beantwoord

mondkapje met hersenletsel

• 1 november 2020
  • 20 reacties
  • 609 Bekeken

Ik zit 100 procent in ziektewet door klap hersenen. Green auto afhankelijk van trein. Half uurtje lukt mondkapje over neus en mond. Al 1ste klaskaart gekocht. Nu zit ik ALLEEN in coupe naar Vlissingen en moet ik niet alleen over mond maar ook over neus kapje dragen. Ik krijg hier enorme hersenpijn van. Alleen over mond zou oplossing zijn maar mag niet vanconductrice. Ook al zit ik alleen.  Hoe kan ik dit oplossen? Iemand tips?

icon

Beste antwoord door Momo 1 november 2020, 18:12

Eventueel kunt u misschien ook tijdens de reis even naar het toilet, als een paar minuten het mondkapje afzetten al helpt. 

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7

In de trein is het nu eenmaal verplicht het mondkapje over neus en mond te dragen. Er zijn geen alternatieven, tenzij u een andere vorm van vervoer gebruikt.

Oké.regels.

Je mag wel eten en drinken begrijp ik. Ik zal een volgende keer veel mee nemen 

Reputatie 7
Badge

Oké.regels.

Eten mag, klopt. Maar het is nog steeds beslist niet de bedoeling om eten te gebruiken om dat mondkapje niet op te zetten. Doet u dat wel, riskeert u een boete.

Reputatie 7
Badge +3

Oké.regels.

Je mag een slokje en een hapje. Het is niet de bedoeling dat je de hele reis aan het eten bent. Als je niet met een mondkapje kunt reizen, dan zul je dus ander vervoer moeten regelen. In het OV is mondkapje voor iedereen vanaf 13 jaar verplicht, zonder uitzondering.

Reputatie 5

Misschien kunnen deze met een oplossing zijn, ze belemmeren de ademhaling bijna niet. 

Zoek eens op 

ROFY NEOPREEN GEZICHTSMASKER

Zijn ook niet echt duur, met verwisselbaar filter… gaan een maand of 3 mee bij dagelijks gebruik.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kunnen deze met een oplossing zijn, ze belemmeren de ademhaling bijna niet. 

Zoek eens op 

ROFY NEOPREEN GEZICHTSMASKER

Zijn ook niet echt duur, met verwisselbaar filter… gaan een maand of 3 mee bij dagelijks gebruik.

De vraag is of deze ook mogen in het OV. De maskers zijn meer voor sporters bedoeld.

Reputatie 7
Badge +3

Een andere optie is om de reis een of meerdere keren te onderbreken. Je bent dan (veel) langer onderweg maar het lijkt me voor een lange(re) reis helemaal geen slecht idee om een mondkapjespauze te plannen na bijvoorbeeld een uur reizen en het station even te verlaten en de benen te strekken.

Reputatie 7
Badge +3

Eventueel kunt u misschien ook tijdens de reis even naar het toilet, als een paar minuten het mondkapje afzetten al helpt. 

Badge +3

Er zijn genoeg katoenen mondkapjes (of zelf te maken) waar je bij wijze van filter dan een (dubbelgevouwen) stuk keukenpapier of een koffie- of stofzuigerfilter in kunt steken.

Daar worden verder geen eisen aan gesteld, dus als je het zonder ‘filter’ draagt is het prima zolang het maar je neus, mond en kin bedekt.

Reputatie 7
Badge +3

En als er al eisen gesteld worden aan de mondkapjes dan wordt daar toch niet op gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge +3

En dat is dan ook één van mijn bezwaren tegen mondkapjes. De enige eis lijkt dat het de mond en neus bedekt en van enige mate van filtering is geen sprake, zolang je maar niet iets als vitrage gebruikt. 

Dat neopreen gezichtsmasker lijkt me ook geen bescherming te bieden, in ieder geval niet voor anderen. Die 2 ronde dingen links en rechts zien er uit als uitademventielen en de verwisselbare filters die erin kunnen hebben op die plek ook 2 gaten wat zou betekenen dat de lucht (en dus ook de virusdeeltjes) die de drager uitademt ongefilterd naar buiten gaat. En was het nu niet juist de bedoeling dat je anderen tegen jouw eventuele virusdeeltjes beschermt? Zelf ben je dan misschien wel goed of redelijk beschermd wanneer je een filter erin gebruikt. 

Reputatie 4

100% in de ziektewet lijkt mij geen pretje. Gelukkig was het vandaag een zondag.:sunny:

Was thuisblijven geen optie? 

Thuis blijven was geen optie. Sterfgevallen laten zich niet in regels dwingen 

Reputatie 7
Badge +3

Thuis blijven was geen optie. Sterfgevallen laten zich niet in regels dwingen 

Maar als je met OV moet, dan zul je je toch aan regels moeten houden. Je reis onderweg onderbreken is al als optie genoemd. Je zou ook verschillende mondkapjes kunnen uitproberen. De ene is fijner dan de andere, maar dat is persoonlijk, dus ik kan jou niet aanraden welke je het beste kunt nemen. En probeer normaal te ademen, dat scheelt ook. 

De hoofdpijn die u krijgt zit vooral tussen de oren. U bent niet gewend om een kapje te dragen en u loopt zich hierover op te winden. Dat is wat de hoofdpijn veroorzaakt. De hoofdpijn verdwijnt wanneer u zich ontspant. In principe heeft het dragen van een mondkapje geen invloed op uw zuurstofopname en dus ook niet op uw hersenen. Veel mensen dragen voor hun werk hele dagen mondkapjes en hebben nergens last van.

Reputatie 7
Badge +4

Het is kiezen of delen. Wie reist, zet een mondkapje op, en wie dat niet wil  kan niet mee met het openbaar vervoer. Met welk verhaal dan ook.

Het dragen van het mondkapje vertelt trouwens het enige juiste verhaal, dat van reizigers die hun verantwoordelijkheid kennen naar de kwetsbare medemens. Mensen uit de risicogroep die toch noodzakelijk moeten reizen, zijn u erkentelijk voor het nalaten van potentieel coronaverspreidend gedrag.

Hoe kan ik dit oplossen?

Niet met het openbaar vervoer reizen.

Reputatie 4

*Verwijderd door moderator*

Reputatie 7
Badge +3

*Verwijderd door moderator*

Gewoon niet met OV reizen als je toch niet van plan bent om een mondkapje te dragen. Je doet het niet voor jezelf maar om te voorkomen dat je anderen besmet, mocht jijzelf zonder te weten zelf besmet zijn.

Een slokje of iets kleins eten mag. Maar het is niet de bedoeling om de hele reis iets te eten/drinken. Je kunt ook een boete krijgen als de indruk bestaat dat je eten/drinken gebruikt om onder de plicht uit te komen.

Met dank aan al diegenen die lak aan de maatregelen hebben we strengere maatregelen gekregen. 

Reputatie 4

Gewoon eten meenemen en doe alsof aan het eten bent.

Gewoon niet met OV reizen als je toch niet van plan bent om een mondkapje te dragen. Je doet het niet voor jezelf maar om te voorkomen dat je anderen besmet, mocht jijzelf zonder te weten zelf besmet zijn.

Een slokje of iets kleins eten mag. Maar het is niet de bedoeling om de hele reis iets te eten/drinken. Je kunt ook een boete krijgen als de indruk bestaat dat je eten/drinken gebruikt om onder de plicht uit te komen.

Met dank aan al diegenen die lak aan de maatregelen hebben we strengere maatregelen gekregen. 

Om minder reisbewegingen te maken moeten de intercity treinen eruit halen, net als toen in maart.

Reputatie 7
Badge +4

Waarvoor uiteraard onze hartelijke dank. Dan moet je maar niet kwetsbaar zijn, toch? 

Ik kom uit de periode dat de puberteit nog over ging en niet tijdens de volwassen leeftijd door woedde. 

Grote jongen!

Reageer