beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Reputatie 5

Misschien moet MJL eens uitgenodigt worden door iemand die getroffen is door het corona virus en daar nog elke dag de hinder van ondervind.

 

Krijgen we dat argument weer… Ik weet heus wel dat het virus bij sommige mensen (zeer) ernstige consequenties kan hebben. Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Badge +3

Als nogal ernstig signaal las ik zojuist het volgende:

Volgens Willem Engel (de voorman van Viruswaanzin/waarheid) schrijft psychiater Renate Tillema 'verlaatjes' om aan de mondkapverplichting in het OV ontkomen. Lijkt me iets voor @NS_online en misschien ook @IGJnl om in te duiken. Gaat via formulier op hun website.

Mijn ‘advies’ is om daar niet in mee te gaan, een arts die onterechte verklaringen uitschrijft en daarmee mogelijk mensenlevens in gevaar brengt. Gaat volgens mij ook nogal in tegen de belofte/eed van Hippocrates voor artsen.

Mag hopen dat NS personeel dergelijke verklaringen (en naam van de arts) snel herkent als zeer verdacht. Plus dhr. Engel hard aanpakt.

https://twitter.com/pjvanerp/status/1293216205260685312

Reputatie 7
Badge +3

Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

 

Wel merk ik zelf dat ik daar waar het relatief drukker is, dus met iemand anders binnen een meter of 3 van me af, dat ik eerder geneigd ben om dat ding tijdens de rit op te laten. Als je echt goed afgeleid bent heb je zelfs pas na een minuut of 10 echt last van benauwdheid. In de echte wereld is dus allemaal helemaal kits, en hoeft er eigenlijk ook niet zo gek veel te veranderen.


Gezichtsbedekking is nog steeds verboden. Die 43% gaat over mensen die denken dat het dragen van een mondkapje in het OV (heel) veel helpt. Er worden geen percentages genoemd van mensen die denken dat het iets helpt of mensen die denken dat het niets helpt. Er kunnen dus geen conclusies getrokken worden dat het wel afgeschaft gaat worden omdat de meerderheid het niets vindt @MJL .

Als je ooit een zware griep hebt gehad, hoeft dat niet te betekenen dat je dan voor altijd bang bent om griep te krijgen. Wel hoop je de volgende niet zo'n zware griep te krijgen. Iedereen kan elk jaar griep krijgen en de risicogroepen kunnen ieder jaar een vaccinatie krijgen. De kans op Corona is momenteel groter dan de kans op de griep. Bij de griep weet men wat men op korte en lange termijn zo ongeveer kan verwachten. Bij Corona weet men niet wat men op korte en lange termijn kan verwachten. Er is een verschil tussen een aantal maanden vermoeidheid na een zware griep en weken IC + maanden revalidatie bij grillig verlopende Corona. Het feit dat men niet weet wat men te wachten staat bij een besmetting, maar ook het feit dat jij een dierbare zo kunt besmetten dat deze er aan overlijdt, maakt mensen bang. Als je zelf niet bang bent, probeer dan de angst te verminderen bij degenen die wel bang zijn door je te houden aan de maatregelen van kabinet en RIVM. Zo kunnen we het voor iedereen leefbaar houden.

Vergelijk de Corona maatregelen met verkeersmaatregelen. Als iedereen verkeersmaatregelen onzin vindt en gaat negeren, zal het aantal verkeersdoden hard stijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Weet niet precies wat de bron van dat onderzoek is geweest, maar de NOS heeft het vandaag gemeld. 43% steun voor gezichtsbedekking in het OV, waar ook ik regelmatig gebruik van maak of de angsthazen dat nou leuk vinden of niet, dus er is echt geen kans dat men er langer aan mee gaat doen dan nodig is. 

De resultaten komen uit het gedragsonderzoek dat gevoerd is door het RIVM.

Uit het artikel van NOS:

Het gebruik van mondkapjes in het openbaar vervoer kan op veel minder steun rekenen. Slechts 43 procent denkt dat deze regel (heel) veel helpt.

Op de vraag: ‘Wat is het draagvlak (als de maatregelen nog 6 weken zouden duren) om zich aan de maatregelen te houden’ kwam dit resultaat. 

Category Geen mening Helemaal niet Niet Neutraal Wel Helemaal Wel
dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV 7.9 5.4 6 11.9 25.4 43.5

https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden/draagvlak

 

Het is dus niet zo dat er 43% steun is voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV. Het is namelijk 43,5 + 25,4 = 68,9% en dat is dan toch echt meer dan 43%. Goed onderzoek doen en goed lezen is een vak apart in plaats van maar iets klakkeloos over te nemen van het NOS en dan het cijfer ook nog verkeerd te interpreteren. Daarbij moet je ook niet al conclusies gaan trekken zonder dat je het volledige beeld hebt, want slechts 5,4 + 6 = 11,4% van de ondervraagden geeft aan dat er (helemaal) geen draagvlak is voor deze maatregel. 11,9% is niet voor of tegen en 7,9% heeft er geen mening over.

Er is ook gevraagd wat het draagvlak is als de maatregelen nog 6 maanden zouden duren. Het draagvlak voor het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV daalt dan met 5,3 procentpunt.

Reputatie 1

 

ik zit  de laatste weken  alleen in de 1e klas coupe  denk wel eens van ja waarom ophebben, ik heb 6 reizen van enschede  naar schiphol   en weer terug naar enschede gehad en geen controle .  dan denk ik wel hoe controleren ze de boel dan        maar  ,   ik hou gewoon ten alle tijde het mondkapje op, ook op het perron en bij aankomen en  vertrekken van het station en op schiphol plaza .

   

Ga je anti corona strijd eens elders voortzetten, dit is een NS community waar het over treinen en treinreizen moet gaan.

Reputatie 7
Badge +3

't Zal straks bij de brede uitrol van 5G wel explosief stijgen :rofl:

Badge +3

Ik probeer er niets mee te bereiken (in ieder geval niet namens mijzelf) maar ik zie signalen die leiden tot verwarring (die ikzelf niet zaai maar gewoon openbaar te lezen valt).

Wat ik wel probeer is daar een sluitende uitleg over te krijgen (en dat mag ik hier gewoon vragen, want dat is veel houdbaarder dan een reactie op Twitter tenslotte).

Signalen (verkeerslicht staat op - of knippert- oranje, wat doen we?) zullen vast en zeker vrij te interpreteren zijn tot op zekere hoogte, zowel voor degene die ze geeft (mondkapje wegens 1,5m niet haalbaar verplicht in het ov) of degene die ze moet opvolgen of handhaven… 

Laat ik er maar over ophouden (qua dit specifieke topic, zie de titel). Door de chaos aan steeds wisselende reacties vanuit NS valt er toch geen touw meer aan te knopen.

Ja, die regels zijn er, maar als/dan… (personeel zonder enige bescherming, of ergens roken waar het niet mag, etc.)?

Met als mijn grootste bezwaar dat mensen uit risicogroepen welkom zijn in de trein, maar door de huidige situatie (gebrek aan handhaving en de beelden op social media spelen mee, komen ook niet van mij!) niet durven te reizen.

Wie neemt wie nou eigenlijk op de hak @Deventer? Stop met de willekeur, zorg dat iedereen weet waar hij aan toe is en beperk de ‘uitzonderingen’ (een reis lang doen over een appel eten dus geen mondkapje nodig).

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het opvallend dat er bij de mexicaanse griep van 10 jaar geleden amper maatregelen waren en nu met corona wel.

Nog al een verschil, bij de Mexicaanse griep "slechts" 28 doden in Nederland, bij Corona nu al 6000 in Nederland  @Melvinhage 

De influenza van 2018-2019 had bijna 12.000 doden. Was er toen ook paniek? zaten de IC’s toen ook overvol?

Heb je trouwens ook even gekeken naar de leeftijds opbouw van de sterfgevallen? Zijn al deze mensen puur en alleen aan covid overleden, of hadden ze ook nog onderliggende aandoeningen?

Is covid-19 de enige oorzaake dat mensen met luchtweg problemen op de IC terecht komen, of kan dat ook b.v. met Influenza gebeuren?

Waarom moeten we alleen voor covid-19 ineens mondkapjes dragen en afstand bewaren, en niet voor andere besmettelijke ziekten (b.v. Influenza)?

Hoeveel mensen gaan er ieder jaar trouwens dood aan hart en vaatziekten, kanker en verkeerd medicijngebruik? worden daar ook maatregelen voor getroffen?

Kijk eens op de weekoverzichten van het RIVM. Komt sars-cov-2 momenteel nog voor in Nederland? Hoe vol zitten de IC’s momenteel? Hoeveel mensen overlijden er momenteel aan covid-19?

Hoelang kennen we corona virussen al? Kan je er een aantal opnoemen? Wanneer tijdens het griep seizoen hebben we te maken met de corona varianten?

Denk je dat een gezonde levensstijl, voldoende beweging en buitenlucht kan bijdragen aan een betere weerstand tegen allerlei ziektes, en dus ook Covid-19?


2018-2019 staat bekend als een mild griepseizoen. Waar je die 12.000 doden vandaan haalt is mij een raadsel. 2017-2018 kende wel veel griepdoden 9444. Het vaccin wat dat seizoen gegeven werd was een ander dan het griepvirus dat toen actief was.

Het verschil tussen Infuenza en Covid-19 is dat voor Influenza een vaccin is en voor Covid-19 (nog) niet.

En de vrijheid waar jij en een aantal groeperingen om roept beperkt wel de vrijheid van met name mensen in risicogroepen. Daar wel eens bij stil gestaan? En die risicogroep is een stuk groter dan wat op het Malieveld staat te demonstreren tegen de maatregelen.

 

Vrijheid is iets heel anders dan wel of niet een mondkapje dragen vanwege een snel overdraagbaar virus welke al vele mensenlevens heeft gekost en veel bedrijven in de problemen brengt als er nog een keer een lockdown moet komen omdat mensen niet kunnen leven met een paar simpele basisregels.

Er zijn al zoveel basisregels waarmee we hebben leren leven, zoals gekleed over straat, handen wassen na WC bezoek en voor het eten, tandenpoetsen, ….  Althans ik ga er vanuit dat je dat soort regels ook in acht neemt.

En virussen zijn van alle tijd echter proberen we nu dat er teveel mensen tegelijk ziek worden en de economie nog verder in de problemen komt.  Vergelijkingen maken met landen war de bevolkingsdichtheid compleet anders is dan in NL heeft geen enkele zin. Hoe kleiner de bevolkingsdichtheid hoe minder risico op besmetting, dat zie je zelfs al op de kaart van de besmettingen in Nederland.

Reputatie 7
Badge +3

03.10 uur in Deventer. Was gezellige avond met wat collega's. Is nog laat geworden.

Was vast heel gezellig, tot de politie een einde aan het feestje maakte

Wat een negatieve gedachtes @Robert B over ons mooie spoorbedrijf. Misschien iets minder op de forumpjes lezen, en wat meer praktijkervaring op doen. Morgenmiddag even naar Leeuwarden, eens kijken hoe het met de mondneuskapjes is gesteld in het Noorden.

In Leeuwarden wordt het vast ook gezellig. 

Reputatie 3

Ik hoor steeds dat ov bedrijven ontzettend veel verlies draaien omdat er zo weinig reizigers zijn. Ik denk dat het wegblijven van reizigers zoals ik daar de schuld van zijn.  Zodra ik moet reizen zal ik heus me aan de regels houden hoor maar nu weerhoudt het mondkapje mij van plezierreisjes. 

Reputatie 4

het wordt nog erger, zelfs binnenkort op straat moet mondkapje op in de grote steden. Dank je wel, vakantiegangers die aan het feesten zijn het buitenland. Gooi de grenzen nu maar dicht. En niks vergoeden.

Reputatie 3

Ik ben zelf blij dat het weer drukker wordt in de treinen maar hoop dat er in de toekomst voldoende kennis en ruimte komt voor regels die logisch zijn op de situatie. Dat je dus best even je mondkapje af mag als je alleen in een coupe zit . Dan ben ik ook weer van de partij!

Reputatie 7
Badge +3

In Nederland kennen we geen grondwettelijke toetsing zoals in Duitsland of de VS. Het heeft geen steeds te blijven roepen dat mondkapjes onwettelijk zijn.

Overigens zou deze hele discussie overbodig zijn wanneer mensen zich aan de richtlijnen zouden houden. Wijs eens met de vinger naar alle halve garen die dronken en stoned op illegale raves het virus verspreiden.

Jammer van de vijandige toon, de topic starter heeft gewoon een ontzettend redelijk en logisch punt. Je kan wel roepen en schreeuwen over wat de wet allemaal wel niet zegt, maar als die wet totaal onredelijk is ga je mensen nooit overtuigen om zich eraan te houden.


En toch blijft de wet de wet, hoe onredelijk die misschien voor sommige mensen is.

Ik denk niet dat meneer agent mij laat wegkomen met te hard rijden omdat ik het onredelijk vind dat ik met mijn auto nog maar 100 km/uur mag op de snelwegen.  Daar is mijn auto niet op gebouwd :rolling_eyes: .

Reputatie 5

Als de lucht in de coupé regelmatig ververst wordt dmv airco is een mondkapje opdoen in een verder lege coupé natuurlijk volstrekt absurd. Maar er zijn blijkbaar heel wat mondkapfans die niets liever willen dan dat de verplichting ze te dragen nog meer uitgebreid wordt (om zich vervolgens in een gevoel van schijnveiligheid te kunnen dompelen). 

Van de andere kant, als je een mondkap niet verplicht als het rustig is in de trein, waar leg je dan de grens waarop het wel druk genoeg is om er een op te zetten? Dat schept ook weer onduidelijkheid.

Reputatie 3

De mondkapjes werden pas verplicht toen het drukker werd en omdat de anderhalve meter eis niet meer lukte. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou ook best willen kiezen voor een situatie zonder coronavirus. Maar daar trekt het virus zich helemaal niets van aan. Laten we het maar houden op kinderlijk wensdenken.

Hoe kan ik andere besmetten zonder andere passagiers?


Na late diensten ben ik ook de enige nog op de weg als ik naar huis ga.  Heeft het dan nut dat ik wacht voor een rood verkeerslicht en dat ik me aan de maximum snelheid hou ?

Badge +3

Vandaag had 1 reiziger uit mijn trein de pech dat er geschreven werd voor het niet dragen van een mondkapje en het niet opvolgen van de aanwijzing van de HC hierover. Het is toch zonde van je geld.

Terecht, want dat is natuurlijk heel iets anders dan het ding op je kin dragen en een HC die zegt “joh, zet hem ff omhoog want het begint nu toch wel druk te worden” of iets dergelijks.

of psoriasis

Even nieuwsgierig, wat zou hier besmettelijk aan zijn ? Ik heb het hele pretpakket en weet toch niet beter dan dat het dat expliciet niet is. 

Reputatie 6

Ga je anti corona strijd eens elders voortzetten, dit is een NS community waar het over treinen en treinreizen moet gaan.


Ik reageerde gewoon inhoudelijk op de vorige spreker. En het is relevant in de discussie over het al dan niet moeten dragen van mondkapjes in de trein.

Reputatie 3

Op vakantie was het gewoon paar minuutjes in de winkel. Dat is wat anders dan uren lang in een trein. Nogmaals de mondkapjes in de trein werden ingevoerd omdat de 1.5 meter niet meer lukte!

Badge +3

En voor wat betreft op het station of op de (rol)trap of in een lift… Het risico op besmetting buiten en bij korte blootstelling is minimaal.

Vandaar ook waarschijnlijk niet nodig om in een supermarkt een kapje te dragen, daar breng je ook geen minuten door met anderen op dezelfde plek (behalve misschien bij de gratis koffie van de AH, maar dat ding staat dus uit!).

Denk dat zoiets misschien nog wel komt bij een tweede golf… bij de nieuw heropende Lilly's ijskraam buiten bij de AH struikel je bijna over de mensen, als je netjes met je karretje naar buiten komt.

Keertje foto maken… 1,5 meter no way!

Reageer