beantwoord

Mondkapje met benauwdheid?

• 30 november 2020
  • 37 reacties
  • 1501 Bekeken

Beste ns,

Ik moet om mijn werk te bereiken een aantal uur per dag de trein reizen. Omdat de lucht kwaliteit al slecht is in de trein en in combinatie met de mond-knevel die nu gedragen wordt heb ik al merdere malen na een uur of 2 in de trein zitten een paniek aanval gekregen dat ik geen lucht krijg en bijna flauw viel.

Ik kan dit dus niet handelen, en ik vind het nogal verontrustend dat er voor alle personen een mogelijkheid is om met de trein te reizen (zelfs voor rolstoelgangers zijn extra liften gemaakt), maar mij wordt nu dit onmogelijk gemaakt. En daardoor ook het beoefenen van mijn baan (werkgever is niet welwillend om taxi te betalen, en zonder rijbewijs ben ik daardoor op openbaar vervoer aangewezen).

Is het mogelijk om een andere manier te voldoen aan de plicht? Ik zou eerste klas kunnen gaan reizen zodat er minder mensen bij elkaar zitten?

Of ik kan zo’n face-mask dragen die alle werknemers ook dragen (vreemd dat ik wel verplicht een medisch belastend iets moet dragen maar uw werknemers niet we doen het toch “met z’n allen” of is het alleen de jan modaal?). Ik zou het vreemd vinden dat ik niet met de trein mag reizen omdat ik het alleen op “onveilige” manier kan doen. Maar uw werknemers wel met zo’n plexiglas scherm mogen reizen met de trein.

Dat is toch echt klasse splitsing en fascisme op en top, waar u bepaalt hoe een burger zich naar de overheid moet richten. En u als NS zich boven deze regelgeving acht. Dat is fascisme en hebben we sedert de 2e wereld oorlog niet meer gezien.

Ik heb al meerdere versies geprobeert maar het is het probleem dat je je eigen lucht inademt en zelfs de meest nutteloze maskers adem je nog steeds veel van je eigen co2 in.

icon

Beste antwoord door Tamzin 30 november 2020, 14:37

Helaas, u bent potentieel even besmettelijk als anderen en als we hiervoor dus uitzendingen gaan maken is het einde zoek. Een facemask is voor reizigers niet toegestaan, wel voor conducteurs omdat die geen contact met reizigers hebben omdat ze momenteel niet controleren. 

Als u dit facisme wenst te noemen bent u toch echt hopeloos de weg kwijt.

U zult dit toch met uw werkgever moeten oplossen. Overigens geldt de mondkapjesplicht al vijf maanden dus ik begrijp niet waarom dat nu plotseling een probleem is.

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Helaas, u bent potentieel even besmettelijk als anderen en als we hiervoor dus uitzendingen gaan maken is het einde zoek. Een facemask is voor reizigers niet toegestaan, wel voor conducteurs omdat die geen contact met reizigers hebben omdat ze momenteel niet controleren. 

Als u dit facisme wenst te noemen bent u toch echt hopeloos de weg kwijt.

U zult dit toch met uw werkgever moeten oplossen. Overigens geldt de mondkapjesplicht al vijf maanden dus ik begrijp niet waarom dat nu plotseling een probleem is.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht kunt u met iemand meerijden of thuiswerken?

U zult dit toch met uw werkgever moeten oplossen.

Dat is toch een ns conducteur ook? Of zijn de medewerkers van de ns “beter” dan de rest van ons?

De ns is gewoon verplicht aan iedereen vervoer te bieden, ze zijn een openbare organisatie en dienen het volk niet de wetgeving. Dat is fascisme om de wetgeving “regels” boven het volk “menselijke maat” te laten gaan.

En nogmaals: waarom zou een spatscherm voor een conducteur wel werken maar voor mij niet?

Reputatie 7
Badge +3

NS conducteurs komen niet in contact met reizigers, u wel als u in de trein zit 

Verder is het OV openbaar maar gelden daar wel regels, ook voor u. Als u dat facisme noemt hebt u geen medische maar psychiatrische hulp nodig.

Wellicht kunt u met iemand meerijden of thuiswerken?

uh dat kan niet, mijn werkgever wil minimaal 1 keer per week een meeting met iedereen. Ik ben nu al lang blij dat ik een baan heb dus schik me helemaal.

Maar natuurlijk de mensen bij de semi overheid worden niet getroffen en hebben nite gezien hoe alles kapot is gemaakt en moeten niet deze nutteloze maatregels volgen. Kan iemand van de ns zelf eens even een antwoord geven waarom de eigen werknemers niet aan de maatregels hoeven te voldoen. DIe ze *zelf* hebben gepromoot. De mond-knevel ideeen zijn puur begonnen omdat met roeptoeterde bij de ns zelf.

Niet door wetenschappelijk grondig bewijs.

Reputatie 7
Badge +4

Ik ben als eenvoudig mens met een geschiedenisachtergrond er niet van overtuigd dat het kenmerk van fascisme bestaat uit het moeten dragen van een mondkapje. 

U kunt het vreemd vinden maar u moet in verband met de veiligheid van anderen een mondkapje dagen in het openbaar vervoer. De anderhalve meter afstand is niet te realiseren en u moet zich aan de wet houden om besmetting of een eventuele besmetting te voorkomen. De overheid heeft binnen de rechtsstaat de mogelijkheid u dat op te leggen. Daar mag u het niet mee eens zijn, maar u moet zich er wel aan houden. Als dat om welke reden niet kan, kunt u niet met het openbaar vervoer reizen. 

Als er gekozen moet worden tussen het voorkomen van een soms dodelijk ziekte en uw persoonlijke omstandigheden of onwil, dan wordt u dit dwingend opgelegd. Het dwingend kunnen opleggen van beschermende maatregelen past binnen de rechtsstaat. Wilt u dat niet dan is handhaving mogelijk. Eenvoudiger is het om zich aan de wet te houden.

Als u dat fascisme noemt, dan vraag ik me af of u deze vergelijking nog zou durven maken als u de geschiedenis ervan volledig zou doorzien. Een kenmerk van fascisme is overigens dat men anderen dermate ongelijkwaardig vindt dat die aan levensgevaar mogen worden blootgesteld, omdat hun levens niet meetellen. 

Het aantal mensen dat niet echt niet met een mondkapje kan reizen, is overigens erg gering. De consequentie is inderdaad niet met het ov te kunnen gaan. Ouderen kunnen dat nu in de praktijk niet meer omdat er teveel reizigers moedwillig zonder mondkapje in het ov zitten. Het zou u juist sieren dat wel te doen voor mensen die gevaar lopen, zoals kwetsbaren en ouderen. Wilt u dat niet, dan kunt u niet met het openbaar vervoer.

De maatregel past binnen de democratische rechtsstaat en dat is ook zo als u dingen worden opgelegd die u liever niet doet of kunt. Soms niet leuk voor u, maar beter voor uw grootouders, bij wijze van spreken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat u fanatieke aanhanger van viruswaanzin bent. Helaas voor u heeft die organisatie het in Nederland niet voor het zeggen.

Verder gelden deze regels al vijf maanden dus snap ik niet waarom u daar nu mee komt.

NS conducteurs komen niet in contact met reizigers, u wel als u in de trein zit 

Verder is het OV openbaar maar gelden daar wel regels, ook voor u. Nogmaals als dat facisme noemt hebt u geen medische maar psychiatrische hulp nodig.

Fascisme is het idee dat een persoon in een land zich dient te richten naar het maatschappelijk belang. En dat het maatschappelijk belang boven dat van het individu staat. Het idee dat je iets niet meer mag doen omdat het het maatschappelijk belang schaad zonder dat er individuele problemen mee zouden zijn is een fascistische gedachte.

Maar als een conducteur niet in contact komt met mij hoe doet deze dan wel de kaartjes controleren?

Ik ben als eenvoudig mens met een geschiedenisachtergrond er niet van overtuigd dat het kenmerk van fascisme bestaat uit het moeten dragen van een mondkapje. 

U kunt het vreemd vinden maar u moet in verband met de veiligheid van anderen een mondkapje dagen in het openbaar vervoer. De anderhalve meter afstand is niet te realiseren en u moet zich aan de wet houden om besmetting of een eventuele besmetting te voorkomen. De overheid heeft binnen de rechtsstaat de mogelijkheid u dat op te leggen. Daar mag u het niet mee eens zijn, maar u moet zich er wel aan houden. Als dat om welke reden niet kan, kunt u niet met het openbaar vervoer reizen. 

Als er gekozen moet worden tussen het voorkomen van soms dodelijk ziekte en uw persoonlijke omstandigheden of onwil, dan wordt u dit dwingend opgelegd.

Als u dat fascisme noemt, dan vraag ik me af of u deze vergelijking nog zou durven maken als u de geschiedenis ervan volledig zou doorzien. Een kenmerk van fascisme is overigens dat men mensen dermate ongelijkwaardig vond die aan levensgevaar werden blootgesteld. Het zou u juist sieren dat ook te doen met mensen die gevaar lopen, zoals kwetsbaren en ouderen. 

Het past binnen de democratische rechtsstaat en dat is ook zo als u dingen worden opgelegd die u liever niet doet of kunt. Soms niet leuk voor u, maar beter voor uw grootouders, bij wijze van spreken. 

Dat zou mooi en aardig zijn, maar blijkbaar staat het ns personeel zelf boven deze wet. Gisteren brak mijn klomp dat een conductrice extreem kwaad door de luidspreker sprak dat de mondkapjes niet goed zaten en we niet konden vertrekken daarom.

En daarna zie ik haar met een spatscherm door iedereen heen lopen.

Waarom is er een verschil in regelgeving voor de ene reiziger maar nite voor de ander, dat laat zien dat we als reiziger puur voor de ns nummertjes volk zijn dat meot voldoen aan regelgeving waar ze zelf niet aan hoeven te voldoen. Terwijl ze ook “beter kunnen doen voor hun grootouders”.

het idee ‘regels zijn regels’ en dan zien hoe ns zelf zich niet aan de regels hoeft te houden maakt mij hier gewoon kwaad, dit is meten met twee maten. Vooral het feit dat blijkbaar voor personeel wel allerlei uitzondering zijn maar voor anderen niet.

Daarnaast kan iemand mij ergens op het effect hiervan wijzen? de 1.5 had makkelijk gehaald kunnen worden als de ns niet minder treinen was gaan rijden  (omdat ze anders niet gevuld genoeg zijn) dus de noodzaak is ver te zoeken.

Reputatie 7
Badge +4

Zelfs als u meent dat een conducteur zich niet aan de wet zou houden, heeft u daarmee geen excuus het wel te doen. U bent zelf verantwoordelijk als volwassen burger voor uw gedrag. Veel belangrijker: u zou het voor uw grootouders over moeten hebben ze niet aan gevaar bloot te stellen.

U zoekt in het gedrag van een ander een excuus om zich niet aan beschermende regels te houden. Zo werken de dingen niet. U bent als volwassene in een vrij land verantwoordelijk voor wat u doet.

Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan samen in een democratische rechtstaat en als u die verantwoordelijkheid loslaat, maakt u juist anderen onvrij. Juist vrijheid zonder verantwoordelijkheid ondergraaft de bescherming van uw en andermans vrijheid.

Uw definitie van fascime gaat volstrekt voorbij aan het onrecht wat in de naam van deze ideologie aan ‘minderwaardigen’ is aangedaan. Zelfs de fascisten stonden de slaven in de kampen nog toe mondkapjes te dragen bij het opruimen van de lijken. Die hadden niks te weigeren, maar die maakten er graag gebruik van.

Het is ongepast het fascisme er bij te betrekken als u het dragen van een mondkapje opgelegd krijgt. U hoeft niet te reizen met het openbaar vervoer. Ik kan er dankzij mensen zoals u niet meer verantwoord mee reizen en dat zijn er heel veel in Nederland. Ik kan me een opname op de IC absoluut  niet permitteren en dankzij uw gedrag moet ik thuisblijven. Dat is niet zielig en voor mij alleen jammer. Ik kan me thuis prima vermaken, maar er zijnnogal wat anderen die het te veel wordt.

Het niet meer daadwerkelijk kunnen reizen, is dus in de verste verte niet het einde van de wereld, maar het zou met verantwoord gedrag van anderen wel moeten kunnen. 

Voor het overige zijn de fabeltjesfora op sociale media, viruswaanzinnigen of aanhangers van complottheorieën niet maatgevend voor de besluitvorming in deze. 

Reputatie 7
Badge +3

beste @paul23

Wat betreft fascisme, het zal goed zijn om je daarover eens in te lezen: https://historiek.net/fascisme-ontstaan-betekenis-en-kenmerken/81594/

Verder denk ik dat jouw problemen met de mondkapjesplicht grotendeels verholpen zullen zijn, wanneer je een mondkapje gaat dragen en geen mond-knevel. Jouw reis onderweg onderbreken om frisse lucht te happen kan naast ademhalingsoefeningen helpen de reis aangenamer te laten verlopen.

1e klas zitten mag altijd met een 1e klasvervoersbewijs. Echter ook in de 1e klas is een mondkapje verplicht en zul je dezelfde lucht inademen als in de 2e klas.

Blijkbaar heb je of sinds 1 juni niet gereisd, of zonder een mondkapje. De mondkapjesplicht geldt namelijk al sinds 1 juni. Benauwdheid en het fascisme noemen geven jou niet het recht om maar geen mondkapje te dragen. Door mensen zoals jij die geen mondkapje (willen) dragen, kunnen anderen niet veilig met het OV reizen.

Als mondkapjes schadelijk zijn voor de gezondheid, waarom dragen mensen in de gezondheidszorg deze dan al tig jaren vele uren per dag? 

Die mondkapjesplicht is er nu eenmaal.Wil je je er niet aanhouden dan is het OV er voorlopig niet voor jou en vanaf 1 december ook alle publiek toegankelijke (binnen)ruimten

Reputatie 5

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte :kiss:

beste @paul23

Wat betreft fascisme, het zal goed zijn om je daarover eens in te lezen: https://historiek.net/fascisme-ontstaan-betekenis-en-kenmerken/81594/

Verder denk ik dat jouw problemen met de mondkapjesplicht grotendeels verholpen zullen zijn, wanneer je een mondkapje gaat dragen en geen mond-knevel. Jouw reis onderweg onderbreken om frisse lucht te happen kan naast ademhalingsoefeningen helpen de reis aangenamer te laten verlopen.

1e klas zitten mag altijd met een 1e klasvervoersbewijs. Echter ook in de 1e klas is een mondkapje verplicht en zul je dezelfde lucht inademen als in de 2e klas.

Blijkbaar heb je of sinds 1 juni niet gereisd, of zonder een mondkapje. De mondkapjesplicht geldt namelijk al sinds 1 juni. Benauwdheid en het fascisme noemen geven jou niet het recht om maar geen mondkapje te dragen. Door mensen zoals jij die geen mondkapje (willen) dragen, kunnen anderen niet veilig met het OV reizen.

Als mondkapjes schadelijk zijn voor de gezondheid, waarom dragen mensen in de gezondheidszorg deze dan al tig jaren vele uren per dag? 

Die mondkapjesplicht is er nu eenmaal.Wil je je er niet aanhouden dan is het OV er voorlopig niet voor jou en vanaf 1 december ook alle publiek toegankelijke (binnen)ruimten

Zoals mijn huisarts al zei: “het is volkomen normaal dat je na een uur een mondkapje dragen last krijgt benauwdheids problemen”. Je zal heel weinig artsen vinden die continu voor uren een ding voor hun mon dhebben. Een andere oplossing zou kunnen zijn om vaker treinen wat langer te stoppen zodat men lucht kan scheppen. Op dit moment kan dat niet eens omdat de treinen zo snel en leeg moeten stromen.

Een andere oplossing kan natuurlijk zijn meer treinen te laten reizen per uur, zodat ik bijvoorbeeld even kan uitstappen en 5 minuten later een volgende trein kan pakken naar mijn eindbestemming.

En zonder een goede reden ga ik me er niet meer aan houden. Ik spring nog liever voor de trein dan dat ik weer ga hyperventileren en het gevoel krijg te stikken. Nee ik ga het ntie meer doen en gewoon reizen. EN dan kan nog iedereen mij aanspreken, ik ben erachter gekomen dat toch niemand iets om mij geeft dus waarom moet ik dat wel doen. Ik als iemand mij wil aanhouden ga ik nog liever mezelf voor de trein gooien hierom. 

De hele wereld is toch nutteloos geworden baan is door de fascistische overheid eerst onmogelijk gemaakt door al bijna een jaar geen evenmenten meer (maar blijkbaar waren we geen evenement bedrijf maar hadden slechts alleen klanten daar dus geen vergoeding - en natuurlijk was een toezegging op vast contract en extra goede beoordeling niets waard voor het management).
Daarna nieuwe baan die ik moest nemen die onvoldoende verdient voor mijn huidige woning, maar kan niet verhuizen omdat sociale huur kijkt naar afgelopen jaar (+ wachtlijsten). En nu verdere maatregelen om een beperkte groep te beschermen.

En nu zelfs het *openbaar* vervoer dat volledig tegen mij werkt en mijn nieuwe baan dus onmogelijk maakt.

Nee niemand die iets om mij geeft dus waarom zou ik wederzijds dat wel moeten doen? Ik vind het leven echt niet veel meer waard en op dit forum lees ik dat er wederom weinig tot nul begrip is. Dus tja nog even paar keer wel relaxed reizen en als het dan tot een boete komt dan boeit het me helemaal niet meer schiet me dan maar neer.

Badge +3

Vanaf 1 december zal je bij NS moeten aantonen dat je geen mondkapje verdraagt (althans niet langere tijd) en dan hoeft het niet. NS is er nog niet helemaal uit maar zal zich aan de noodwet moeten houden, in plaats van huisregels “geen uitzondering”.

Conducteur Loes zal ons in dit topic later vanavond verder over inlichten. Eerder advies van haar was om in ieder geval een faceshield o.i.d. te dragen zodat je in ieder geval aantoont mee te willen werken. Helemaal niets is geen optie (tenzij daar een passende verklaring voor is).

Reputatie 4

Vanaf 1 december zal je bij NS moeten aantonen dat je geen mondkapje verdraagt (althans niet langere tijd) en dan hoeft het niet. NS is er nog niet helemaal uit maar zal zich aan de noodwet moeten houden, in plaats van huisregels “geen uitzondering”.

De overheid gaat pasjes ontwikkelen voor mensen met gezondheidsproblemen,was zojuist in het RTL-nieuws.

Hmm,naar mijn mening hadden die er allang moeten zijn!

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes/mensen-met-een-beperking-of-chronische-ziekte staat een link naar https://www.vilans.nl/leven-in-coronatijd-als-je-risico-loopt#item1 waar weer onder punt 1 “Hoe kan ik laten zien dat ik een uitzondering ben?” een link staat naar de PDF met het kaartje wat eerder al kort op de site van Rijksoverheid stond.

Er wordt wel gezegd dat het kaartje een extra ondersteuning is naast andere dingen waarmee je kunt aantonen dat je uitzondering bent, zoals: 

• Jouw hulpmiddel of medicijnen te tonen
  • Een briefje van jouw arts, zorgverlener of zorgorganisatie te laten zien
  • Het laten zien van een bewijs van een recente afspraak met het ziekenhuis
  • Iets anders laten zien waardoor duidelijk wordt dat jij een uitzondering bent
Reputatie 7
Badge +3

Dat pasje kun je zelf downloaden en uitprinten. 

https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/files/uitzonderingskaart-mondkapjes.pdf

Het is niet te geloven maar waar. Zijn we in Nederland echt zo naïef dat we denken dat alleen mensen die echt een goede reden hebben (wat ik me overigens nauwelijks kan voorstellen) om geen mondkapje dragen dit stukje huisvlijt gaan laten zien? 

Al die viruswaanzinnigen zien meteen kansen om onder de mondkapjesplicht uit te komen. 

Ik voorzie veel discussie in het OV. Voor mij een reden om het nog meer te mijden dan ik al doe.

Ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je allerlei klachten hebt je tot een risicogroep behoort en beter thuis kunt blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Voor degenen die echt om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen is het natuurlijk wel goed, maar ik zou zeggen dat zo'n kaartje alleen geldig is samen met één van de bewijzen die worden aangegeven op die website of dat zo'n kaartje moet zijn getekend door je behandelend arts.

Ik was altijd in de veronderstelling dat wanneer je allerlei klachten hebt je tot een risicogroep behoort en beter thuis kunt blijven.

De redenen dat iemand geen mondkapje kan dragen hoeven niet te betekenen dat je tot een risicogroep behoort. 

Badge

Vandaag toch echt nog begrepen dat geen mondkapje geen treinreis is, verklaring maakt daar geen verschil in.

Nadat de reiziger dit te horen kreeg vandaag kon er toch opeens een mondkapje op, helaas veroorzaakte het voor de overige reizigers wel een onnodige vertraging.

Ik verwacht niet dat dit beleid zomaar zal veranderen omdat degene die het mondkapje in de trein niet draagt een risico is voor de andere reizigers.

Reputatie 7
Badge +4

Dat die pasjes er zijn, daar is nog iets voor te zeggen. Ze moeten echter slechts in duidelijke en aantoonbare situaties mogen worden verstrekt. Anders gezegd: medisch plausibel. Dat is maar zelden het geval. 

Er is helaas een mentaliteit onder groepen van de bevolking dat deze mogelijkheid zal worden aangegrepen om zonder mondkapje te kunnen reizen. Die groep moet ze nooit kunnen krijgen. 

Het is ook een beetje laf, want de handhavers komen hiermee in een onmogelijke positie. 

Het pasje is niet het probleem, er zien echter hier op het forum regelmatig voorbij komen dat mensen het niet willen. Het kunnen reizen met een pasje moet wat mij betreft hoge uitziondering zijn, anders heeft de mondkapjesplicht geen nut. 

In ieder geval zonder meer bekeuren na 1 december. Dat is de taal die de weigeraars begrijpen. Ik vind het overigens een overheidstaak, maar dat zal er niet van komen.

Het moet weer mogelijk worden dat kwetsbaren weer kunnen reizen en maar een heel klein deel is zo kwetsbaar dat een pasje echt nodig is.

Als we het mogelijk willen maken dat groepen dankzij het pasje zonder kapje mogen reizen, dan op zijn minst wel met spatscherm, dan moeten we het ook realiseren dat kwetsbaren en ouderen ook weer kunnen reizen, maar dan in de praktijk.

De ontsnappingsmogelijkheden zijn er nu voor veel te veel mensen. Het is voor de handhavers, maar ook voor de huisartsen niet eenvoudig.

Als mensen nu nog niet snappen wat Corona en hun eigen rol daarin is, dan houdt het op. Mensen zonder mondkapje en zonder pasje moeten dan maar overtuigd worden door een boete. De modale hufterburger kiest dan wel voor de portemonnee. Twee dagen handhaven en de sociale tamtam doet de rest. Dan implodeert het onverantwoordelijke gedrag nog sneller dan sommige partijen. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag toch echt nog begrepen dat geen mondkapje geen treinreis is, verklaring maakt daar geen verschil in.

Nadat de reiziger dit te horen kreeg vandaag kon er toch opeens een mondkapje op, helaas veroorzaakte het voor de overige reizigers wel een onnodige vertraging.

Ik verwacht niet dat dit beleid zomaar zal veranderen omdat degene die het mondkapje in de trein niet draagt een risico is voor de andere reizigers.

Dat zal dan de info vanuit NS zijn maar de info vanuit de Rijksoverheid is anders.

Bewijs voor uitzondering laten zien

Of u onder de uitzondering valt, hangt af van uw persoonlijke situatie. Dat betekent dat u zelf moet aantonen waarom u in aanmerking komt voor uitzondering van de mondkapjesplicht.  Medewerkers van politie, boa’s maar ook personeel van een winkel of van een OV-bedrijf kunnen u vragen om dat aannemelijk te maken. U kunt het op verschillende manieren aantonen. U kunt bijvoorbeeld uw hulpmiddel of medicatie tonen. Of een briefje van uw arts, zorgverlener of zorgorganisatie. Of een bewijs van een recente afspraak met het ziekenhuis. Misschien staat uw eigen 'bewijsmateriaal' hier niet tussen. U mag eigenlijk al het bewijsmateriaal gebruken dat aannemelijk maakt dat u niet aan de verplichting kunt voldoen.

Gevolgen van niet aantonen aandoening

Als u niet kan of wil aantonen dat u onder de uitzondering valt, dan moet misschien wel de ruimte verlaten of kunt u een coronaboete krijgen. Medewerkers van politie, boa’s maar ook personeel van een winkel of van een OV-bedrijf moeten namelijk kunnen controleren of u onder de uitzondering valt.

Badge +3

Dat laatste is een behoorlijke wijziging, want NS gaf juist aan niet te willen/kunnen controleren of iemand onder een uitzondering valt, want ze zijn geen arts. En daarbij nog iets met privacy…

Maar ja als jouw naam niet op zo’n kaartje staat is dat geen probleem natuurlijk, en je naam doorstrepen op medicatie of een andere verklaring kan ook.

Reputatie 7
Badge +3

Dat die pasjes er zijn, daar is nog iets voor te zeggen. Ze moeten echter slechts in duidelijke en aantoonbare situaties mogen worden verstrekt. Anders gezegd: medisch plausibel. Dat is maar zelden het geval. 

Tja, de Rijksoverheid denkt er blijkbaar toch anders over. “Een sterk benauwd gevoel” krijgen is al voldoende voor de uitzondering.

Reputatie 7
Badge +4

Dan kun je de mondkapjesplicht net zo goed afschaffen. De verkiezingen zijn in zicht he.

Dan kun je de mondkapjesplicht net zo goed afschaffen. De verkiezingen zijn in zicht he.

Dat kan sowieso, er is nog geen enkel onderzoek dat het medisch echt noodzakelijk is.

Ik vind het uitermate vreemd dat iets ingrijpends als een mondknevel verplichting ingevoerd wordt. Terwijl een *bewezen*, middel - een middel dat minder overlast veroorzaakt voor het grootste deel van de mensen- en een middel waarvan de nadelige effect echt zin uitgezocht, niet verplicht wordt (vaccinatie).

Ik neem aan dat de ns dan ook pleit voor vaccinatie plicht en coupes gaat maken waar alleen gevaccineerden in mogen?

Of blijft de ns met twee maten meten, en willen ze wel een popie jopie onbewezen iets, maar niet een permanente oplossing?

Reageer