beantwoord

Mondkapje en eten/drinken in de trein

Toon eerste bericht

121 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die het mondkapje op en af zetten in de trein, zullen waarschijnlijk ook lak hebben aan andere regels. Ik zou zeggen ga vooral zo door. Je hebt zelf in de hand of de regels verder versoepeld worden of versoepeling wordt teruggedraaid.

Reputatie 7
Badge +3

We hebben vandaag een gebruikelijk rondje gewandeld. We gaan dan twee keer de A1 over. Het is echt veel drukker dan tijdens de lockdown in het voorjaar.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens onderstaand artikel wordt het handhaven erop waarschijnlijk niet primair een taak voor conducteurs maar voor V&S medewerkers. Hoe de handhaving er exact uit komt te zien, wordt momenteel besproken door de NS, bonden en medezeggenschap.

„Wie vanaf juni in de trein reist en geen mondkapje draagt, kan worden gevraagd om de trein bij het volgende station te verlaten en daar een mondkapje aan te schaffen”, zegt de NS-woordvoerder met verwijzing naar een uitspraak van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) woensdag bij het tv-programma Op1.

„Bij weigering volgt eventueel een boete. Hoe hoog die dan is weten wij ook nog niet.” De conducteurs en de NS-medewerkers van Veiligheid & Service krijgen extra bevoegdheden, vertelt de woordvoerder. Zij kunnen reizigers instructies geven en hen beboeten als de instructies niet worden opgevolgd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/618124361/ns-onwaarschijnlijk-dat-conducteurs-op-mondkapjes-gaan-handhaven

Volgens een onderzoek onder het EenVandaag Opiniepanel zal de helft van de reizigers niet meer met het ov gaan, ook al worden mondkapjes er verplicht. Dit is o.a. omdat ze  twijfelen of andere reizigers zich zullen houden aan de regel om voldoende mond- en neusbescherming te dragen en of zijn bang dat andere ov-reizigers hun mondkapje niet op de juiste manier gebruiken of zich door een gevoel van bescherming niet aan de anderhalvemeterregel zullen houden. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/helft-van-de-reizigers-stapt-het-ov-niet-in-ook-al-worden-mondkapjes-er-verplicht/

Reputatie 7
Badge +3

In het voorjaar was het nog nieuw en eng. We hoorden alleen maar horrorverhalen. Inmiddels is er veel meer bekend over het virus. Bijna iedereen kent wel een of meerdere personen die besmet zijn geweest. 9 van de 10 keer zonder (serieuze) klachten. Dat maakt het voor veel mensen moeilijker je overal aan te houden denk ik. Je loopt een beetje om elkaar heen, doet een kapje op waar het moet, maar ook weer een paar weken thuiszitten? Ik snap het eerlijk gezegd wel. Het zwalkende en inconsequente beleid van de overheid de afgelopen tijd werkt dan ook niet mee. Vraag me alleen wel ook af waar die mensen naartoe gaan als bijna alles dicht is. Zo pittoresk is de A1 nou ook weer niet :wink:

Reputatie 7

Dat is dus nog 10% teveel (ivm de maximale 40% capaciteit ). Bovendien: nu iets beweren is één ding ... er straks in de praktijk ook naar handelen is twee.... Het blijft allemaal speculeren. Over een maand of twee is het misschien weer 35 graden en stort iedereen rond Amsterdam zich weer per OV op Zandvoort.

En boel is leeg dan ga niet m`n kapje op houden wel nieuwe klaar liggen als de hc langs komt natuurlijk.

Wat een mentaliteit.

Wst een mentaliteit om regel om de regels belangrijk te vinden. Karel klinkt juist zeer zorgvuldig. 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik voor een rood stoplicht sta en er komt niemand aan, mag ik volgens U ook gewoon doorrijden?

Niet voor niks gaan de meeste verkeerslichten 's avonds uit, omdat ze dan niet nodig zijn. Ik snap dat je dat in een trein niet op dezelfde manier kunt regelen, maar de vergelijking gaat natuurlijk wel een beetje mank.

Badge

Ik kan me niet voorstellen dat, omdat er al twijfel is over het positieve effect van mondkapjes, er HC's  zullen zijn die hevig gaan beboeten. Er zijn mensen die met enige regelmaat wat moeten drinken of eten, dat is nou eenmaal zo bij bepaalde ziektes. Door de uitgeklede zorg kan het gebeuren dat je zo ongeveer het halve land moet doorreizen om bij een ziekenhuis te komen. 

Het grote voordeel van de treinen van tegenwoordig… je kan van begin tot eind door ze heen kijken… dus tijd genoeg voor kapje op of neer, teug koffie, hap brood, kapje weer voor…. verrast worden door de HC…. geen zicht op…. 

Zouden we ook nog uitgevallen treinen krijgen omdat de HC, met mondkapje, ook niet kan/mag eten en flauw valt????

Nederland het land van onwerkbare regeltjes…..

Het constateren van het niet dragen van een mondkapje kan in deze sprinters dus ook van afstand, in de Flirt zelfs vanuit de cabine met de beelden van de trein.  Na een waarschuwing zal er door genoeg Hc’s toch echt geschreven gaan worden omdat alle BOA’s deze bevoegdheid gaan krijgen. In ieder geval las ik in een eerder bericht dat @Slidestops zich al klaar maakt om te gaan schrijven als je je mondkapje niet op hebt. :rofl:

In hoeverre daar toezicht op gaat zijn en geschreven gaat worden dat is nog onderwerp van overleg tussen verschillende organen binnen en buiten de NS.

De Hc hoeft zijn mondkapje niet op te houden in de cabine ga ik vanuit en kan zich daar dus terug trekken om te eten en drinken.

Voor reizigers zal het straks dus gewoon niet mogelijk zijn om te eten en drinken in het OV, dan zul je je reis moeten onderbreken.

@Vareo veel horeca op de stations is niet meer in handen van de NS maar verkocht.

Als ik voor een rood stoplicht sta en er komt niemand aan, mag ik volgens U ook gewoon doorrijden?

Niet voor niks gaan de meeste verkeerslichten 's avonds uit, omdat ze dan niet nodig zijn. Ik snap dat je dat in een trein niet op dezelfde manier kunt regelen, maar de vergelijking gaat natuurlijk wel een beetje mank.

Ehm...ik kom hier om 2 uur 's nachts nog steeds zeer veel verkeerslichten tegen die gewoon werken.

Die vergelijking gaat hier zeker niet mank en bovendien zijn er ook overdag genoeg momenten waarop je een kruising nadert en er niets in het zicht is. Toch is het ook dan gewoon voorgeschreven om te wachten tot het verkeerslicht groen wordt.

Maar daar gaat het hier niet om. Ik krijg ondertussen steeds minder geduld met mensen die denken dat regels niet voor hun gelden want ……..vul maar in. Als je je niet aan onze regels wilt houden, willen we je gewoon niet op het station en al helemaal niet in de trein zien.

Tsja zo ben ik het zat dat ik 5 uur in een trein kan zitten zonder een personeelslid van de NS te zien.

Gisteren Heemskerk-Groningen en vandaag Groningen-Heemskerk. Nou niet liegen vandaag om 11.40 uur in Driehuis nog een conductrice haastig voorbij zien lopen… (08.18 uur vertrokken uit Groningen). Gereisd via Utrecht omdat ik geen zin had om 5 keer over te stappen.

Reputatie 5

Los van of je nu wel of niet mag eten en drinken in de trein lijkt het me nu niet verstandig om dat wel te gaan eten en drinken in de trein. Ik zou het niet doen, ook al zou ik een lange reis moeten maken.

Los van of je nu wel of niet mag eten en drinken in de trein lijkt het me nu niet verstandig om dat wel te gaan eten en drinken in de trein. Ik zou het niet doen, ook al zou ik een lange reis moeten maken.

Maak zelf nooit een lange treinreis zonder een broodje en een fles drinken. Meestal gewoon van de AH To Go, maar die zullen binnenkort ook wel allemaal dicht zijn dan.

Reputatie 5

Maak zelf nooit een lange treinreis zonder een broodje en een fles drinken. Meestal gewoon van de AH To Go, maar die zullen binnenkort ook wel allemaal dicht zijn dan.

Eerst deed ik dat ook wel, flesje drinken en een broodje mee in de trein. Maar stel dat ik nu een lange treinreis zou moeten maken, dan zou ik nu en zeker met mondkapjes plicht niet meer eten en drinken in de trein.

Reputatie 7

Ehm...ik kom hier om 2 uur 's nachts nog steeds zeer veel verkeerslichten tegen die gewoon werken.

Die vergelijking gaat hier zeker niet mank en bovendien zijn er ook overdag genoeg momenten waarop je een kruising nadert en er niets in het zicht is. Toch is het ook dan gewoon voorgeschreven om te wachten tot het verkeerslicht groen wordt.

Van automobilisten weet ik het niet, maar je wilt niet weten hoeveel fietsers door rood rijden hoor, als er geen ander verkeer te zien is. En er zijn ook genoeg voetgangers die dan gewoon door lopen. Dat is gewoon de realiteit, ook overdag.   

Badge +3

In Belgie blijkt het zelf maken van die kapjes inmiddels zo populair te zijn dat het lingerie-elastiek niet meer aangesleept kan worden en blijkt het gebruik ook buiten de verplichte gelegenheden toe te nemen.

In Aziatische landen worden deze kapjes ook buiten de tijden van een epidemie/pandemie als gewilde mode accessoires gebruikt. Verder heeft men, door de jaren heen, ook ontdekt dat de kapjes een prima middel zijn om de medemens op afstand te houden en aan te geven dat men liever geen praatjes maakt.

Lingerie zei u, en Azië?

Reputatie 6

Dit zou dan het antwoord moeten zijn:

Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Zet het mondmasker zo min mogelijk op en af. 

Bron

Alhoewel, erg duidelijk is het niet. Drinken/eten alleen als het echt moet, of zoiets.

Reputatie 7
Badge +3

@MJL je zult je moeten aanpassen, wat betekent dat je het flesje drinken en het broodje even niet meer in de trein kunt op eten.

De trein wordt niet goedkoper. Duurder zal beter passen: meer ruimte en exclusiviteit voor de reiziger.

Reputatie 5

De hele zaak is onhelder. Mondkapjes worden verplicht maar de 1.5 m blijft heilig. Allemaal best dubieus.

Ik ben benieuwd op welke manier de vervoerders de invulling gaan brengen. Het loopt al scheef bij het rijk, dat is heel lastig om recht te breien denk ik.

Reputatie 4

Het constateren van het niet dragen van een mondkapje kan in deze sprinters dus ook van afstand, in de Flirt zelfs vanuit de cabine met de beelden van de trein.

Mooi is dat.

Datalek? 🤔

Reputatie 6

@Robert B

Stom van mij, had natuurlijk kunnen weten dat de combinatie van woorden bij jou off topic -associaties zou oproepen.😉

Reputatie 6

Waardevermindering wordt nooit omgezet in de prijs. Bijv ook niet als er extra reistijd is door werkzaamheden, dan is het "je kunt toch reizen?" waardevermeerdering wordt typisch genoeg wel vaak meegenomen in de prijs (toeslagen ICE, ICD, etc).

Je vertragingen worden gecompenseerd en de extra ruimte die thans voor je veiligheid wordt gereserveerd, wordt niet bij jou als klant in rekening gebracht.

Reputatie 7
Badge +3

De A1 zelf is natuurlijk niet pittoresk. Maar aan weerszijden kun je een mooi rondje wandelen maar dan moet je wel twee keer de snelweg kruisen.

Reageer