beantwoord

moet overstap op eerstvolgende trein als je de vorige miste?

• 23 januari 2017
  • 7 reacties
  • 226 Bekeken

goedemiddag, ik wil voor 7 mensen vanuit verschillende plaatsen in vlaanderen naar leiden reizen. ik doe dat via antwerpen en rotterdam maar ik merk dat ik in rotterdam maar 2 minuten overstaptijd heb met deze groep (kinderen en senioren). stel dat ik de overstap mis, mag ik dan (zoals in belgie), gelijk welke trein naar leiden nemen? (dus bv eerst in rotterdam een hapje eten? en dus niet de eerstvolgende)?
icon

Beste antwoord door Thom 23 januari 2017, 11:07

Als u de trein in Rotterdam mist, mag u gewoon de volgende naar Leiden nemen. Met een internationaal ticket mag u ook een hapje eten en verder gaan. Het is niet anders dan wat de praktijk is in uw mooie land.

Overigens wijs ik u op de mogelijkheid in Nederland vanaf Roosendaal met een groepsretour te reizen. Het is natuurlijk erg Nederlands opgemerkt 😉, maar het kan flink goedkoper zijn.

https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/ns-groepsretour
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als u de trein in Rotterdam mist, mag u gewoon de volgende naar Leiden nemen. Met een internationaal ticket mag u ook een hapje eten en verder gaan. Het is niet anders dan wat de praktijk is in uw mooie land.

Overigens wijs ik u op de mogelijkheid in Nederland vanaf Roosendaal met een groepsretour te reizen. Het is natuurlijk erg Nederlands opgemerkt 😉, maar het kan flink goedkoper zijn.

Reputatie 7
Badge +3
@Thom
In België ben je verplicht de eerstvolgende trein te nemen, je mag niet halverwege pauseren om een hapje te gaan eten. Vandaar dat het een logische vraag is of dat in Nederland wel mag..
Reputatie 6
Badge +2
In België ben je verplicht de eerstvolgende trein te nemen, je mag niet halverwege pauseren om een hapje te gaan eten. Vandaar dat het een logische vraag is of dat in Nederland wel mag..
Het verbaast me dat de OP juist zegt dat het in België mag. bijdragevandennis
Het verbaast me dat de OP juist zegt dat het in België mag. bijdragevandennis

ik wist zelf ook niet dat het wel mocht (ging er vanuit dat het niet mocht) maar een chat met een nmbs-medewerker op nmbs.be verzekerde dat het in belgie geen probleem is om dat te doen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik gaf het aan met: Het is niet anders dan wat de praktijk is in uw mooie land.
Het is formeel zo dat het niet mag in België, maar het is een dode letter, geen conducteur noch een Belgische reiziger die zich er druk om maakt. Onze zuiderburen gaan hier wat anders mee om. Al zou het me niet verbazen als een Belgische conducteur dit in zou zetten tegen een zich grof gedragende Nederlander, dat dan weer wel 😉.

Ik ben wekelijks in België en hou van dit land, al is het een en ander wat onbegrijpelijk in de Nederlandse ogen. Dat zal ook wel zo blijven.

Voor de boekenlezers: Het Belgisch Labyrint, Geert van Istendaal. Hilarisch. Het verklaart niet, maar maakt wel veel duidelijk. Ik hoop maar dat ik die zin niet hoef uit te leggen 😉

Thom,

Je vergeet blijkbaar dat het hier over Belgen gaat? En dat groepsretourtickets enkel met iDEAL te koop zijn?

In mijn ogen is de kans dat een van hen iDEAL heeft eerder miniem. Zeker als je weet dat Belgen buitenlandse rekeningen op hun (personen)belastingbrief moeten aangeven. De federale belastingdienst denkt als je daar iets invult in eerste plaats aan fraude (een van je favoriete woorden i.v.m. groepsretour), witwassen en andere criminele activiteiten voor ze aan grensarbeiders die hun loon op een lokale rekening moeten ontvangen en euh ... treinkaartjes denken.

Of gaat leentjerymen voor haar groep via het forum groepsretourtickets kunnen kopen?

En dat er niemand van de Belgische HC's kijkt naar de voorwaarden weet ik nog niet. Ik zat een tijd terug voor 9u in een Belgische trein. HC kwam tijdens controle een 65+er tegen met een kaartje dat pas vanaf 9u geldig was. Hij wou haar van een 'geldig' kaartje inclusief boete voorzien omdat ze zelfs na de overstap nog te vroeg in de trein zou zitten. En eerst even in het station een koffietje gaan drinken en na 9u verder reizen mocht niet, omdat ze dan 'haar reis onderbrak'. Gelukkig voor mevrouw waren we sneller op het overstapstation dan dat de HC zijn briefje geschreven had.
Reputatie 7
Badge +4
Ach, ik heb veel Belgen daar juist op gewezen hoor, ik loop hier al even mee 😉 Dat vergeten vraag ik me dus af. Ik heb ook regelmatig aangegeven dat er een groot verschil is tussen de Beneluxtrein, waar men strikt controleert - dat moet ook - en de rest van België.
Als je kaartje na negen uur pas geldig is, is er niks mis mee dat te handhaven, al mag men bij senioren ook wel eens wat flexibel zijn. Is ook vaak zo.

Reageer