mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Badge +3

Toen ik de tweet voorbij zag komen over Eindhoven wist ik eigenlijk al waar de ‘plaats delict’ was.

Werd daarna nog even bevestigd..

Ja daar inderdaad. Zou verwachten dat personeel juiste voorbeeld moet geven.

Webcare heeft er een klacht van gemaakt.. Stelletje doorzetters! :rofl:

Dankjewel Robert. Ik dat hier in ieder geval wel een klacht over doorzetten!

Badge +3

Even terug naar het hele begin van dit topic…

Dat is dan heel knap als je alleen in de bus kan zitten. De buschauffeur is tegenwoordig geen persoon?

En als reactie:

De buschauffeur hoeft gelukkig geen uren met mondkapje op te zitten want hij/ zij zit veilig op 1.5 meter afstand.  

Buschauffeurs zijn dus helemaal veilig want 1,5 meter (net als supermarktmedewerkers met een stuk perspex tussen klant en medewerker).

Waarom die ene reiziger dan wel een mondkapje?

Beste @Robert B 

Weet niet of je het weet, maar het is midden in de nacht. Niemand is meer online!

Probeer je teksten duidelijk te schrijven, je bedoelt het goed maar er is geen touw aan vast te knopen. Het lijkt wel of je met jezelf in gesprek bent......

Zo laat zal het wel niet zijn toch?

Badge +3

Mijn laatste reactie wat ingekort.

Hopelijk zo duidelijker, om de ‘waar gaat het eigelijk over’ discussie verder te voeren.

  • NS personeel vindt het allemaal prima (lopen door trein en zien het)
  • Meldkamer/veiligheidscentrale ook (meldingen doen we niets mee)
  • Reizigers doen op verzoek een kapje op (hopelijk geen grote bek als jij dat aan iemand vraagt)
  • HC (als die er is, waar dan?) komt langs, is vervolgens weer uit zicht en het kapje gaat weer af
  • Terug bij af.. wie géén mondkapje wenst te dragen (maar er wel eentje bij zich heeft) komt er gewoon mee weg.

En nog meer scenario’s. Had zelf al gezegd dat ik nog niet snel in een trein stap, dus de toneelspelletjes lees en af en toe hier door zet voor verdere discussie.

Met name omdat de NS vindt dat het allemaal prima gaat, qua gedrag. Zowel dat roken (overal) als de mondkapjes (nergens).

03.10 uur in Deventer. Was gezellige avond met wat collega's. Is nog laat geworden.

Wat een negatieve gedachtes @Robert B over ons mooie spoorbedrijf. Misschien iets minder op de forumpjes lezen, en wat meer praktijkervaring op doen. Morgenmiddag even naar Leeuwarden, eens kijken hoe het met de mondneuskapjes is gesteld in het Noorden.

Reputatie 5

Volgens de laatste berichten steunt 43% van de bevolking de verplichte gezichtsbedekking. Niemand gaat dat nog willen hoeven handhaven zodra de noodzaak weg is. Dus nee, natuurlijk blijft het niet verplicht.

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik ben er niet zo zeker van. Als je nu al ziet dat sommige Vlaamse gemeenten menen mondkapjes te moeten verplichten OVERAL buitenshuis (wat natuurlijk niets anders dan absurdistische symboolpolitiek is) heb ik er weinig vertrouwen in. En veel mensen die dat soort maatregelen als hersenloze zombies nog toejuichen ook. 

En hoezo niet meer “willen hoeven handhaven zodra de noodzaak weg is”? Ik ben bang dat de interpretatie van “noodzaak” nogal ruim is in dezen.

In België heb ik alle vertrouwen verloren als zij echt denken dat zij het recht hebben om hun mensen zo te behandelen. En de Belgen ook, als die dat pikken. Walgelijke tendens. Zoiets hoort alleen in de enge landen van de wereld te gebeuren, waar religieuze onderdrukking de norm is.

 

Overigens heb ik van een Engelse kennis meer informatie gekregen over de normen en de regels daar. De Engelsen zijn bereid rekening te houden met persoonlijke omstandigheden en bieden in allerlei openbare ruimten uitzonderingen en nuances op hun regelgeving. Dat is tenminste nog het goede voorbeeld. Mensen daar hebben het recht om zich met een formuliertje van de overheid uit te laten sluiten, op basis van de aanname dat daar geen grootschalig misbruik van wordt gemaakt.

Reputatie 5

Ja in Belgie overdrijven ze. Zelfs in winkels en supermarkten waar je makkelijk afstand kan houden.

Reputatie 7
Badge +3

03.10 uur in Deventer. Was gezellige avond met wat collega's. Is nog laat geworden.

Was vast heel gezellig, tot de politie een einde aan het feestje maakte

Wat een negatieve gedachtes @Robert B over ons mooie spoorbedrijf. Misschien iets minder op de forumpjes lezen, en wat meer praktijkervaring op doen. Morgenmiddag even naar Leeuwarden, eens kijken hoe het met de mondneuskapjes is gesteld in het Noorden.

In Leeuwarden wordt het vast ook gezellig. 

Reputatie 7
Badge +3

En @Deventer Was het gezellig met @Melvinhage@MJL en @dorae_mon in Leeuwarden?

Reputatie 5

En @Deventer Was het gezellig met @Melvinhage@MJL en @dorae_mon in Leeuwarden?

Haha wat moet ik nou in Leeuwarden doen?

Ditto, no hard feelings maar Leeuwarden is nou niet bepaald de pot goud aan het eind van de regenboog....

Reputatie 4

het wordt nog erger, zelfs binnenkort op straat moet mondkapje op in de grote steden. Dank je wel, vakantiegangers die aan het feesten zijn het buitenland. Gooi de grenzen nu maar dicht. En niks vergoeden.

Reputatie 7
Badge +4

In België heb ik alle vertrouwen verloren als zij echt denken dat zij het recht hebben om hun mensen zo te behandelen. En de Belgen ook, als die dat pikken. Walgelijke tendens. Zoiets hoort alleen in de enge landen van de wereld te gebeuren, waar religieuze onderdrukking de norm is.

 

De Volkskrant had er een foto van op de voorpagina. Ik denk dat een walgelijke tendens dit heeft veroorzaakt. Maar dan anders.

 

 

 

 

 

Mondkapjes op straat zijn onwettelijk, trek je er dus vooral niks van aan. Ze kunnen en mogen het niet verplicht stellen zolang we in Nederland een grondwet hebben. Het grotere probleem is dat er kennelijk mensen in dit land rondloopt wat dit oprecht verdedigt. Na al die jaren, fascisme in Nederland…..

Reputatie 7
Badge +3

In Nederland kennen we geen grondwettelijke toetsing zoals in Duitsland of de VS. Het heeft geen steeds te blijven roepen dat mondkapjes onwettelijk zijn.

Overigens zou deze hele discussie overbodig zijn wanneer mensen zich aan de richtlijnen zouden houden. Wijs eens met de vinger naar alle halve garen die dronken en stoned op illegale raves het virus verspreiden.

Reputatie 7
Badge +4

Het grotere probleem is dat er kennelijk fascistisch (….) in dit land rondloopt wat dit oprecht verdedigt. Na al die jaren, fascisme in Nederland…..

 

Fascistisch (….), nou nou, kan het een graadje lager? Een dergelijke typering is buiten iedere orde, en getuigt niet van historisch besef. Er zijn wel ergere uitingen van Fascisme dan ‘het moeten dragen van een mondkapje’.

 

Als er één begrip is, dat niet aan woordinflatie onderhevig behoort te zijn, dan is dat Fascisme.

 

Zie mijn opmerkingen verderop.

 

Reputatie 7
Badge +3

En @Deventer Was het gezellig met @Melvinhage@MJL en @dorae_mon in Leeuwarden?

Haha wat moet ik nou in Leeuwarden doen?


Daar was een demonstratie waar jullie wat betreft denkbeelden prima bij pasten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou ook best willen kiezen voor een situatie zonder coronavirus. Maar daar trekt het virus zich helemaal niets van aan. Laten we het maar houden op kinderlijk wensdenken.

Reputatie 7
Badge +3

En het is ook te makkelijk om het enkel en alleen te wijten aan feestende vakantiegangers in het buitenland. Ook veel mensen die vakantie vieren in eigen land of die niet weggaan zijn wat makkelijker geworden qua (al versoepelde) Corona maatregelen bv thuis, op een feestje of met sporten.

Een groot gedeelte van de nieuwe besmettingen zijn nu jongeren (las dat er in Rotterdam relatief veel studenten onder de besmette personen zijn) die het in veel gevallen niet echt serieus nemen omdat zij er over het algemeen toch niet erg ziek van worden. 

Reputatie 7
Badge +4

Edit. De reactie van MJL is klaarblijkelijk aangepast, gezien het gehalte ervan. 

Vandaar dat ik ook een aanpassing heb gedaan, omdat ik die gewraakte term die ik citeerde, bestreed. 

Aan mijn opvattingen naar aanleiding van deze typering is niets veranderd. Een gedachtengang die mensenlevens kan besparen, mag niet worden vereenzelvigd met een typering die aan de systematisch gruwelijke- en ronduit misdadige periode herinnert, en nog zonder precedent is ook. In mijn opvatting werd de grens van van wat betamelijk is in een discussie, hiermee door MJL ver overschreden.

Elke reactie op een post van MJL is er eigenlijk één teveel (ook deze dus). MJL houdt er allerlei samenzweringstheorieën op na en is mijns inziens rijp voor de psychiater. Negeren lijkt mij het beste.

Reputatie 7
Badge

Don't feed the trolls, is het toch.

Mensen die tegen de grondwet in, tegen de wil des volks, tegen de wetenschap en tegen al het andere in een eigen realiteit doordrammen zijn niets anders dan dat. Een half jaar geleden beweerde Nederland nog fel tegen dat soort ideologie te zijn.

Reageer