beantwoord

Mondkapje en eten/drinken in de trein


Ik reis normaliter ongeveer 2 uur met de trein naar mijn werk en 2 uur terug. Ivm tijdsbesparing ontbijt ik altijd in de trein. Maar hoe moet dat met de mondkapjesverplichting? Als ik mijn mondkapje naar beneden schuif is dat juist risicovol voor besmetting, je moet het mondkapje op de juiste manier volledig afdoen en weggooien en dan zou ik kunnen eten, maar als de conducteur langskomt zou ik een boete kunnen krijgen omdat ik op dat moment (tijdens ontbijt) even geen mondkapje draag. Hoe zit dat? 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 9 mei 2020, 17:44

Daar zijn ze nog niet helemaal over uit :slight_smile:  In een ander topic heeft een NS-medewerker aangegeven dat hier nog communicatie over komt. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen als er een totaalverbod op eten/drinken in de trein komt, maar we wachten het af ...

Bekijk origineel

121 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die het mondkapje op en af zetten in de trein, zullen waarschijnlijk ook lak hebben aan andere regels. Ik zou zeggen ga vooral zo door. Je hebt zelf in de hand of de regels verder versoepeld worden of versoepeling wordt teruggedraaid.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens onderstaand artikel wordt het handhaven erop waarschijnlijk niet primair een taak voor conducteurs maar voor V&S medewerkers. Hoe de handhaving er exact uit komt te zien, wordt momenteel besproken door de NS, bonden en medezeggenschap.

„Wie vanaf juni in de trein reist en geen mondkapje draagt, kan worden gevraagd om de trein bij het volgende station te verlaten en daar een mondkapje aan te schaffen”, zegt de NS-woordvoerder met verwijzing naar een uitspraak van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) woensdag bij het tv-programma Op1.

„Bij weigering volgt eventueel een boete. Hoe hoog die dan is weten wij ook nog niet.” De conducteurs en de NS-medewerkers van Veiligheid & Service krijgen extra bevoegdheden, vertelt de woordvoerder. Zij kunnen reizigers instructies geven en hen beboeten als de instructies niet worden opgevolgd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/618124361/ns-onwaarschijnlijk-dat-conducteurs-op-mondkapjes-gaan-handhaven

 

Volgens een onderzoek onder het EenVandaag Opiniepanel zal de helft van de reizigers niet meer met het ov gaan, ook al worden mondkapjes er verplicht. Dit is o.a. omdat ze  twijfelen of andere reizigers zich zullen houden aan de regel om voldoende mond- en neusbescherming te dragen en of zijn bang dat andere ov-reizigers hun mondkapje niet op de juiste manier gebruiken of zich door een gevoel van bescherming niet aan de anderhalvemeterregel zullen houden. 

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/helft-van-de-reizigers-stapt-het-ov-niet-in-ook-al-worden-mondkapjes-er-verplicht/

Reputatie 7

Dat is dus nog 10% teveel (ivm de maximale 40% capaciteit ). Bovendien: nu iets beweren is één ding ... er straks in de praktijk ook naar handelen is twee.... Het blijft allemaal speculeren. Over een maand of twee is het misschien weer 35 graden en stort iedereen rond Amsterdam zich weer per OV op Zandvoort.

Reputatie 7
Badge +3

Over een maand of twee is het misschien weer 35 graden en stort iedereen rond Amsterdam zich weer per OV op Zandvoort.

Zoals mijn opa vroeger zei: optimist tot in de kist. :blush:

Doe je soms ook zo moeilijk in een supermarkt wanneer je daar verplicht een karretje moet nemen terwijl je maar 1 boodschap nodig hebt?

Ja, een mandje is voor een kleine boodschap meer dan genoeg. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

 

Hoe dan ook snap ik het verhaal niet helemaal vanuit het perspectief van een soort maatschappelijke betrokkenheid, want “dat je zelf in de hand hebt wanneer de maatregelen weer versoepeld worden” is vrij nietszeggend als je toch niet van plan bent om je er in te mengen. 

Badge

Ik kan me niet voorstellen dat, omdat er al twijfel is over het positieve effect van mondkapjes, er HC's  zullen zijn die hevig gaan beboeten. Er zijn mensen die met enige regelmaat wat moeten drinken of eten, dat is nou eenmaal zo bij bepaalde ziektes. Door de uitgeklede zorg kan het gebeuren dat je zo ongeveer het halve land moet doorreizen om bij een ziekenhuis te komen. 

Het grote voordeel van de treinen van tegenwoordig… je kan van begin tot eind door ze heen kijken… dus tijd genoeg voor kapje op of neer, teug koffie, hap brood, kapje weer voor…. verrast worden door de HC…. geen zicht op…. 

Zouden we ook nog uitgevallen treinen krijgen omdat de HC, met mondkapje, ook niet kan/mag eten en flauw valt????

Nederland het land van onwerkbare regeltjes…..


Het constateren van het niet dragen van een mondkapje kan in deze sprinters dus ook van afstand, in de Flirt zelfs vanuit de cabine met de beelden van de trein.  Na een waarschuwing zal er door genoeg Hc’s toch echt geschreven gaan worden omdat alle BOA’s deze bevoegdheid gaan krijgen. In ieder geval las ik in een eerder bericht dat @Slidestops zich al klaar maakt om te gaan schrijven als je je mondkapje niet op hebt. :rofl:

In hoeverre daar toezicht op gaat zijn en geschreven gaat worden dat is nog onderwerp van overleg tussen verschillende organen binnen en buiten de NS.

De Hc hoeft zijn mondkapje niet op te houden in de cabine ga ik vanuit en kan zich daar dus terug trekken om te eten en drinken.

Voor reizigers zal het straks dus gewoon niet mogelijk zijn om te eten en drinken in het OV, dan zul je je reis moeten onderbreken.

@Vareo veel horeca op de stations is niet meer in handen van de NS maar verkocht.

Reputatie 6

Ach ja, die vervelende mondkapjes.

In Belgie blijkt het zelf maken van die kapjes inmiddels zo populair te zijn dat het lingerie-elastiek niet meer aangesleept kan worden en blijkt het gebruik ook buiten de verplichte gelegenheden toe te nemen.

In Aziatische landen worden deze kapjes ook buiten de tijden van een epidemie/pandemie als gewilde mode accessoires gebruikt. Verder heeft men, door de jaren heen, ook ontdekt dat de kapjes een prima middel zijn om de medemens op afstand te houden en aan te geven dat men liever geen praatjes maakt.

Ben zeer benieuwd wat wij hier in ons land nog gaan meemaken en wat uiteindelijk de overhand zal krijgen.

 

Reputatie 5

Los van of je nu wel of niet mag eten en drinken in de trein lijkt het me nu niet verstandig om dat wel te gaan eten en drinken in de trein. Ik zou het niet doen, ook al zou ik een lange reis moeten maken.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dus nog 10% teveel (ivm de maximale 40% capaciteit ).

Als de 50% die wel gaat reizen zich meer over de dag verspreidt kan het nog meevallen, dus niet meer massaal in de spits naar werk of studie. Het hoeft dan nog eens zo te zijn dat de werktijden gespreid worden, wat bij ons soms wel eens gedaan werd (ook door degenen die met de auto kwamen als er veel files waren) is eerst een uur of anderhalf uur thuis werken en dan na 9 uur gaan reizen. Dat kun je ook in de middag doen, dus ipv om 5 uur te gaan reizen al om 4 uur of half 4 en dan na thuiskomst nog een uurtje of zo te werken.

 

Hoewel de reden niet fijn is en ook niet mijn keuze ben ik er nu wel blij om dat ik niet (met de trein) naar werk hoef.

Los van of je nu wel of niet mag eten en drinken in de trein lijkt het me nu niet verstandig om dat wel te gaan eten en drinken in de trein. Ik zou het niet doen, ook al zou ik een lange reis moeten maken.

Maak zelf nooit een lange treinreis zonder een broodje en een fles drinken. Meestal gewoon van de AH To Go, maar die zullen binnenkort ook wel allemaal dicht zijn dan.

Reputatie 5

Los van of je nu wel of niet mag eten en drinken in de trein lijkt het me nu niet verstandig om dat wel te gaan eten en drinken in de trein. Ik zou het niet doen, ook al zou ik een lange reis moeten maken.

Maak zelf nooit een lange treinreis zonder een broodje en een fles drinken. Meestal gewoon van de AH To Go, maar die zullen binnenkort ook wel allemaal dicht zijn dan.

Eerst deed ik dat ook wel, flesje drinken en een broodje mee in de trein. Maar stel dat ik nu een lange treinreis zou moeten maken, dan zou ik nu en zeker met mondkapjes plicht niet meer eten en drinken in de trein.

Als je moet dan moet je. Mondkapjes verplichten en eten verbieden is een heel geinig idee, maar ik heb nog niks gehoord over hoeveel goedkoper de kaartjes er tijdelijk door gaan worden.

Badge +3

In Belgie blijkt het zelf maken van die kapjes inmiddels zo populair te zijn dat het lingerie-elastiek niet meer aangesleept kan worden en blijkt het gebruik ook buiten de verplichte gelegenheden toe te nemen.

In Aziatische landen worden deze kapjes ook buiten de tijden van een epidemie/pandemie als gewilde mode accessoires gebruikt. Verder heeft men, door de jaren heen, ook ontdekt dat de kapjes een prima middel zijn om de medemens op afstand te houden en aan te geven dat men liever geen praatjes maakt.

Lingerie zei u, en Azië?

 

Reputatie 7
Badge +3

@MJL je zult je moeten aanpassen, wat betekent dat je het flesje drinken en het broodje even niet meer in de trein kunt op eten.

De trein wordt niet goedkoper. Duurder zal beter passen: meer ruimte en exclusiviteit voor de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Het constateren van het niet dragen van een mondkapje kan in deze sprinters dus ook van afstand, in de Flirt zelfs vanuit de cabine met de beelden van de trein.

 

Mooi is dat :angry:

 

Reputatie 4

Het constateren van het niet dragen van een mondkapje kan in deze sprinters dus ook van afstand, in de Flirt zelfs vanuit de cabine met de beelden van de trein.

 

Mooi is dat.

 

Datalek? 🤔

Reputatie 6

@Robert B

Stom van mij, had natuurlijk kunnen weten dat de combinatie van woorden bij jou off topic -associaties zou oproepen.😉

Reputatie 5

Waardevermindering wordt nooit omgezet in de prijs. Bijv ook niet als er extra reistijd is door werkzaamheden, dan is het "je kunt toch reizen?" waardevermeerdering wordt typisch genoeg wel vaak meegenomen in de prijs (toeslagen ICE, ICD, etc).

Reputatie 6

Waardevermindering wordt nooit omgezet in de prijs. Bijv ook niet als er extra reistijd is door werkzaamheden, dan is het "je kunt toch reizen?" waardevermeerdering wordt typisch genoeg wel vaak meegenomen in de prijs (toeslagen ICE, ICD, etc).

Je vertragingen worden gecompenseerd en de extra ruimte die thans voor je veiligheid wordt gereserveerd, wordt niet bij jou als klant in rekening gebracht.

Reputatie 5

Vertraging is een juridisch woord geworden nu je pas een paar dagen van tevoren mag vertrouwen op een dienstregeling. Wat het andere punt betreft heb je gelijk :)

Waardevermindering wordt nooit omgezet in de prijs. Bijv ook niet als er extra reistijd is door werkzaamheden, dan is het "je kunt toch reizen?" waardevermeerdering wordt typisch genoeg wel vaak meegenomen in de prijs (toeslagen ICE, ICD, etc).

Typisch neoliberaal beleid, maar dat is weer een heel ander verhaal. Hoe dan ook klantonvriendelijk en het getuigt niet van goodwill.

Reputatie 6

Waardevermindering wordt nooit omgezet in de prijs. Bijv ook niet als er extra reistijd is door werkzaamheden, dan is het "je kunt toch reizen?" waardevermeerdering wordt typisch genoeg wel vaak meegenomen in de prijs (toeslagen ICE, ICD, etc).

Typisch neoliberaal beleid, maar dat is weer een heel ander verhaal. Hoe dan ook klantonvriendelijk en het getuigt niet van goodwill.

 

Heb jij wel enig besef van de mate waarin jouw treinreis op dit moment wordt gesubsidieerd ?

Naast het feit dat dat voor de reiziger zelf geen enkele relevantie heeft, nee. Het spoor wordt anno 2020 nog steeds achtergesteld en moet functioneren zonder de gunstige regelingen die er voor het weg- en vliegverkeer wel zijn. Hoe dan ook zou het bijzonder brutaal en onacceptabel zijn om nu naast de extra eisen die er aan onschuldige reizigers gesteld gaan worden, ook nog extra kosten in rekening te brengen voor het reizen zelf.

Reputatie 6

Naast het feit dat dat voor de reiziger zelf geen enkele relevantie heeft, nee. Het spoor wordt anno 2020 nog steeds achtergesteld en moet functioneren zonder de gunstige regelingen die er voor het weg- en vliegverkeer wel zijn. Hoe dan ook zou het bijzonder brutaal en onacceptabel zijn om nu naast de extra eisen die er aan onschuldige reizigers gesteld gaan worden, ook nog extra kosten in rekening te brengen voor het reizen zelf.

 

Heb er geen bezwaar tegen dat je klaarblijkelijk communistische sympathieen hebt, maar zou het wel op prijs stellen dat je je op feiten baseert.

En het is niet ironisch om je op feiten te beroepen terwijl je constateert dat ik “klaarblijkelijk” communistische sympathieën heb? Ik ben zeker links in zowel een sociale als economische zin maar verwar mijn belang voor het welzijn van de mens niet met een soort van radicale utopische fantasie als je zelf “klaarblijkelijk” niet van plan bent om met een idealistische blik naar dit soort zaken te kijken.

Noem me anders een collectivist, want ik zal het belang van het geheel altijd boven het belang van een individu of een minderheid stellen. Zo vind ik het onacceptabel dat de hele Nederlandse bevolking nu moet boeten voor iets waar een grote meerderheid geen rol in heeft. Dat is, in de simpelste zin, oneerlijk. Het belang van de gehele bevolking weegt in deze situatie toch zwaarder dan van de groepen die op dit moment afwijkende behoeften hebben, al wens ik ze natuurlijk het beste en mag er geen excuus zijn om een ander met opzet gevaar te laten lopen.

Reageer