beantwoord

Mondkapje en eten/drinken in de trein

Ik reis normaliter ongeveer 2 uur met de trein naar mijn werk en 2 uur terug. Ivm tijdsbesparing ontbijt ik altijd in de trein. Maar hoe moet dat met de mondkapjesverplichting? Als ik mijn mondkapje naar beneden schuif is dat juist risicovol voor besmetting, je moet het mondkapje op de juiste manier volledig afdoen en weggooien en dan zou ik kunnen eten, maar als de conducteur langskomt zou ik een boete kunnen krijgen omdat ik op dat moment (tijdens ontbijt) even geen mondkapje draag. Hoe zit dat? 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 9 mei 2020, 17:44

Daar zijn ze nog niet helemaal over uit :slight_smile:  In een ander topic heeft een NS-medewerker aangegeven dat hier nog communicatie over komt. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen als er een totaalverbod op eten/drinken in de trein komt, maar we wachten het af ...

Bekijk origineel

121 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Kinderen worden volgens onderzoek minder snel ziek en verspreiden het dan ook veel minder. Die ouders en begeleiders zullen eerder besmet zijn en het kunnen verspreiden, dus die wil je misschien ook niet in je buurt hebben.  

Badge +3

Kinderen worden volgens onderzoek minder snel ziek en verspreiden het dan ook veel minder. Die ouders en begeleiders zullen eerder besmet zijn en het kunnen verspreiden, dus die wil je misschien ook niet in je buurt hebben.  

Ik voel me toch min of meer risico-chauffeur dan. Tot vorige week was het protocol dat ouders de kids op een zitplaats zetten (incl. eventuele 5-punts of 7 punts gordels en klemmetjes en zo)… en de begeleiders ze los maken. Ging prima! Nu weer omgekeerd.. (chauf moet alles doen).

Wegens de crisis rijd ik dus kids tegenwoordig. Normaal geen last van want luxe (personen)auto, maar goed die staan allemaal stil ongeveer… Touringcars ook, tenzij de NS iets op de rit probeert te krijgen bij werkzaamheden van ProRail of verstoringen…

Reputatie 6

Ervan uitgaande dat de samenleving als geheel, het meest gebaat is bij het minimaliseren van het aantal besmettingen

Ik denk dat daar een belangrijk verschil van denken ontstaat. Ik denk namelijk dat de samenleving als geheel het meest gebaat is bij het maximaliseren van het aantal besmettingen binnen de capaciteit van de zorg. Minimaliseren betekent een complete lockdown tot er een vaccin is, dat lijkt me gewoon geen reëel en ook geen gewenst scenario.

Begrijp dat een onjuiste interpretatie kan ontstaan. Bedoel echter het minimaliseren van het aantal besmettingen bij het (huidige) beleid waarbij stapsgewijs de activiteiten worden hervat.

Het maximaliseren van het aantal besmettingen binnen de capaciteit van de zorg, acht ik gezien de (ernstige) gevolgen van (ic) opnames niet wenselijk.

Bovendien werkt een onderbezetting van de capaciteit dan laksheid mbt de (eenvoudig) te nemen voorzorgsmaatregelen in de hand.

Naar mijn overtuiging schreeuwen de ervaringsdeskundigen in de zorg niet voor niets moord en brand vanwege het ontbreken van mondkapjes. Denk niet dat men het daar in zijn hoofd zou halen  om het gebruik van die dingen achterwege te laten op de momenten dat er voldoende ic-bedden klaar staan.

Kortom: stap voor stap weer vooruit met alle aandacht voor preventie en dat is in ieders belang.

Reputatie 6

Dit zou dan het antwoord moeten zijn:

Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Zet het mondmasker zo min mogelijk op en af. 

Bron

Alhoewel, erg duidelijk is het niet. Drinken/eten alleen als het echt moet, of zoiets.

Reputatie 5

De hele zaak is onhelder. Mondkapjes worden verplicht maar de 1.5 m blijft heilig. Allemaal best dubieus.

Ik ben benieuwd op welke manier de vervoerders de invulling gaan brengen. Het loopt al scheef bij het rijk, dat is heel lastig om recht te breien denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

Men is nu bezig om de beschermingsmiddelen verder uit te werken, maar alleen een faceshield, daar heb ik nog niets over gelezen om eerlijk te zijn.

Er wordt bv wel over combi's gesproken, maar das allemaal nog toekomst muziek. 

@Loes  Roger zegt dat jullie een mondkapje én een spatscherm krijg als je het wil.

Ik weet ook iet meer of er in dat ene artikel wat ik nu niet meer kan vinden werd gesproken over alleen een spatscherm, alleen maar dat er iets over gezegd werd.

https://nos.nl/artikel/2333731-ns-personeel-tegen-rutte-wij-zijn-nerveus-voor-1-juni.html

@Momo 

Ze zijn blijkbaar bijna zover welke Persoonlijke BeschermingsMiddelen (PBM) per functie komen. Intern zal daar snel duidelijkheid over komen, maar een combi tussen mondkapje en faceshield/spatscherm of spatbril is een fijne. Ik zou dan altijd een spatbril kiezen, die kan ik makkelijker opbergen nl. Zodra er meer bekend is en naar buiten mag komen, laat ik het echt wel weten 😉.

Reputatie 7

@Loes wij hebben zelfs alles al :)

@Slidestops 

Dat had ik begrepen. Ik heb zelfs jullie instructies al gelezen over gebruik van de PBM. Zeer leerzaam moet ik zeggen 😁

Ps: je wil me toch niet jaloers maken he 😂

Reputatie 7

@Slidestops

Dat had ik begrepen. Ik heb zelfs jullie instructies al gelezen over gebruik van de PBM. Zeer leerzaam moet ik zeggen 😁

Ps: je wil me toch niet jaloers maken he 😂

Zou niet durven :)

De hele zaak is onhelder. Mondkapjes worden verplicht maar de 1.5 m blijft heilig. Allemaal best dubieus.

Ik ben benieuwd op welke manier de vervoerders de invulling gaan brengen. Het loopt al scheef bij het rijk, dat is heel lastig om recht te breien denk ik.

Mogen ze het gangpad wel wat breder maken :rofl:

is hier al duidelijkheid over ? laatst nagevraagd bij een conductrice en die zei dat je mocht eten en drinken .... ?????

Reputatie 7
Badge +3

Ja, je mag eten en drinken in de trein. Je mag je mondkapje daar even voor afzetten.

Zie het topic @miekeversteeg 

Even mondneuskapje opzij, hapje of slokje, mondneuskapje gelijk weer goed doen.

Krijg zelfs van NS reclame op social media waarin ze expliciet aangeven dat het mag.

Reputatie 7
Badge +3

't Staat ook gewoon op de site:

Badge +3

Krijg zelfs van NS reclame op social media waarin ze expliciet aangeven dat het mag.

Met als gevolg dat sommigen vrolijk een bosje peen gaan zitten wegknabbelen… 

Reputatie 7
Badge +3

Zie het topic @miekeversteeg 

Tuurlijk, die gaat even bijna 100 reacties doorlezen om te kijken of het al dan niet mag. Sterker nog, doe het voortaan eerst zelf voor je zoiets plaatst, er was namelijk nog geen enkele reactie die duidelijk bevestigt dat het mag.

Het ‘Beste antwoord’ is niet meer actueel, dus ik stel voor dat een moderator een andere kiest, deze bijvoorbeeld. 

En boel is leeg dan ga niet m`n kapje op houden wel nieuwe klaar liggen als de hc langs komt natuurlijk.

Wat een mentaliteit.

Wst een mentaliteit om regel om de regels belangrijk te vinden. Karel klinkt juist zeer zorgvuldig. 

Reputatie 7
Badge

En boel is leeg dan ga niet m`n kapje op houden wel nieuwe klaar liggen als de hc langs komt natuurlijk.

Wat een mentaliteit.

Wst een mentaliteit om regel om de regels belangrijk te vinden. Karel klinkt juist zeer zorgvuldig. 

Als ik voor een rood stoplicht sta en er komt niemand aan, mag ik volgens U ook gewoon doorrijden?

Of je het nu leuk vindt of niet, je gaat akkoord met de huisregels op het moment dat je het station betreedt, dat betekent ook dat je je aan die regels dient te houden. Wil je dat niet, zorg je maar voor ander vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik voor een rood stoplicht sta en er komt niemand aan, mag ik volgens U ook gewoon doorrijden?

Niet voor niks gaan de meeste verkeerslichten 's avonds uit, omdat ze dan niet nodig zijn. Ik snap dat je dat in een trein niet op dezelfde manier kunt regelen, maar de vergelijking gaat natuurlijk wel een beetje mank.

Reputatie 7
Badge

Niet voor niks gaan de meeste verkeerslichten 's avonds uit, omdat ze dan niet nodig zijn. Ik snap dat je dat in een trein niet op dezelfde manier kunt regelen, maar de vergelijking gaat natuurlijk wel een beetje mank.

Ehm...ik kom hier om 2 uur 's nachts nog steeds zeer veel verkeerslichten tegen die gewoon werken.

Die vergelijking gaat hier zeker niet mank en bovendien zijn er ook overdag genoeg momenten waarop je een kruising nadert en er niets in het zicht is. Toch is het ook dan gewoon voorgeschreven om te wachten tot het verkeerslicht groen wordt.

Maar daar gaat het hier niet om. Ik krijg ondertussen steeds minder geduld met mensen die denken dat regels niet voor hun gelden want ……..vul maar in. Als je je niet aan onze regels wilt houden, willen we je gewoon niet op het station en al helemaal niet in de trein zien.

Ehm...ik kom hier om 2 uur 's nachts nog steeds zeer veel verkeerslichten tegen die gewoon werken.

Die vergelijking gaat hier zeker niet mank en bovendien zijn er ook overdag genoeg momenten waarop je een kruising nadert en er niets in het zicht is. Toch is het ook dan gewoon voorgeschreven om te wachten tot het verkeerslicht groen wordt.

Maar daar gaat het hier niet om. Ik krijg ondertussen steeds minder geduld met mensen die denken dat regels niet voor hun gelden want ……..vul maar in. Als je je niet aan onze regels wilt houden, willen we je gewoon niet op het station en al helemaal niet in de trein zien.

Tsja zo ben ik het zat dat ik 5 uur in een trein kan zitten zonder een personeelslid van de NS te zien.

Gisteren Heemskerk-Groningen en vandaag Groningen-Heemskerk. Nou niet liegen vandaag om 11.40 uur in Driehuis nog een conductrice haastig voorbij zien lopen… (08.18 uur vertrokken uit Groningen). Gereisd via Utrecht omdat ik geen zin had om 5 keer over te stappen.

Reputatie 4

Zal mn naam toch iets zuiver ik wou het eerst niet met kapje op maar nu.

Heb constant op zelfs in lege treinen en eten en drinken even kapje omhoog en slok of hap nemen en dan weer naar beneden.

Is kwestie van wenen vergeet ook wel soms omhoog te doen als slok drinken neem.

Reputatie 7

Van automobilisten weet ik het niet, maar je wilt niet weten hoeveel fietsers door rood rijden hoor, als er geen ander verkeer te zien is. En er zijn ook genoeg voetgangers die dan gewoon door lopen. Dat is gewoon de realiteit, ook overdag.   

Reageer