beantwoord

Mondkapje en eten/drinken in de trein

Toon eerste bericht

121 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Daar zijn ze nog niet helemaal over uit :slight_smile:  In een ander topic heeft een NS-medewerker aangegeven dat hier nog communicatie over komt. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen als er een totaalverbod op eten/drinken in de trein komt, maar we wachten het af ...

Reputatie 7
Badge +3

Er zal maar een klein deel van de reizigers 2 uur achter elkaar in dezelfde trein zitten, zeker als het dagelijks is, de meesten hebben of een kortere reistijd of moeten tussendoor nog 1 of meerdere keren overstappen. 

Als ik een langere reis maak dan eet of drink ik zelf ook onderweg wat, maar dat is omdat het kan. Als niet kan dan kan het niet en zoek je een andere oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

Ervan uitgaande dat de samenleving als geheel, het meest gebaat is bij het minimaliseren van het aantal besmettingen

Ik denk dat daar een belangrijk verschil van denken ontstaat. Ik denk namelijk dat de samenleving als geheel het meest gebaat is bij het maximaliseren van het aantal besmettingen binnen de capaciteit van de zorg. Minimaliseren betekent een complete lockdown tot er een vaccin is, dat lijkt me gewoon geen reëel en ook geen gewenst scenario.

Reputatie 7
Badge +3

Ivm tijdsbesparing kun je het ontbijt 's avonds klaarmaken en thee/koffie op weg naar station/halte opdrinken. Ook de boterham kan onderweg op of tussen het aankleden door.

2 uur zonder drinken in de trein zou geen probleem hoeven te zijn. Voor de altijd-en-overal-flesjes-mee cultuur konden we ook 2 uur zonder drinken. En anders een rietje onder het kapje door.

Zou wel meteen dat irritante probleem oplossen ja. Wij krijgen ook niet enorme voorraden mee van mondmaskers, dus we moeten er slim mee omgaan. Zal echt wennen worden....

Men is nu bezig om de beschermingsmiddelen verder uit te werken, maar alleen een faceshield, daar heb ik nog niets over gelezen om eerlijk te zijn.

Er wordt bv wel over combi's gesproken, maar das allemaal nog toekomst muziek. 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, u heeft het goed gehoord, er werd uitdrukkelijk gezegd dat je geen medisch maskers moet gebruiken in het OV. Vraag me dan wel af of je een bekeuring krijgt als je wel een medisch masker draagt en of dat wel altijd duidelijk is. De chirurgische IIR masker lijken toch verdomd veel op wat die persoon op die foto draagt. 

Reputatie 7

Ik geloof niet dat straks mensen niets meer zullen eten en/of drinken in de trein. Burgerlijke ongehoorzaamheid lonkt (er zijn genoeg mensen die een mondkapje toch al vrij nutteloos vinden). In Duitsland mag je ook niet eten en drinken in de trein sinds het mondkapje is ingevoerd, maar er schijnen er genoeg te zijn die het toch doen.

Reputatie 6

Gaat NS niet doen. Ze verdienen aan al die vreettenten op de stations.

Natuurlijk. Je mag niet verwachten dat mensen dat accepteren. Er worden al meer dan genoeg onredelijke voorwaarden gesteld aan het met de trein reizen, van de zeer klantonvriendelijke OV-poortjes tot de regeling dat een vervoerbewijs geen recht geeft op een zitplaats, tot de mensonterende mondkapjesplicht. Eigenlijk is het allemaal onredelijk. Er zullen vast mensen zijn die zo over zich heen laten lopen, maar dat is even bezwaarlijk.

Juist daarom mag je hopen dat die dingen niet alleen door brutale hangjongeren worden geweigerd, maar ook keurige ambtenaren en studenten en oudjes op een dagjesreis. Anders wordt het wel heel makkelijk gemaakt om over je heen te laten lopen.

Gewoon niet eten en drinken in de trein. Ik reis veel en zie vaak dat mensen het gebruiken om geen kapje op te hoeven. Laatst een man stapt in Assen in met koffie en dat bekertje was pas leeg in Zwolle en gedurende die tijd kapje af. Voor hem binnen meter afstand zit een andere passagier die alle druppels kon ontvangen, gewoon dom of asociaal en egoïstisch. Het mag maar na hap of slok kapje erop. 

Reputatie 7

Ik zie al tijden vrijwel niemand eten of drinken in de trein. En als het gebeurt is het iets kleins. Ik maak me er niet druk over.

Reputatie 7
Badge +3

En met die lockdown wordt het als het goed is ook weer een stuk makkelijker om afstand te houden in de trein :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer alleen mensen met vitale beroepen in het OV mogen dan kan de afstand van 1,5m tussen alle zitplaatsen weer gegarandeerd worden. Dan is eten in de trein geen enkel probleem, afgezien van de geur die niet iedereen zal kunnen waarderen.

Vandaag was ik met de auto onderweg. Het viel me op hoe druk het was op de A27 tussen Hilversum en Utrecht. Veel drukker dan tijdens de lockdown in maart. Waar gaan al die mensen eigenlijk naartoe wanneer er thuis gewerkt moet worden? (Voor er vragen komen wat ik aan het doen was: ik werk in een vitale sector en we mogen niet thuis werken.)

Veel drukker dan tijdens de lockdown in maart. Waar gaan al die mensen eigenlijk naartoe wanneer er thuis gewerkt moet worden? 

Het zal je misschien verbazen, maar een groot deel van de bevolking heeft niet de luxe om thuis te werken.

Veel regelingen zijn er voor de mensen in (langdurige) loondienst en om de massa tevreden te stemmen. Voor de meeste ondernemers is het maar een druppel op de gloeiende plaat en het is op alle mogelijke manieren creatief doorwerken om niet te verzuipen.

Ik doe al meer dan 10 jaar, voornamelijk als hobby, de boekhouding en belastingaangifte van een dozijn zelfstandig ondernemers (Ik verdien er geen zak aan en zie in maart zie amper daglicht..). Het is vaak echt kommer en kwel en een ander deel vaart nu heel wel bij corona en ik vind het echt bedroevend dat er gedacht wordt dat er genoeg geregeld is voor de mensen die door de maatregelen het zwaarst getroffen zijn.

@iMark 

Ik had gisteren in de middagspits ook met drukke treinen te maken, vroeg me het ook al af idd.

Reputatie 5

Ik kan me niet voorstellen dat, omdat er al twijfel is over het positieve effect van mondkapjes, er HC's  zullen zijn die hevig gaan beboeten. Er zijn mensen die met enige regelmaat wat moeten drinken of eten, dat is nou eenmaal zo bij bepaalde ziektes. Door de uitgeklede zorg kan het gebeuren dat je zo ongeveer het halve land moet doorreizen om bij een ziekenhuis te komen. 

Het grote voordeel van de treinen van tegenwoordig… je kan van begin tot eind door ze heen kijken… dus tijd genoeg voor kapje op of neer, teug koffie, hap brood, kapje weer voor…. verrast worden door de HC…. geen zicht op…. 

Zouden we ook nog uitgevallen treinen krijgen omdat de HC, met mondkapje, ook niet kan/mag eten en flauw valt????

Nederland het land van onwerkbare regeltjes…..

Reputatie 7
Badge +3

Over een maand of twee is het misschien weer 35 graden en stort iedereen rond Amsterdam zich weer per OV op Zandvoort.

Zoals mijn opa vroeger zei: optimist tot in de kist. :blush:

Doe je soms ook zo moeilijk in een supermarkt wanneer je daar verplicht een karretje moet nemen terwijl je maar 1 boodschap nodig hebt?

Ja, een mandje is voor een kleine boodschap meer dan genoeg. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Hoe dan ook snap ik het verhaal niet helemaal vanuit het perspectief van een soort maatschappelijke betrokkenheid, want “dat je zelf in de hand hebt wanneer de maatregelen weer versoepeld worden” is vrij nietszeggend als je toch niet van plan bent om je er in te mengen. 

Reputatie 6

Ach ja, die vervelende mondkapjes.

In Belgie blijkt het zelf maken van die kapjes inmiddels zo populair te zijn dat het lingerie-elastiek niet meer aangesleept kan worden en blijkt het gebruik ook buiten de verplichte gelegenheden toe te nemen.

In Aziatische landen worden deze kapjes ook buiten de tijden van een epidemie/pandemie als gewilde mode accessoires gebruikt. Verder heeft men, door de jaren heen, ook ontdekt dat de kapjes een prima middel zijn om de medemens op afstand te houden en aan te geven dat men liever geen praatjes maakt.

Ben zeer benieuwd wat wij hier in ons land nog gaan meemaken en wat uiteindelijk de overhand zal krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus nog 10% teveel (ivm de maximale 40% capaciteit ).

Als de 50% die wel gaat reizen zich meer over de dag verspreidt kan het nog meevallen, dus niet meer massaal in de spits naar werk of studie. Het hoeft dan nog eens zo te zijn dat de werktijden gespreid worden, wat bij ons soms wel eens gedaan werd (ook door degenen die met de auto kwamen als er veel files waren) is eerst een uur of anderhalf uur thuis werken en dan na 9 uur gaan reizen. Dat kun je ook in de middag doen, dus ipv om 5 uur te gaan reizen al om 4 uur of half 4 en dan na thuiskomst nog een uurtje of zo te werken.

Hoewel de reden niet fijn is en ook niet mijn keuze ben ik er nu wel blij om dat ik niet (met de trein) naar werk hoef.

Reputatie 7
Badge +3

Automobilisten rijden maar weinig door rood omdat de pakkans (met camera’s) en de opsporing groot is.

Voor fietsers en voetgangers is de pakkans zo onwaarschijnlijk klein dat die het risico op een bekeuring gewoon voor lief nemen.

Als je moet dan moet je. Mondkapjes verplichten en eten verbieden is een heel geinig idee, maar ik heb nog niks gehoord over hoeveel goedkoper de kaartjes er tijdelijk door gaan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het constateren van het niet dragen van een mondkapje kan in deze sprinters dus ook van afstand, in de Flirt zelfs vanuit de cabine met de beelden van de trein.

Mooi is dat :angry:

Reputatie 5

Waardevermindering wordt nooit omgezet in de prijs. Bijv ook niet als er extra reistijd is door werkzaamheden, dan is het "je kunt toch reizen?" waardevermeerdering wordt typisch genoeg wel vaak meegenomen in de prijs (toeslagen ICE, ICD, etc).

Reageer