH).

In Amsterdam ook een mannelijk stel in een supermarkt waar op een gegeven moment politie bij gehaald werd.

Ze kwamen wat kleinigheden kopen, winkelwagentje of minimaal een mandje verplicht voor jullie allebei. “Wij horen bij elkaar” telde niet, dus na veel protest toch maar gedaan.

Staan ze samen bij de zelfscankassa, wordt die uitgezet door gniffelend personeel achter de balie. Andere kassa… zelfde!

Politie vond het ook maar een raar verhaal “moeten wij hiervoor komen?”, maar heeft de heren toch maar onder gelach van de twee dames achter de servicebalie naar buiten geleid, met excuses (en later ook van AH).

Ik begrijp het verhaal van de kassa die uitgezet wordt niet helemaal, maar je zou je wel kunnen afvragen of het zinvol is om in deze tijd met 2 personen boodschappen te doen voor eenzelfde huishouden. Hier wordt bij de ingang van de supermarkt verzocht om maar met 1 persoon naar binnen te gaan, om de drukte te reguleren vind ik dat een prima uitgangspunt.

Reputatie 7
Badge +3

Hier wordt bij de ingang van de supermarkt verzocht om maar met 1 persoon naar binnen te gaan, om de drukte te reguleren vind ik dat een prima uitgangspunt.

Ik ook, maar sommigen hebben daar toch wat moeite mee ...

Reputatie 2

Op zich kan ik de frustratie van de TS wel begrijpen, als die de lege 1e klas coupe ziet terwijl maar met moeite een plekje met voldoende ruimte gevonden kan worden.

Consequentie is wel dat de discussie zich dreigt te verengen tot wel/ geen 1e klas openstellen. 

Eigenlijk zou de vraag algemener moeten. Hoe behouden we voldoende ruimte om ons heen tijdens een noodzakelijke treinreis. Of een andere vraag. Hoe kunnen  we onszelf voldoende voor elkaar afschermen? 

Dat dan in de discussie wordt aangetipt wat dan wel en niet als een noodzakelijke reis wordt geacht hoeft helemaal niet verkeerd zijn en kan helpen bij de collectieve meningvorming. Zolang we ons tenminste niet tot jij-bakken laten verleiden. 

Vandaag 's middags toch last gehad van een te korte trein. In normale tijden is zoiets al vervelend, nu is dat extra lastig. Heb dit ook gemeld in de app. Ook mij zet dit te denken. Kan de NS niet wat beter zijn best doen (twee treinstellen was een treinstel geworden)? Maar ook: wil ik dit wel? Met werkgever was een 50-50 basis thuiswerken besloten. Het voelt nu als teveel... Zeker de eerste weken stonden mijn dagen op het werk niet stil en was het nodig. Zelf had ik mede te zorgen dat anderen remote konden werken. Nu dit remote werken aan het rollen raakt kan ik mijzelf de vraag stellen of zelf meer remote werken mogelijk is. Nu is dat met engineering werkzaamheden (gelieerd daan industrie) misschien nog iets lastiger dan met een gemiddelde kantoorbaan, in mijn beeld tenminste. Toch zie ik ook het bedrijf waar ik werk nu flink veranderen. Dat is misschien wel de winst uit deze crisis. Maar net als dat NS als organisatie een traagheid kent in veranderen is dat voor andere bedrijven ook het geval. Ik kan hier precies definiëren hoe ik een engineeringbaan remote kan maken. Want dat kan. Dit faciliteren is een tweede, want aan die verandering zijn kosten verbonden. Net als NS kunnen ook bedrijven dit soort kosten niet direct nemen. We zijn allemaal door corona overvallen. 

Fascinerend vind ik het wel. Bij mijn wat conservatieve werkgever is ook de thuiswerk geest uit de fles. En die gaat er niet meer in terug. Wat dat betreft denk ik dat Corona een trendbreuk kan gaan betekenen. Voor organisaties en ondernemingen om anders met werken en leven om te gaan. Voor een vervoerder als NS om misschien een verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit te bewerkstelligen. Zou het kunnen dat na deze hele crisis we uitkomen op heel wat minder structurele reizigerkilometers dan waar we de crisis mee begonnen? Simpelweg omdat velen inmiddels hun leven anders hebben ingericht?

Hoe dan ook moeten we naar een 1,5 m economie. Dit vraagt de nodige verandering van ons reizigers, en ook van NS als vervoersbedrijf. In die zin herdefinieert corona hoe we met elkaar zullen gaan samenleven.

Reageer