beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een prima conducteur, die opkomt voor de goedwillende reiziger.

We reizen bijna 2 maanden met mondkapjes en corona duikt weer op! Wat ik al zei, die mondkapjjes zullen misschien wel werken, maar als mensen hun mondkapjes maar half op of helemaal niet op hebben, wat heeft het dan voor nut?

Maar er is nog niet geconstateerd dat het verspreiden van het Corona virus in de trein heeft plaats gevonden.  Tot nu toe zijn het vooral haarden na gehouden feestjes en blijken vooral de jongeren momenteel de groep te zijn die het verspreiden doordat ze zich niet houden aan het afstand houden.

 

En trouwens, wat zou het jou boeien, jij reist tegenwoordig met de auto.

Reputatie 7
Badge +3

Verzoekje van de machinist: willen de reizigers die een plekje hebben gevonden voor het raam van mijn cabine even een ander plekje zoeken, ik kan de seinen zo niet zien. Verder iedereen een prettige reis gewenst en houdt u vooral goed vast. :rofl:  Houdt ook uw vervoersbewijs bij de hand, de conducteur komt langs om deze te controleren.

 

Maar daarom mag je toch nog wel kritisch kijken naar de effectiviteit van bepaalde toch wel ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen?

Serieus @dorae_mon, een mondneuskapje ?

Vraag eens aan je oma of opa wat hij/zij "ernstig vrijheidsbeperkende maatregelen" vond, zo'n 75 jaar geleden !

Reputatie 5

Het grotere probleem is dat er kennelijk fascistisch (….) in dit land rondloopt wat dit oprecht verdedigt. Na al die jaren, fascisme in Nederland…..

 

Fascistisch (….), nou nou, kan het een graadje lager? Een dergelijke typering is buiten iedere orde, en getuigt niet van historisch besef. Er zijn wel ergere uitingen van Fascisme dan ‘het moeten dragen van een mondkapje’.

 

Als er één begrip is, dat niet aan woordinflatie onderhevig behoort te zijn, dan is dat Fascisme.

 

Zie mijn opmerkingen verderop.

 

Ik vind toch dat het beleid toch wel steeds meer dictatoriale trekjes gaat vertonen: maatregelen doorvoeren die geen enkele besmetting tegenhouden (bv mondkapjes buiten op straat) alleen maar om ‘gedragsverandering’ te veroorzaken, mensen van het ene op het andere moment huisarrest willen geven omdat ze toevallig in een 'risicogebied’ geweest zijn, rechten ontnemen van mensen die zich niet verplicht willen laten testen. Dan heb ik het nog niet eens over de 1,5m-gestapo die op elke straathoek op kan doemen. Wat mij betreft rechtvaardigt het doel hier absoluut niet de middelen.

En dan heb ik het nog niet eens over het verbod dichter dan 1,5 m in de buurt een ander te komen. Dat is absoluut een misdadige maatregel. 

Dat vind ik nou ook @dorae_mon. Die 1,5 meter is echt misdadig, je kan immers nog steeds andere besmetten. De afstand moet snel naar 2 meter, en overal mondneuskapjesplicht, buiten je eigen woning.

@dorae_mon : we hebben denk ik inmiddels allemaal begrepen dat jij tegen de covidmaatregelen bent. Fijn voor jou, maar dat hoef je hier niet telkens te herhalen. Ga in een apart clubje met MJL zou ik zo zeggen en verzin daarin allerlei samenzweringstheorieën, maar val ons hier niet constant mee lastig.

 

Indien je geen mondkapje wil in het OV, dan reis je dus niet meer in het OV.    

Reputatie 7
Badge +3

Het is toch echt tamelijk simpel. Bijna niemand wordt ziek van het dragen van een mondkapje. (De enige mij bekende uitzonderingen zijn mensen met aandoeningen aan de luchtwegen en mensen met psychische problemen.) Maar mensen die geen mondkapje dragen kunnen wel onbewust het virus verspreiden. Je kunt asymptomatisch zijn zonder het te weten. 

Waarom zou je het risico willen lopen om anderen te besmetten? Dat getuigt van een stuitend of bijzonder naïef egocentrisme. En laat de grondwet er vooral buiten. Die zegt helemaal niets over mondkapjes.

@dorae_mon  en @MJL laat je dan straks ook niet vaccineren, jullie zijn toch onaantastbaar en jullie zal het toch niet treffen.

 

Maar ga voorlopig niet met het OV, andere mensen willen wel kunnen reizen met een veilig gevoel.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wel jammer dat gebrek aan intelligentie niet ook een extra risico factor is voor het ernstig ziek worden van dit  virus. 

Laten we het hier voor nu bij houden en deze mensen verder geen podium bieden.

Badge +3

Terwijl de printer mijn kaartje uitprintte, veegde hij met zijn hand mond en neus af (van het eten, neem ik aan) en schoof met dezelfde hand het kaartje naar me toe.

Ben ik nou gek?

Welnee (inkoppertje), je was in Eindhoven.. de gekstûh! :rofl:

Reputatie 7

De filtercapaciteit van diverse materialen is in voldoende mate aangetoond. De achilleshiel wordt gevormd door het gebruik.

Hoeveel mensen gespen hun helm niet (goed) vast en/of vervangen hun helm niet tijdig ?

Het valt te betreuren dat met oneigenlijke motieven twijfel is gezaaid omtrent het nut van de kapjes. In de gezondheidszorg zelf,bestaat, bij mijn weten, geen twijfel over de effectiviteit.

 

@ervegterOm jouw lange verhaal kort te maken. In het OV en inmiddels op drukkere plaatsen in Nederland is het mondkapje verplicht. Als je bezwaren hebt tegen het dragen van een mondkapje dan ga je niet naar de plaatsen waar het verplicht is. 

 

Heel leuk argument, totdat je de supermarkt niet meer in mag. Woon je in het centrum van Rotterdam, dan mag je je huis niet meer uit. En zo ben je binnen de kortste keren gevangene in je eigen huis. IN EEN ZOGENAAMD BESCHAAFD LAND.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn natuurlijk ook veel meer bevestigde besmettingen, omdat er veel meer getest wordt. Het aandeel positieve testen is de laatste weken gedaald van 2% naar 0,6%.

Reputatie 5

Ik vind het opvallend dat er bij de mexicaanse griep van 10 jaar geleden amper maatregelen waren en nu met corona wel.

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo vreemd? Door een stationshal lopen waar gerookt wordt, is slecht voor je gezondheid. In een verder lege coupé zitten zonder mondkapje is nergens slecht voor. Regels zijn er met een doel, als dat doel ook behaald wordt zonder de regel te handhaven is dat toch prima?

Reputatie 5

Vandaag ben ik naar Amsterdam gegaan. Geen enkele kaart controle en ik kom uit Zeeland. De conducteurs lopen alleen vluchtig langs. Dan vind ik niet gek dat mensen zich niet aan de regels houden.

Reputatie 7
Badge

@Melvinhage als je daar echt bang voor bent dan moet je het OV vermijden.

Reputatie 3

Je draagt het mondkapje om een ander te beschermen .. maar wat als er geen ander is.  Ik zie ook mensen helemaal alleen in een bus zitten met mondkapje op. Dan mist het totaal zijn functie!

Reputatie 4

Nee. Dan mist het nog altijd niet totaal zijn functie. Virusdeeltjes kunnen in de lucht blijven zweven en je weet nooit wie er vóór je in dezelfde coupé heeft gezeten en hoe lang dat geleden is. Het dragen van een mondkapje vermindert dan ook nog de kans dat het virus wordt ingeademd en verkleint dus ook de kans dat je het virus oploopt en vervolgens het virus verder verspreidt.

Reputatie 7
Badge +1

Je draagt het mondkapje om een ander te beschermen .. maar wat als er geen ander is.  Ik zie ook mensen helemaal alleen in een bus zitten met mondkapje op. Dan mist het totaal zijn functie!

Dat is dan heel knap als je alleen in de bus kan zitten. De buschauffeur is tegenwoordig geen persoon? 

Reputatie 3

De buschauffeur hoeft gelukkig geen uren met mondkapje op te zitten want hij/ zij zit veilig op 1.5 meter afstand.  

Reputatie 3

Mijn milieu hart breekt!

Reputatie 6

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

Ik vind het juist een goede vraag. Met corona kwam het reizen als het echt nodig is. De volgende stap was dit loslaten. Met de tussentijdse proeven bleek dat het niet renabel was om die afstand te verplichten. Met het idee dat die afstand niet meer te garanderen was, kwam de mondkapjesverplicht. Vergelijkbaar met die paar straten in Amsterdam en Rotterdam. Ik zat voor die periode vrijwel alleen in de coupé. En nu zit ik nog steeds vrijwel alleen in de coupé - en altijd meer dan die 1,5 meter afstand. De keren dat ik sinds maart een conducteur trof, zijn op 2 handen te tellen en ook daar is de 1,5 meter goed te doen. Het mondkapje kwam omdat de afstand niet te handhaven was. In een lege coupé is dat juist niet een probleem. De klantenservice zei mij iets als 'we doen het zo, omdat de overheid het zegt'. Voor de goede orde: als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

Ik denk dat dit het goed weergeeft. Tot 1 juni konden we gewoon zónder mondkapje reizen met bus en trein, en toen opééns was het nodig en zelfs verplicht, terwijl er geen énkel bewijs is dat het ook maar iets uithaalt.

 

Ook ik heb meegemaakt dat ik medio juni geheel alleen in een coupé zat, mét mondkapje op, en me in alle redelijkheid afvroeg: stel dat ik dat mondkapje niét zou dragen nu, wie zou ik dan in vredesnaam kunnen besmetten? (Gesteld dan altijd dat ik “het virus” bij me zou dragen, wat niet het geval was).

 

Regels moeten een logica hebben, anders slaan ze nergens op. Mondkapjes, en zeker de wegwerpdingen van Etos en Kruidvat die de meesten gebruiken, halen geen fluit uit, daar is geen enkel bewijs voor. Tuurlijk kun je dan stellen: baat het niet, dan schaadt het niet. OK. Maar dan kunnen we net zo goed bepalen dat iedereen voortaan een clownsneus op moet, of een giraffepak aantrekken, omdat ze anders niet met het OV mee mogen. Immers, baat het niet, dan schaadt het niet.

 

Het is niet mijn bedoeling te rellen, maar nuchter nadenken is af en toe niet verkeerd.

Reageer