beantwoord

mondkapje in lege coupe?



Toon eerste bericht

368 reacties

Inderdaad heel jammer @Amles dat je zo wordt bejegend door verschillende Community leden, voor dit soort vragen kan je beter de NS klantenservice bellen, dan krijg je van een NSer een professioneel antwoord. 

Reputatie 7
Badge +4

Als geboren noorderling snap ik uw gedachte wel en vind ik hem nog sympathiek ook, maar zo werkt het helaas niet in grote delen van Nederland.

 

Het is duidelijker dat iedereen altijd een mondkapje moet dragen. Uitzonderingen maken op basis van eigen logica gaat niet, want dan wordt dat door iedereen die onwillig is gewoon gehanteerd. Het werkt gelukkig niet bij iedereen zo, maar het aantal mensen waarbij dat wel zo is, is helaas erg groot.

U stelt het als een vraag, maar uit de reacties blijkt dat dit anders wordt opgevat na alle eerdere discussies. Dat is ook niet zo vreemd.

 

Zo vijandig is het allemaal niet. Het gaat wel op zijn minst om een zich snel verspreidend gezondheidsrisico en uiteindelijk mensenlevens. De voortekenen zijn op dit moment bepaald ongunstig en de gevolgen op het terrein van gezondheid en economie ontwikkelen zich in een zorgwekkende richting.

 

Het Mondneuskapje is gewoon verplicht @Amles niet alleen in Nederland maar in heel veel landen. Daar veelal ook op de perrons en in het station, winkels, hotels en de Mc Donalds.

Groot verschil met Nederland is dat de mensen daar wel de verplichting gewoon opvolgen, en er geen drama van maken.

Reizen met het OV is en blijft je eigen verantwoordelijkheid, ach en zo'n mondneuskapje, is dat nou allemaal zo erg......

Momenteel neemt de drukte in de treinen weer flink toe en is het maar goed dat er maatregelen zijn genomen om de verspreiding van het virus in het OV tegen te gaan.

De laatste 2 weken heb ik geen trein meer gereden waar het de hele rit rustig was in de trein, vandaag reed ik met een hele drukke trein zelfs terwijl het nog geen spits was.

Je ziet dat mensen toch weer meer gaan reizen en ook met de trein, op de wegen zie je nu steeds meer files staan dus er gaan mensen toch weer voor de trein kiezen.  Daarbij zullen na de vakantie ook weer meer scholieren en studenten met de trein gaan reizen en zijn er werkgevers die de werknemers weer op kantoor willen zien na de vakantie periode. Althans om mij heen hoor ik van steeds meer mensen dat ze weer een aantal dagen op kantoor verwacht worden door de werkgever.

Ben zelf erg benieuwd hoe druk het na de vakantie periode gaat worden in de trein.

Reputatie 7
Badge +4

In België heb ik alle vertrouwen verloren als zij echt denken dat zij het recht hebben om hun mensen zo te behandelen. En de Belgen ook, als die dat pikken. Walgelijke tendens. Zoiets hoort alleen in de enge landen van de wereld te gebeuren, waar religieuze onderdrukking de norm is.

 

De Volkskrant had er een foto van op de voorpagina. Ik denk dat een walgelijke tendens dit heeft veroorzaakt. Maar dan anders.

 

 

 

 

 

Mondkapjes op straat zijn onwettelijk, trek je er dus vooral niks van aan. Ze kunnen en mogen het niet verplicht stellen zolang we in Nederland een grondwet hebben. Het grotere probleem is dat er kennelijk mensen in dit land rondloopt wat dit oprecht verdedigt. Na al die jaren, fascisme in Nederland…..

Reputatie 7
Badge +3

Vragen over of een mondkapje altijd verplicht is in het OV worden vaak gesteld door mensen die geen mondkapje willen dragen en op zoek zijn mogelijkheden om onder het dragen uit te komen.

Bij mijn reactie ging ik er vanuit dat TS de vraag stelde om er geen te hoeven dragen. TS kan mijn reactie niet vriendelijk vinden, maar de volharding dat TS blijf vinden dat bij minimaal 1,5 m afstand mondkapje niet hoeft, geeft aan dat TS de vraag stelt om het mondkapje niet op te hoeven hebben.

Je kunt wel zeggen dat mensen de trein niet nemen vanwege mondkapjesplicht, ik stel het reizen met de trein juist uit omdat niet iedereen zich houdt aan de plicht.

En stel dat je hem af mag als je alleen in een coupé zit, wat doe je dan als iemand bij jou in de coupé wilt komen zitten. Mag diegene dan geen plaats nemen nemen omdat jij geen mondkapje op wil?

Het mondkapje is verplicht in het OV, daar zijn geen uitzonderingen op.

Bedenkt wel dat zorgverleners straks weer wekenlang een mondkapje op zullen moeten, om hen te helpen die de maatregelen niet nodig vonden en hen die door die groep besmet zijn.

Badge +3

Het ov is wat dat betreft wel een buitenbeentje, want in de supermarkt hoeft het ook niet, in een bioscoop hoeft het niet en in een taxi hoeft het ook niet (vooropgesteld dat je 1,5m van de chauffeur en eventuele medereizigers kunt zitten).

En op de snelweg vond ‘men' het ook niet zo nodig dat tussen Amsterdam en Utrecht (A2, met vijf rijbanen per richting en niemand op de weg ‘s nachts) je maar 100 mocht. Totdat de trajectcontrole er kwam, want dan moest je helaas wel onder de 100 (gemiddeld) blijven.

Tel daarbij op dat de mondkapjesplicht er juist gekomen is wegens het opheffen van de 1,5m (toen die afstand nog prima haalbaar was waren ze ook niet verplicht) en ik kan me voorstellen dat iemand die alleen of op vele meters afstand van anderen in een coupé zit het nogal suf vindt om het heel de reis op te moeten houden. Je creëert geen gevaar zolang je niet luidkeels gaat zitten zingen o.i.d. en dan nog, is er voldoende ventilatie.

De niet-FFP mondkapjes bieden verder nauwelijks bescherming, hooguit mensen vlakbij je tegen jouw gespetter dus dat is nog een argument om ze in een lege coupé niet constant te hoeven dragen. Plus iets eten en drinken is gewoon toegestaan (althans bij NS).

Maar goed, regel is regel en bij controle zal je in eerste instantie een waarschuwing krijgen (vooropgesteld dat je het kapje wel aan één oor draagt of op je kin), toch?” Ik lees zelfs voorbeelden waar (groepjes) mensen zonder kapje zaten in een rustige trein, en een HC er niets van zei.

Denk dat als er een bredere mondkapjesplicht komt (zoals in winkels, tankstations of zelfs fastfood restaurants zolang je in de rij staat) men wel wat ‘braver’ zal worden.

Reputatie 5

De mondkapjes werden pas verplicht toen het drukker werd en omdat de anderhalve meter eis niet meer lukte. 

Ja, en vooral omdat het in Duitsland en België ook al gebeurde in het OV.

Denk dat als er een bredere mondkapjesplicht komt (zoals in winkels, tankstations of zelfs fastfood restaurants zolang je in de rij staat) men wel wat ‘braver’ zal worden.

Denk ik juist niet, men mag blijkbaar gek zijn en alles wat ze verteld wordt blindelings pikken, maar dan nog betwijfel ik sterk of er veel mensen zijn die vrijwillig hun halve leven in zo'n ellendig mondkapje gaan spenderen. Dat is wel zo belachelijk ver buiten onze vrije Nederlandse normen en waarden om. Zoiets hebben we in Nederland al sinds de oorlog niet meer meegemaakt, dus dat mag nooit gebeuren. Een jaar na de wet die gezichtsbedekking verbiedt opeens met een verplichting voor precies dat aankomen, alleen een absolute gek ziet daar geen waanzin in.

Reputatie 7
Badge +3

En @Deventer Was het gezellig met @Melvinhage@MJL en @dorae_mon in Leeuwarden?

Haha wat moet ik nou in Leeuwarden doen?


Daar was een demonstratie waar jullie wat betreft denkbeelden prima bij pasten.

Vandaag was ik de enige passagier op de boot naar Breskens. Ik heb mijn mondkap afgedaan. Het is dan nogal onzinnig.

Wees er maar trots op @Melvinhage  Wordt het niet eens tijd dat je je ook gewoon aan de simpele regels gaat houden ?

Het trekt zichzelf vanzelf wel weer recht. Of we krijgen van de winter nog een golf besmettingen, of we krijgen die niet. In het gunstige geval zijn we over minder dan een half jaar volledig van corona af en kunnen we onmiddelijk stoppen met deze onwetenschappelijke dictatoriale onzin. Officieel dan, want steeds meer mensen stoppen er voor zichzelf al mee.

Badge +3

Verkeerslichten in NL zijn best slim.. Midden in de nacht voor rood moeten staan zal dus best een reden hebben!

Leesvoer: https://beyondtheautomobile.com/2020/08/11/signals-for-change

Video: https://www.youtube.com/watch?v=knbVWXzL4-4

En als ze (verkeerslichten, maar mondkapjes dus ook) niets aan veiligheid toevoegen of zelfs als hinderlijk ondervonden worden, dan zet je ze toch gewoon uit (en haal je ze vervolgens helemaal weg)?

https://www.theguardian.com/environment/bike-blog/2017/sep/22/what-happens-if-you-turn-off-the-traffic-lights

Amsterdam en Rotterdam stoppen ook weer met de mondkapjes. De vakantie is voorbij, weinig toeristen (risico), het is lekker rustig (op straat) dus waarom ook niet?

Dus de vergelijking van die verkeerslichten met mondkapjes is wel terecht “eigen verantwoordelijkheid”. Lees vooral die laatste link, zonder verkeerslichten houden mensen gewoon veel meer rekening met elkaar dan met rode stoplichten of groene stickers… (denk ik).

Misschien moet MJL eens uitgenodigt worden door iemand die getroffen is door het corona virus en daar nog elke dag de hinder van ondervind.

En nee, ik denk dat er weinig mensen zijn die graag met een mondkapje op lopen maar gelukkig zijn veel mensen wel bereid om in ieder geval een poging te doen om een bijdrage te leveren aan het voorkomen van de verspreiding.

Vandaag had 1 reiziger uit mijn trein de pech dat er geschreven werd voor het niet dragen van een mondkapje en het niet opvolgen van de aanwijzing van de HC hierover. Het is toch zonde van je geld.

Laten we allemaal nogmaals en nogmaals deze discussie opnieuw gaan doen, tot grote lol van onze @Melvinhage ?

Het is maar 95 euro. De vrijheid van de mens zou gratis moeten zijn, maar blijkbaar is dat wat het kost. Walgelijk dat er in dit land mensen zijn die dit soort praktijken goedkeuren.

 

Maar om het gezellig te houden: ja, het lijkt me niet meer dan redelijk om wel gehoor te geven aan zo'n vriendelijke vraag. Als het druk wordt moet je gewoon niet te beroerd zijn om rekening te houden met een ander. Daarom ook de regel dat als het niet mogelijk is om de beruchte anderhalve meter afstand te houden…...

Reputatie 5

Reizen zonder mondkapje in het OV is niet toegestaan. Je kan het er niet mee eens zijn, maar punt blijft wel dat het verplicht is. 

Volgens de provincie is de veerboot geen openbaar vervoer. Dat is ook de reden dat de OV chipkaart is afgeschaft.

Reputatie 5

Hoe kan ik andere besmetten zonder andere passagiers?


Na late diensten ben ik ook de enige nog op de weg als ik naar huis ga.  Heeft het dan nut dat ik wacht voor een rood verkeerslicht en dat ik me aan de maximum snelheid hou ?

Als het echt laat staat het stoplicht vast op oranje.

Badge +3

Volgens de provincie is de veerboot geen openbaar vervoer. Dat is ook de reden dat de OV chipkaart is afgeschaft.

Dat ligt eraan welke veerboot. https://veerponten.nl/veren-verplichten-mondkapje/

Reputatie 5

Midden in de nacht gaan in mijn regio de stoplichten op knipperend oranje en dus niet meer op rood of groen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Volgens de provincie is de veerboot geen openbaar vervoer. Dat is ook de reden dat de OV chipkaart is afgeschaft.

 

@Melvinhage Allebei onzin.

Vlissingen-Breskens kent mondkapjesplicht.

Reputatie 5

In Rusland hebben ze al een vaccin. Als vraag ik me af of dat betrrouwbaar is.

Reputatie 5

De ov chipkaart is wel afgeschaft terwijl bij al het OV het geldig moet zijn.

 

Badge +3

Ik snap trouwens de redenering van de provincie niet helemaal. Een veerboot is toch openbaar vervoer? 

Grotendeels wel dus (zie het overzicht).

Als je met 5 man in een auto zit op een veerpont hoef je in ieder geval geen kapje op meen ik (logisch).

Reageer