beantwoord

Mondkapje en eten/drinken in de trein

• 9 mei 2020
  • 93 reacties
  • 16633 Bekeken

Ik reis normaliter ongeveer 2 uur met de trein naar mijn werk en 2 uur terug. Ivm tijdsbesparing ontbijt ik altijd in de trein. Maar hoe moet dat met de mondkapjesverplichting? Als ik mijn mondkapje naar beneden schuif is dat juist risicovol voor besmetting, je moet het mondkapje op de juiste manier volledig afdoen en weggooien en dan zou ik kunnen eten, maar als de conducteur langskomt zou ik een boete kunnen krijgen omdat ik op dat moment (tijdens ontbijt) even geen mondkapje draag. Hoe zit dat? 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 9 mei 2020, 17:44

Daar zijn ze nog niet helemaal over uit :slight_smile:  In een ander topic heeft een NS-medewerker aangegeven dat hier nog communicatie over komt. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen als er een totaalverbod op eten/drinken in de trein komt, maar we wachten het af ...

Bekijk origineel

93 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daar zijn ze nog niet helemaal over uit :slight_smile:  In een ander topic heeft een NS-medewerker aangegeven dat hier nog communicatie over komt. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen als er een totaalverbod op eten/drinken in de trein komt, maar we wachten het af ...

Dat zou niet zo mooi zijn. Moet ik wel heel vroeg opstaan om mijn ontbijt te kunnen eten en 2 uur zonder drinken is ook niet echt fijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Stiekem een broodje wegwerken op het toilet, eters worden de nieuwe rokers :wink: Al vraag ik me af of die omgeving de smaakbeleving ten goede komt.

Reputatie 6
Badge

De NMBS in België, waar mondkapjes al verplicht zijn, staan ze eten en drinken daarom niet toe in de trein. Het is ook eigenlijk van het belang van het mondkapje dat je die eigenlijk ook  niet eens aanraakt als je hem op doet.

Dus als je wilt eten, dan moet je dan buiten het station gaan staan, en daar je hapje of drankje opeten/drinken. En uiteraard een nieuw mondkapje meenemen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou niet zo mooi zijn. Moet ik wel heel vroeg opstaan om mijn ontbijt te kunnen eten en 2 uur zonder drinken is ook niet echt fijn. 

Misschien eens nadenken over verhuizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ivm tijdsbesparing kun je het ontbijt 's avonds klaarmaken en thee/koffie op weg naar station/halte opdrinken. Ook de boterham kan onderweg op of tussen het aankleden door.

2 uur zonder drinken in de trein zou geen probleem hoeven te zijn. Voor de altijd-en-overal-flesjes-mee cultuur konden we ook 2 uur zonder drinken. En anders een rietje onder het kapje door.

Reputatie 4

mm niet drinken onderweg dan een hamer mee voor raampje open te doen.
Zit prima de trein maar wat droge lucht dan gaat er raam open.

Badge

mm niet drinken onderweg dan een hamer mee voor raampje open te doen.
Zit prima de trein maar wat droge lucht dan gaat er raam open.

Als u dat gaat doen zal de trein vanwege veiligheidsredenen niet verder rijden met reizigers, heeft u zat tijd om te eten en van de frisse lucht te genieten op het perron met alle andere reizigers.

Ik weet alleen niet of u dan echt vrienden heeft gemaakt met alle andere reizigers.

Reputatie 4

Ik reis zelden nog maar als in eerst klas reis waar kaartje voor heb hoor.
En boel is leeg dan ga niet m`n kapje op houden wel nieuwe klaar liggen als de hc langs komt natuurlijk.

Reputatie 7

Ik reis zelden nog maar als in eerst klas reis waar kaartje voor heb hoor.
En boel is leeg dan ga niet m`n kapje op houden wel nieuwe klaar liggen als de hc langs komt natuurlijk.

Niet komen klagen op het forum als je dan een bon hebt gekregen :)

Reputatie 7
Badge +3

Wat een mentaliteit.

Reputatie 7

Ik geloof niet dat straks mensen niets meer zullen eten en/of drinken in de trein. Burgerlijke ongehoorzaamheid lonkt (er zijn genoeg mensen die een mondkapje toch al vrij nutteloos vinden). In Duitsland mag je ook niet eten en drinken in de trein sinds het mondkapje is ingevoerd, maar er schijnen er genoeg te zijn die het toch doen.

Natuurlijk. Je mag niet verwachten dat mensen dat accepteren. Er worden al meer dan genoeg onredelijke voorwaarden gesteld aan het met de trein reizen, van de zeer klantonvriendelijke OV-poortjes tot de regeling dat een vervoerbewijs geen recht geeft op een zitplaats, tot de mensonterende mondkapjesplicht. Eigenlijk is het allemaal onredelijk. Er zullen vast mensen zijn die zo over zich heen laten lopen, maar dat is even bezwaarlijk.

Juist daarom mag je hopen dat die dingen niet alleen door brutale hangjongeren worden geweigerd, maar ook keurige ambtenaren en studenten en oudjes op een dagjesreis. Anders wordt het wel heel makkelijk gemaakt om over je heen te laten lopen.

Badge

Helaas zullen we het voorlopig wel moeten accepteren dat alles anders is, of wil je graag nogmaals weken niets kunnen en mogen doen met allerlei bedrijven die verplicht dicht moeten.

We hebben het als inwoners van Nederland zelf in de hand in hoeverre er versoepelt kan worden en hoelang we van deze versoepeling kunnen genieten.  Als een grote groep alles in de wind gaat slaan en de cijfers weer te hoog oplopen dan zullen we weer verder in lockdown moeten, is dat dan wat je wil?

Er willen nu alweer te veel mensen met het OV om voldoende afstand te houden in de treinen en helaas wees afgelopen zaterdag ook weer uit dat het veel dagjesmensen zijn. Mensen zijn zelf onverantwoord bezig.

Reputatie 6

Knip een gat in je mondkapje en schuif je brood daardoor naarbinnen.

Zo lossen ze dat hier in Belgie op.

Badge

Knip een gat in je mondkapje en schuif je brood daardoor naarbinnen.

Zo lossen ze dat hier in Belgie op.

Laten we dan maar hopen dat de Nederlanders begrijpen dat als je dat doet dat het mondmasker geen functie meer heeft. :rolling_eyes:

Reputatie 6

Echt, dan sta je toch eerder op en ga je thuis lekker ontbijten.

Reputatie 7
Badge +3

Juist daarom mag je hopen dat die dingen niet alleen door brutale hangjongeren worden geweigerd, maar ook keurige ambtenaren en studenten en oudjes op een dagjesreis. Anders wordt het wel heel makkelijk gemaakt om over je heen te laten lopen.

Dan hoop ik voor die keurige ambtenaren en dagjesreizigers dat ze een paar goede wandelschoenen bij zich hebben.

Doe je soms ook zo moeilijk in een supermarkt wanneer je daar verplicht een karretje moet nemen terwijl je maar 1 boodschap nodig hebt?

Reputatie 7

Echt, dan sta je toch eerder op en ga je thuis lekker ontbijten.

Iedereen heeft het steeds over ontbijten in de trein. Wat denk je van snacken onderweg. Ik zag altijd genoeg mensen (veelal jongeren) met frikandelbroodjes e.d. van AH to Go midden op de dag in de trein. Al dat take-away spul. Terzijde: niet eten en drinken onderweg = flink omzetverlies voor de stationswinkels. 

Reputatie 6

Ja, dat klopt wel. Nederlandse stations en treinen zijn echte vreetschuren geworden.

Reputatie 7
Badge +3

Veel winkeltjes zijn op dit moment dicht

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou me trouwens meer zorgen maken om de kwaliteit van het voedsel dat op stations verkocht wordt dan of dit in de trein gegeten wordt of niet.

Al die troep zonder voedingsstoffen met veel te veel vet, suiker en zout is (mede) verantwoordelijk voor de hoge bloeddruk waar 2/3e van de coronapatiënten op de IC mee te maken heeft. Als je echt iets wilt doen voor de volksgezondheid mag je als vervoersbedrijven van mij daar een start mee gaan maken, maar dat is helaas nog ver weg.

Reputatie 6

Tja, NS verdient er goed aan. En een patatje met een lekkere flesje suikervol frisdrank gaat er altijd wel in.

Reputatie 5

Ik kan me niet voorstellen dat, omdat er al twijfel is over het positieve effect van mondkapjes, er HC's  zullen zijn die hevig gaan beboeten. Er zijn mensen die met enige regelmaat wat moeten drinken of eten, dat is nou eenmaal zo bij bepaalde ziektes. Door de uitgeklede zorg kan het gebeuren dat je zo ongeveer het halve land moet doorreizen om bij een ziekenhuis te komen. 

Het grote voordeel van de treinen van tegenwoordig… je kan van begin tot eind door ze heen kijken… dus tijd genoeg voor kapje op of neer, teug koffie, hap brood, kapje weer voor…. verrast worden door de HC…. geen zicht op…. 

Zouden we ook nog uitgevallen treinen krijgen omdat de HC, met mondkapje, ook niet kan/mag eten en flauw valt????

Nederland het land van onwerkbare regeltjes…..

Reputatie 6

Ik had van NS begrepen dat conducteurs waarschijnlijk niet gaan handhaven. We hadden trouwens ooit een minister die zei dat je in de trein een krantje en een croissantje mocht hebben. 

Reageer