mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Badge +3

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Wat ik vreemd vind is dat ns personeel wel een spatscherm voor hun gezicht mogen en de passagiers niet. Werk zelf in het ov spatscherm mag bij ons wel

Reputatie 7
Badge

@Ed mokum

Okee, u werkt bij een OV-bedrijf? En daar mogen reizigers wel een spatscherm ipv mondkapje op?

Nog een andere insteek van NS webcare:

In onze treinen gaat de aangezogen buitenlucht door filtermatten. Fijnstof en pollen blijven goed hangen in de luchtfilters. Op hele koude en warme momenten wordt interieur lucht vaak deels gerecirculeerd, anders kan het klimaatsysteem de gewenste temperatuur niet bereiken.

Die recirculatie zit geen filters in. Dus geen ffp2 filters, nee. Aan de andere kant zijn de luchtstromen ook weer niet zo hard, dat als iemand niest, het als een tornado door het hele rijtuig geblazen wordt. Daarnaast blijven mondkapjes nog wel verplicht, ook in een lege coupe inderdaad. ^SU

Mijn verwondering blijft waarom iemand in een verder lege coupé een kapje op zou moeten terwijl (groepjes) mensen in een andere coupé er niet eens op aangesproken worden?

Of waren die aan het picknicken met gevulde koeken en af en toe een slokje water?

Wat probeer je te bereiken hiermee @Robert B 

Probeer als "gewaardeerd Community lid" niet continue verwarring te zaaien en het beleid van het bedrijf waar je te gast bent op deze Community op de hak te nemen.

Badge +3

Ik probeer er niets mee te bereiken (in ieder geval niet namens mijzelf) maar ik zie signalen die leiden tot verwarring (die ikzelf niet zaai maar gewoon openbaar te lezen valt).

Wat ik wel probeer is daar een sluitende uitleg over te krijgen (en dat mag ik hier gewoon vragen, want dat is veel houdbaarder dan een reactie op Twitter tenslotte).

Signalen (verkeerslicht staat op - of knippert- oranje, wat doen we?) zullen vast en zeker vrij te interpreteren zijn tot op zekere hoogte, zowel voor degene die ze geeft (mondkapje wegens 1,5m niet haalbaar verplicht in het ov) of degene die ze moet opvolgen of handhaven… 

Laat ik er maar over ophouden (qua dit specifieke topic, zie de titel). Door de chaos aan steeds wisselende reacties vanuit NS valt er toch geen touw meer aan te knopen.

Ja, die regels zijn er, maar als/dan… (personeel zonder enige bescherming, of ergens roken waar het niet mag, etc.)?

Met als mijn grootste bezwaar dat mensen uit risicogroepen welkom zijn in de trein, maar door de huidige situatie (gebrek aan handhaving en de beelden op social media spelen mee, komen ook niet van mij!) niet durven te reizen.

Wie neemt wie nou eigenlijk op de hak @Deventer? Stop met de willekeur, zorg dat iedereen weet waar hij aan toe is en beperk de ‘uitzonderingen’ (een reis lang doen over een appel eten dus geen mondkapje nodig).

Reputatie 7
Badge +3

Op zich een nobel streven, maar je ontkomt gewoon niet aan de “willekeur", die je ook zou kunnen omschrijven als “professioneel inzicht” van de betreffende handhaver. Dat is bij alles zo, van te drukke winkelstraten/terrassen, via mensen die hun hand niet uitsteken bij het afslaan tot knuffelende mensen bij een demo. Op papier moeten de regels gewoon kloppen. Daarom kan webcare ook nooit zeggen dat het in een lege coupé niet hoeft, dat schept een precedent. Het is aan de handhaver te bepalen of de situatie ernstig genoeg is voor een waarschuwing, boete, uitzetting of lekker-laten-zitten. Daar zijn ze (als het goed is) voor opgeleid :slight_smile:
De vergelijking met stoplichten vind ik altijd wel mooi, het is niet voor niks dat veel stoplichten 's nachts uitgeschakeld zijn, omdat het zo rustig is en handhaving niet nodig is.

Door de chaos aan steeds wisselende reacties vanuit NS valt er toch geen touw meer aan te knopen..

Opvallend dat een moderator je antwoord "leuk" vind, maar het dan niet eens duidelijk uitlegt om orde te scheppen in de schijnbare chaos.

Probeer dat eens @Sascha NS  Het zou zeker gezien de vele topics alhier een goed teken zijn dat er vanuit NS een duidelijk omschreven standpunt word ingenomen incl uitleg over mondneuskapjes, spatschermen, eten in de trein en "lege" treinen.

Een soort handleiding voor de reiziger dus.

Reputatie 7

Wat verwacht je hier precies, Deventer ?

De algemene regel is duidelijk. Iedereen draagt altijd zijn mondmasker tijdens de volledige rit.

Hoe wil je duidelijke en geschreven protcollen hebben die rekening houden met de redelijkheid ?

Een lijst van voorgeschreven voedingswaren ? Een exacte tijdsduur van hoe lang de maaltijd kan duren ?

De definitie van ‘alleen in de coupé ‘ ? Dat heeft onze Gouverneur al voor je gedaan.

Helaas, pindakaas. Nauwkeuriger dan ‘iedereen draagt zijn mondmasker gedurende de volledige reis’ kan het echt niet worden.

Badge +3

Willekeur! :joy:

Nee, je mag als je alleen zit zonder mondkapje. Had toestemming van conducteur gekregen. Tot er mensen inkomen. Had maar 3,5 km #gewandeld.

https://twitter.com/Ronald_bericht/status/1292914611767910401

Reputatie 4

Coupe leeg, waarom mondkapje op?? Waanzin!


https://nos.nl/l/2342362

 

 

Badge +3

Uit hetzelfde Twitter draadje..

(Conducteur) had er ook al 5 uitgezet die niks bij hun hadden.

Reputatie 7
Badge +4

Een prima conducteur, die opkomt voor de goedwillende reiziger.

Coupe leeg, waarom mondkapje op?? Waanzin!


https://nos.nl/l/2342362

 

 


Simpelweg omdat dat in de trein verplicht is en het daar wel opgelegd kan worden omdat de wetgeving dat wel toelaat.

Dan moet je ook begrijpen dat mensen dat niet vrijwillig doen, wetende dat het eigenlijk niet verplicht te stellen is.

Reputatie 7
Badge +3

Juist omdat vrijwilligheid niet (altijd) werkt is het dragen van een mondkapje in het OV verplicht gesteld.

Ja, want verplichten werkt duidelijk wel altijd....

Reputatie 7
Badge +4

In combinatie met handhaven en fors beboeten zeker. Jammer dat mensen zo onvolwassen kunnen zijn dat dat nog nodig is ook. Dichtbij is er al een land waar het 500 euro kost.

 

De domheid wordt duur betaald. (Vrij naar Herman Heijermans)

Vrijheid is meer waard dan alleen geld.

Reputatie 7

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt, 

 

 

 

Reputatie 7

In combinatie met handhaven en fors beboeten zeker. 

Dat zal vast. Dan moet men dat eindelijk eens gaan doen zou ik zeggen. Het gebeurt nu niet (genoeg). Je kan er eindeloos over discussiëren maar ik heb al een flinke tijd geen conducteur langs zien komen. Maar wel dagelijks medepassagiers zonder kapje of mét kapje dat onder de neus hangt, op de kin zit zonder dat men iets eet. Het is een illusie om er vanuit te gaan dat iedereen zich aan de door de overheid opgelegde regel houdt.

Kom net uit de Sprinter van Dordrecht naar Breda. Zat een jongeman in de 1e klas zonder kapje. Ik heb hem erop gewezen. Hij had er geen zei hij, maar moest toch maar naar Breda (kort stukje) en was 1e klas gaan zitten omdat daar niemand zat. Hoe zorgzaam! Ik ben 2e klas gaan zitten hoewel ik 1e klas abonnement heb.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af of je de handhaving nog wel uitsluitend bij conducteur en V en S moet laten. Het toezicht op het naleven van de wetten is ook een staatszaak, en de overheid mag wat mij betreft zijn verantwoordelijkheid ook in de trein nemen, net als elders.

 

Conducteurs staan niet voor een moeilijke maar vaak zelfs onmogelijke taak. Een zekere mate van vermijdend gedrag is niet juist, maar goed verklaarbaar.

 

De conducteur houdt de trein prettig met controle en service. Het toezien op het dragen van mondkapjes is vooral een politietaak, dan wel V en S. 

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

Reputatie 7
Badge +4

Vrijheid is meer waard dan alleen geld.

De vrijheid wordt er niet door bedreigd, maar wordt er door bevorderd.  Mensen die alleen kletsen over vrijheid als het gegeven dat de overheid iets dwingend op kan leggen en de eigen doelstellingen in de weg staan, snappen niet waar het bij vrijheid om gaat.

 

U moet een term als vrijheid niet gebruiken als dekmantel voor puur egoïsme zonder oog te hebben voor de vrijheid van een ander. In dit geval voor de vrijheid gezond te blijven en niet te worden besmet met een potentieel dodelijke ziekte.

 

Vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid en daar gaat u aan voorbij.

U kunt er klaarblijkelijk - en dat blijkt uit uw bijdragen - niet tegen kunt dat iemand iets over u kan beslissen. U laat zich om wat voor reden dan ook niets gezeggen. Dat is eerder een persoonlijk probleem, en dat kunnen we niet voor u oplossen. Maar verwar dat niet met standpunten over de dreiging van Corona. Dan gaat de discussie over iets anders dan waar hij daadwerkelijk over lijkt te gaan.

 

Populistische vrijheid heeft geen oog voor de medemens en streeft alleen het maximale eigenbelang na, de liberale vrijheid in een westerse democratische rechtstaat heeft dat wel. Die zoekt naar de maximale vrijheid voor het individu, zonder dat de vrijheid van een ander daardoor wordt aangetast.

 

U heeft zich gewoon aan de wet te houden, wat u er ook van vindt. Wat u van een wet vindt, is daarvoor zelfs niet relevant. De wetgeving kent altijd een afweging van vrijheid en bescherming. Een wetsopvatting ‘van de wet is er wel, maar ik ben van mening dat ik me er niet aan hoef te houden als ik het niet met de wet eens ben’, is buiten iedere orde.

Reputatie 7
Badge +4

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

Het doet niet terzake of u dat vindt. Bij een boete zoals in Duitsland denken de mensen wel wat sneller. Ik ben het er ook wel eens niet mee eens dat bepaalde mensen een sociale uitkering krijgen, en neem die vrijheid dat te vinden, maar als ze er recht op hebben is dat einde oefening en leg ik me daar bij neer. Die vrijheid heb ik, maar de  wet beschermt de uitkeringsgerechtigde en dat is maar goed ook.

 

Recht waar zwakke mensen de dupe van zijn is onrecht, imho.

Reputatie 7

Behalve als die vrijheid voor een ander onvrijheid wordt 

 

 

 

Dat is een illusie, er is eigenlijk geen bewijs dat er mensen reëel gevaar lopen. Dat is juist het hele probleem hier, er zijn valse aannames gedaan die nu als absolute waarheid worden gezien. De kans op besmetting is geen hele procent, van wat ik begrepen heb zelfs geen promille. Oftewel, meer dan logisch dat men daar niet te veel in mee wil gaan.

 

Mogelijk op dit moment, maar de besmettingskans is geen vast gegeven. Deze kans wordt doorlopend door gedrag beinvloed.

Ben jij eigenlijk van mening dat de huidige vrijheidsbeperkende maatregelen moeten worden losgelaten ?

Reageer