mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoor steeds dat ov bedrijven ontzettend veel verlies draaien omdat er zo weinig reizigers zijn. Ik denk dat het wegblijven van reizigers zoals ik daar de schuld van zijn.  

Er zullen ook mensen zijjn die niet met de trein omdat er veel reizigers zijn die geen mondkapje dragen of die verkeerd dragen, die voelen zich niet veilig daardoor. Alles heeft 2 kanten.

 

Reputatie 3

Ik ben zelf blij dat het weer drukker wordt in de treinen maar hoop dat er in de toekomst voldoende kennis en ruimte komt voor regels die logisch zijn op de situatie. Dat je dus best even je mondkapje af mag als je alleen in een coupe zit . Dan ben ik ook weer van de partij!

Het is inderdaad lastig om iedereen tevreden te houden. Dat was voor alle maatregelen ook al het geval.

Dat je dus best even je mondkapje af mag als je alleen in een coupe zit.

Die regel zal er zeker niet komen.

Al is het maar omdat de conducteur ook veilig door de trein moet kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Vragen over of een mondkapje altijd verplicht is in het OV worden vaak gesteld door mensen die geen mondkapje willen dragen en op zoek zijn mogelijkheden om onder het dragen uit te komen.

Bij mijn reactie ging ik er vanuit dat TS de vraag stelde om er geen te hoeven dragen. TS kan mijn reactie niet vriendelijk vinden, maar de volharding dat TS blijf vinden dat bij minimaal 1,5 m afstand mondkapje niet hoeft, geeft aan dat TS de vraag stelt om het mondkapje niet op te hoeven hebben.

Je kunt wel zeggen dat mensen de trein niet nemen vanwege mondkapjesplicht, ik stel het reizen met de trein juist uit omdat niet iedereen zich houdt aan de plicht.

En stel dat je hem af mag als je alleen in een coupé zit, wat doe je dan als iemand bij jou in de coupé wilt komen zitten. Mag diegene dan geen plaats nemen nemen omdat jij geen mondkapje op wil?

Het mondkapje is verplicht in het OV, daar zijn geen uitzonderingen op.

Bedenkt wel dat zorgverleners straks weer wekenlang een mondkapje op zullen moeten, om hen te helpen die de maatregelen niet nodig vonden en hen die door die groep besmet zijn.

Reputatie 3

Ik reis momenteel ook niet omdat ik geen zin heb in het mondkapje. Ik ben terug van vakantie waar het verplicht was en daar hou ik me dan gewoon aan. Dus het beeld dat ik er onderuit wil komen of anderen in gevaar wil brengen of dat ik tegen mondkapjes ben is niet realistisch. Maar ik blijf erbij dat mondkapjes bedoelt zijn om anderen te beschermen. Zodra je met anderen bent zet je hem op.  Misschien naïef van mij maar daar hoop ik op voor de toekomst. Dat er meer is dan wel of geen mondkapje .. Ik stop nu met discussie en wens iedereen een veilige reis!

Jammer van de vijandige toon, de topic starter heeft gewoon een ontzettend redelijk en logisch punt. Je kan wel roepen en schreeuwen over wat de wet allemaal wel niet zegt, maar als die wet totaal onredelijk is ga je mensen nooit overtuigen om zich eraan te houden.

Jammer van de vijandige toon, de topic starter heeft gewoon een ontzettend redelijk en logisch punt. Je kan wel roepen en schreeuwen over wat de wet allemaal wel niet zegt, maar als die wet totaal onredelijk is ga je mensen nooit overtuigen om zich eraan te houden.


En toch blijft de wet de wet, hoe onredelijk die misschien voor sommige mensen is.

Ik denk niet dat meneer agent mij laat wegkomen met te hard rijden omdat ik het onredelijk vind dat ik met mijn auto nog maar 100 km/uur mag op de snelwegen.  Daar is mijn auto niet op gebouwd :rolling_eyes: .

Reputatie 5

Als de lucht in de coupé regelmatig ververst wordt dmv airco is een mondkapje opdoen in een verder lege coupé natuurlijk volstrekt absurd. Maar er zijn blijkbaar heel wat mondkapfans die niets liever willen dan dat de verplichting ze te dragen nog meer uitgebreid wordt (om zich vervolgens in een gevoel van schijnveiligheid te kunnen dompelen). 

Van de andere kant, als je een mondkap niet verplicht als het rustig is in de trein, waar leg je dan de grens waarop het wel druk genoeg is om er een op te zetten? Dat schept ook weer onduidelijkheid.

Badge +3

Het ov is wat dat betreft wel een buitenbeentje, want in de supermarkt hoeft het ook niet, in een bioscoop hoeft het niet en in een taxi hoeft het ook niet (vooropgesteld dat je 1,5m van de chauffeur en eventuele medereizigers kunt zitten).

En op de snelweg vond ‘men' het ook niet zo nodig dat tussen Amsterdam en Utrecht (A2, met vijf rijbanen per richting en niemand op de weg ‘s nachts) je maar 100 mocht. Totdat de trajectcontrole er kwam, want dan moest je helaas wel onder de 100 (gemiddeld) blijven.

Tel daarbij op dat de mondkapjesplicht er juist gekomen is wegens het opheffen van de 1,5m (toen die afstand nog prima haalbaar was waren ze ook niet verplicht) en ik kan me voorstellen dat iemand die alleen of op vele meters afstand van anderen in een coupé zit het nogal suf vindt om het heel de reis op te moeten houden. Je creëert geen gevaar zolang je niet luidkeels gaat zitten zingen o.i.d. en dan nog, is er voldoende ventilatie.

De niet-FFP mondkapjes bieden verder nauwelijks bescherming, hooguit mensen vlakbij je tegen jouw gespetter dus dat is nog een argument om ze in een lege coupé niet constant te hoeven dragen. Plus iets eten en drinken is gewoon toegestaan (althans bij NS).

Maar goed, regel is regel en bij controle zal je in eerste instantie een waarschuwing krijgen (vooropgesteld dat je het kapje wel aan één oor draagt of op je kin), toch?” Ik lees zelfs voorbeelden waar (groepjes) mensen zonder kapje zaten in een rustige trein, en een HC er niets van zei.

Denk dat als er een bredere mondkapjesplicht komt (zoals in winkels, tankstations of zelfs fastfood restaurants zolang je in de rij staat) men wel wat ‘braver’ zal worden.

Reputatie 3

De mondkapjes werden pas verplicht toen het drukker werd en omdat de anderhalve meter eis niet meer lukte. 

Reputatie 5

De mondkapjes werden pas verplicht toen het drukker werd en omdat de anderhalve meter eis niet meer lukte. 

Ja, en vooral omdat het in Duitsland en België ook al gebeurde in het OV.

Denk dat als er een bredere mondkapjesplicht komt (zoals in winkels, tankstations of zelfs fastfood restaurants zolang je in de rij staat) men wel wat ‘braver’ zal worden.

Denk ik juist niet, men mag blijkbaar gek zijn en alles wat ze verteld wordt blindelings pikken, maar dan nog betwijfel ik sterk of er veel mensen zijn die vrijwillig hun halve leven in zo'n ellendig mondkapje gaan spenderen. Dat is wel zo belachelijk ver buiten onze vrije Nederlandse normen en waarden om. Zoiets hebben we in Nederland al sinds de oorlog niet meer meegemaakt, dus dat mag nooit gebeuren. Een jaar na de wet die gezichtsbedekking verbiedt opeens met een verplichting voor precies dat aankomen, alleen een absolute gek ziet daar geen waanzin in.

Badge +3

Denk ik juist niet, men mag blijkbaar gek zijn en alles wat ze verteld wordt blindelings pikken, maar dan nog betwijfel ik sterk of er veel mensen zijn die vrijwillig hun halve leven in zo'n ellendig mondkapje gaan spenderen.

Overdrijven is ook een vak, en vrijwillig gaat het natuurlijk nooit gebeuren (door veel mensen). Maar daar gaat dit topic ook niet over. Het gaat juist over gezond verstand en de logica van mondkapjes als 1,5 meter geen enkel probleem is.

TS geeft aan gewoon bereid te zijn het op zijn neus/mond te zetten zodra de situatie/drukte daarom vraagt. Ik vind dat reëel, met name gezien de nogal beperkte effectiviteit van niet-medische mondkapjes. Ook roep ik zeker niet op tot een kat-en-muis spelletje.

Misschien moet MJL eens uitgenodigt worden door iemand die getroffen is door het corona virus en daar nog elke dag de hinder van ondervind.

En nee, ik denk dat er weinig mensen zijn die graag met een mondkapje op lopen maar gelukkig zijn veel mensen wel bereid om in ieder geval een poging te doen om een bijdrage te leveren aan het voorkomen van de verspreiding.

Vandaag had 1 reiziger uit mijn trein de pech dat er geschreven werd voor het niet dragen van een mondkapje en het niet opvolgen van de aanwijzing van de HC hierover. Het is toch zonde van je geld.

Badge +3

Vandaag had 1 reiziger uit mijn trein de pech dat er geschreven werd voor het niet dragen van een mondkapje en het niet opvolgen van de aanwijzing van de HC hierover. Het is toch zonde van je geld.

Terecht, want dat is natuurlijk heel iets anders dan het ding op je kin dragen en een HC die zegt “joh, zet hem ff omhoog want het begint nu toch wel druk te worden” of iets dergelijks.

Het is maar 95 euro. De vrijheid van de mens zou gratis moeten zijn, maar blijkbaar is dat wat het kost. Walgelijk dat er in dit land mensen zijn die dit soort praktijken goedkeuren.

 

Maar om het gezellig te houden: ja, het lijkt me niet meer dan redelijk om wel gehoor te geven aan zo'n vriendelijke vraag. Als het druk wordt moet je gewoon niet te beroerd zijn om rekening te houden met een ander. Daarom ook de regel dat als het niet mogelijk is om de beruchte anderhalve meter afstand te houden…...

Daarom ook de regel dat als het niet mogelijk is om de beruchte anderhalve meter afstand te houden…...

Welke regel ???  Waar heb je die gevonden ???  Deze regel bestaat niet in het OV.  Het is gewoon in het OV mondkapje verplicht dragen.

En regel is gewoon regel, als ik te hard rijd en de Politie houdt mij staande dan heb ik ook pech en zal ik moeten betalen. Maar jij vindt de mensen die het goedkeuren dat de politie optreed dus ook walgelijk.

 

Maar ik zal hem eens omkeren, ik vind het walgelijk dat er mensen zijn die het nog steeds goedpraten dat mensen in de trein zonder mondkapje gaan zitten/staan en daardoor mogelijk meewerken aan het verspreiden van het corona virus.  Waardoor veel mensen in Nederland straks weer in een situatie komen waardoor ze minder de deur uit kunnen of moeten vrezen voor hun gezondheid omdat die al zwakker is.  Mensen die straks niet naar hun vader/moeder kunnen vanwege het riscio voor hun gezondheid.

En mede om die reden zie ik graag dat er opgetreden wordt tegen deze mondkapjes weigeraars.

Waar halen de Community leden nog steeds de energie vandaan om zeer uitgebreid te reageren op de dagelijkse en steeds weer precies dezelfde berichten van @MJL 

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis momenteel ook niet omdat ik geen zin heb in het mondkapje. Ik ben terug van vakantie waar het verplicht was en daar hou ik me dan gewoon aan. Dus het beeld dat ik er onderuit wil komen of anderen in gevaar wil brengen of dat ik tegen mondkapjes ben is niet realistisch. Maar ik blijf erbij dat mondkapjes bedoelt zijn om anderen te beschermen. Zodra je met anderen bent zet je hem op.  Misschien naïef van mij maar daar hoop ik op voor de toekomst. Dat er meer is dan wel of geen mondkapje .. Ik stop nu met discussie en wens iedereen een veilige reis!

Beetje dubbel. Je reist niet omdat je geen mondkapje op wil. En zegt niet tegen mondkapjes te zijn. Mondkapjes in het OV zijn verplicht. Dat staat los van de 1,5 m. Op het station is een mondakapje (nog) niet verplicht, dus zet vrijwel niemand hem op, ook al staan ze schouder aan schouder op de roltrap, of te dringen om de trein in te stappen. Dan heeft niemand het over de 1,5 m, want op het station is het toch niet verplicht? Maar in de trein waar het wel verplicht is, zegt men dat het alleen maar zou moeten binnen de 1,5 m. Niet zo consequent dus.

@Amles Wat is het verschil tussen verplicht tijdens vakantie en verplicht in OV?

Reputatie 3

Op vakantie was het gewoon paar minuutjes in de winkel. Dat is wat anders dan uren lang in een trein. Nogmaals de mondkapjes in de trein werden ingevoerd omdat de 1.5 meter niet meer lukte!

Reputatie 7

Het is heel simpel: het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer is verplicht, net als het bezit van een geldig vervoersbewijs.

Badge +3

En voor wat betreft op het station of op de (rol)trap of in een lift… Het risico op besmetting buiten en bij korte blootstelling is minimaal.

Vandaar ook waarschijnlijk niet nodig om in een supermarkt een kapje te dragen, daar breng je ook geen minuten door met anderen op dezelfde plek (behalve misschien bij de gratis koffie van de AH, maar dat ding staat dus uit!).

Denk dat zoiets misschien nog wel komt bij een tweede golf… bij de nieuw heropende Lilly's ijskraam buiten bij de AH struikel je bijna over de mensen, als je netjes met je karretje naar buiten komt.

Keertje foto maken… 1,5 meter no way!

Het is heel simpel: het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer is verplicht, net als het bezit van een geldig vervoersbewijs.

De grap is dat ook dat er de afgelopen maanden bijna niks aan gedaan is om dat tegen te gaan. Gek genoeg zit er nu minder onruststokend “tuig” in de trein dan een aantal maanden geleden. 

Badge +3

Plus dat veel HC’s het spelletje onderhand ook wel beu zijn, en bijv. kleuterjuf @Loes je de trein uit ‘bonjourt’ (fijne dag verder!).

Dat alle maatregelen te laat kwamen (en de versoepelingen misschien te snel) is weinig grappigs aan.

Je hebt dus nu mensen die het ov en allerlei andere dingen radicaal mijden wegens risico’s veroorzaakt door anderen (zonder mondkapje), of dus blijkbaar zelf niet tegen mondkapjes kunnen, om welke reden dan ook.

Op Twitter vandaag nog iemand die het bizar vond om naar een drukke supermarkt te moeten om een bestelling (VDU naar Flex) op te halen. Geef je ov-kaart dan even mee aan iemand anders die wél boodschappen durft te doen!

Reageer