beantwoord

mondkapje kind

• 14 mei 2020
  • 21 reacties
  • 9855 Bekeken

Vanaf welke leeftijd moeten kinderen een mondkapje dragen in het ov? Groeten, Sanne

icon

Beste antwoord door Momo 19 mei 2020, 19:08

In de persconferentie zegt Rutte nu net dat het vanaf 13 jaar is.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge

Dit lees ik bij onze oosterburen. 

In Hamburg moeten kinderen die met hun ouders meegenomen worden in het ov of winkels vanaf 7 jaar een mondkapje dragen.

bron: https://www.standorthamburg.eu/2020/mondkapje-in-duitsland-verplicht-zo-draag-je-m/

Hoe het vanaf 1 juni in ons openbaar vervoer wordt geregeld, wordt momenteel nog uitgewerkt. Houd de media in de gaten.

Reputatie 7
Badge +3

Gangbare mondkapjes passen niet goed bij kleine kinderen, te groot. Daarnaast spelen zij nauwelijks een rol bij de verspreiding van het virus. Dus er zal wel een minimale leeftijd komen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de mondkapjes die volgens de beschrijving van Rijksoverheid gemaakt kunnen worden , staat dat ze niet geschikt zijn voor kinderen onder de 3 jaar.

Er zijn wel patronen om zelf mondkapjes te maken te vinden voor jongere kinderen.

Wacht de uitgewerkte richtlijnen af.

Badge

Deze vraag is een hele goede, ik heb er nog niets over gezien. Wellicht dat @Loes hier misschien wel al iets over is tegen gekomen?

Anders is het wel een vraag waar naar gekeken moet worden, want ook de allerjongste krijg je niet langdurig een mondkapje op in de kinderwagen. :sweat_smile:

Ik heb hier ook nog niets over gezien en persoonlijk verwacht ik dat de plicht niet voor kinderen gaat gelden, maar das mijn gedachte. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de mondkapjes die volgens de beschrijving van Rijksoverheid gemaakt kunnen worden , staat dat ze niet geschikt zijn voor kinderen onder de 3 jaar.

Die informatie van de Rijksoverheid geeft aan dat de niet-medische mondkapje niet gebruikt dienen te worden bij kinderen onder de 3 jaar, en zoals ik het lees geldt dat voor alle niet-medische mondkapjes, dus ook voor degenen die je straks kunt kopen, al zullen die qua maat denk ik te groot zijn voor jongere kinderen.  Verder naar boven op het document met de beschrijving hoe ze zelf te maken staat dat je ze kunt aanschaffen of thuis maken.

Maar dat is het enige wat ik kan vinden over een leeftijd met betrekking tot het dragen van mondkapjes. Het zou goed zijn wanneer de Rijksoverheid met verder informatie zou komen.

Op dit moment hebben de ov-bedrijven nog geen antwoord op vragen over een leeftijdsgrens voor mondkapjes. Concreet beleid hierover moet nog vanuit het Rijk geformuleerd worden. In de aanloop naar 1 juni zal ook hierover meer duidelijk worden. 

Ik krijg net een link door naar dit artikel van RTL. Samengevat staat er in dat het wetenschappelijk adviesteam van het kabinet hier nog een uitspraak over moet doen, maar dat er voor 1 juni duidelijkheid moet zijn en dat het dan ook door onder andere de ov-bedrijven gecommuniceerd zal worden. 

Reputatie 7
Badge +3

In de persconferentie zegt Rutte nu net dat het vanaf 13 jaar is.

Badge +3

En alleen verplicht in trein e.d. Binnen het station en op de perrons gewoon 1,5 meter afstand!

Reputatie 7
Badge +3

Dan heeft NS nog wat postertjes te vervangen :wink:

Badge

Dan heeft NS nog wat postertjes te vervangen :wink:

Er zijn inderdaad op sommige stations posters geplakt die anders weergeven, die zullen vast nog vervangen gaan worden.  Volgens mij wel beperkt tot een klein gedeelte in het zuiden van het land.

Badge +3

Almere… (zuid) :smile:

@Robert B 

Men neme een zwarte markeerstift en streept het onjuist door. Gaat best snel. 

Badge +3

Och ja, of doe maar wat je wilt (gezond verstand) op het station en op het perron… per 1 juni (stift die datum er ook even bij).

Bij de AH hier hebben ze alles al los gelaten, en het is me een partij druk binnen i.p.v. de eerdere Efteling rij voor de deur (op netjes 1,5m). Schijnt dat ze eigen regels mogen maken omdat het een franchise filiaal is?

Tijd voor mondkapjes grabbelton op de stations misschien? Pak gerust.. :sweat_smile:

Grr, per klant 1 winkelwagentje maar, ik wilde er 3 eigenlijk… 

Badge +3

Ik krijg net een link door naar dit artikel van RTL. Samengevat staat er in dat het wetenschappelijk adviesteam van het kabinet hier nog een uitspraak over moet doen, maar dat er voor 1 juni duidelijkheid moet zijn en dat het dan ook door onder andere de ov-bedrijven gecommuniceerd zal worden. 

Ze hebben zich er aan gehouden.. zie dit artikel van RTL. Helaas niets over het verschil tussen een verknipte theedoek of sok op je gezicht en verbod op het gebruik van ‘medische’ mondkapjes.

Badge

@Robert B die had ik nog niet gezien op Almere of voorbij zien komen. Ik heb alleen de signalen van stations in Noord Brabant en Limburg voorbij zien komen.

Badge +3

@Robert Bdie had ik nog niet gezien op Almere of voorbij zien komen. Ik heb alleen de signalen van stations in Noord Brabant en Limburg voorbij zien komen.

We zijn het wel eens denk ik.. dat dit allemaal gebakken lucht is (RIVM zei toch dat mondkapjes niet helpen?) en een gemiddeld persoon die naar een station komt voor een treinreis er eentje mee moet nemen (maar dan niet eentje die je echt beschermt!)…

En dat er niet gehandhaafd wordt (95 euro graag, als iemand je betrapt bij even iets eten of drinken in de trein op netjes 1,5m)… of in de 1e klas waar een HC van vindt dat het hun ‘safe space’ is, en je dus wegjaagt?

Nou ja we gaan het zien. De ijzige warmte en kalmte van reizigers en personeel op Hemelvaartsdag met tot 30° op sommige plaatsen… :rolling_eyes:

Ik las al dat het iemand opviel dat op onder andere Ass al (veel) meer reizigers aan het tailgaten waren, of meer poortjes intrapten dan ‘gebruikelijk’?

Welkom bij het (hopelijk tijdelijke) nieuwe normaal. :rage: Maar goed, da’s off topic verder.

Badge +3

5 Mei hè? https://www.youtube.com/watch?v=z5ihSjTeyE0 en nog geen cent wijzer… 

Succes en prettige hemelvaart alvast dus, ook voor alle NS personeel! :smirk:

Vanaf welke leeftijd moeten kinderen een mondkapje dragen in het ov? Groeten, Sanne

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 13 jaar is het mondkapje verplicht in het OV.

Reageer