beantwoord

Mondkapje en eten/drinken in de trein

Ik reis normaliter ongeveer 2 uur met de trein naar mijn werk en 2 uur terug. Ivm tijdsbesparing ontbijt ik altijd in de trein. Maar hoe moet dat met de mondkapjesverplichting? Als ik mijn mondkapje naar beneden schuif is dat juist risicovol voor besmetting, je moet het mondkapje op de juiste manier volledig afdoen en weggooien en dan zou ik kunnen eten, maar als de conducteur langskomt zou ik een boete kunnen krijgen omdat ik op dat moment (tijdens ontbijt) even geen mondkapje draag. Hoe zit dat? 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 9 mei 2020, 17:44

Daar zijn ze nog niet helemaal over uit :slight_smile:  In een ander topic heeft een NS-medewerker aangegeven dat hier nog communicatie over komt. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen als er een totaalverbod op eten/drinken in de trein komt, maar we wachten het af ...

Bekijk origineel

121 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Automobilisten rijden maar weinig door rood omdat de pakkans (met camera’s) en de opsporing groot is.

Voor fietsers en voetgangers is de pakkans zo onwaarschijnlijk klein dat die het risico op een bekeuring gewoon voor lief nemen.

Gewoon niet eten en drinken in de trein. Ik reis veel en zie vaak dat mensen het gebruiken om geen kapje op te hoeven. Laatst een man stapt in Assen in met koffie en dat bekertje was pas leeg in Zwolle en gedurende die tijd kapje af. Voor hem binnen meter afstand zit een andere passagier die alle druppels kon ontvangen, gewoon dom of asociaal en egoïstisch. Het mag maar na hap of slok kapje erop. 

Reputatie 3

Lockdown en het eten in de trein gaat vrolijk door. NS wanneer gaan jullie deze loophole nu eindelijk eens dichtmaken? Met alles dicht worden treinen zo een substituut. Dit is toch niet wenselijk en niet meer uit te leggen? 

Reputatie 6

Gaat NS niet doen. Ze verdienen aan al die vreettenten op de stations.

Reputatie 7

Ik zie al tijden vrijwel niemand eten of drinken in de trein. En als het gebeurt is het iets kleins. Ik maak me er niet druk over.

Reputatie 7
Badge +3

En met die lockdown wordt het als het goed is ook weer een stuk makkelijker om afstand te houden in de trein :slight_smile:

Ik zie al tijden vrijwel niemand eten of drinken in de trein. En als het gebeurt is het iets kleins. Ik maak me er niet druk over.

Precies. Reis regelmatig met de trein en het betreft slechts een fractie van de reizigers. Treinen zijn meestal ook groot genoeg om etende en/of drinkende mensen te vermijden als je je er toch druk over maakt.

Eten en drinken in de trein is ook gewoon toegestaan, of mensen dit nou leuk vinden of niet. Ik hoop serieus niet dat er mensen zijn die denken dat dit echt iets uitmaakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer alleen mensen met vitale beroepen in het OV mogen dan kan de afstand van 1,5m tussen alle zitplaatsen weer gegarandeerd worden. Dan is eten in de trein geen enkel probleem, afgezien van de geur die niet iedereen zal kunnen waarderen.

Vandaag was ik met de auto onderweg. Het viel me op hoe druk het was op de A27 tussen Hilversum en Utrecht. Veel drukker dan tijdens de lockdown in maart. Waar gaan al die mensen eigenlijk naartoe wanneer er thuis gewerkt moet worden? (Voor er vragen komen wat ik aan het doen was: ik werk in een vitale sector en we mogen niet thuis werken.)

Reputatie 7

Zoiets dacht ik vanmiddag ook in de trein. Veel jongeren. Scholen zijn toch gesloten? Waar gaan ze dan naartoe? 

Op de snelweg bij Breda was het net zo druk als vorige week zag ik vanaf de loopbrug. In maart/april was het minimaal de helft minder. 

In Breda zie ik vaak de IC naar Antwerpen en Brussel vertrekken. Daar zitten dan nog altijd toch zeker wel 20 tot 25 mensen in (overdag... 's avonds vrijwel niemand), meerdere met koffers etc. Wat gaan die toch doen in het buitenland en wat zou er noodzakelijk zijn vraag ik me dan af.

Veel drukker dan tijdens de lockdown in maart. Waar gaan al die mensen eigenlijk naartoe wanneer er thuis gewerkt moet worden? 

Het zal je misschien verbazen, maar een groot deel van de bevolking heeft niet de luxe om thuis te werken.

Veel regelingen zijn er voor de mensen in (langdurige) loondienst en om de massa tevreden te stemmen. Voor de meeste ondernemers is het maar een druppel op de gloeiende plaat en het is op alle mogelijke manieren creatief doorwerken om niet te verzuipen.

Ik doe al meer dan 10 jaar, voornamelijk als hobby, de boekhouding en belastingaangifte van een dozijn zelfstandig ondernemers (Ik verdien er geen zak aan en zie in maart zie amper daglicht..). Het is vaak echt kommer en kwel en een ander deel vaart nu heel wel bij corona en ik vind het echt bedroevend dat er gedacht wordt dat er genoeg geregeld is voor de mensen die door de maatregelen het zwaarst getroffen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@masd 

Laat ik mijn verbazing over de drukte op de weg dan anders formuleren. Er wordt door de regering geroepen dat de lockdown strenger is dan in het voorjaar. Hoe is het mogelijk dat het dan veel drukker is op de snelwegen dan tijdens de lockdown in het voorjaar?

@iMark 

Ik had gisteren in de middagspits ook met drukke treinen te maken, vroeg me het ook al af idd.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar laten de Nederlanders zich amper nog wat gelegen liggen aan wat de overheid adviseert:

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/12/14/lockdown-om-contacten-tot-een-minimum-te-beperken

Reputatie 7

Mensen nemen het niet zo nauw met adviezen. De meesten doen wat echt móet. En de rest vullen ze zelf in.

Net was ik op station Breda en er lopen ook vandaag best veel mensen rond. Zelfs ouders met kinderen die op pad gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

De meeste mensen hebben blijkbaar nog steeds geen benul van de ernst van de situatie.

Reputatie 5

Ik heb nog niet gezien dat het druk is vandaag, Misschien wat drukker dan “verwacht” maar dat komt door de eindejaarsdrukte bij veel bedrijven en door mensen die hun kerspakket gaan halen. Dat had je in het voorjaar niet. De beperking van het aantal bezoekers thuis zorgt er ook voor dat mensen nu van bezoek aan familie een paar dagen maken. Er zijn ook mensen die al eerder gemaakte afspraken hebben. Daarvan zijn er veel niet zomaar af te zeggen. Dat kost vaak grof geld en als een bedrijf het anders niet overleeft. 
Of ik nou over de schutting een praatje met m'n buren maak of met de auto naar de andere kant van het land rijd om daar een praatje met een bekende te maken. Ik heb evenveel "kontaktmomenten”… En het OV? Dat zou toch veilig zijn met een mondkapje op en helemaal nu het nu zoveel rustiger is.

Reputatie 7
Badge +3

We hebben vandaag een gebruikelijk rondje gewandeld. We gaan dan twee keer de A1 over. Het is echt veel drukker dan tijdens de lockdown in het voorjaar.

Reputatie 7
Badge +3

In het voorjaar was het nog nieuw en eng. We hoorden alleen maar horrorverhalen. Inmiddels is er veel meer bekend over het virus. Bijna iedereen kent wel een of meerdere personen die besmet zijn geweest. 9 van de 10 keer zonder (serieuze) klachten. Dat maakt het voor veel mensen moeilijker je overal aan te houden denk ik. Je loopt een beetje om elkaar heen, doet een kapje op waar het moet, maar ook weer een paar weken thuiszitten? Ik snap het eerlijk gezegd wel. Het zwalkende en inconsequente beleid van de overheid de afgelopen tijd werkt dan ook niet mee. Vraag me alleen wel ook af waar die mensen naartoe gaan als bijna alles dicht is. Zo pittoresk is de A1 nou ook weer niet :wink:

Reputatie 7
Badge +3

De A1 zelf is natuurlijk niet pittoresk. Maar aan weerszijden kun je een mooi rondje wandelen maar dan moet je wel twee keer de snelweg kruisen.

Reputatie 1

Automobilisten rijden maar weinig door rood omdat de pakkans (met camera’s) en de opsporing groot is.

En omdat je kans hebt om doodgereden te worden, ook niet geheel onbelangrijk.

Reputatie 3

Ik ben donderdag voor de 3de keer sinds 9 maart naar m'n werk gereisd met de trein. Werkgevers (ook grote dus..) geven werknemers gewoon ook de mogelijkheid om veilig op kantoor te kunnen werken. Er zijn heel veel mensen die niet de luxe van een thuiskantoor hebben. Waaronder ik, ik doe mijn thuiswerk al 9 maanden vanaf de bank. Daar is mijn werkgever niet heel blij mee, met het oog op klachten op langere termijn en gebrekkige ergonomie.
Mijn bedrijf wil niet investeren in thuiswerkers (simpelweg het geld is er niet voor..) dus geven ze de keuze om toch op kantoor te kunnen werken…je kunt zelfs een sneltest laten doen op kantoor.
Als je eerlijk om je heen vraagt, dit is bij de meeste werkgevers zo. De urgentie is weg bij zowel overheid (zie het zwalkende beleid), werkgevers en individuen. Dat komt ook niet meer terug.

Reageer