beantwoord

Mondkapje en eten/drinken in de trein

Toon eerste bericht

121 reacties

Badge +3

Voor wat betreft de maskertjes… Ik vond het eerder vandaag zinvol om op dit te reageren…

https://twitter.com/jlnhlt2/status/1259876365760958466

@NS_online worden deze geaccepteerd in het ov ?

Tuurlijk… en dan de specificaties.. 

Game on, coronavirus! I’m wearing nothing against you (except some random mask and not feeling too vulnerable).

Eet gewoon smakelijk dus, op voldoende afstand (totdat het echt niet meer mag in de trein of op stations)… 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, leuk die informatie “Biedt geen bescherming tegen infecties”. Eh, geen enkel masker beschermt tegen infecties, men bedoelt denk ik tegen besmettingen met bacteriën en/of virussen. Maar als het daar niet tegen beschermt, wat heb je er dan in godsnaam aan, anders dan dat je er een trein mee in mag straks?

Badge +3

Bacteriën zijn een factor 100 keer groter dan virussen, dat dan weer wel…

Maar goed, dat is op dit moment niet aan de orde. In Sesamstraat taal hoe krijg je GEEN coronaatjes in je buurt of in je mond, neus of ogen zelfs? Hoe voorkom je dat dus?

Niet met dat soort zelfgemaakte dingen. En dat men medische maskers verbiedt in het ov (want die zijn voor de zorg!) vind ik al helemaal bizar… Of heb ik het echt verkeerd gehoord?

Een HC zal het verschil niet zien, en anders (als er een legitieme CE print op zit) zeg dan gewoon dat die over datum is… Einde is wel zoek eigenlijk met die kapjes dus.

Reputatie 7

Ik reis zelden nog maar als in eerst klas reis waar kaartje voor heb hoor.
En boel is leeg dan ga niet m`n kapje op houden wel nieuwe klaar liggen als de hc langs komt natuurlijk.

Niet komen klagen op het forum als je dan een bon hebt gekregen :)

Badge +3

Mooi zo, dan ga ik slapies doen en morgen weer 6 kids in mijn taxibusje insnoeren want de nieuwe regel is dat de chauffeurs dat allemaal doen (kinderzitjes en zo) en de ouders en dagopvang begeleiders NIET meer in de buurt van je taxi mogen komen…. Vervolgens nemen ze die (kids) aan de hand of dragend mee, of zetten ze in een buggy als een kind niet kan of wil lopen, of juist ‘vluchtgevaarljk’ is (dus altijd vasthouden)...

5 stuks morgenochtend, en ‘s middags weer naar huis (met belservice “over een paar minuten ben ik er”, kom maar naar beneden of naar buiten…) :disappointed_relieved:

Maskertje is trouwens zelfde als tandarts of andere mensen die in je mond moeten werken. Spetters (speeksel of bloed) en zo beschermen ze prima tegen (zojuist bevestigd gekregen), maar veel meer niet dus. Die zijn dus ook goed voor in de trein binnenkort… vanaf 1 juni en waarom dan pas?

Reputatie 7
Badge +3

En boel is leeg dan ga niet m`n kapje op houden wel nieuwe klaar liggen als de hc langs komt natuurlijk.

Wat een mentaliteit.

Reputatie 7
Badge +3

Kinderen worden volgens onderzoek minder snel ziek en verspreiden het dan ook veel minder. Die ouders en begeleiders zullen eerder besmet zijn en het kunnen verspreiden, dus die wil je misschien ook niet in je buurt hebben.  

Badge +3

Kinderen worden volgens onderzoek minder snel ziek en verspreiden het dan ook veel minder. Die ouders en begeleiders zullen eerder besmet zijn en het kunnen verspreiden, dus die wil je misschien ook niet in je buurt hebben.  

Ik voel me toch min of meer risico-chauffeur dan. Tot vorige week was het protocol dat ouders de kids op een zitplaats zetten (incl. eventuele 5-punts of 7 punts gordels en klemmetjes en zo)… en de begeleiders ze los maken. Ging prima! Nu weer omgekeerd.. (chauf moet alles doen).

Wegens de crisis rijd ik dus kids tegenwoordig. Normaal geen last van want luxe (personen)auto, maar goed die staan allemaal stil ongeveer… Touringcars ook, tenzij de NS iets op de rit probeert te krijgen bij werkzaamheden van ProRail of verstoringen…

Badge

Knip een gat in je mondkapje en schuif je brood daardoor naarbinnen.

Zo lossen ze dat hier in Belgie op.

Laten we dan maar hopen dat de Nederlanders begrijpen dat als je dat doet dat het mondmasker geen functie meer heeft. :rolling_eyes:

Ik zie al tijden vrijwel niemand eten of drinken in de trein. En als het gebeurt is het iets kleins. Ik maak me er niet druk over.

Precies. Reis regelmatig met de trein en het betreft slechts een fractie van de reizigers. Treinen zijn meestal ook groot genoeg om etende en/of drinkende mensen te vermijden als je je er toch druk over maakt.

Eten en drinken in de trein is ook gewoon toegestaan, of mensen dit nou leuk vinden of niet. Ik hoop serieus niet dat er mensen zijn die denken dat dit echt iets uitmaakt. 

Reputatie 3

Ik ben donderdag voor de 3de keer sinds 9 maart naar m'n werk gereisd met de trein. Werkgevers (ook grote dus..) geven werknemers gewoon ook de mogelijkheid om veilig op kantoor te kunnen werken. Er zijn heel veel mensen die niet de luxe van een thuiskantoor hebben. Waaronder ik, ik doe mijn thuiswerk al 9 maanden vanaf de bank. Daar is mijn werkgever niet heel blij mee, met het oog op klachten op langere termijn en gebrekkige ergonomie.
Mijn bedrijf wil niet investeren in thuiswerkers (simpelweg het geld is er niet voor..) dus geven ze de keuze om toch op kantoor te kunnen werken…je kunt zelfs een sneltest laten doen op kantoor.
Als je eerlijk om je heen vraagt, dit is bij de meeste werkgevers zo. De urgentie is weg bij zowel overheid (zie het zwalkende beleid), werkgevers en individuen. Dat komt ook niet meer terug.

Reputatie 7

Zoiets dacht ik vanmiddag ook in de trein. Veel jongeren. Scholen zijn toch gesloten? Waar gaan ze dan naartoe? 

Op de snelweg bij Breda was het net zo druk als vorige week zag ik vanaf de loopbrug. In maart/april was het minimaal de helft minder. 

In Breda zie ik vaak de IC naar Antwerpen en Brussel vertrekken. Daar zitten dan nog altijd toch zeker wel 20 tot 25 mensen in (overdag... 's avonds vrijwel niemand), meerdere met koffers etc. Wat gaan die toch doen in het buitenland en wat zou er noodzakelijk zijn vraag ik me dan af.

Reputatie 6

Ervan uitgaande dat de samenleving als geheel, het meest gebaat is bij het minimaliseren van het aantal besmettingen

Ik denk dat daar een belangrijk verschil van denken ontstaat. Ik denk namelijk dat de samenleving als geheel het meest gebaat is bij het maximaliseren van het aantal besmettingen binnen de capaciteit van de zorg. Minimaliseren betekent een complete lockdown tot er een vaccin is, dat lijkt me gewoon geen reëel en ook geen gewenst scenario.

Begrijp dat een onjuiste interpretatie kan ontstaan. Bedoel echter het minimaliseren van het aantal besmettingen bij het (huidige) beleid waarbij stapsgewijs de activiteiten worden hervat.

Het maximaliseren van het aantal besmettingen binnen de capaciteit van de zorg, acht ik gezien de (ernstige) gevolgen van (ic) opnames niet wenselijk.

Bovendien werkt een onderbezetting van de capaciteit dan laksheid mbt de (eenvoudig) te nemen voorzorgsmaatregelen in de hand.

Naar mijn overtuiging schreeuwen de ervaringsdeskundigen in de zorg niet voor niets moord en brand vanwege het ontbreken van mondkapjes. Denk niet dat men het daar in zijn hoofd zou halen  om het gebruik van die dingen achterwege te laten op de momenten dat er voldoende ic-bedden klaar staan.

Kortom: stap voor stap weer vooruit met alle aandacht voor preventie en dat is in ieders belang.

Reputatie 7
Badge +3

Juist daarom mag je hopen dat die dingen niet alleen door brutale hangjongeren worden geweigerd, maar ook keurige ambtenaren en studenten en oudjes op een dagjesreis. Anders wordt het wel heel makkelijk gemaakt om over je heen te laten lopen.

Dan hoop ik voor die keurige ambtenaren en dagjesreizigers dat ze een paar goede wandelschoenen bij zich hebben.

Doe je soms ook zo moeilijk in een supermarkt wanneer je daar verplicht een karretje moet nemen terwijl je maar 1 boodschap nodig hebt?

Reputatie 7

Echt, dan sta je toch eerder op en ga je thuis lekker ontbijten.

Iedereen heeft het steeds over ontbijten in de trein. Wat denk je van snacken onderweg. Ik zag altijd genoeg mensen (veelal jongeren) met frikandelbroodjes e.d. van AH to Go midden op de dag in de trein. Al dat take-away spul. Terzijde: niet eten en drinken onderweg = flink omzetverlies voor de stationswinkels. 

Reputatie 7
Badge +3

@masd 

Laat ik mijn verbazing over de drukte op de weg dan anders formuleren. Er wordt door de regering geroepen dat de lockdown strenger is dan in het voorjaar. Hoe is het mogelijk dat het dan veel drukker is op de snelwegen dan tijdens de lockdown in het voorjaar?

Reputatie 6

Ja, dat klopt wel. Nederlandse stations en treinen zijn echte vreetschuren geworden.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar laten de Nederlanders zich amper nog wat gelegen liggen aan wat de overheid adviseert:

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/12/14/lockdown-om-contacten-tot-een-minimum-te-beperken

Reputatie 7
Badge +3

Veel winkeltjes zijn op dit moment dicht

Ik zou me trouwens meer zorgen maken om de kwaliteit van het voedsel dat op stations verkocht wordt dan of dit in de trein gegeten wordt of niet.

Al die troep zonder voedingsstoffen met veel te veel vet, suiker en zout is (mede) verantwoordelijk voor de hoge bloeddruk waar 2/3e van de coronapatiënten op de IC mee te maken heeft. Als je echt iets wilt doen voor de volksgezondheid mag je als vervoersbedrijven van mij daar een start mee gaan maken, maar dat is helaas nog ver weg.

Reputatie 7

Mensen nemen het niet zo nauw met adviezen. De meesten doen wat echt móet. En de rest vullen ze zelf in.

Net was ik op station Breda en er lopen ook vandaag best veel mensen rond. Zelfs ouders met kinderen die op pad gaan. 

Reputatie 6

Tja, NS verdient er goed aan. En een patatje met een lekkere flesje suikervol frisdrank gaat er altijd wel in.

Reputatie 7
Badge +3

De meeste mensen hebben blijkbaar nog steeds geen benul van de ernst van de situatie.

Reputatie 6

Ik had van NS begrepen dat conducteurs waarschijnlijk niet gaan handhaven. We hadden trouwens ooit een minister die zei dat je in de trein een krantje en een croissantje mocht hebben. 

Reputatie 5

Ik heb nog niet gezien dat het druk is vandaag, Misschien wat drukker dan “verwacht” maar dat komt door de eindejaarsdrukte bij veel bedrijven en door mensen die hun kerspakket gaan halen. Dat had je in het voorjaar niet. De beperking van het aantal bezoekers thuis zorgt er ook voor dat mensen nu van bezoek aan familie een paar dagen maken. Er zijn ook mensen die al eerder gemaakte afspraken hebben. Daarvan zijn er veel niet zomaar af te zeggen. Dat kost vaak grof geld en als een bedrijf het anders niet overleeft. 
Of ik nou over de schutting een praatje met m'n buren maak of met de auto naar de andere kant van het land rijd om daar een praatje met een bekende te maken. Ik heb evenveel "kontaktmomenten”… En het OV? Dat zou toch veilig zijn met een mondkapje op en helemaal nu het nu zoveel rustiger is.

Reageer