mondkapje in lege coupe? | NS Community
beantwoord

mondkapje in lege coupe?


Reputatie 3

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 July 2020, 14:22

Bekijk origineel

368 reacties

Reputatie 2

Het mondkapje is met name belangrijk tijdens het in en uitstappen. Daarom moet je het ook al opzetten voordat het voertuig betreden wordt en afzetten als je het verlaten hebt. Zit je eenmaal dan kun je het best afzetten om wat te eten en te drinken, maar alleen als je op 1,5 meter zit van andere reizigers. Ook als je naar het toilet gaat draag je een mondkapje.

- aangepast door Moderator. Advies tegen de vooropgestelde richtlijnen in

Dat kan korter: terwijl je door de trein loopt doe je dat. Uit goed fatsoen, of het nou zin heeft of niet. De rest is tenzij het druk is complete onzin.

“Adviezen” die tegen de vooropgestelde richtlijnen ingaan zullen we per heden gaan verwijderen. Ook zal hier een officiële waarschuwing voor gegeven worden.

Badge +3

Als nogal ernstig signaal las ik zojuist het volgende:

Volgens Willem Engel (de voorman van Viruswaanzin/waarheid) schrijft psychiater Renate Tillema 'verlaatjes' om aan de mondkapverplichting in het OV ontkomen. Lijkt me iets voor @NS_online en misschien ook @IGJnl om in te duiken. Gaat via formulier op hun website.

Mijn ‘advies’ is om daar niet in mee te gaan, een arts die onterechte verklaringen uitschrijft en daarmee mogelijk mensenlevens in gevaar brengt. Gaat volgens mij ook nogal in tegen de belofte/eed van Hippocrates voor artsen.

Mag hopen dat NS personeel dergelijke verklaringen (en naam van de arts) snel herkent als zeer verdacht. Plus dhr. Engel hard aanpakt.

https://twitter.com/pjvanerp/status/1293216205260685312

Reputatie 7
Badge +4

 

Waarschuwing: als u over enige intelligentie beschikt, kan de argumentatie van de Viruspravda disturbing zijn, en dan doel ik niet zozeer op de dame van ‘drie kapjes droeg ze slechts’.

@Robert B Wie weet zie je nog een bekende. ;-)

 

Alle voorspelbare elementen van freihijt, ‘wetenschap’ en complottheorie ziten er in.

Reputatie 7
Badge +3

Wel jammer dat gebrek aan intelligentie niet ook een extra risico factor is voor het ernstig ziek worden van dit  virus. 

Badge +3

En kijk eens aan, een reactie van NS op de gekkies. Olie op het vuur denk ik!

Iedereen van 13 of ouder moet in het OV een mondkapje op. Een doktersverklaring verandert hier niks aan. In Nederland geldt geen uitzondering op de mondkapjesplicht bij medische redenen. ^AR

Overigens was dhr. Engel er erg trots op allemaal, met een valse verklaring provoceren in het ov. Hij werd als een VIP behandeld bijna (de joker zit dus in een vliegtuig inmiddels)…

Het doet mij een beetje denken aan “Geen mondkapje? Dan maken wij toch even voldoende ruimte in de coupé voor u! Zie dat in het ov niet gebeuren in ieder geval.

 

Ik ben toevallig net met ^AR in overleg hierover.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben toevallig net met ^AR in overleg hierover.


Kan NS zo iemand die provoceert en doelbewust misleidende verspreidt aanpakken op grond van aanzetten tot fraude gezondheidsverklaring  + ontduiking mondkapjes plicht?

Een doktersverklaring zou niet uit moeten maken. Een mondkapje is verplicht, punt. Het is ook maar de vraag of het verhaal van deze meneer waar is. We hebben besloten om woordvoering op de hoogte te stellen van de situatie voor het geval dat het escaleert. Inhoudelijk kunnen wij als Klantenservice-medewerkers niet in gaan op de situatie, dit gaat ons boven de pet. Ik neem persoonlijk aan dat NS best wat gewicht in de strijd kan werpen indien nodig.

Badge +3

Kan NS zo iemand die provoceert en doelbewust misleidende verspreidt aanpakken op grond van aanzetten tot fraude gezondheidsverklaring  + ontduiking mondkapjes plicht?

Vast wel, maar dan zal het wel op grond van een WPV2000 artikel zijn, en dan de trein uit met een boete. Het echte ‘aanpakken’ zal de politie of een rechter moeten doen denk ik.

Wat meneer nu probeert is om aan te tonen dat er juridisch/wettelijk niets van klopt van die mondkapjesplicht, omdat er blijkbaar medische uitzonderingen mogelijk zijn?

Als dat allemaal zo makkelijk zou werken dan krijgt het website formulier van Dr/Drs Tillema het nog druk. Die mogen ze van mij overigens meteen schorsen bij praktijken als  ‘vrijbriefjes’ voor mondkapjes uitschrijven… en om wat andere redenen:

Ondertussen in de ‘zoom-sessie’… https://twitter.com/adhdaytrading/status/1293251551767736320

Laten we het hier voor nu bij houden en deze mensen verder geen podium bieden.

Reputatie 7
Badge +3

Coupe leeg, waarom mondkapje op?? Waanzin!


https://nos.nl/l/2342362

 

 


Coupé was niet leeg, anders kon de foto niet genomen worden. Plicht betekent moeten! De coupé maakt onderdeel uit van het OV waar een mondkapjesplicht geldt!

Reputatie 7
Badge +3

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

Ik ga me er voortaan maar buiten laten want ik zie hier een topic vol met mensen die zich volkomen irrationeel en haatdragend zijn gaan uiten de komende maanden. Dit is echt niet meer normaal, de verheerlijking van dit soort extreme onderdrukkende praktijken. Laters.

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

ik denk dat dit heel erg per persoon verschilt . die katoenen dingen kan ik veel moeilijker in ademen, maar anderen zie ik er wel probleemloos mee lopen. Met die eenmalige heb ik in de trein weinig moeite .

Als ik heel erg zweet in een warme tram heb ik ook moeite met dat wegwerpding, maar de tram vermijd ik sowieso met dit weer. Je hebt me wel op een idee gebracht , in de tram maar eens zo'n wasbare proberen. Misschien zweet dat minder

Badge +3

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

Ze zijn er natuurlijk in allerlei vormen en maten. Heb er eentje van (zacht) katoen waar je zelf een koffiefilter of stofzuigerfilter-materiaal of zelfs wat dubbelgevouwen keukenpapier in kunt doen als filter.

‘Gebruiksaanwijzing’ zegt filter elke 2-3 uur wisselen en het kapje zelf na 10 uur wassen op 60°.

Maar de laaste maand gebruik ik gewoon een (tissue-achtige) doos van de werkgever met 50 van die dingen, wel (echte) CE keur maar ook een stickertje op de doos ‘non-medical’. Dat zijn gewoon die baby-blauwe dingen met elastiekjes die je nogal snel kapot trekt.

Ook daarvan zijn vele varianten. Toen een passagier van me zijn eigen ding sloopte en er eentje van mij kreeg zei hij “die zit veel fijner!”

Reputatie 7
Badge +1

Vraag voor hen die inmiddels ervaring hebben met mondkapjes. Welk soort is het fijnste te dragen, ook als het warm is? De eenmalige of katoenen wasbare?

Persoonlijk maak ik alleen maar gebruik van de wegwerp chirurgische mondkapjes. Die vind ik het fijnste om te gebruiken, ook tijdens de zomer. Maar ook daar merk ik dat er per merk onderling wel wat verschillen zijn in materiaal. De ene is van een dikker materiaal dan de ander, wat soms minder prettig is om door te ademen.

Van het ene mondkapje laat dan de lijm aan de zijkanten (waar de vouw zit) sneller los, waardoor hij weer niet goed zit.

Het blijft voor ieder uitproberen wat comfortabel zit. Wat bij mij goed zit kan een ander weer verschrikkelijk vinden. 

Reputatie 1

De mondkapjes zijn verplicht omdat je geen 1.5 meter afstand kunt houden.. maar moet je ook een mondkapje op als je in je eentje in de coupe zit?

Ik vind het juist een goede vraag. Met corona kwam het reizen als het echt nodig is. De volgende stap was dit loslaten. Met de tussentijdse proeven bleek dat het niet renabel was om die afstand te verplichten. Met het idee dat die afstand niet meer te garanderen was, kwam de mondkapjesverplicht. Vergelijkbaar met die paar straten in Amsterdam en Rotterdam. Ik zat voor die periode vrijwel alleen in de coupé. En nu zit ik nog steeds vrijwel alleen in de coupé - en altijd meer dan die 1,5 meter afstand. De keren dat ik sinds maart een conducteur trof, zijn op 2 handen te tellen en ook daar is de 1,5 meter goed te doen. Het mondkapje kwam omdat de afstand niet te handhaven was. In een lege coupé is dat juist niet een probleem. De klantenservice zei mij iets als 'we doen het zo, omdat de overheid het zegt'. Voor de goede orde: als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

Natuurlijk, en daar gaat ook niks aan veranderen. Daarom moet men op kantoor niet met maatregelen komen die niet te handhaven zijn. Je weet van tevoren dat het personeel in het OV in het nauw gedreven gaat worden als er opeens van ze verwacht wordt dat ze dat wel doen.

Los van het feit dat er weinig tot geen animo is voor dit soort onzin, niet alleen bij reizigers maar eigenlijk ook bij personeel, zitten we al maanden met een lichtelijk optimistisch geluid in de media waardoor het continu lijkt alsof we binnen een paar maanden van corona af zijn. Dan is het niet gek dat mensen zich ernaar gedragen.

als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

Als er ergens gerookt wordt @Alwin1975bijvoorbeeld te Assen vindt je dat absoluut niet kunnen, en dien je de ene na de andere klacht in, en terecht. Maar zonder het verplichte mondneuskapje in de trein zitten kan dan weer wel. Vreemd !

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo vreemd? Door een stationshal lopen waar gerookt wordt, is slecht voor je gezondheid. In een verder lege coupé zitten zonder mondkapje is nergens slecht voor. Regels zijn er met een doel, als dat doel ook behaald wordt zonder de regel te handhaven is dat toch prima?

Reputatie 1

als de conducteur zich weer ergens heeft verstopt achter een deur dan gaat dat mondkapje ook gewoon af. 

Als er ergens gerookt wordt @Alwin1975bijvoorbeeld te Assen vindt je dat absoluut niet kunnen, en dien je de ene na de andere klacht in, en terecht. Maar zonder het verplichte mondneuskapje in de trein zitten kan dan weer wel. Vreemd !

Ik vind dat iedereen ze moet dragen. Ik behoor in de trein tot de minderheid op het moment dat ik hem draag. Maar zet wel een vraagteken bij het hoe en waarom. De mondkapjesplicht kwam immers door de afstand niet kunnen waarborgen. Vergelijkbaar met die straten in Amsterdam en Rotterdam waar ook nuet dag en nacht de verplichting geldt, maar juist op de momenten dat het nodig wordt geacht. 

Hoezo vreemd? Door een stationshal lopen waar gerookt wordt, is slecht voor je gezondheid. In een verder lege coupé zitten zonder mondkapje is nergens slecht voor. Regels zijn er met een doel, als dat doel ook behaald wordt zonder de regel te handhaven is dat toch prima?

Het doel is het doel. De regel is niet het doel. Handhaven terwijl het doel al bereikt is, betekent dat de kosten vele maten groter zijn dan de baten. Oftewel: zonde van tijd, geld en energie. Het enige wat er dan te bereiken valt door te handhaven, is des te meer kosten. Zoiets hoort voor zich te spreken, en op een paar uitzonderingen na heeft iedereen dit inzicht.

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo vreemd? Door een stationshal lopen waar gerookt wordt, is slecht voor je gezondheid. In een verder lege coupé zitten zonder mondkapje is nergens slecht voor. Regels zijn er met een doel, als dat doel ook behaald wordt zonder de regel te handhaven is dat toch prima?


Dat is de vraag of zonder mondkapje in een verder lege coupé nergens slecht voor is. De onderzoekers zeggen in er nog niet uit hoelang het virus in de lucht blijft hangen. Daar zit jij zonder Coronaklachten maar wel besmet zonder mondkapje alleen in een coupé en komt er iemand de coupé in. Wel met mondkapje, maar toch….

Neem je verantwoordelijkheid, draag gewoon het mondkapje, het is nu eenmaal verplicht. Als iedereen het draagt, kunnen ook de mensen uit de risicogroepen weer reizen.

 

Reageer