beantwoord

mondkapje corona duidelijk! MAAR!

• 26 juni 2020
  • 34 reacties
  • 876 Bekeken

Goedemorgen,

Ik ga vanmiddag reizen met de trein 3 uur en 37 min. 

Nu snap ik dat ivm corona mondkapjes gedragen moeten worden en dat vind ik prima hoor, maar ik zit  2 uur en 15 min achter elkaar in de trein. Ik kan nu NERGENS duidelijk vinden hoe dat nu zit met eten en drinken. en dan bedoel ik ver al drinken mag ik nou wel of niet drinken? Ik slik ook medicatie die ik moet innemen, daarnaast 2 uur zonder vocht met 30 graden is voor geen enkel mens goed. Kan iemand mij dit duidelijk vertellen want ik ben nu wel een beetje in paniek.

Dank u wel alvast!

icon

Beste antwoord door Deventer 26 juni 2020, 09:05

Eten en drinken mag, maar of het qua besmettingsgevaar verstandig is moet je helemaal zelf bepalen. Buiten zal het misschien 30 graden zijn, de heerlijke airco in je trein zal voor verkoeling zorgen.

Bekijk origineel

34 reacties

ik kan je gerust stellen: het is gewoon toegestaan om af en toe het mondkapje af te zetten om iets te drinken of te eten.

Eten en drinken mag, maar of het qua besmettingsgevaar verstandig is moet je helemaal zelf bepalen. Buiten zal het misschien 30 graden zijn, de heerlijke airco in je trein zal voor verkoeling zorgen.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet het kapje zoveel mogelijk ophouden. Iets kleins eten of een slokje drinken mag, maar geen hele maaltijden.

Je kunt ook een pauze plannen in jouw reis en tussendoor uitstappen om te eten en te drinken.

Je moet het kapje zoveel mogelijk ophouden. Iets kleins eten of een slokje drinken mag, maar geen hele maaltijden.

Je mag al blij zijn als reizigers hun mond en NEUS kapje juist dragen, dat deze schoon is en na gebruik wordt weggegooid of gewassen. Denk dat geen OV medewerker zich druk gaat maken over de grote der maaltijd.

Reputatie 7
Badge +3

Je mag al blij zijn als reizigers hun mond en NEUS kapje juist dragen, dat deze schoon is en na gebruik wordt weggegooid of gewassen. Denk dat geen OV medewerker zich druk gaat maken over de grote der maaltijd.

De conducteur ziet alleen een momentopname. Maar je zal een paar uur lang een coupe moeten delen met iemand die geen mondkapje op heeft omdat hij/zij de hele reis aan het eten en drinken is (of doet alsof).

Ben opgegroeid binnen de zorg is ook mijn grootste erger punt 🤣

Reputatie 6

Kan uit ervaring vertellen dat het absoluut geen probleem is om te eten en te drinken. Met dit weer hoef je echt niet te verwachten dat daar moeilijk over gedaan wordt. Wel is de berichtgeving daarover onduidelijk en soms zelfs onjuist.

@MeisjeInDeTrein : Ik zou de adviezen van MJL sowieso maar naast je neerleggen. Deze man/vrouw lapt alle cornonamaatregelen voortdurend aan zijn laars.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er totaal niet moeilijk over gedaan wordt, is niet waar.

Zojuist moest m'n vriendin een stukje met de trein. Als zij het heel erg warm en benauwd heeft, loopt ze het risico een epileptisch-achtige aanval te krijgen. Ze kreeg het in de trein erg benauwd en zette even haar mondkapje af om een slokje water te nemen. De conductrice liep langs en zei dat ze het kapje direct weer op moest zetten. M'n vriendin deed dat met enige tegenzin, en vroeg aan de conductrice of die haar in de gaten wilde houden, want ze voelde zich echt heel slecht. De conductrice antwoordde dat ze dat zou doen. Nou, je raadt het al, m'n vriendin kreeg een minutenlange aanval (ze heeft twee stations gemist) en de conductrice was nergens te bekennen. Ook geen andere reizigers in de buurt. Uiteindelijk kwam ze vlak voor haar bestemming weer bij en kon ze uitstappen.
Ik snap dat je als conducteur inmiddels elke smoes wel zat bent, en niet constant op dezelfde plek kunt blijven, maar als iemand serieus vraagt om even in de gaten gehouden te worden, en je antwoordt bevestigend, dan vind ik het niet kunnen als dat vervolgens niet gebeurt. 't Is nu redelijk goed afgelopen, op wat achtergelaten bloed in de trein na, maar ik wou het toch ff kwijt.
(en ja, we hebben zelf ook de discussie of het dan wel zo verstandig is om met dit weer met de trein te gaan, waarschijnlijk niet, maar dat was niet zozeer het punt van dit verhaal)

Badge

@mrfreeze dit ben ik inderdaad met je eens, als iemand aangeeft niet in orde te zijn en vraagt aan een Hc om even toe te zien of het goed gaat moet je dat naar mijn idee gewoon doen.  Maar ik ben geen Hc natuurlijk maar @Loes kan hierin wel aangeven wat de handelswijze zou moeten zijn.

@mrfreeze 

Ik schrok toen ik het las. Juist tijdens deze hitte wordt er van je als HC verwacht extra te checken hoe het met je reizigers gaat. Dat is gewoon onze taak, ook voor Corona. 

Als jouw vriendin aangeeft niet lekker te zijn en de HC zou een oogje in het zeil houden, dan is er iets niet goed gegaan. Soms moet je je aandacht verdelen en als een reiziger niet in orde is, maar ik hoef er niet bij te blijven (er zijn verschillende situaties denkbaar), dan schakel ik hulp in van andere reizigers. Als het mis gaat om me te halen en dan geef ik ook aan waar ik te vinden ben. Vind ik het onverantwoord, blijf ik zelf in de buurt. Dat wordt er van me verwacht en ik blijf voor zover mogelijk verantwoordelijk voor mijn reizigers. Als ik iets niet kan weten, kan ik daar nooit verantwoordelijk voor zijn, wel voor de zaken die ik wel weet en dat is in dit geval sprake van.

Ook zonder "Loes" kunnen we het er denk ik over eens zijn dat een gastheer of vrouw (De Hoofdconducteur) welke om hulp wordt gevraagd door een reiziger dit ook zonder enige terughoudendheid onmiddellijk zelf bied, of voor hulp zorgt !

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat de HC in dit geval dacht dat het weer een smoesje was om geen mondkapje op te hoeven. M'n vriendin kennende, heeft ze misschien ook wel enigszins geïrriteerd gereageerd. Maar toch, ze kwam behoorlijk ontdaan thuis. Nou ja, hopelijk was dit een eenmalig incident.

Badge

Ook zonder "Loes" kunnen we het er denk ik over eens zijn dat een gastheer of vrouw (De Hoofdconducteur) welke om hulp wordt gevraagd door een reiziger dit ook zonder enige terughoudendheid onmiddellijk zelf bied, of voor hulp zorgt !

Dat gaf ik ook aan, ik gaf daarnaast aan dat ik niet de handelswijze weet van de Hc en dat weet Loes wel als Hc.

De handelswijze lijkt mij niet zo moeilijk, als je wordt gevraagd om hulp, en daar hoort een "oogje in het zeil houden" ook onder, dan doe je dat als personeel zeker, maar als reiziger natuurlijk ook. Kun je de hulpvraag niet zelf aan, dan zorg je ervoor dat je deze overdraagt aan een ander.

Reputatie 6

@MeisjeInDeTrein : Ik zou de adviezen van MJL sowieso maar naast je neerleggen. Deze man/vrouw lapt alle cornonamaatregelen voortdurend aan zijn laars.

Jezelf onnodig benadelen wanneer het is rustig is, is en blijft een feitelijk onredelijke verwachting waarmee je alleen jezelf in gevaar brengt en niemand anders helpt. Dat half Nederland spontaan besloten heeft om hun gezonde verstand de deur uit te doen mag nooit het probleem worden van iemand die in het beste belang van zichzelf en anderen denkt. 

Wel kan je veel bereiken door elkaar vriendelijk te vragen om rekening te houden met elkaars verwachtingen, want als iemand je beleefd vraagt of je nog even bij het inrijden van het station iets op wil doen dan zou je onbeschoft zijn om daar tegenin te gaan. Die conducteurs proberen ook gewoon maar hun werk te doen, en die zien het zelf ook echt niet zitten wat er nu allemaal van ze verwacht wordt. 

Reputatie 7
Badge

Als ik midden in de nacht, op een weg waar werkelijk niemand rijdt, veel te hard rij en er staat een flitser……...moet dan de boete ook maar uitblijven?

Er is immers niemand in de buurt?

Als ik midden in de nacht, op een weg waar werkelijk niemand rijdt, veel te hard rij en er staat een flitser……...moet dan de boete ook maar uitblijven?

Laat je niet telkens uit de tentje lokken 😀

Hij/zij krijgt daardoor weer alle aandacht, soms is niet reageren beter.

Badge

@Edwin 
Dat lijkt mij ook wel wat, kan ik toch nog een keer alle PK’s loslaten van mijn Mustang …  Of zouden ze er niet intrappen dat het dan wel mag omdat er toch niemand rijdt ???  :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat de HC in dit geval dacht dat het weer een smoesje was om geen mondkapje op te hoeven. M'n vriendin kennende, heeft ze misschien ook wel enigszins geïrriteerd gereageerd. Maar toch, ze kwam behoorlijk ontdaan thuis. Nou ja, hopelijk was dit een eenmalig incident.

Gaat het nu wel weer goed met haar? Mocht ze bang geworden zijn voor het reizen met mondkapje in het OV dan kan ze misschien stoppauzes inplannen tijdens de reis en/of een reiziger in de coupé vragen om haar in de gaten te houden. Dit lijkt mij echt geen ervaring om nog eens mee te moeten maken.

Reputatie 7

Racen over een stille snelweg kan je toch niet vergelijken met geen mondkapje dragen in een lege coupé. Voetgangers mogen ook niet bij rood licht oversteken als er geen verkeer is, toch blijft niemand staan wachten. Zo werkt dat nou eenmaal.

Badge

Racen over een stille snelweg kan je toch niet vergelijken met geen mondkapje dragen in een lege coupé. Voetgangers mogen ook niet bij rood licht oversteken als er geen verkeer is, toch blijft niemand staan wachten. Zo werkt dat nou eenmaal.

Het heeft het allemaal te maken met het overtreden van regelgeving, dus ja je kunt het gewoon vergelijken met elkaar.

Waarom zou een mondkapje niet op doen wel mogen en even lekker gas geven op de snelweg dan niet ??

Reputatie 3

Het heeft het allemaal te maken met het overtreden van regelgeving, dus ja je kunt het gewoon vergelijken met elkaar.

Waarom zou een mondkapje niet op doen wel mogen en even lekker gas geven op de snelweg dan niet ??

Wellicht heeft meneer gedacht aan mr. Boom, Paal of Vangrail...

Badge

Wellicht heeft meneer gedacht aan mr. Boom, Paal of Vangrail...

Die heb ik in al die jaren dat ik auto rij nog altijd weten te vermijden met de auto.  Maar het gorte voordeel van die objecten is dat je ze kunt zien, het Corona virus kun je niet zien dat is veel lastiger om dat te vermijden.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het nu wel weer goed met haar? Mocht ze bang geworden zijn voor het reizen met mondkapje in het OV dan kan ze misschien stoppauzes inplannen tijdens de reis en/of een reiziger in de coupé vragen om haar in de gaten te houden. Dit lijkt mij echt geen ervaring om nog eens mee te moeten maken.

Ja, 't gaat inmiddels weer prima, dank je. Het was in dit geval een reis van nog geen kwartier, dus stoppauzes zouden normaal gesproken niet nodig moeten zijn. Ze is ook wel koppig en niet iemand die snel om hulp vraagt, dus dat helpt dan ook niet echt mee. Maar daar hebben we het thuis al genoeg over :wink:  Voorlopig maar even het OV vermijden als het warm is en ze alleen is.

Reageer