beantwoord

mondkapje verplicht en aanspreken

• 23 juli 2020
  • 88 reacties
  • 2725 Bekeken

Constateer tijdens het instappen dat in de trein in 1 coupe 8 mensen geen mondkapje dragen dan wel op de juiste manier. Loop hierdoor verder naar volgende coupe en spreek de aanwezige conducteur aan. Deze geeft mij als antwoord dat het nog altijd eigen verantwoording is en hij er voor de rest niets aan gaat doen???

Hoezo verplichting en laat maar zitten!!

Intercity trein reis van Amsterdam naar Hilversum 23/7/2020 20:00 uur.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 juli 2020, 20:17

Hallo geebiza en welkom bij de NS Community,

De reiziger is inderdaad zelf verantwoordelijk om een mondkapje in de trein te dragen. Wel mag een conducteur hierop wijzen en eventueel zal er op worden gehandhaafd als er geen gehoor wordt gegeven. Spijtig dat jij dit zo moest ervaren.

Bekijk origineel

88 reacties

Reputatie 7

Het is maar goed dat in Nederland een gezonde klikcultuur heerst: alles wat afwijkt moet meteen door “bezorgde burgers” zoals u worden gemeld zodat de heersende autoriteiten er iets aan kunnen doen. Daar hebben in Nederland nog nooit problemen mee gehad ofzo.

Daarmee keur ik de reactie van de conducteur niet goed, maar het is wijzer om niet altijd de confrontatie aan te willen gaan. Dan introduceer je een element van vijandigheid in een situatie die toch al vrij vervelend was.

Hallo geebiza en welkom bij de NS Community,

De reiziger is inderdaad zelf verantwoordelijk om een mondkapje in de trein te dragen. Wel mag een conducteur hierop wijzen en eventueel zal er op worden gehandhaafd als er geen gehoor wordt gegeven. Spijtig dat jij dit zo moest ervaren.

Was ook niet nodig geweest als de conducteur gewoon zijn verantwoordelijk had genomen.

opmerking over de confrontatie aanzien is totale onzin.

Er is juist niet op gehandhaafd en krijg zelfs de opmerking dat hij er niets aan gaat doen!!!!

Hoezo handhaving en hoezo verantwoordelijkheid nemen.

Badge +3

Handhaving (boetes uitschrijven) kost nogal wat tijd, en bovendien zijn de personen die moedwillig/uit principe geen mondkapje dragen vaak niet de vriendelijkste, dus leidt al snel tot agressie.

Dat zal dus door V&S/politie gedaan moeten worden, dus je gaat de trein uit en wordt op het perron geverbaliseerd… of de trein uit gehaald worden zelfs.

Was vóór de mondkapjesplicht regelmatig ook niet zo'n probleem, een HC die besloot dat een veel te volle trein geen meter verder ging totdat iedereen die geen noodzakelijke reis maakte uitgestapt was… met wisselend succes en de nodige gevolgen natuurlijk voor de wél noodzakelijke reizigers (de ‘bekende' longarts die te laat op zijn werk kwam...)

Handhaven hoeft niet direct te betekenen dat er een boete moet worden uit geschreven. Aanspreken en zeker als conducteur zijnde kan ook voldoende zijn. Echter een houding van de conducteur met de opmerking dat hij er toch niets aan gaat doen is typisch te noemen.

Handhaven hoeft niet direct te betekenen dat er een boete moet worden uit geschreven. Aanspreken en zeker als conducteur zijnde kan ook voldoende zijn. Echter een houding van de conducteur met de opmerking dat hij er toch niets aan gaat doen is typisch te noemen.

Dit is ook absoluut niet de bedoeling. De conducteur had hier zeker op moeten anticiperen en handhaven @geebiza 

Ga er van uit dat je melding wordt doorgezet.

Badge

Dit is ook absoluut niet de bedoeling. De conducteur had hier zeker op moeten anticiperen en handhaven @geebiza 

Ga er van uit dat je melding wordt doorgezet.

Wat fijn dat jij dat doet voor TS. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me nog steeds af waarom de reiziger zich blauw moet betalen aan zoveel conducteurs. Gewoon doorselecteren (zoals dat in voetbaltermen heet) en dan kan de helft die niets uitvoert naar huis zonder dat er iemand iets van merkt. 

Ik irriteer me hier mateloos aan. Mondkapje is verplicht mensen, volg gewoon de regels. Op dit moment in mij coupé 2 personen zonder mondkapje en de conducteur? Die zit bij de machinist.😤

Reputatie 6
Badge

Deze week reisde ik met HTM. Dat doe ik vrij weinig maar ben elke keer verbaasd dat daar bij (mijn) 1 op 2 reizen een controleteam binnenkomt al jaren lang. Zal misschien niet representatief zijn, doordat ik daar zo weinig reis, maar opvallend is het wel. De niet mondkapje dragende zwartrijder was oveirgens pardoes verdwenen.

Bij NS wordt nu niet minder gecontroleerd dan voor corona is mijn idee, maar het zou (wel of geen cornona) gewoon veel meer moeten. Desnoods een bonussysteem per gescande kaart: er wordt immers harder gewerkt…

Of maak, net als bij metro’s (en sprinters), een automatisch deursluitsysteem, als controleren niet belangrijk meer wordt geacht.

Desnoods een bonussysteem per gescande kaart: er wordt immers harder gewerkt…

Vreemd idee @Raymond123 

Controleren, service verlenen en zorgen voor een veilig vertrek horen gewoon bij de basiswerkzaamheden van de NS conducteur. Daar wordt deze al zeer netjes voor betaald.

Reputatie 6

Maar als ik het zo online lees, is het wel de bedoeling dat conducteurs reizigers op de mondkapjesplicht aanspreken. In een ander topic is ook te lezen hoe de huis-HC van het forum, Loes, hier ook geweldig werk doet! En in dit topic laat de HC de reiziger maar gewoon barsten? Welkom terug in de trein roept NS, maar wij gaan misschien wel of niet op de mondkapjesplicht letten zodat je misschien wel of niet Corona van je medereizigers krijgt die misschien wel of niet een eigenwijze Nederlandse ik-bepaal-het-zelf-wel-mentaliteit hebben.

@TS: volgende keer maar even de legitimatie van de HC opeisen?  

Reputatie 6

Het gemarkeerde antwoord vind ik eigenlijk shocking. Kennelijk mogen HC's compleet willekeurig handelen op meldingen van reizigers, en staat de veiligheid van de reiziger niet meer op de eerste plaats. Welkom terug in de trein beste reizigers, maar andere reizigers mogen je ziek maken. 

Het gemarkeerde antwoord vind ik eigenlijk shocking. Kennelijk mogen HC's compleet willekeurig handelen op meldingen van reizigers, en staat de veiligheid van de reiziger niet meer op de eerste plaats. Welkom terug in de trein beste reizigers, maar andere reizigers mogen je ziek maken. 

Dat maak ik absoluut niet op uit het antwoord van @Erryt NS Het gemarkeerde antwoord lijkt mij dan ook correct @VIRM 

Reputatie 6

Ga dan nog maar even het hele topic doorlezen...

Reputatie 7

Je bereikt niks door een onnodig harde lijn te hanteren. Zelfs de Duitsers, die bekend staan als control freaks, snappen dat blijkbaar beter dan wij.

Reputatie 5

In Duitsland hebben Deutsche Bahn en Bundepolizei een meningsverschil over handhaving mondkapjesplicht en dus wordt er niet gehandhaafd. In Nederland schijnt V en S daarvoor verantwoordelijk te zijn. Overigens kan een harde lijn wel degelijk helpen, in combinatie met structureel handhaven.

Reputatie 7

De mensen die weinig voelen voor de regels, worden door een harde lijn juist bevestigd in hun denkbeeld. Dat geldt met alles. Dan los je het probleem eigenlijk ook niet op, maar maak je het op termijn erger. 

Wat in Duitsland prettig is, is dat die er geen punt van maken wanneer het geen nut dient. Niemand weet, nog steeds niet, of het hele verhaal gezichtsbedekking uberhaupt zin heeft. Dus er is eigenlijk geen punt voor te maken als het rustig is, als er eetgelegenheden aan boord zijn, als het niet niet het “juiste” soort gezichtsbedekking is. Nederland is naar mijn weten het enige land waar er dan toch nog etters rondlopen die daar moeilijk over willen doen. Ik vermoed voor de lol, of omdat ze thuis niet krijgen wat ze nodig hebben.

Mag ik concluderen dat ik dus een etter ben, omdat ik toezicht houd op regels die onze regering heeft bedacht? 

Wat ik er van vind doet gewoonweg niet ter zake. Ik maak ook de regels niet en als toezichthouder en handhaver heb je dan weinig keus. Ik kan het ook niet uitleggen. 

Een duidelijke lijn zou inderdaad helpen.

Reputatie 7

Het probleem is inderdaad dat het gewoon hardstikke onduidelijk is, waardoor er veel aan de interpretatie wordt overgelaten. Daardoor krijg je ook dat het door het personeel bij de spoorwegen heel verschillend geinterpreteerd wordt. “Gewoon orders volgen” is eigenlijk geen excuus maar ik snap dat jullie ook niet weten wat te doen.

Het probleem is inderdaad dat het gewoon hardstikke onduidelijk is, waardoor er veel aan de interpretatie wordt overgelaten. 

Het is zo simpel als wat, mondneuskapje op voor instappen opdoen, tijdens de rit ophouden over mond EN neus, eventueel afdoen na uitstappen 

Duidelijk toch.

(O chips, nou reageer ik toch weer op @MJL )

Reputatie 6

De mensen die weinig voelen voor de regels, worden door een harde lijn juist bevestigd in hun denkbeeld. Dat geldt met alles. Dan los je het probleem eigenlijk ook niet op, maar maak je het op termijn erger. 

Wat in Duitsland prettig is, is dat die er geen punt van maken wanneer het geen nut dient. Niemand weet, nog steeds niet, of het hele verhaal gezichtsbedekking uberhaupt zin heeft. Dus er is eigenlijk geen punt voor te maken als het rustig is, als er eetgelegenheden aan boord zijn, als het niet niet het “juiste” soort gezichtsbedekking is. Nederland is naar mijn weten het enige land waar er dan toch nog etters rondlopen die daar moeilijk over willen doen. Ik vermoed voor de lol, of omdat ze thuis niet krijgen wat ze nodig hebben.

Verdiep je eindelijk eens in de materie i.p.v. je hier continu te bezondigen aan gemakzuchtige en ongefundeerde stemmingmakerij.

Om te beginnen:

https://www.jaapgoudsmit-over-corona.nl/nl/blog/2020/07/09/kun-je-met-minder-afstand-toe-en-door-meer-creativiteit-toch-de-tweede-golf-voorkomen-en-daarmee-de-economie-draaiende-houden/

Reputatie 7

Het probleem is inderdaad dat het gewoon hardstikke onduidelijk is, waardoor er veel aan de interpretatie wordt overgelaten. 

Het is zo simpel als wat, mondneuskapje op voor instappen opdoen, tijdens de rit ophouden over mond EN neus, eventueel afdoen na uitstappen 

Je mag even eten en/of drinken. Dat houdt dus in dat je het lapje even af mag doen (ik zie dat ook regelmatig gebeuren). Liefst het lapje dan even aan één oor laten hangen. Dit heeft Loes hier zelf aangegeven op deze community. Tot op heden wordt daar toch verschillend mee omgegaan door personeel heb ik gemerkt. Ook zie ik soms dat mensen gerust een halfuur zitten te snacken met nootjes o.i.d.... Soms stoppen ze ook met de vingers onder het kapje door iets in hun mond, waarbij ze het dus even optillen. Niet bepaald juist gebruik. Meestal komt er niemand langs dus niemand merkt ook iets op.

Je mag even eten en/of drinken. Dat houdt dus in dat je het lapje even af mag doen (ik zie dat ook regelmatig gebeuren). Liefst het lapje dan even aan één oor laten hangen. Dit heeft Loes hier zelf aangegeven op deze community. Tot op heden wordt daar toch verschillend mee omgegaan door personeel heb ik gemerkt. 

Het leuke is nou net dat nergens omschreven staat hoe je als reiziger nou kan eten, met je mondneuskapje op. 

Wat Loes aangeeft om het mondneuskapje dan even aan één oor te laten hangen kan ik nergens officieel als advies terugvind @Rene74Ook dit lijkt een eigen interpretatie te zijn.

Reageer