beantwoord

Mogen conducteurs in de 1e klas kabines met zes stoelen zitten?

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik heb een 1e klas weekendvrij abonnement en vind het heel fijn dat ik lekker in mn eentje in de 6 stoels stiltekabines kan zitten. Echter zitten er vaak al conducteurs. Ik heb dan geen zin om er te gaan zitten of er wat van te zeggen. Het zou fijn zijn als zij niet in die kabines gingen zitten. Ik betaal namelijk speciaal meer voor 1e klas... Wat vindt de NS hiervan?
icon

Beste antwoord door Wes C. Addle 16 mei 2017, 00:33

Heb het laatst ook meegemaakt in de 1e klasse. Vier conducteurs in uniform (1 vrouw, 3 mannen), die daar breeduit plaatsnamen en even uitgebreid hun dating- en andere avonturen van het afgelopen weekend zaten door te nemen...

Het zijn soms bijna net normale mensen... ;)

Het is al een paar keer eerder vermeld op het forum, maar even voor de zekerheid nog een keer vermelden: als je iemand in de trein ziet zitten met een NS-uniform dan betekend dit niet dat dit de dienstdoende HC('s) is/zijn. Het kan best dat je iemand ziet die aan het passagieren is, dan wel naar huis/standplaats/opleiding.

Veel collega's hebben overigens een geldige 1e klasse kaart. Tijdens werktijd mag je overal plaatsnemen op de trein. Het vak van HC is arbotechnisch zeer belastend voor de gewrichten, dus zelf ga ik ook regelmatig 'zitten' als ik m'n taken er eenmaal op heb zitten omdat ik graag over 10 jaar nog wel een beetje normaal wil kunnen lopen. Meestal ga ik zelf, mits mogelijk, op het balkon zitten. Maar soms kan dit niet en dan neem ik wel eens plaats in de eerste klasse. Waar je overigens ook gaat zitten er zijn altijd wel mensen die er aanstoot aan nemen, of het nou 1e/2e-klasse, balkon, HC-hok of onbemande cabine is. Zelf probeer ik de plek uit te kiezen die het minst 'stoort'.
Bekijk origineel

14 reacties

Ja, als conducteurs met een geldig vervoersbewijs reizen, mogen ze met zes personen in een zes stoels stiltecabine zitten.
Reputatie 4
Maar dan worden ze wel geacht om daar in stilte hun werkzaamheden te doen 😉
Heb het laatst ook meegemaakt in de 1e klasse. Vier conducteurs in uniform (1 vrouw, 3 mannen), die daar breeduit plaatsnamen en even uitgebreid hun dating- en andere avonturen van het afgelopen weekend zaten door te nemen...
Net de eerste klas uitgegooid omdat ik er stond /leundin lege coupe.. dat mocht niet ik moest staanin de tweede klas of in de tussenpaden. Belachelijk dat je toeslag voor een trein betaald en als beest behandeld wordt. ( rotterdam -schiphol).
Hallo NC85 en welkom op het NS Forum,

Zoals Nooduitgang al aangaf mag iedereen, dus ook eigen personeel, met de trein reizen als ze maar in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Ze mogen zelf hun zitplaats kiezen net als ieder ander.
Reputatie 5
Badge
Maar dan worden ze wel geacht om daar in stilte hun werkzaamheden te doen ;)
En ook niet deze af te sluiten om hun tas in op te bergen. Heel soms kom ik dit nog wel eens tegen, helaas.
Reputatie 3
Ik moet hierbij wel zeggen dat de hinderlijke gewoonte bestaat om de twee hokjes als een vrijbrief beschouwen om hardop te praten. Zelf probeer je in zo'n hokje van de stilte te genieten, maar juist anderen, waaronder HC's, denken dat je in zo'n hokje kan bijkletsen...
Reputatie 1

Het zijn soms bijna net normale mensen... ;)

Het is al een paar keer eerder vermeld op het forum, maar even voor de zekerheid nog een keer vermelden: als je iemand in de trein ziet zitten met een NS-uniform dan betekend dit niet dat dit de dienstdoende HC('s) is/zijn. Het kan best dat je iemand ziet die aan het passagieren is, dan wel naar huis/standplaats/opleiding.

Veel collega's hebben overigens een geldige 1e klasse kaart. Tijdens werktijd mag je overal plaatsnemen op de trein. Het vak van HC is arbotechnisch zeer belastend voor de gewrichten, dus zelf ga ik ook regelmatig 'zitten' als ik m'n taken er eenmaal op heb zitten omdat ik graag over 10 jaar nog wel een beetje normaal wil kunnen lopen. Meestal ga ik zelf, mits mogelijk, op het balkon zitten. Maar soms kan dit niet en dan neem ik wel eens plaats in de eerste klasse. Waar je overigens ook gaat zitten er zijn altijd wel mensen die er aanstoot aan nemen, of het nou 1e/2e-klasse, balkon, HC-hok of onbemande cabine is. Zelf probeer ik de plek uit te kiezen die het minst 'stoort'.
Reputatie 6
Badge
@Pejeka,

Geloof het of niet, maar ook conducteurs hebben een sociaal leven 😛
Akkoord conducteurs zijn ook gewoon mensen en zitten in een eerste klas cabine prima. Niets mis mee. Totdat dit een stilte cabine betreft en men daar met vijf of zes man hardop gaat zitten kletsen. Zelfs een keer meegemaakt dat een van deze conducteurs mij erop aansprak dat ik praatte in die cabine. Terwijl zijzelf de dag ervoor dezelfde cabine luidruchtig aanwezig was. Ja conducteurs zijn ook mensen, en iedereen is gelijk. Maar soms zijn sommige meer gelijk dan anderen.
Als ze in een stiltecabine zitten en luidruchtig aanwezig zijn, zou ik ze er persoonlijk op aanspreken als ik er last van heb. Zo lastig lijkt mij dat nou ook weer niet. En als ze zich niet aanpassen, gewoon nog een keer vragen.
Reputatie 6
Badge
Inderdaad vragen of ze stil kunnen zijn, meemaken dat ze direct jouw kaartje als eerst gaan controleren maar blijkt dat je bent ingecheckt en genieten hoe ze door de mand vallen 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een 1e klas weekendvrij abonnement en vind het heel fijn dat ik lekker in mn eentje in de 6 stoels stiltekabines kan zitten. Echter zitten er vaak al conducteurs. Ik heb dan geen zin om er te gaan zitten of er wat van te zeggen. Het zou fijn zijn als zij niet in die kabines gingen zitten. Ik betaal namelijk speciaal meer voor 1e klas... Wat vindt de NS hiervan?

Zo doen sommigen het al, Groningen-Rotterdam, 1 oktober 2016. Noblesse oblige tenslotte als je eerste klas reist. Hij heeft betaald, dat telt kennelijk Zou dat 6 x €39,00 geweest zijn?

Hij kan tenminste rustig reizen, alleen in de coupé en er kan niemand meer bij, geen conducteur die het zal proberen. Hoewel.....

Reputatie 4
Ook in de Intercity Brussel doen conducteurs dit regelmatig. Aangezien er maar weinig stiltecabines zijn (twee, dit waren er vroeger vier, maar sinds er een 1e klas rijtuig is weggehaald dus maar twee) vind ik dit erg hinderlijk als reiziger. Ik snap ook niet dat de NS er een extra 1e klas rijtuig bijplaatst dan hebben we dit probleem ook niet meer.

Reageer